Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Wat heeft Oman nu weeral gedaan?
"Iran zou volgens de conceptovereenkomst met Oman het scheepvaartverkeer door de Straat van Hormuz gaan beheren."
Het maakt Trump razend.

Och, Trump zevert er weer op los.
90% van de mensheid die hem bezig hoort reageert ondertussen met "Yeah, whatever!", omdat hij morgen het tegenovergestelde zegt of dat er niets van blijkt te kloppen.
Een einde van het conflict zal nu wel snel moeten volgen. Niet voor de wereldeconomie, niet voor de inwoners van Iran, maar.... voor de grote viering van 250 jaar USA dat voor de deur staat. Inclusief MMA-fights in de tuin van het Witte Huis en een Indycar race in de straten voor/rond het Witte Huis.
En oh ja, koning voetbal passeert ook nog. Daar zal hij ook wel de show willen stelen, vermoed ik?

Iran kan misschien heel wat meer eisen op tafel leggen en ingewilligd zien, want zo'n aanslepend conflict tijdens de 250 jaar USA-viering oogt toch niet zo mooi.

Het ging maar een paar weken duren en we zijn nu 1.6.2026. Als ik het goed hoor van experten en er geen oplossing is gevonden tegen 9 juli dan gaat het feest echt beginnen.

Dan zou de energiecrisis pas echt beginnen. Iedereen buiten trump ziet dat Iran gewoon aan het wachten is tot alles ontploft.

Anderzijds verteerd de wereld dit tot op heden merkwaardig goed, ik had echt veel erger verwacht - dat is althans mijn persoonlijke indruk, energie is wat duurder - maar nog ver van onbetaalbaar. In Iran schaken ze nogal graag - geen idee of dat ook zo is bij hun leiders.

Anderzijds verteerd de wereld dit tot op heden merkwaardig goed, ik had echt veel erger verwacht - dat is althans mijn persoonlijke indruk, energie is wat duurder - maar nog ver van onbetaalbaar. In Iran schaken ze nogal graag - geen idee of dat ook zo is bij hun leiders.
*Wij verteren dit goed.

Iran pauzeert de onderhandelingen, straat van Hormuz blijft dicht omdat Israel de gevechten in Libanon opvoert:
Het is de "wens" van Netanyahu dat er geen Iran-deal komt dus die gevechten in Libanon zijn een makkelijke rode lap op de Iraanse stier. De rest van de wereld moet het maar ondergaan.

Via Nieuwsblad:

Iran stopt de berichtenuitwisseling met VS na aanvallen op Libanon en overweegt Straat van Hormuz weer te sluiten​

Iran voert niet langer onrechtstreekse vredesgesprekken, via Pakistan, met de Verenigde Staten. Dat meldt het Iraanse persbureau Tasnim. Teheran drukt de pauzeknop in vanwege de Israëlische escalatie in Libanon en schendingen "op alle fronten" van het op 8 april overeengekomen Iraans-Amerikaans staakt-het-vuren, bericht Tasnim maandag op basis van een verklaring van het regime.

Het persbureau meldde ook dat Iran en de Revolutionaire Garde, waaronder zijn sjiitische bondgenoten in Jemen, Libanon en Irak, een agenda hebben opgesteld om de Straat van Hormuz volledig te blokkeren en andere fronten, waaronder de Straat van Bab el-Mandeb, te activeren om Israël en zijn bondgenoten te “straffen”.
Pas als de Amerikanen ingaan op de Iraanse eis om in zowel Gaza als in Libanon een volledig staakt-het-vuren aan Israël op te leggen, kunnen de onderhandelingen voortgezet worden, klinkt het.
Ondanks een fragiel bestand tussen Israël en Libanon heeft Israël het afgelopen weekend zijn militaire operaties in Libanon opgedreven, waarbij het noordelijker optrok dan de rivier de Litani.

De beurzen hebben, volgens mij, gewoon de sluiting van de straat van Hormuz als feit aanvaard en we doen dan maar verder zonder. Niet ideaal maar de sluiting is "voorspelbaar" en mss maandenlang, vooral onzekerheid met nog meer cutoffs doen beurzen schrikken.

Omdat er strategisch olie wordt vrijgegeven uit de wereldwijde reserves. Dat is geen eindeloos verhaal en loopt ondertussen wel tegen zijn limieten aan.

De beurzen hebben, volgens mij, gewoon de sluiting van de straat van Hormuz als feit aanvaard en we doen dan maar verder zonder. Niet ideaal maar de sluiting is "voorspelbaar" en mss maandenlang, vooral onzekerheid met nog meer cutoffs doen beurzen schrikken.

Ik heb mijn twijfels of dat de effectieve sluiting van de straat van Hormuz is ingecalculeerd in de beurzen. ik heb zo'n beetje het idee dat er naar gekeken wordt op de beurzen met een roze bril.

Dat er nog altijd vanuit gegaan wordt dat dit van korte duur is en opgelost gaat geraken door een deal van Trump.

Omdat er strategisch olie wordt vrijgegeven uit de wereldwijde reserves. Dat is geen eindeloos verhaal en loopt ondertussen wel tegen zijn limieten aan.

Dat en dat vele overheden prijzen beperken. Zo spendeert de Poolse overheid sedert anderhalve maand enkele honderden miljoenen euro's per maand om maximumprijs op te leggen aan tankstations.

Wij tanken vandaag de dag hier aan dezelfde prijs als voor de Iran oorlog.

Dat en dat vele overheden prijzen beperken. Zo spendeert de Poolse overheid sedert anderhalve maand enkele honderden miljoenen euro's per maand om maximumprijs op te leggen aan tankstations.

Wij tanken vandaag de dag hier aan dezelfde prijs als voor de Iran oorlog.
Klopt helemaal. Maar op een bepaald punt (wanneer die reserves volledig uitgeput zijn) stopt dat aangezien het een probleem is aan de aanbodzijde, en zal je dat zodanig in de prijs gaan zien dat de vraag gewoon krimpt. En dan zal je het gevolg wél zien op de beurs.

Terug
Bovenaan