De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ja, die zijn absoluut te vertrouwen, ik heb er al een paar keren besteld. Verwacht gewoon geen next-day delivery zoals bv bij Futurum :wink:

Een online community zonder community is nogal pover hé :) Dan heeft Zwift de prioriteiten toch beter voor elkaar
Is zeker nog iets wat moet groeien, was in het begin met Zwift niet anders.
Bij Zwift had/heb je nog steeds iedereen in dezelfde wereld. Bij RGT kan je uw parcour zelf kiezen, waardoor je natuurlijk meer verspreiding hebt.

Ik ga dit allesinds eens een kans geven in de winter.

Iemand nog naar de afleveringen van Zwift Academy finals gekeken? Vond het wel best te pruimen. Dat gezever van GCN soms wat doorgespoeld wel.

Die Maud was echt indrukwekkend, was weinig twijfel over dat die gekozen zou worden ook al was die Rachel ook ijzersterk. Zullen we hopelijk nog veel van horen. Eerste afleveringen was Sam Hill bij de mannen verbluffend sterk maar denk dat potentieel bij die Alex gezien leeftijd en betere rijkunsten wellicht een pak beter waren wat dan voor een makkelijke keuze zorgt na die laatste twee uitstekende ritten.

Als dertiger vond ik het ook wel leuk dat er ook een oudere finalist bij zat met Caitlyn (31 jaar) en dat ze toch tot het bittere eind bleef strijden. Is niet alsof ze 15 jaar trainingservaring had om op terug te vallen of zo, dus blijft knap.

Ik heb zelf ook eens mijn ritten op Zwift van begin oktober erbij gehaald en ben ondertussen circa 30 watt sterker in hoge zone 2 aan 125-128 HR gemiddeld gedurende 80-100 minuten. Had het gevoel dat ik er amper op vooruit was gegaan dus dat is wel een leuke verrassing. Top end zal minder indrukwekkend gestegen zijn maar is nu ook geen prio. Het teveel aan alcohol en vettig eten dezer dagen maakt wellicht dat ik daar sowieso weinig hoge toppen scheer. :D Meteen wel het voordeel aan een app als Strava dat zwart op wit toont dat je weldegelijk progressie maakt ook al voelt het niet altijd zo.
Ik heb ondertussen de laatste aflevering met een beetje vertraging gezien.

Van Maud was eigenlijk vrijwel direct duidelijk dat ze ging winnen. Het zag er beastlike uit, maar je moet natuurlijk altijd afwachten wat dat in het echte pro peloton geeft... het is moeilijk in te schatten in hoeverre die prestatie te wijten is aan uitzonderlijke fysiek of aan het feit dat de 4 andere finalisten gewoon serieus onder prof niveau zitten. De realiteit is waarschijnlijk een combinatie van beiden.
Alex was minder duidelijk maar ze waren bij die sprinttrein wel onder de indruk dat hij daar toch gelijke tred kon houden met Mathieu en dan die laatste 2 challenges binken dan was het uiteindelijk wel duidelijk. Cooper wel niet echt de kans gekregen om zijn talent ten volle te showen maar dat hebben ze bij Alpecin ook zelf gezegd. Dit is geen format die sterk in het voordeel van een sprinter werkt natuurlijk.

18 & 19 jaar... 2 jonkies die recht prof worden dus. Ben wel eens benieuwd of ze iets gaan laten zien op de weg. Jay Vine heeft zich vorig jaar toch al kunnen tonen, niet winnen maar toch al in de picture gereden.

Vandaag is met de rgt app gereden ipv zwift. Vind het aangenamer beeld dan Zwift, hou niet van hun 'cartoon' omgeving.
Er zit wel amper volk op rgt dus dat moet nog beter.

Ahja en gratis.
Ik was geen fan... die mannekes wiebelen zo awkward op hun fiets. Ik weet ook niet hoe het nu is maar de laatste keer dat ik het gebruikt heb reden er alleen maar bots rond die up- or downhill gewoon aan dezelfde constante snelheid rondreden.

Dan kan je imo beter iets als Fullgaz opzetten, dan zijn het tenminste écht realistische beelden, zonder de irritante animaties.

Zwift heeft imo nog steeds geen noemenswaardige concurrentie. En hoe hard sommigen ook roepen dat Trainerroad of System beter zijn of op zen minst voordelen bieden die Zwift niet heeft, realistisch gezien zijn dat niet de voordelen waar 95% van de potentiele gebruikers naar zoeken. Als je als trainer app écht succesvol wil zijn moet je eigenlijk de client base van Peloton durven aanvallen OF een Zwift kloon maken die een voordeel bied dat een voldoende grote off-set geeft voor HET gi-gan-tische nadeel dat elke nieuwe app heeft ten opzichte van Zwift (geen of een minimale community).

Laatst bewerkt:
18 & 19 jaar... 2 jonkies die recht prof worden dus. Ben wel eens benieuwd of ze iets gaan laten zien op de weg. Jay Vine heeft zich vorig jaar toch al kunnen tonen, niet winnen maar toch al in de picture gereden.
Wat ook wel een voordeel is als je al die fysieke kwaliteiten hebt op die leeftijd. Ja dat is vroeg om Prof te worden, maar het is ook niet dat ze zo een zwaar programma gaan rijden. Die mensen krijgen marge en ruimte om te groeien.

Trouwens nog maar eens het bewijs dat hard trappen op een static trainer niet hetzelfde is als buiten rijden.
Die Sam trapte daar een waanzinnig hoog vermogen aan een immens lage cadans. Dat kan je indoor doen, maar buiten is dat gewoon niet aan te raden. Gewoon ook een gebrek aan basistechniek die ontbrak.

Wat ook wel een voordeel is als je al die fysieke kwaliteiten hebt op die leeftijd. Ja dat is vroeg om Prof te worden, maar het is ook niet dat ze zo een zwaar programma gaan rijden. Die mensen krijgen marge en ruimte om te groeien.

Trouwens nog maar eens het bewijs dat hard trappen op een static trainer niet hetzelfde is als buiten rijden.
Die Sam trapte daar een waanzinnig hoog vermogen aan een immens lage cadans. Dat kan je indoor doen, maar buiten is dat gewoon niet aan te raden. Gewoon ook een gebrek aan basistechniek die ontbrak.
Trouwens net gezien dat Maud Oudeman dit jaar reeds mee reed op het EK in Trento bij de junioren.
Voor de rest op ProCyclingStats ook geen in het oog springende resultaten dus toch nog afwachten of dat echt goed binnen komt in het prof circuit. Aan de andere kant was ze blijkbaar ook actief in het Triathlon, de focus zal vanaf nu wel 100% op het wielrennen liggen en dan zit er vermoedelijk toch nog wel wat rek op.

Het enige wat ik trouwens wel lichtjes storend vond is dat ze daar bij Fenix staan ter verkondigen "we want some aggressive racing". En dan muist die Sam er in die puntenkoers 2 keer van onder, brilliant gespeeld imo. Komen ze van Alpecin achteraf af "Ja da was eigenlijk niet de bedoeling van de race" :unsure: uiteraard was dat niet de bedoeling maar dat was niet Sam zijn schuld natuurlijk. Uiteindelijk is het wel logisch dat ze niet voor hem kiezen hoor, zelfs al was zen bike handling wél top notch geweest, dan zat je daar nog steeds met het probleem van explosiviteit die toch wel ontbrak en gewoon súper belangrijk is in het moderne wielrennen.

Ik was geen fan... die mannekes wiebelen zo awkward op hun fiets. Ik weet ook niet hoe het nu is maar de laatste keer dat ik het gebruikt heb reden er alleen maar bots rond die up- or downhill gewoon aan dezelfde constante snelheid rondreden.
Die wiebelen inderdaad awkward op hun fiets. 1st person view opzetten en daar ben je van af.

En van bots heb ik eigenlijk nooit last gehad. Vorige jaar de ronde van België meegereden op RGT en daar waren elke keer dezelfde deelnemers. Bots heb ik toen niet gezien.

Het enige wat ik trouwens wel lichtjes storend vond is dat ze daar bij Fenix staan ter verkondigen "we want some aggressive racing". En dan muist die Sam er in die puntenkoers 2 keer van onder, brilliant gespeeld imo. Komen ze van Alpecin achteraf af "Ja da was eigenlijk niet de bedoeling van de race" :unsure: uiteraard was dat niet de bedoeling maar dat was niet Sam zijn schuld natuurlijk. Uiteindelijk is het wel logisch dat ze niet voor hem kiezen hoor, zelfs al was zen bike handling wél top notch geweest, dan zat je daar nog steeds met het probleem van explosiviteit die toch wel ontbrak en gewoon súper belangrijk is in het moderne wielrennen.
Ik was erg onder de indruk van Sam in die puntenrace die hij won. Slim gespeeld (misschien super obvious voor kenners, dunno), en niemand die dacht dat hij het ging volhouden. Vond het super om te zien.

Ik was erg onder de indruk van Sam in die puntenrace die hij won. Slim gespeeld (misschien super obvious voor kenners, dunno), en niemand die dacht dat hij het ging volhouden. Vond het super om te zien.
Nee gewoon slim gezien inderdaad. Weten dat hij op die punchy klimmetjes gekort komt EN weten dat de andere 3 net wel rekenen op hun explosiviteit en op de tussenstukken waarschijnlijk het licht in elkaars ogen niet gunnen en zichzelf zeker niet gaan opofferen.

Het grote probleem was dat de makers een bepaald gedrag verwachten dat een standaard Zwift race zou simuleren. In een standaard Zwift race heb je meestal een soort van kopgroep krijgt van 30-40 soms meer renners. Zelfs als die allemaal geen klop doen krijg je nog steeds een hoge snelheid door de manier waarop drafting werkt. Dat zijn situaties die ontsnappingen ontmoedigt omdat je aan 5wkg nauwelijks weg rijdt van een groep waar iedereen aan 3.5-4wkg zit te cruisen. Als je plots het aantal deelnemers reduceert tot 4 krijg je een heel andere dynamiek waar die 3 achtervolgers wel degelijk een inspanning moeten doen om het gat klein te houden.

Soms werkt het ook in iets grotere velden. In de league die ik woensdagavond mee rijdt wordt er echt quasi niet gereden in de kopgroep, 3 weken terug heb ik zo ook mid-race kunnen demarreren en dan kunnen uitbouwen tot ~30seconden. Uiteindelijk waren er paar mannen nodig die buiten hun categorie reden om de situatie nog recht te zetten. Hangt ook wel zéér sterk van parcours tot parcours af. Een biljartvlak parcours leent zich in Zwift, misschien paradoxaal genoeg, eigenlijk het beste tot ontsnappingen. Rolling terrain zoals bijvoorbeeld New York is heel slecht voor ontsnappingen omdat mensen de neiging hebben van bij elk stukje stijging door te stampen en dan krijg je in de korte dalende stukken altijd een soort sneeuwbal effect in groep.

Nee gewoon slim gezien inderdaad. Weten dat hij op die punchy klimmetjes gekort komt EN weten dat de andere 3 net wel rekenen op hun explosiviteit en op de tussenstukken waarschijnlijk het licht in elkaars ogen niet gunnen en zichzelf zeker niet gaan opofferen.

Het grote probleem was dat de makers een bepaald gedrag verwachten dat een standaard Zwift race zou simuleren. In een standaard Zwift race heb je meestal een soort van kopgroep krijgt van 30-40 soms meer renners. Zelfs als die allemaal geen klop doen krijg je nog steeds een hoge snelheid door de manier waarop drafting werkt. Dat zijn situaties die ontsnappingen ontmoedigt omdat je aan 5wkg nauwelijks weg rijdt van een groep waar iedereen aan 3.5-4wkg zit te cruisen. Als je plots het aantal deelnemers reduceert tot 4 krijg je een heel andere dynamiek waar die 3 achtervolgers wel degelijk een inspanning moeten doen om het gat klein te houden.

Soms werkt het ook in iets grotere velden. In de league die ik woensdagavond mee rijdt wordt er echt quasi niet gereden in de kopgroep, 3 weken terug heb ik zo ook mid-race kunnen demarreren en dan kunnen uitbouwen tot ~30seconden. Uiteindelijk waren er paar mannen nodig die buiten hun categorie reden om de situatie nog recht te zetten. Hangt ook wel zéér sterk van parcours tot parcours af. Een biljartvlak parcours leent zich in Zwift, misschien paradoxaal genoeg, eigenlijk het beste tot ontsnappingen. Rolling terrain zoals bijvoorbeeld New York is heel slecht voor ontsnappingen omdat mensen de neiging hebben van bij elk stukje stijging door te stampen en dan krijg je in de korte dalende stukken altijd een soort sneeuwbal effect in groep.
Tictoc is een zalige om weg te springen op dat ene kort klimmetje. Maar het is wel nog bedrieglijk ver naar de finish. Heb me daar eens serieus op mispakt.

Ik was alleen weg en heb me half dood moeten rijden om de groep voor te blijven. Net voor de finish zijn er dan nog 3 bij me gekomen. Maar ik had geen sprint meer over om nog iets te doen.

3de en mijn ftp verbeterd 😁

Zetten jullie je dure carbon fiets op de direct drive of hebben jullie een andere fiets daarvoor?

Nu zet ik mijn winterfiets er op, maar zoals ik in het ander topic zei ben ik aan het kijken om een gravelbike te kopen voor in de winter. Ik vind het dan ook wel zonde om mijn winterfiets enkel op de rollen te laten staan, want daar is hij nog iets te goed voor.

Dan verkoop ik hem liever.. Maar ik wil ook mijn zomerfiets niet te veel laten afzien.

Waarom zou je uw dure Carbon fiets er niet opzetten?
Ik zie niet in waarom dat uw fiets zou laten afzien :P
Als je die af en toe reinigt en je ziet dat jij correct gemonteerd staat dan zie ik daar geen graten in.

Waarom zou je uw dure Carbon fiets er niet opzetten?
Ik zie niet in waarom dat uw fiets zou laten afzien :p
Als je die af en toe reinigt en je ziet dat jij correct gemonteerd staat dan zie ik daar geen graten in.
Mja geen idee, met dat de achtervork vast staat op die trainer en je toch wel altijd wat zit te wringen in een sprint?

Terug
Bovenaan