De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Geen idee waarom je het jaarloon exclusief vakantiegeld en 13e maand zou neerzetten tbh.

Als je 100,000 EUR hebt voor 12 maanden, ligt de loonkost op ongeveer 148k.

Er staat overal 'minstens' 150k, dus het is meer...

Met een mooi spaarpotje in je vennootschap en een huis van €1mln kun je op je 52ste al aan afbouwen denken en enkel nog wat schnabbels doen waar je zin in hebt i.p.v. voor bazen te werken die je met de regelmaat van de klok voor de bus gooien.

Er staat overal 'minstens' 150k, dus het is meer...

Met een mooi spaarpotje in je vennootschap en een huis van €1mln kun je op je 52ste al aan afbouwen denken en enkel nog wat schnabbels doen waar je zin in hebt i.p.v. voor bazen te werken die je met de regelmaat van de klok voor de bus gooien.
Het is niet omdat hij een huis van 1 miljoen verkoopt. Dat dit huis ook al afbetaald is en was natuurlijk.

Ik ben voorstander om dat niet met zelfstandigen te doen maar met werknemers van de vrt.

Pas op ik versta uw insteek hoor. Maar ik kan snap ook wel dat de fiscaliteit dat moeilijk maakt in België. Als je het verplicht lopen ze weg naar VTM, zie legio voorbeelden in de laatste 15 jaar.

Pas op ik versta uw insteek hoor. Maar ik kan snap ook wel dat de fiscaliteit dat moeilijk maakt in België. Als je het verplicht lopen ze weg naar VTM, zie legio voorbeelden in de laatste 15 jaar.

Dan lopen ze weg hé. Dan maakt dat ruimte voor anderen. Dat wil daarom niet zeggen dat je er maar overheidsgeld moet naartoe gooien.

Er zijn belangrijkere zaken om geld naartoe te gooien.
Maar ja ik ben een grote voorstander van de herwerking van de fiscaliteit bij zelfstandigen. Zodanig dat ze niet meer een tool voor het ontwijken van belastingen zijn of kunnen zijn.

In feite als ge maar 1 baas/klant hebt en die zegt u wanneer ge moet werken.. als ge moet melden als ge ziek zijt of verlof wilt nemen
Zijt ge dan wel echt zelfstandige?
Ik denk dat zodra je het geld uit de entiteit haalt en en dit meeneemt in de persoonsbelasting dat een groot gedeelte van de misbruiken wegvallen zonder dat je het voordeel systeem volledig weghaalt. Zolang je het geld niet uit de vennootschap haalt en je steekt het terug in het bedrijf hoort daar geen extra belastingen op betaald te worden.

Als je dan er voor zorgt dat de systemen van managementvennootschappen en dergelijke afhankelijk zijn van omzet en aantal personen en aanwezigheid / afwezigheid van aandelen in het bedrijf of het bedrijf waarvoor je het beheer zou doen dat dit al zeer veel van de achterpoortjes gaan sluiten.

Al blijft dan het probleem van leningen aangaan op die activa om van te leven... dat nog moet gesloten worden met voor mijn part desnoods volledige in beslag name van het kapitaal als boeteclausule... (ook toekomstige inkomsten - bij vb faillissement) in functie van het gemak van controle. Inclusief boeteclausule voor de bank die dit mee mogelijk maakt.

Maar bon, zoiets gaat er toch nooit doorkomen.

In feite als ge maar 1 baas/klant hebt en die zegt u wanneer ge moet werken.. als ge moet melden als ge ziek zijt of verlof wilt nemen
Why not? Ik heb al die zaken voor en kan ben zelfs wettelijk verplicht om via een zelfstandige statuut te werken. De wereld zit vaak complexer in elkaar dan wat onze linkse partijen er van willen maken.

Er is een tijd veel te doen geweest rond schijnzelfstandigheid. De laatste tijd hoor ik er niet veel meer over. Ik vraag mij trouwens af hoe het dan zit met al die werknemers die via een managementvennootschap werken? Feit is dat als de sociale inspectie binnenstapt en freelancers vindt die een laptop hebben van het bedrijf en verlof moeten aanvragen aan een verantwoordelijke, het niet goed zal komen.

Maar ik heb nog nooit een sociale inspectie geweten/meegemaakt in de IT. Consultants/freelancers die jaren op eenzelfde dienst zitten, maar 1 opdrachtgever hebben, nooit geen controle geweten.

Er is een tijd veel te doen geweest rond schijnzelfstandigheid. De laatste tijd hoor ik er niet veel meer over. Ik vraag mij trouwens af hoe het dan zit met al die werknemers die via een managementvennootschap werken? Feit is dat als de sociale inspectie binnenstapt en freelancers vindt die een laptop hebben van het bedrijf en verlof moeten aanvragen aan een verantwoordelijke, het niet goed zal komen.

Maar ik heb nog nooit een sociale inspectie geweten/meegemaakt in de IT. Consultants/freelancers die jaren op eenzelfde dienst zitten, maar 1 opdrachtgever hebben, nooit geen controle geweten.
Het zijn moeilijke controles want het is niet zo simpel om te zeggen waar werknemer-zijn stopt en zelfstandigheid begint, er is een heel ruime grijze zone en bovendien is dat ook wetgeving die bedoeld is om uitbuiting door werkgevers te voorkomen maar in IT komt de vraag vanuit de werknemers/zelfstandigen dus het gaat overduidelijk niet om uitbuiting. Als de sociale inspectie controle doet hierop is dat in kuisbedrijven en slachthuizen, plaatsen waar werknemers potentieel door werkgevers gepushed worden om zelfstandig te worden.

Je krijgt ook een schermvergoeding hé. Het is echt hatelijk om overal herkend te worden.

En dat zijn de lonen gewoon. Als je dat al schandalig vindt, is de afgunst toch echt groot

Hoe moet ik me dat dan voorstellen? Niemand die zo'n programma's maakt wil eigenlijk het schermgezicht worden? Bart Schols was de sukkelaar die ze naar voor geduwd hebbe en dan maar wat geld toegestopt hebben voor het ongemak?

Ik denk dat er wel degelijk heel wat concurrentie is om op tv te mogen komen.

Laatst bewerkt:

Het zijn moeilijke controles want het is niet zo simpel om te zeggen waar werknemer-zijn stopt en zelfstandigheid begint, er is een heel ruime grijze zone en bovendien is dat ook wetgeving die bedoelt is om uitbuiting door werkgevers te voorkomen maar in IT komt de vraag vanuit de werknemers/zelfstandigen dus het gaat overduidelijk niet om uitbuiting. Als de sociale inspectie controle doet hierop is dat in kuisbedrijven en slachthuizen, plaatsen waar werknemers potentieel door werkgevers gepushed worden om zelfstandig te worden.
Voornamelijk RSZ materie en zij beslissen.
Of RSVZ bij schijnwerknemers maar die groep is kleiner

Staat los van controles waarover Beryl het heeft

Dan lopen ze weg hé. Dan maakt dat ruimte voor anderen. Dat wil daarom niet zeggen dat je er maar overheidsgeld moet naartoe gooien.

Er zijn belangrijkere zaken om geld naartoe te gooien.
Maar ja ik ben een grote voorstander van de herwerking van de fiscaliteit bij zelfstandigen. Zodanig dat ze niet meer een tool voor het ontwijken van belastingen zijn of kunnen zijn.

Ik denk dat zodra je het geld uit de entiteit haalt en en dit meeneemt in de persoonsbelasting dat een groot gedeelte van de misbruiken wegvallen zonder dat je het voordeel systeem volledig weghaalt. Zolang je het geld niet uit de vennootschap haalt en je steekt het terug in het bedrijf hoort daar geen extra belastingen op betaald te worden.

Als je dan er voor zorgt dat de systemen van managementvennootschappen en dergelijke afhankelijk zijn van omzet en aantal personen en aanwezigheid / afwezigheid van aandelen in het bedrijf of het bedrijf waarvoor je het beheer zou doen dat dit al zeer veel van de achterpoortjes gaan sluiten.

Al blijft dan het probleem van leningen aangaan op die activa om van te leven... dat nog moet gesloten worden met voor mijn part desnoods volledige in beslag name van het kapitaal als boeteclausule... (ook toekomstige inkomsten - bij vb faillissement) in functie van het gemak van controle. Inclusief boeteclausule voor de bank die dit mee mogelijk maakt.

Maar bon, zoiets gaat er toch nooit doorkomen.

Dat doen ze ook. Resultaat is de kaalslag die de talentpool van de VRT heet.

Wat je schrijft over zelfstandigen zit wel in hetzelfde straatje als ambtenaren zijn tamzakken. Soit.

Terug
Bovenaan