Coronamaatregelen: kan werkgever u verplichten naar kantoor te komen?

Affinity

Active member
Dag allen,

Vroeg mij af met de huidige covid maatregelen, of de werkgever u al kan/mag verplichten naar kantoor te komen (ook indien telewerk perfect mogelijk is).

Vanaf 1 juli (of is het intussen 27 juni) is het van overheidswege niet meer verplicht om thuis te werken indien dit mogelijk is. Dat impliceert dus dat een baas je vanaf dan inderdaad kan verplichten om naar het werk te komen, aangezien de verplichting tot thuiswerk komt te vervallen, en het dus een gunstmaatregel is.

Damn... Straf wel...

Anderhalf jaar goed opletten, om dan nu - nog voor je beschermd bent - plots terug kunnen verplichten naar kantoor te moeten komen....

Edit:

Dit artikel vertelt eigenlijk net dat thuiswerk verplicht is, en is geupdatet 9 juni... Dat klopt dan niet meer? :S

Edit2:

Ook hier lijkt het dat ze zeggen dat je niet verplicht kan worden.

Edit3:

En ook hier is het niet verplicht...

Edit4:
Juist, vanaf 27 juni zijn er weer versoepelingen, en kan het misschien wel verplicht gaan worden?

Laatst bewerkt:
Anderhalf jaar goed opletten
Louter om te zorgen dat het zorgsysteem niet zou crashen. Dat risico zou nu voldoende geweken moeten zijn om ook die "versoepeling" door te kunnen voeren. Kan goed zijn dat er nog lokale sanitaire regels blijven bestaan (ventilatie, mondmaskers, niet samen lunchen,...).

Louter om te zorgen dat het zorgsysteem niet zou crashen. Dat risico zou nu voldoende geweken moeten zijn om ook die "versoepeling" door te kunnen voeren. Kan goed zijn dat er nog lokale sanitaire regels blijven bestaan (ventilatie, mondmaskers, niet samen lunchen,...).
Akkoord dat dat het hoofd "concern" was van de overheid, mijn "concern" is om met long covid te zitten na een besmetting.

Ben je nog jong en niet (volledig) gevaccineerd? Ik zou sowieso eens overleg plegen met je overste(n )over je (overigens volledig terechte) zorgen hieromtrend.

Ben je nog jong en niet (volledig) gevaccineerd? Ik zou sowieso eens overleg plegen met je overste(n )over je (overigens volledig terechte) zorgen hieromtrend.

Dat overleg zal zeker gebeuren!

Ik ben 30'er en net een eerste vaccin ontvangen.
Mijn 2e is pas eind juli, wat wil zeggen dat ik pas de 3e week van augustus beschermd ben. Voor die periode wil ik liever niet naar kantoor.

Blijkbaar zou onze werkgever het nu verplichten om mensen terug naar kantoor te laten komen. Ik wil dus graag op voorhand informeren of hij dit kan/mag.

Voor mij geen probleem, maar dan vanaf de 3e week van augustus....

Ik wil dus graag op voorhand informeren of hij dit kan/mag.
Hij kan (en mag) dat, omdat het de verplichting op thuiswerk met de komende versoepelingen komt te vervallen. Ik zou inderdaad de dialoog aangaan. Misschien ook eens horen bij de vakbond / collega's?

Echt shit man hoe belachelijk is dat nu weer… ipv nog eens te wachten tot half augustus tot iedereen zijn 2e prik gekregen heeft.

neen, het is nu beter dus nu terug gigantisch risico nemen. De zorgsector zal vermoedelijk niet meer crashen, wat dan ook de enigste bezorgdheid is van de overheid. Of gij nu “long covid” overhoudt aan uw besmetting of niet, het interesseert hen geen reet.

als ze zich maar populair kunnen maken door te versoepelen, voor de rest een gokje wagen met uw gezondheid.

Dat overleg zal zeker gebeuren!

Ik ben 30'er en net een eerste vaccin ontvangen.
Mijn 2e is pas eind juli, wat wil zeggen dat ik pas de 3e week van augustus beschermd ben. Voor die periode wil ik liever niet naar kantoor.

Blijkbaar zou onze werkgever het nu verplichten om mensen terug naar kantoor te laten komen. Ik wil dus graag op voorhand informeren of hij dit kan/mag.

Voor mij geen probleem, maar dan vanaf de 3e week van augustus....

Vanaf volgende week kan hij je verplichten ja. Telewerk wordt dan namelijk aangeraden, maar niet langer verplicht. De overheid trekt zijn handen hier dus van af en het is opnieuw de werkgever die (hopelijk na overleg met werknemer) beslist over telewerk/aantal dagen/etc.

Dat betwijfel ik hoor, dat ging enkel over de terugkeerdagen van afgelopen maand. Vanaf donderdag zijn er geen regels meer ivm telewerken (maar men blijft het wel aanbeleven).
Je hebt gelijk, de 20% is er maar tot nu. Daarna zijn het de "gewone" afstandsregels etc.
Vanaf volgende week kan hij je verplichten ja. Telewerk wordt dan namelijk aangeraden, maar niet langer verplicht. De overheid trekt zijn handen hier dus van af en het is opnieuw de werkgever die (hopelijk na overleg met werknemer) beslist over telewerk/aantal dagen/etc.
Natuurlijk ook in samenspraak met de syndicale delegatie.

Je hebt gelijk, de 20% is er maar tot nu. Daarna zijn het de "gewone" afstandsregels etc.
Natuurlijk ook in samenspraak met de syndicale delegatie.

Die hebben daar eigenlijk niks over te zeggen, net als de werknemer. Telewerk is een gunst, geen recht. Goede bazen gaan uiteraard met vakbonden en werknemer spreken, maar zijn niet verplicht daar rekening mee te houden.

Terug
Bovenaan