De frituur

Ik wou net komen posten met de vraag of iemand dit artikel kan delen. Heb zelf geen HLN+ 😅

Serieuze vraag: de 10 (of voor mijn part 20) winstgevende frituren staat dat gelijk aan kwaliteit? Of moet dan dus de kwaliteit wel goed zijn?
De kwaliteit zal niet vreselijk zijn … maar zijn ze dan dus de lekkerste? Of het meest bijzondere (menu, met zelfgemaakte snacks bijv)?

Denk vooral dat volgende elementen belangrijk zijn:
- Grote parking
- Veel zitgelegenheden
- Ligging langs een drukkere baan
- Breed aanbod
- Efficiente take-away (efficient online systeem) & snelle doorlooptijden

En zolang de kwaliteit dan degelijk is (zonder per se uit te blinken), is zoiets een goudmijn.

- Grote parking
- Veel zitgelegenheden
- Breed aanbod

En zolang de kwaliteit dan degelijk is (zonder per se uit te blinken), is zoiets een goudmijn.
Vergeet ook kleine zaken niet hé.
Bijvoorbeeld die extra schep frieten op uw bakske. Klinkt misschien logisch, maar je gaat wel onthouden welke frituur dat niet doet en die gemakkelijker links laten liggen.

Maar ja, veel mensen kijken naar die praktische zaken en vaak minder naar de kwaliteit.

Hier bij ons is (of was, want het staat te koop) een frituur op de steenweg met veel zitplaatsen en degelijke parking. 2x geweest en nooit zou ik er nog teruggaan. Onhygiënisch, onvriendelijk en slechte kwaliteit. Maar toch zat het daar elke keer vol...

- Grote parking
- Veel zitgelegenheden
- Breed aanbod

Ja, zit op een de juiste plek, logistiek in orde en het is niet vies…. Is dat een waardering waard?

In die lijst op plaats 2 staat ook Bellegems friethuisje bij Kortrijk.

Beantwoordt perfect aan de beschrijving van Racing_Genk.

Heeft alle van die voorwaarden, maar ik vind de kwaliteit gewoon aanvaardbaar. Absoluut niet mijn vaste frituur, maar wel degene waar we stoppen als we s'avonds terugkeren van een lange roadtrip of iets dergelijk.

In die lijst op plaats 2 staat ook Bellegems friethuisje bij Kortrijk.

Beantwoordt perfect aan de beschrijving van Racing_Genk.

Heeft alle van die voorwaarden, maar ik vind de kwaliteit gewoon aanvaardbaar. Absoluut niet mijn vaste frituur, maar wel degene waar we stoppen als we s'avonds terugkeren van een lange roadtrip of iets dergelijk.
Bellegem heeft het voordeel van hun huisbereide gerechten en grote porties. Voor de grote meerderheid van de bevolking is dat gewoon een kwaliteit. (Zeker in West Vlaanderen, als men te spreken is van een restaurant hoor je nogal vaak "en twos vele wok")

- Grote parking
- Veel zitgelegenheden
- Breed aanbod

Je verdient daar wel hopen geld mee, maar je mag niet vergeten dat je sociaal leven jarenlang naar de zak is. Je kan je frituur wel eens uit handen geven, maar personeel kost hopen geld dus als je "binnen" wil zijn als friturist moet je zoveel mogelijk zelf werken en dat is fysiek en mentaal best wel slopend. Je kan dat niet volhouden zonder daar een of andere passie voor te hebben.

Je verdient daar wel hopen geld mee, maar je mag niet vergeten dat je sociaal leven jarenlang naar de zak is. Je kan je frituur wel eens uit handen geven, maar personeel kost hopen geld dus als je "binnen" wil zijn als friturist moet je zoveel mogelijk zelf werken en dat is fysiek en mentaal best wel slopend. Je kan dat niet volhouden zonder daar een of andere passie voor te hebben.
Maar als je hiervoor kiest, vind je een bloeiend, druk sociaal leven misschien niet zo belangrijk anders begin je er niet aan of haak je vroegtijdig af. Misschien vind je werken met je partner belangrijker en droom je van een all in luxe-oord vakantie op je oude dag.

Maar als je hiervoor kiest, vind je een bloeiend, druk sociaal leven misschien niet zo belangrijk anders begin je er niet aan of haak je vroegtijdig af. Misschien vind je werken met je partner belangrijker en droom je van een all in luxe-oord vakantie op je oude dag.
Je hebt ook frituurbazen voor wie de zaak net hun boeiend en druk sociaal leven is. Die genieten er van om telkens nieuwe mensen te ontmoeten en een praatje te maken met de vaste klanten.

Iemand die soms nog nostalgisch terug denkt aan het houten friethok dat vroeger op menige plek stond ?

Mariette al van s'middags patatten aant schellen, savonds schuif je aan zonder dat je opeens iemand ziet voorsteken die buitenloopt met 7 pakken friet en 15 snacks omdat hij 30 min ervoor op zijn slimme telefoon zat te tikken op de website van de frituur. ( yes I know, here comes the hate van het 9-5 volk dat op 2 min frieten wilt zonder enige interactie, klaar om mee te nemen in een zak sneller dan een Red Bull pitstop )

Aan de muur hing de meest basic ass klok die je met elke seconde hoorde tikken, ondertussen moest je even wachten want het is druk dus er moet een lading verse voorbak uit het vet komen maar dat is geen probleem want je praat over het nieuws of de dingen des levens.

Je friet zit in een puntzak met een toef mayo en het stoofvlees was nog echt naar oma's recept.
Je cervela ligt gwn op een stuk papier en trek je plan met een plastic vorkje in 1 van de 15 kleuren.

Net een filmpje zien voorbij komen waar iemand toont hoe die zijn frituur open doet smiddags en stap 2 was 10kg friet in een ijzeren trog dumpen die automatisch zakt en omhoog komt.
Passie 0,00% en 7 van je 10kg ligt daar als voorbak te stinken tot de avondrush begint.

Maar dan komt den Danny aan om 18u na zijn werk in zijne 530d en hij vind savonds de frieten geweldig want hij moet na zijn 9 to 5 enkel maar op zijn telefoon tokken en zonder ook maar 2 seconden interactie loopt hij de frituur binnen en buiten met zijn family portie.

En den Danny vind dat beste frieten en frituur in heel zijn leven.

Nostalgia, zeker. Ik kan beide smaken.

Automatische-trog-frieten zijn daarom niet slecht. Vaak zijn ze correcter gebakken.

Maar ik volg je wel, een ultraklinische frituur, zoals de meeste van die erg winstgevende eethuizen zijn, daar ga ik ook niet graag.

Woensdagavond na een stressy dag.

Frituur Vollenbak in Merendree, soms perfect, soms slecht. Deze keer waren ze goddelijk.
Hij laat zijn frituur over eind deze maand, dus benieuwd wat er gaat komen.

(het is op 300m van mijn huis, dus een topfrituur zou wel leuk zijn)

Afbeelding van WhatsApp op 2025-06-19 om 23.20.24_79e529d2.jpg

Iemand die soms nog nostalgisch terug denkt aan het houten friethok dat vroeger op menige plek stond ?
Waar we vroeger woonden was er een top frituur die alles in puntzakken stak die hij zelf plooide uit dat papier die ze nu rond de bakjes friet doen.

Dat waren topfrieten, maar is helaas al lang gestopt. Typische uitbater met kale kop en vettig schort. Nostalgie!

Jawel dames en heren, we leven nog. Het is al een hele tijd geleden dat ik nog eens mijn koningsmaaltijd met jullie gedeeld heb. Vandaag frituur toe, maar geen eten in huis. Dan maar naar de minder goeie frituur voor een mitrailette (zonder groenten ofc), kleintje en curryworst. (Klik)

Met als kers op de taart. (Klik)

Jawel dames en heren, we leven nog. Het is al een hele tijd geleden dat ik nog eens mijn koningsmaaltijd met jullie gedeeld heb. Vandaag frituur toe, maar geen eten in huis. Dan maar naar de minder goeie frituur voor een mitrailette (zonder groenten ofc), kleintje en curryworst. (Klik)

Een mitrailette moet echt met echt half stokbrood ipv van die voorgebakken shit.
ik vind dat altijd zo triestig als brusselaar om dat zo verkracht te zien worden buiten brussel.

Ah sans légumes en ne pintje godverdoeme :love:! Befferke is fier op u ze copain :hug:

Een mitrailette moet echt met echt half stokbrood ipv van die voorgebakken shit.

Die voorgebakken rommel is inderdaad ronduit smakeloze & textuurloze deegdroefenis uit een pakje
:puke: :puke: :puke:

Bijna alle broodjeszaken en veel restaurants & hotels zitten hemeltergend genoeg op diezelfde niveauloze braaktrein
:sarcastic::angry:

Een echte verarming van onze eetcultuur als je het vergelijkt met een paar decennia geleden toen een mens tenminste nog alom lustig krakende warme bakker-pistolets & -baguettes naar binnen kon slaan :/

En zoals de traditie het voorschijtrijft zit ik nu weer op de pot na een bezoek van de minder goeie frituur. Hoe die hun Google reviews niet vol staat van kak foto´s is mij een raadsel.

Terug
Bovenaan