De algemene levensstandaard van Belgie

CaseBlue

Well-known member
Allen,

Beschouw dit als een open vraag omtrend de levensstandaard in Belgie. Ik zou een poll toevoegen, maar ik denk niet dat er een zinnige mens is die zegt dat het leven goedkoper geworden is de voorbije 10 jaar.

Ik ben beginnen met werken anno 2010, mijn netto-loon was toen 1600 euro. Ik woonde toen nog (semi-illegaal) op kot in Gent, ik denk dat ik hier ongeveer 250 euro per maand voor betaalde. Wat ik toen heel veel geld vond.

Ik weet nog dat ik op het einde van de maand met mijn studentikoze levensstijl echt wel wat overhield van mijn budget. Ik was toen 24 jaar. Gaan winkelen en meer dan 50 euro uitgeven, dat was een "dure" winkelweek.

Enkele jaren later, ergens in 2017 ofzo, hadden we eens een colruyt afrekening voor 2 mensen van meer dan 100 euro. Ik vond het beetje frappant dat we toen zo een bedrag uitgaven in de colruyt (we hadden zot gedaan en eens een houten kist wijn meegedaan).

Echter tegenwoordig heb je voor 100 euro bijna niets meer mee zelfs in de colruyt en lig ik bijna altijd aan winkelwagens van 160 euro. En ook niet echt met de zotste artikelen hoor.

Ik merk gewoon dat het leven enorm duur geworden is over de ganse lijn, ondanks dat ik echt wel geen zware uitgever ben.

Zijn er hier mensen die hun ervaringen willen delen van hoe zij het ervaren pakweg de laatste 10 jaar?

In de UK bijvoorbeeld spreken ze al echt van een "standard of living crisis". Iedereen daar weet wat er bedoelt wordt.

Ik ben nieuwsgierig of er hier mensen zijn die het water ook aan de lippen voelen komen.

Laatst bewerkt:
Allen,

Beschouw dit als een open vraag omtrend de levensstandaard in Belgie. Ik zou een poll toevoegen, maar ik denk niet dat er een zinnige mens is die zegt dat het leven goedkoper geworden is de voorbije 10 jaar.

Ik ben beginnen met werken anno 2010, mijn netto-loon was toen 1600 euro. Ik woonde toen nog (semi-illegaal) op kot in Gent, ik denk dat ik hier ongeveer 250 euro per maand voor betaalde. Wat ik toen heel veel geld vond.

Ik weet nog dat ik op het einde van de maand met mijn studentikoze levensstijl echt wel wat overhield van mijn budget. Ik was toen 24 jaar. Gaan winkelen en meer dan 50 euro uitgeven, dat was een "dure" winkelweek.

Enkele jaren later, ergens in 2017 ofzo, hadden we eens een colruyt afrekening voor 2 mensen van meer dan 100 euro. Ik vond het beetje frappant dat we toen zo een bedrag uitgaven in de colruyt (we hadden zot gedaan en eens een houten kist wijn meegedaan).

Echter tegenwoordig heb je voor 100 euro bijna niets meer mee zelfs in de colruyt en lig ik bijna altijd aan winkelwagens van 160 euro. En ook niet echt met de zotste artikelen hoor.

Ik merk gewoon dat het leven enorm duur geworden is over de ganse lijn, ondanks dat ik echt wel geen zware uitgever ben.

Zijn er hier mensen die hun ervaringen willen delen van hoe zij het ervaren pakweg de laatste 10 jaar?

In de UK bijvoorbeeld spreken ze al echt van een "standard of living crisis". Iedereen daar weet wat er bedoelt wordt.

Ik ben nieuwsgierig of er hier mensen zijn die het water ook aan de lippen voelen komen.
We leven in een land met automatisch indexering van de lonen.
Hoe duurder de producten worden, hoe harder de lonen stijgen.
Dus in theorie kan dat hier gewoon niet spelen (in praktijk dekt de indexkorf niet alles, en zullen bepaalde dingen wel duurder zijn)

50 euro per week uitgeven lijkt mij zelfs in 2010 enorm weinig. Als 1x per week spaghettisaus maakt en niets anders eet voor een hele week, dan zal dat misschien lukken.
Of moet zijn dat je altijd restaurant/fastfood/broodjes van een broodjeszaak eet, dan ga je natuurlijk minder uitgeven in de Colruyt.

Colruyt heeft de laagste prijzen voor merkproducten, maar merkproducten blijven duur.

Meestal doe ik mijn wekelijkse aankopen in de aldi en dan heb ik voor de ganse week een kar van 60 a 70 euro.
Vroeger kocht ik bv Quaker havermout van 2,5 euro voor 800gr, tegenwoordig gewoon een huismerk aan 48 cent voor 500gr. Niet alle, maar veel witte producten zijn gewoon net zo goed en op een volle kar scheelt dit enorm.

Ik en mijn vrouw geven ongeveer €300 uit per maand aan eten en drinken. Dit bedrag is zonder restaurantbezoek natuurlijk.
We doen onze inkopen meestal in de Lidl. Voor specifieke zaken gaan we wel nog naar Delhaize of AH.
We zijn beide vegetariërs en koken vrijwel altijd met vers gekochte groentjes. Geen idee of vlees tegenwoordig significant duurder is geworden t.o.z.v. 15 jaar terug.

We drinken beide ook geen alcohol, dat zal ook wel spelen in de maandelijkse prijs.

Niet alle, maar veel witte producten zijn gewoon net zo goed en op een volle kar scheelt dit enorm.
Zelfs als je zelden of nooit merkproducten (*) koopt, is het de laatste jaren flink gestegen:
Hier, omgerekend per persoon, per week, Colruyt/Aldi/soms eens Delhaize:
36€ 2021
41€ 2022 +14%
47€ 2023 +15%
47€ 2024 +0%

Maar dat wil toch zeggen dat voeding/drank sinds 2021 bijna 1/3 duurder geworden zijn.

(*) Ricoré/bambu/pacha bvb is er afaik niet als huismerk.

Wat @anders. zegt toch. Bepaalde zaken stijgen sneller dan de index (vastgoed, iemand?), maar voor voedsel kan je je consumptiepatroon nu wel wat aanpassen. Even terug was zuivel zeer duur, dan had je mensen die minder kaas kochten. Algemeen hebben we veel inflatie achter de rug de laatste jaren, dus logisch dat alles duur lijkt.

Nu eerlijk, ik kijk er niet naar. Ook deels uit principe: op voedsel besparen is het laatste dat ik ga doen.

Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad niet dat voeding het grote probleem is, dat wordt grotendeels opgevangen met automatische indexering en kan je makkelijk zelf wat zaken aanpassen om kosten uit te sparen.

Wat ik wel aanvoel (maar dat kan compleet verkeerd zijn), is dat ik minder kan doen met het budget dat overblijft ná de inkopen, hoewel ik meer verdien. Maar goed, dat zijn dan écht luxezaken zoals restaurant/bioscoop/reizen etc. Maar als ik eens nadenk aan welk tempo ik Kickstarters kon backen, gitaren kocht, in centrum Gent woonde (en dus relatief gezien véél meer huur betaalde dan mijn hypotheek mij nu kost) en eigenlijk nooit in de problemen kwam financieel, dat kan ik mij nu eerlijk gezegd niet meer voorstellen.

Colruyt heeft de laagste prijzen voor merkproducten, maar merkproducten blijven duur.

Meestal doe ik mijn wekelijkse aankopen in de aldi en dan heb ik voor de ganse week een kar van 60 a 70 euro.
Vroeger kocht ik bv Quaker havermout van 2,5 euro voor 800gr, tegenwoordig gewoon een huismerk aan 48 cent voor 500gr. Niet alle, maar veel witte producten zijn gewoon net zo goed en op een volle kar scheelt dit enorm.
Ik koop die havermout al jaren, ik vind die van 0.48€ zelfs beter dan de Quaker voor 2.50€. Voor andere merken probeer ik hetzelfde te doen.
Nu eerlijk, ik kijk er niet naar. Ook deels uit principe: op voedsel besparen is het laatste dat ik ga doen.
Ik wel, ik volg al sinds mijn 18e de prijzen op de voet op en houdt in excel bij hoeveel ik uitgeef aan mijn winkelkar. 95% van mijn uitgaven gaan naar 10-12 producten die ik telkens opnieuw koop, dan loont het de moeite om te zien hoeveel iets kost. Ik woon nu in Zwitserland en een winkelkar is hier nog een stuk duurder dan in België, dus ik wil goed bijhouden waar mijn geld naartoe gaat.

Bij ons lijkt het al bij al mee te vallen. Dit zijn de zaken die ruwweg jaar per jaar vergelijkbaar zijn in ons uitgavenpatroon (met de opmerkingen eronder). De stijging, zeker bij eten, valt goed mee.

1737276355647.png

Opmerkingen:
- onroerende voorheffing is gedaald toen we 2 kinderen hadden (2014), nu terug gestegen wegens aankoop andere woning (cijfer van 2023 moet nog gecorrigeerd worden, de terugboeking vanuit de zaak klopt niet)
- Discounts: hema, action, kruidvat, ...
- Bijstand: reis/annulatieverzekering
- Vuilnis: bedrag hangt sterk af van hoevaak we naar containerpark gaan, dit jaar veel werken gedaan.
- Kleding: 2 tieners die meer geld kosten (we kochten vroeger vaak tweedehands)
- electriciteit: zonnepanelen en terugdraaiende teller, stopt deze maand
- gas: héél veel voorschotten in 2022 plus een factuur nog van 2020, toen vriendin thuis zat. Woning is wel beter geisoleerd door de jaren
- gsm: sterke daling doordat ik sinds 2020 gsm van het werk heb
- internet: bevat ook gsm abo van kinderen
- mobiliteit: bevat aankoop en herstellingskosten van auto's, die nu natuurlijk sterk stijgen wegens auto's van 2008 en 2014.

Het leven tout-court is duurder geworden, en dat steekt men dan op de inflatie. Maar als de grondstoffen goedkoper worden, dan zie je de prijs nooit dalen, dat wordt allemaal mooitjes extra opgeblazen in de keten zodat de prijs voor de consument hetzelfde blijft.

Het leven tout-court is duurder geworden, en dat steekt men dan op de inflatie. Maar als de grondstoffen goedkoper worden, dan zie je de prijs nooit dalen, dat wordt allemaal mooitjes extra opgeblazen in de keten zodat de prijs voor de consument hetzelfde blijft.
In de keten werken mensen zoals jij en ik die ook graag een geïndexeerd loon hebben zoals de rest van de werknemers.

Zie hierboven + dit klopt gewoon niet als algemene stelling. Ik heb al genoeg dingen in prijs zien zakken. Dat valt natuurlijk enkel op als je altijd dezelfde producten koopt, dus ik heb dit enkel nog maar met 100% zekerheid opgemerkt bij een select aantal producten in supermarkt of zelfs DHZ.
Dingen met een dagprijs zoals groenten/fruit of zelfs eieren zeker, maar ik vemoed dat je het daar niet over hebt.

Kan je hier concrete voorbeelden van geven of is het gewoon buikgevoel?

...

...

Een aantal zaken die ook wel doorwegen, voor iedereen maar zijn dingen die je langs je neus vermeld in je verhaal maar verder niet veel aandacht aan besteed:
  • Inflatie. Je uitgaven lijken te stijgen omdat je geld gewoon minder waard is. Maar zoals hierboven gezegd wordt je loon ook geïndexeerd.
  • Wijziging van levensstijl. Je vergelijkt met toen je net ging werken toen je op een kot woonde met studentikoze levensstijl. Om te beginnen is je uitgave voor onderdak al niet te vergelijken maar er zijn natuurlijk nog andere dingen in je levensstijl die over de jaren heen zullen veranderd zijn.
  • Dan met 2, dat is hoedanook anders. Mensen zijn anders en hebben andere voorkeuren. Wat ook een impact gaat hebben op uitgaven. Dit is zeer breed hé, gaande van voeding tot kleding tot persoonlijke hygiëne. En dit kan ook evolueren. Waar je vroeger misschien tevreden was met product X, zal dit nu product Y zijn. En dat kan zowel duurder als goedkoper zijn.
  • Zie punt hierboven, maar ook andere redenen waarom een kar duurder is. Wat ik bij mijn uitgaven zie, is er toch een enorme shift gebeurd in 2020 en dat is toch deels blijven plakken. Minder uitgaven buitenshuis en meer uitgaven supermarkt voor dingen thuis te doen. Het leven is toen voor iedereen veranderd, en bij sommigen heeft dat ook langetermijn een grotere impact gehad dan anderen. Ik ken mensen die leren koken hebben en het ondertussen graag doen, mensen die meer beginnen drinken zijn, ...
Dusja, hangt wel van veel factoren of. En zoals hierboven al aangehaald, sommige dingen gaan meer dan de index gestegen zijn, andere minder. Dit is de gemiddelde inflatie van de laatste 10j:
CPI België 2014
0,34%​
CPI België 2015
0,56%​
CPI België 2016
1,97%​
CPI België 2017
2,13%​
CPI België 2018
2,05%​
CPI België 2019
1,44%​
CPI België 2020
0,74%​
CPI België 2021
2,44%​
CPI België 2022
9,58%​
CPI België 2023
4,11%​
CPI België 2024
3,14%​
Voor €100 nu kan je dus hetzelfde kopen als €76 in 2017 (je wijn-verhaal) en omgekeerd zou een kar die €100 kosste in 2017 nu dus €128 kosten.
De inflatie valt niet te onderschatten en betekent eerder dat je geld minder waard is. En dan kan het idd lijken dat het leven veel duurder wordt.

De index dekt ongeveer de hogere huishuur bij me

2020 850€
2025? 1015€!
Gelukkig betaal ik 100€ minder.

En dan is er duurder(e) energie, eten, benzine ... Het leven IS duurder, en 'lijkt' niet duurder.

Single (of single ouder) met 1600€ + indexering
versus
2 verdieners met 5000€ + indexering

Ja, dat maakt een groot verschil in hoe je de kost van het leven ervaart vandaag.

2020 850€
2025? 1015€!

En dan is er duurder(e) energie, eten, benzine ...Het leven IS duurder, en 'lijkt' niet duurder.

Neen, het is duurder voor U. Alles hangt af van uw kosten- en uitgavenpatroon. Zoals gezegd, de index is een virtuele korf. Waardoor er dus discrepanties zijn in de persoonlijke dekkingsgraad.

2020 850€
2025? 1015€!

En dan is er duurder(e) energie, eten, benzine ...Het leven IS duurder, en 'lijkt' niet duurder.
Mijn afbetaling van mijn lening is hetzelfde gebleven in € terwijl die € minder waard zijn. Dus win!

Om maar mijn punt ook aan te tonen dat alles van factoren afhangt. Ik ben enkel ingegaan op zijn verhaal dat een kar in de colruyt duurder wordt.

Neen, het is duurder voor U. Alles hangt af van uw kosten- en uitgavenpatroon. Zoals gezegd, de index is een virtuele korf. Waardoor er dus discrepanties zijn in de persoonlijke dekkingsgraad.
Ik leef zuinig en kom toe, dat kan jij niet weten. Wegens slechte gezondheid ga ik ook zelden uit, ga niet op reis.
Ik betaal ook liefst 100€ meer huishuur voor wat meer rust, dan op een kak appartement te gaan zitten met lawaai en kloten buren (been there). Anderen gaan liefst 3x per jaar op reis. Ik wil maar zeggen, wees voorzichtig als je onbekenden hun rekening gaat maken. Dat is uw buikgevoel als je dat denkt te weten, want je weet het niet.

Laatst bewerkt:
Zie hierboven + dit klopt gewoon niet als algemene stelling. Ik heb al genoeg dingen in prijs zien zakken.
Welke producten heb je dan allemaal al in prijs zien zakken de voorbije 5-10 jaar? Ik heb vlees, vis, alcohol, sigaretten, zuivel, brood, chips, nootjes, frisdrank, olijfolie, blikvoeding, pasta, ... enkel maar in prijs zien toenemen in België. Dat is ook geen persoonlijk gevoel ofzo, de inflatie bevestigt dat.

Op 2 jaar tijd steeg de prijs van een winkelkar al bijna met 1/3.

Je past je uiteindelijk aan aan de situatie.

Alcohol wordt duurder -> drink minder alcohol
X wordt duurder -> meer vervangen door Y. (Goedkopste gerookte zalm is bijvoorbeeld van 3 euro naar 5 euro gegaan op relatieve korte tijd)
Kebabs eet ik veel minder (Ik herinner mij 3euro voor een kleine kebab als 18 jarige. Nu is het 7 euro voor een kleine kebab.)
Restaurants zijn opvallend duurder (Tegen 30 euro voor steak+frieten op brasserie dus ik zie veel meer en meer terug zelf te koken voor sociale activiteit.)

Maar andere zaken is nog altijd spotgoedkoop (met een beetje zoeken.):
Reizen (intercontinentale vlucht van 13u gevonden voor 380 euro in 2022)
Elektronica, entertainment,... (Computers gaan "veel" langer mee dan vroeger qua technologisch vlak.)
Energie heb ik eigenlijk weinig last van maar ik ben zuinig daarmee.

Wat vooral mijn leven duurder maakt, is ouder worden (en iedereen rond mij die ouder wordt.) Tripjes moeten meer luxe bevatten, ouders die bejaard worden, kinderen die ouder worden, meer en meer rijden (iedereen woonde vroeger in een stad, nu woont 80% ergens in een afgelegen suburb.)

Terug
Bovenaan