Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Gepost door de Iraanse ambassade...

ik denk dat echt dat ik in een tilt-geslagen simulatie leef nu.
Internet zoals ik het me herinner was een plaats waar nerds, techneuten, .... via (flashy!) websites informatie deelden.
Daarna kwam er de mogelijkheid om online games te spelen.
En sociaal te doen via programma's (MSN, ICQ, Mirc...) of sites (Myplace, Facebook, ...).
Ook online video's kijken en streamingdiensten werden een ding.
Anno 2026 gebruiken wereldleiders het internet om elkaar te trollen.

Onderweg is het inderdaad tilt geslagen, maar het is geen simulatie, helaas.

Van waaruit apathie?
De mensen? Zie opmerking General Zantas: er heerst moeheid. De media? Die schrijven iets te veel over Trump vind ik.
De politiek? Europa is wel degelijk bezig met dat conflict, alleen doet het dat vooral via de geijkte paden: via diplomatie en contacten op de achtergrond. Europa heeft (nog) niet de gewoonte om politiek te voeren via geroep op X, Twitter, Instagram, Facebook, Threads of True Social. Gelukkig maar.

En een beetje gaan spierballenrollen met militaire aanwezigheid zou ook niks uithalen.
De mensen vooral.
Zoals ik al zei, voor de meesten een ver-van-mijn-bed show (zoals alle oorlogen).
Terwijl toch de kans reëel is dat velen hun zomervakantie op de een of andere manier geïmpacteerd kan worden of dat een deel van de industrie hier zal stil vallen of op een lager pitje moeten draaien.
Ik heb zo niet de indruk dat dat er ernstig met zo'n scenario's rekening wordt gehouden. "Waait allemaal wel over tegen de zomer" is de consensus.
Wat heel goed zou kunnen, maar komt het wél zover dan gaat het weer wenen zijn en zal 'de politiek' met steun moeten komen of het zijn 'onbekwamen', 'zakkenvullers' etc.

De mensen vooral.
Zoals ik al zei, voor de meesten een ver-van-mijn-bed show (zoals alle oorlogen).
Terwijl toch de kans reëel is dat velen hun zomervakantie op de een of andere manier geïmpacteerd kan worden of dat een deel van de industrie hier zal stil vallen of op een lager pitje moeten draaien.
Ik heb zo niet de indruk dat dat er ernstig met zo'n scenario's rekening wordt gehouden. "Waait allemaal wel over tegen de zomer" is de consensus.
Wat heel goed zou kunnen, maar komt het wél zover dan gaat het weer wenen zijn en zal 'de politiek' met steun moeten komen of het zijn 'onbekwamen', 'zakkenvullers' etc.
Ik denk dat vooral veel mensen het gewoon niet willen zien en hun kop in het zand steken.

WTF.
Hoe kan een mensonterende, theocratische dictatuur zo'n Willy's en Marjettenhumor hebben.

Echt, dit kan toch niet meer?
Ik vind dat toch ook wel een frappante manier om ermee om te gaan, komende van een streng-islamitische autocratie. Dat zie je een ISIS of taliban toch niet doen? Daar is muziek zelfs verboden. BBC heeft een van de makers kunnen interviewen.

AI has enabled Iran and others to communicate directly with Western audiences more effectively than ever before, Briant says. They are using tools largely trained on Western data, making them ideal for creating "culturally appropriate" content.

This is what "authoritarian countries wanting to target the West have lacked in the past".
Dr Tine Munk, a cyber warfare expert at Nottingham Trent University, characterises Iran's tactics as "defensive memetic warfare" which the creators see as necessary to combat US rhetoric.

Laat ons quotes in ere laten door ze in de juiste context te gebruiken en niet cherrypicken om een punt te maken.
WTF.
Hoe kan een mensonterende, theocratische dictatuur zo'n Willy's en Marjettenhumor hebben.

Echt, dit kan toch niet meer?
Pfff de wereld muteert aan een razend tempo

eigenliijk toont het ook gewoon aan dat ze totaal geen schrik hebben voor Trump he, hoe hard die ook met vanalles mag dreigen.

eigenliijk toont het ook gewoon aan dat ze totaal geen schrik hebben voor Trump he, hoe hard die ook met vanalles mag dreigen.
Goh, wie daar echt de touwtjes in handen heeft voelt zich waarschijnlijk ook wel vrij onaantastbaar of is op zijn minst zeker aan de "goede" kant te staan, dus dat die opdracht geven tot het verspreiden van propaganda is logisch. Het bevreemdende is de vorm die de propaganda vandaag de dag aanneemt, wat aansluit bij dat citaat dat @Avondland geeft: AI werd getraind op voornamelijk Westerse content, dat is een gekende bias, waardoor je ook resultaten krijgt die bij ons "populair" zijn. Sowieso dat heel wat mensen deze video delen als een smakelijke grap en dit ook (onbewust) het Iraanse regime wat populairder maakt.

En eigenlijk nog de meest gezonde uitlaatsklep. Liever dit dan terroristische aanslagen...

Kans op vrede wel terug naar beneden, dat dan wel.
Het gevaar van dit soort memes die duidelijk zijn afgestemd op ons, het Westerse publiek, is dat we een soort van underdog gevoel krijgen bij Iran. Dat ze het slachtoffer zijn van een gemene Goliath tegen hun, de arme kleine David.

Het blijft echter een uiterst wreed en moorddadig regime.

Ik zie het gevaar er ook wel in . Bij mijn eigen is het niet direct sympathie, maar wel: good job en ik hoop op nog meer van die trol acties. Maar dat komt toch vooral omdat US onder Trump gewoon even erg zijn als Iran. Mensenrechten worden gewoon verpulverd (er vallen zelfs doden en de regering vindt dat oké), het religieuze aspect is zwaar aanwezig in de regering, vriendjespolitiek allerhande, de gewone mens wordt voor een groot deel aan zijn lot over gelaten, (pogingen tot) manipulatie of boycotten van verkiezingen, onderdrukking van andersdenkenden en op internationaal vlak iedereen afdreigen en tarieven opleggen ook al zijn er al jaren goede relaties. De steun voor een land dat zware misdrijven tegen de mensheid aan het plegen is... En deze oorlog was door niemand gewenst en heeft een invloed op heel de wereld. Dan is het niet moeilijk dat ge eigenlijk begint te rooten dat US zwaar op zijn bakkes gaat en belachelijk gemaakt wordt. At least was Iran meer een plaatselijk probleem (en als het internationaal een probleem was, was het momenteel nog goed op te vangen), de US is nu iedereens (vermoeiend) probleem.
Ik beschouw Iran zeker niet als the good guy of de underdog, er zijn in deze oorlog geen good guys, maar met deze oorlog en het gedrag van Trump en co. hoop ik dat ze een serieus vervelende luis in zijn pels zijn. Dus ja, meer van die trolfilmkes aub. Kudo's voor het trollen, maar sympathie, neen, dat toch niet.

Heerlijk toch.
En ge weet dat zijne Oranjeheid furieus op zijn gsm begint te tokkelen als hij het ziet voorbijkomen.
Dat is exact de bedoeling van Iran. Ze zeggen: Kom maar op.

Het ergste dat Trump kan doen is ontploffen, effectief daar op in gaan en straks full attack met 100k mankrachten Iran fysiek aanvalt omdat hij zo kwaad is dat hij het gewoon 'doet'.

Iran weet dat dit fallikant zal aflopen en dit (op middellange termijn) het einde van Trump zal betekenen. Ze hebben totaal geen schrik van hem.

Het gevaar van dit soort memes die duidelijk zijn afgestemd op ons, het Westerse publiek, is dat we een soort van underdog gevoel krijgen bij Iran. Dat ze het slachtoffer zijn van een gemene Goliath tegen hun, de arme kleine David.

Het blijft echter een uiterst wreed en moorddadig regime.
Natuurlijk. Dat is een feit. Zo'n filmkes zijn er om Trump te provoceren, maar een ander doel is om Westerlingen sympathie te doen krijgen voor het regime he.

Er zitten meerdere doelen achter.

De Straat van Hormuz is open verklaart Iran, zolang het staakt-het-vuren duurt:
De kans op echte vrede is nog onzeker. De verklaringen van Trump lijken veel positiever dan de Iraanse zijde. Pakistan is superoptimistisch vanuit de bemiddelaarsrol maar ik herinner me nog dat Oman hetzelfde zei en de dag nadien is het letterlijk ontploft.
Vandaar dat IMF en Europa toch terughoudend waren om te gekke energiemaatregelen te nemen? Zouden die ook al iets meer weten?
https://www.nieuwsblad.be/economie/...ut-die-landen-moeten-vermijden/146206747.html

Wel jammer dat niemand de ballen heeft om op te roepen om Israël en de VS sportief te boycotten en uit te sluiten van internationale competities, zoals men dat met Rusland (terecht) gedaan heeft.

Toont eens te meer de hypocrisie van het Westen aan en tast de geloofwaardigheid aan.

Nu wilt hij dat NAVO daar weg blijft, het is ook nooit goed:

Trump ziet geen rol voor NAVO bij heropening Straat van Hormuz: "Ik heb ze verteld dat ze er weg moeten blijven"​

De andere NAVO-landen zijn te laat met hun aanbod om te komen helpen in de Straat van Hormuz, zegt de Amerikaanse president Donald Trump. "Ik heb ze verteld dat ze er weg moeten blijven", schreef hij in hoofdletters op Truth Social.
Trump vroeg met name Europese bondgenoten de afgelopen tijd juist om de Iraanse blokkade van de belangrijke zeestraat te helpen breken. Hij uitte herhaaldelijk zijn frustraties omdat hulp van "de NAVO" in zijn ogen niet ver en snel genoeg ging, en verklaarde meermaals dat het van hem al niet meer hoefde.
"Nu de toestand met de Straat van Hormuz voorbij is, kreeg ik telefoon van de NAVO met de vraag of we hulp nodig zouden hebben", meldde Trump nadat Iran had aangekondigd schepen weer door te laten. Ze kunnen alleen nog opdraven "als ze hun schepen met olie willen vullen", hoont de president.

Nu wilt hij dat NAVO daar weg blijft, het is ook nooit goed:
Die man draait meer dan een windhaan. En ja nu claimen dat hij hen niet nodig heeft om zijn eerdere smeekbedes om hulp te bedekken natuurlijk. Dat is zoals een kind 'hey kan ik met jouw speelgoed spelen?' 'Nee' 'och ik wil uw stom speelgoed niet hebben, het trekt toch op niets!'

Hieronder een overzicht dat ik op reddit had gezien een tijdje geleden. 4D chess volgens sommigen, ik zou hem toch eerder bingo laten spelen in een rusthuis.

* Mar 3: "We won the war."
* Mar 7: "We defeated Iran."
* Mar 9: "We must attack Iran."
* Mar 9: "The war is ending almost completely, and very beautifully."
* Mar 11: “You never like to say too early you won. We won. In the first hour it was over.”
* Mar 12: "We did win, but we haven't won completely yet."
* Mar 13: "We won the war."
* Mar 14: "Please help us."
* Mar 15: "If you don't help us, I will certainly remember it."
* Mar 16: "Actually, we don't need any help at all."
* Mar 16: "I was just testing to see who's listening to me."
* Mar 16: "If NATO doesn't help, they will suffer something very bad."
* Mar 17: "We neither need nor want NATO's help."
* Mar 17: "I don't need Congressional approval to withdraw from NATO."
* Mar 18: "Our allies must cooperate in reopening the Strait of Hormuz."
* Mar 19: "US allies need to get a grip - step up and help open the Strait of Hormuz."
* Mar 20: "NATO are cowards."
* Mar 21: "The Strait of Hormuz must be protected by the countries that use it. We don't use it, we don't need to open it."
* Mar 22: "This is the last time. I will give Iran 48 hours. Open the strait"
* Mar 22: "Iran is Dead"
* Mar 23: "We had very good and productive talks with Iran."
* Mar 24: "We’re making progress."
* Mar 25: “They gave us a present and the present arrived today. And it was a very big present worth a tremendous amount of money. I’m not going to tell you what that present is, but it was a very significant prize.”
* Mar 26: "Make a deal, or we’ll just keep blowing them away."
* Mar 27: "We don’t have to be there for NATO."
* Mar 28: No major quote
* Mar 29: Claimed talks were progressing
* Mar 30: "Open the Strait of Hormuz immediately, or face devastating consequences."
* Mar 31: Claimed a deal was "very close" and that Iran would "do the right thing"
* Apr 1: "We’ll see what happens very soon."
* Apr 2: Repeated that a deal was likely, while warning of continued strikes if not
* Apr 3: "Something big is going to happen."
* Apr 4: Said Iran must comply "immediately" or face further consequences. "Tuesday 8 PM ET".
* Apr 5: "Open the fuckin' Strait, you crazy bastards, or you'll be living in Hell - JUST WATCH! Praise be to Allah."
* Apr 6: "We can bomb the hell out of them"
* Apr 7: "A whole civilization will die tonight"

Tegen morgen is de straat van Hormuz weer dicht, omdat die clowns van de US blijven vasthouden aan hun idiote blokkade.

Tegen morgen is de straat van Hormuz weer dicht, omdat die clowns van de US blijven vasthouden aan hun idiote blokkade.
Het gaat net lang genoeg duren zodat "ze" (we all know who) eerst hun aandelen kunnen dumpen voor ze maandag terug sluiten, en daarna later in de week weer goedkoop kunnen kopen.

Terug
Bovenaan