Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Een beperkte context geven is één ding, voor zover iedereen die hier eigenlijk al niet kent uit de geschiedenislessen...

Er zijn hier die meer aandacht besteden aan de context en het daarbij neerhalen van Israël, om vervolgens voor de volledigheid zo lijkt het wel, de daden van Hamas ook af te keuren, terwijl deze thread net over de laatste "speciale operatie" van die laatste gaat.
Ik wil het niet "gelijk aan goedkeuren" noemen, maar het lijkt wél een soort van verdediging/vergoelijking.
Ik reageerde op een post waar vol verbazing en verontwaardiging werd gereageerd op het feit dat niet heel de wereld meteen partij kiest voor Israël, komende van iemand die kennelijk elke vorm van nuance "partij kiezen voor terrorisme" vindt. Ik zou precies zeggen dat de geschiedenislessen daar alvast hun effect hebben gemist, voor zoverre dat 9/11 (waarmee ik dus doel op de reacties toen in vele moslimlanden) niet gewoon in de actualiteit kwam voor mensen op dit forum.

Maar ok, ik noteer dat we op P&A kennelijk enkel maar verontwaardiging mogen uiten over wat de terroristen van Hamas doen in deze thread, af en toe eens moeten benadrukken dat het moslims zijn en het wel gewoon antisemitisme zal zijn waarom dit gebeurt, en verder moeten we zwijgen en niet te hard nadenken of we maken ons verdacht.

"Voormalige toplui van de Israëlische defensie hebben er de voorbije maanden meermaals voor gewaarschuwd dat het beleid van de uiterst-rechtse Israëlische regering zo hard is voor de Palestijnen dat het de veiligheid van de Israeli's zelf in gedrang brengt", zei buitenlandjournalist Jens Franssen in "VRT NWS journaal".
Ook mensen die context geven terrorisme (tegen hun eigen volk dan nog) vergoeilijken, op de brandstapel ermee.

Laatst bewerkt:
Maar hier komen ze toch zelf ook ferm verzwakt uit? Ze worden gewoon afgeslacht.
Dit was een frontale zelfmoordactie. Of mis ik iets?

Hoe komt Hamas hier verzwakt uit? Hamas verzwakt niet als er 5.000 Hamas-soldaten sterven. Daar ligt hun macht niet.

Door hun acties hebben ze allerlei onderhandelingen van Islamitische landen met Israël tijdelijk kunnen blokkeren - het Amerikaans plan om langzaam de relaties met de buren te normaliseren met Israël is vastgelopen,
Hadden de buren de relaties genormaliseerd met Israël, dan ging Hamas veel geïsoleerder staan.

Een beperkte context geven is één ding, voor zover iedereen die hier eigenlijk al niet kent uit de geschiedenislessen...

Er zijn hier die meer aandacht besteden aan de context en het daarbij neerhalen van Israël, om vervolgens voor de volledigheid zo lijkt het wel, de daden van Hamas ook af te keuren, terwijl deze thread net over de laatste "speciale operatie" van die laatste gaat.
Ik wil het niet "gelijk aan goedkeuren" noemen, maar het lijkt wél een soort van verdediging/vergoelijking.

Sommige kunnen hier anders nog wel eens een lesje geschiedenis gebruiken heb ik al gemerkt.

Dit alles komt toch niet uit de lucht gevallen? Dit is toch gewoon het gevolg van al die context dat gegeven wordt? En vooraleer er weer iemand begint te steigeren, daarmee impliceer ik nergens dat het hun eigen schuld is.

Wat mag er dan wel gezegd worden? Iedereen zegt "boe aan Hamas!!" en dan een slotje op dit topic?

Onvoorstelbaar dat Europa en de V.S. weer onvoorwaardelijke steun uitspreken aan Israel. Ik zie dat eerder het n-woord hier gevallen is, hieronder enkele quotes van mensen die de functie van prime minister, minister of defence, minister of justice, minister of agriculture, foreign minister en minister of internal affairs beoefen(d)en in de Israelische regering.

Benjamin Netanyahu
“In our neighbourhood, we need to protect ourselves from wild beasts.“At the end of the day as I see it, there will be a fence like this one surrounding Israel in its entirety. We will surround the entire state of Israel with a fence, a barrier.”
The only way to deal with the Palestinians is to "beat them up, not once but repeatedly, beat them up so it hurts so badly, until it's unbearable..."

Eli Ben-Dahan
Palestinians are beasts, they are not human.
A Jew always has a much higher soul than a non-Jew, even if he is a homosexual.

Moshe Yaalon
The Palestinian threat harbours cancer-like attributes that have to be severed and fought to the bitter end. There are all kinds of solutions to cancer. Some say it's necessary to amputate organs but at the moment I am applying chemotherapy.

Ayelet Shaked
Behind every terrorist stand dozens of men and women, without whom he could not engage in terrorism. They are all enemy combatants, and their blood shall be on all their heads. Now this also includes the mothers of the martyrs, who send them to hell with flowers and kisses. They should follow their sons, nothing would be more just. They should go, as should the physical homes in which they raised the snakes. Otherwise, more little snakes will be raised there. They have to die and their houses should be demolished so that they cannot bear any more terrorists.

Avi Dichter
The Israeli Army has enough bullets for every Palestinian.

Avigdor Lieberman
“We must continue to fight Hamas just like the United States did with the Japanese in World War II. Then, too, the occupation of the country was unnecessary.”
"It would be better to drown these prisoners in the Dead Sea if possible, since that's the lowest point in the world.

Eli Yishai
We need to flatten entire neighborhoods in Gaza. Flatten all of Gaza. The Americans didn't stop with Hiroshima - the Japanese weren't surrendering fast enough, so they hit Nagasaki, too. There should be no electricity in Gaza, no gasoline or moving vehicles, nothing.

Zijn dat dan de waarden waar Europa voor staat? Kunnen we geen beter standpunt innemen dan 'Hamas slecht, Israel goed'?

Zijn dat dan de waarden waar Europa voor staat? Kunnen we geen beter standpunt innemen dan 'Hamas slecht, Israel goed is niet veel beter met hun huidige politiek'?
Ja inderdaad.

Ik keur niks goed wat Hamas doet (het zijn beesten), maar Israël hun huidige politiek gooit natuurlijk ook nog extra olie op het vuur.

Laatst bewerkt:
Onvoorstelbaar dat Europa en de V.S. weer onvoorwaardelijke steun uitspreken aan Israel. Ik zie dat eerder het n-woord hier gevallen is, hieronder enkele quotes van mensen die de functie van prime minister, minister of defence, minister of justice, minister of agriculture, foreign minister en minister of internal affairs beoefen(d)en in de Israelische regering.

Benjamin Netanyahu

Eli Ben-Dahan

Moshe Yaalon

Ayelet Shaked

Avi Dichter

Avigdor Lieberman

Eli Yishai

Zijn dat dan de waarden waar Europa voor staat? Kunnen we geen beter standpunt innemen dan 'Hamas slecht, Israel goed'?
zoals ik eerder zei: dat is nu toch de schuld van HAMAS zelf?
Er was (lichtelijk) meer kritiek op Israel, zeker ook bij gemiddelde burger. Filmpjes van hoe Joden zich t.o.v. christenen gedroegen en ook hoe Joden gewoon aangaven dat ze iedereen gingen verdrijven waren regelmatig te zien op sociale media. Antisemitisme is aan het groeien.
En dan komt HAMAS en schiet in koele bloede festivalgangers van over heel de wereld dood of ontvoeren moeders met kleine kinderen of dementerende oudjes waarschijnlijk om ze later te ruilen. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231008_93392920
Hoe denk je dat dit van invloed is op Europa en VS. Natuurlijk scharen die zich nu terug achter Israel. Daar is toch niks onvoorstelbaar aan? De vijand van Israel heeft zijn ware aard nog eens getoond en ook getoond dat ze de vijand van het hele Westen zijn.

Ik reageerde op een post waar vol verbazing en verontwaardiging werd gereageerd op het feit dat niet heel de wereld meteen partij kiest voor Israël, komende van iemand die kennelijk elke vorm van nuance "partij kiezen voor terrorisme" vindt. Ik zou precies zeggen dat de geschiedenislessen daar alvast hun effect hebben gemist.

Maar ok, ik noteer dat we op P&A kennelijk enkel maar verontwaardiging mogen uiten over wat de terroristen van Hamas doen in deze thread, af en toe eens moeten benadrukken dat het moslims zijn en het wel gewoon antisemitisme zal zijn waarom dit gebeurt, en verder moeten we zwijgen en niet te hard nadenken of we maken ons verdacht.

Ik had het niet op jouw post voor de duidelijkheid, eerder op andere (zoals o.a. #159), of bepaalde members die meermaals in deze thread gepost hebben waarbij 95% van hun posts kritiek was op Israël, met hooguit ergens een opmerking dat Hamas "profiteert" van dit soort escalatie, maar géén één woord van veroordeling van het terrorisme van Hamas...

Wat jouw post (#169) betreft: ben ik inhoudelijk grotendeels eens, maar inderdaad: als de titel van deze thread is "Hamas start speciale operatie tegen Israël", en je kan de berichten waarin gewezen wordt op de verantwoordelijkheid van Israël, tja... dan vind ik dat inderdaad de foute plaats op het foute moment.
Zo wordt dit gewoon een zoveelste Conflict in het Midden-Oosten deel 23 discussie...

Ik heb er géén enkel probleem mee om te erkennen dat Israël evenzeer een schuldige partij is in dit verhaal, maar fundamenteel wanneer je 2 "slechte" partijen in één verhaal hebt, ben ik nog altijd geneigd om degene die niet z'n toevlucht neemt tot de meest barbaarse praktijken zoals je die bij Hamas ziet, als de minst slechte te zien.

Sommige kunnen hier anders nog wel eens een lesje geschiedenis gebruiken heb ik al gemerkt.

Dit alles komt toch niet uit de lucht gevallen? Dit is toch gewoon het gevolg van al die context dat gegeven wordt? En vooraleer er weer iemand begint te steigeren, daarmee impliceer ik nergens dat het hun eigen schuld is.

Wat mag er dan wel gezegd worden? Iedereen zegt "boe aan Hamas!!" en dan een slotje op dit topic?

Een geschiedenis die breed gekend is... hoe ver je teruggaat en hoe ver je gaat in je nuances zijn ook keuzes waarmee je het debat een richting geeft.

In een thread met een titel als deze, is de eerste boodschap die je moet brengen inderdaad "boe Hamas!", daarna kan je eventueel nog context geven dat de Palestijnen weinig verzet rest tegen een militaire overmacht, dan via guerilla-methoden strijd voeren alleen zelfs dan: de tactieken waarbij burgers vermoord of ontvoerd worden alsof het vijandelijke strijders zijn, is en blijft terrorisme wat wat mij betreft nog altijd een gradatie erger is dan het geen Israël doet, en daar doet de context er eigenlijk niet zoveel meer bij toe.

Context geven waarom een Palestijnse jongere stenen gooit naar een tank of waarom een Hamasstrijder een soldaat in uniform aanvalt? Mij best...
Context geven bij burgers die op straat worden neergeschoten, vrouwen die ontvoerd worden, ... ik vind die context daarbij eigenlijk misplaatst, want er wordt daar een grens overschreden.

Een extremistische beweging tegen een extremistische regering.
Het resultaat is extreem geweld.

Het verbaast me steeds meer dat er nog steeds leiders zijn die hun gepeupel kunnen aanzetten tot zulke onmenselijke daden.
Jonge mannen, dikwijls zelf vader in eigen land, die zonder verpinken kinderen oppakken, ontvoeren en zelfs neerschieten. Zonder te verpinken en luid aangemoedigd door hun collega's.
Ja, zulke beelden doen iets met een mens.

In een thread met een titel als deze, is de eerste boodschap die je moet brengen inderdaad "boe Hamas!", daarna kan je eventueel nog context geve

Ik volg je sentiment dat het geweld van Hamas niet vergoeilijkt mag worden maar dat doet niemand door het een plaats te geven in 'the grand schème of evertthing'.

Ik zie het probleem ook niet waarom dit topic niet mag evolueren naar het ganse conflict?

Antisemitisme is aan het groeien.

Kritiek op de staat Israël staat niet gelijk aan anti-semitisme he, akkoord als die kritiek uit Iran of radicale islamitische hoek komt uiteraard maar als de Europese politiek bepaalde zaken aankaart is dat toch geen anti-semitisme?

Natuurlijk scharen die zich nu terug achter Israel.

Als je de quotes leest die @StevenFM er bij zit moet dat toch knagen? Zo'n uitspraken zijn toch ongehoord in onze samenleving?

zoals ik eerder zei: dat is nu toch de schuld van HAMAS zelf?
Er was (lichtelijk) meer kritiek op Israel, zeker ook bij gemiddelde burger. Filmpjes van hoe Joden zich t.o.v. christenen gedroegen en ook hoe Joden gewoon aangaven dat ze iedereen gingen verdrijven waren regelmatig te zien op sociale media. Antisemitisme is aan het groeien.
En dan komt HAMAS en schiet in koele bloede festivalgangers van over heel de wereld dood of ontvoeren moeders met kleine kinderen of dementerende oudjes waarschijnlijk om ze later te ruilen. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231008_93392920
Hoe denk je dat dit van invloed is op Europa en VS. Natuurlijk scharen die zich nu terug achter Israel. Daar is toch niks onvoorstelbaar aan? De vijand van Israel heeft zijn ware aard nog eens getoond en ook getoond dat ze de vijand van het hele Westen zijn.
Tuurlijk is dat de schuld van Hamas. Net zoals de Israelische overheid profiteert Hamas mee van een escalatie van het geweld. Maar anderzijds is "foei!" ook de maximale respons van het Westen geweest als antwoord op de Israelische kolonisatiepolitiek en de talloze misdrijven tegen de mensenrechten. Israelische levens zijn voor ons meer waard dan Palestijnse levens. Dus ik denk niet dat men in Palestina nog veel waarde hecht aan wat wij over de situatie denken.

Ik verwacht toch iets meer van onze overheid dan stellig partij te kiezen in een conflict tussen twee extremistische entiteiten. Uiteindelijk zijn Europa en de V.S. Israel altijd blijven steunen en zijn wij zowat de enige gebieden die de Palestijnse staat niet erkennen. Het beleid dat wij inzake Israel en Palestina hebben gevoerd, is er een dat volledig gericht is op het faciliteren van de Israelische ambities. En dus de destructie van de Palestijnse staat en volk.

Ik reageerde op een post waar vol verbazing en verontwaardiging werd gereageerd op het feit dat niet heel de wereld meteen partij kiest voor Israël, komende van iemand die kennelijk elke vorm van nuance "partij kiezen voor terrorisme" vindt. Ik zou precies zeggen dat de geschiedenislessen daar alvast hun effect hebben gemist, voor zoverre dat 9/11 (waarmee ik dus doel op de reacties toen in vele moslimlanden) niet gewoon in de actualiteit kwam voor mensen op dit forum.

Ook mensen die context geven terrorisme (tegen hun eigen volk dan nog) vergoeilijken, op de brandstapel ermee.
Maar dat is net heel het punt en dat is ook waar ik @KnightOfCydonia volledig in volg.
Er is in heel de breedte en het totaalbeeld van dit conflict een wederzijdse verantwoordelijkheid. Je zal mij nooit horen zeggen dat Israël volledig recht in zijn schoenen staat, en volledig vrijuit gaat.
Het is niet alsof zij de grote goedzak zijn in heel dit verhaal. Buiten het antisemitisme heerst er ook een grote moslimhaat, en afkeer tegenover andere religies en andersdenkenden.

Maar op geen enkel moment kan je stellen dat de daden die nu gesteld worden legitiem zijn, dat zijn gewoon puur terroristische daden. En ze worden verkocht als zijnde "voortvloeiend uit het conflict", maar dat is gewoon zeer pervers.
Het zijn acties gesteld door een terroristische organisatie en hun aanhang (indoctrinatie), een organisatie waarbij je u de vraag kan stellen of zij wel degelijk strijden voor de arme palestijn. In mijn ogen doen ze dit niet, allesbehalve.
Op geen enkele manier kunnen we dit goedkeuren. En laat dat nu net iets zijn wat sommige wel doen (vooral op andere kanalen zoals twitter), en dat is echt gewoon wansmakelijk.

Sommige keuren de daden van hamas goed, ze vergoelijken het. Terwijl je dit op elke manier net zou moeten afkeuren, want uiteindelijk is de arme palestijnse burger hier het grootste slachtoffer van, en is dat nu net niet waar free palestina voor staat? Een beter bestaan voor de normale palestijn.
Dat we in ons eigen land, en andere landen, schrik hebben voor aanslagen op de joodse gemeenschap, zegt dat niet genoeg?

Ik volg je sentiment dat het geweld van Hamas niet vergoeilijkt mag worden maar dat doet niemand door het een plaats te geven in 'the grand schème of evertthing'.

Ik zie het probleem ook niet waarom dit topic niet mag evolueren naar het ganse conflict?

Kritiek op de staat Israël staat niet gelijk aan anti-semitisme he, akkoord als die kritiek uit Iran of radicale islamitische hoek komt uiteraard maar als de Europese politiek bepaalde zaken aankaart is dat toch geen anti-semitisme?

Als je de quotes leest die @StevenFM er bij zit moet dat toch knagen? Zo'n uitspraken zijn toch ongehoord in onze samenleving?
neen, dat van die antisemitisme is een 'en'. Er is kritiek op hoe Israel en een deel van de inwoners zich gedragen. HAMAS heeft daar nu een rem op gezet door zich nog erger te gedragen en gewoon iedereen op hun weg mee te pakken. Dit was geen aanval enkel op Israel. Dat feest was internationaal bezocht en toch hebben ze bijna systematisch dat afgegaan. Die wisten dat dit een festival voor de vrede was he. Ze hebben zich als beesten gedragen. Wat verwacht je dan als reactie van andere landen? Dat ze gaan zeggen ' ja maar Israel, jullie liepen er ook meer dan de kantjes af. niks terugdoen he.' Natuurlijk schaart iedereen zich nu weer achter Israel.

En natuurlijk knagen die quotes. Nog dubbel zo hard omdat ze zelf altijd de kaart van concentratiekampen trekken, waarbij joden als niet menselijk werden beschouwd. En ze doen het gewoon zelf, dat maakt het imo nog wraakroepender. Maar terug naar hierboven, wat verwacht je dat de Westerse wereld doet?

Ik had het niet op jouw post voor de duidelijkheid, eerder op andere (zoals o.a. #159), of bepaalde members die meermaals in deze thread gepost hebben waarbij 95% van hun posts kritiek was op Israël, met hooguit ergens een opmerking dat Hamas "profiteert" van dit soort escalatie, maar géén één woord van veroordeling van het terrorisme van Hamas...
Wat voor manier van discussiëren is dit nu weer? Verwijzen naar postnummers, "bepaalde members" woorden en intenties in hun mond leggen, ze verwijten van Hamas niet te veroordelen, ... zonder namen te noemen zodat je je kan verstoppen achter "ik bedoelde jou niet" als daar weerwoord op komt, ... Hoe ongelofelijk klein zeg.

Er is hier niemand die niet het barbaarse terrorisme van Hamas veroordeelt, die niet walgt van de beelden die ons bereiken. Maar moeten we die disclaimer echt elke post meegeven wanneer we de situatie contextualiseren, of het beleid van Israël aan de kaak willen stellen?

Wat jouw post (#169) betreft: ben ik inhoudelijk grotendeels eens, maar inderdaad: als de titel van deze thread is "Hamas start speciale operatie tegen Israël", en je kan de berichten waarin gewezen wordt op de verantwoordelijkheid van Israël, tja... dan vind ik dat inderdaad de foute plaats op het foute moment.
Zo wordt dit gewoon een zoveelste Conflict in het Midden-Oosten deel 23 discussie...
Als we hier enkel mogen onze verontwaardiging uiten over wat Hamas doet, dan heeft intussen iedereen dat kunnen doen en kan er een slotje op de thread. Bizarre stellingname hoor.
Ik heb er géén enkel probleem mee om te erkennen dat Israël evenzeer een schuldige partij is in dit verhaal, maar fundamenteel wanneer je 2 "slechte" partijen in één verhaal hebt, ben ik nog altijd geneigd om degene die niet z'n toevlucht neemt tot de meest barbaarse praktijken zoals je die bij Hamas ziet, als de minst slechte te zien.

In een thread met een titel als deze, is de eerste boodschap die je moet brengen inderdaad "boe Hamas!", daarna kan je eventueel nog context geven dat de Palestijnen weinig verzet rest tegen een militaire overmacht, dan via guerilla-methoden strijd voeren alleen zelfs dan: de tactieken waarbij burgers vermoord of ontvoerd worden alsof het vijandelijke strijders zijn, is en blijft terrorisme wat wat mij betreft nog altijd een gradatie erger is dan het geen Israël doet, en daar doet de context er eigenlijk niet zoveel meer bij toe.

Context geven waarom een Palestijnse jongere stenen gooit naar een tank of waarom een Hamasstrijder een soldaat in uniform aanvalt? Mij best...
Context geven bij burgers die op straat worden neergeschoten, vrouwen die ontvoerd worden, ... ik vind die context daarbij eigenlijk misplaatst, want er wordt daar een grens overschreden.
Ik vind het in dit conflict nogal misplaatst om gruweldaden in de weegschaal te gaan leggen. Hamas is gruwelijk op kleine schaal, Israël is onmenselijk op grote schaal. Tegenover de burgers die op straat worden afgeschoten door Hamas, kan je de burgers die gebombardeerd worden door Israël. Van 2008 tot vorige maand 300 Israëlische doden, tegenover meer dan 6000 Palestijnse slachtoffers. Tegenover de ontvoeringen van tientallen, nu enkele honderden vrouwen en kinderen door Hamas, kan je het in mensonterende omstandigheden opsluiten van honderdduizenden Palestijnen in Gaza plaatsen.

Het citaat "one death is a tragedy, a million deaths is a statistic" kan eigenlijk niet beter gebruikt worden dan bij dit conflict en deze discussie.

Ik leg de sleutel voor een oplossing van dit conflict niet in handen van Israël omdat ik vind dat die "slechter" zijn dan de Palestijnen. In individuele daden zal Hamas "winnen" qua gruwel, in schaal van leed en slachtoffers heeft Israël geen vergelijk. Ik leg de sleutel bij Israël omdat zij de macht en tools hebben.

Laatst bewerkt:
Wat mij vooral opvalt in veel beelden is dat er weer massaal Allahu Akbar geroepen wordt. Een mens zou van minder islamofoob worden.

8bb05499-39eb-4b8b-89fe-af1f9ab8f91e.jpg

bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231007_92513162
Pro-Palestijnse betoging in Beiroet
En dat is waarom het nooit goed gaat komen. (en ja, dat is langs de twee kanten zo). gewoon generatie op generatie wordt de haat meegegeven.

bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231007_92513162
En dat is waarom het nooit goed gaat komen. (en ja, dat is langs de twee kanten zo). gewoon generatie op generatie wordt de haat meegegeven.
1 van de moeilijkste zakeen dat er bestaat voor een mens: Over de muren heen kijken. En ja zelfs voor ons Westerling is dat lastig, als je dan nog dag in dag in zo'n situatie leeft en dit doorgegeven wordt van vader op zoon zoals daar is dat nog veel moeilijker he.

Wat ik hiermee bedoel is. Niet alleen weten en beseffen wat er speelt binnen uw eigen bevolking maar ook je in kunnen leven in wat er speelt aan de ander zijde en beseffen waarom, hoe en wat .. Allé ja het is moeilijk om het te verwoorden maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel.

De one-state solution is een oplossing. Enkel lijkt de one-state solution nu dat het gewoon volledig Israël gaat worden en Palestina stopt met bestaan.

Gaza grenst aan Egypte. Waarom doet Egypte niet hun grens open om de Palestijnen op te vangen? Israël houdt de grens gesloten maar Egypte doet dat ook. Tot zover moslimsolidariteit?

Ondertussen:

Komt niet goed he. Dat ravefestival zat vol met Europeanen & Amerikanen die nu ook vermoord en/of gekidnapt zijn. Amerikaanse steun aan Oekraïne was nog op basis van ideologie. Nu zijn er Amerikanen gedood/gekidnapt door een terroristische organisatie en hebben ze een goed excuus om zich nog eens actief te gaan mengen.

Gaza grenst aan Egypte. Waarom doet Egypte niet hun grens open om de Palestijnen op te vangen? Israël houdt de grens gesloten maar Egypte doet dat ook. Tot zover moslimsolidariteit?

Ook Egypte erkent Hamas als terroristische organisatie. En zij besturen de Gazastrook die aan Egypte grenst.
Dus het lijkt mij logisch dat zij geen behoefte hebben om dat te importeren.

Ook Egypte erkent Hamas als terroristische organisatie. En zij besturen de Gazastrook die aan Egypte grenst.
Dus het lijkt mij logisch dat zij geen behoefte hebben om dat te importeren.

Is dat dan de grens aan Egyptische kant of doen ze ook aan bestuur binnen de gazastrook aan Palestijnse kant.

Terug
Bovenaan