De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Sluit ik bij aan. Ik denk dat heel veel problemen die we hebben, zowel qua mentale gezondheid als bredere maatschappelijke problemen, te reduceren zijn tot onze verslaving aan materiële welvaart en hoe die te financieren. We leven vaak om te werken (en voelen ons vaak sociaal gefaald als we een burn-out krijgen, deeltijds gaan werken, etc.) om te kunnen voldoen aan dat ideaalbeeld van heel veel te 'bezitten'. Je moet daar zelfs niet eens voor zoeken: ga naar bepaalde threads hier op het forum en die fetish om toch maar steeds mooiere, duurdere en exclusievere zaken te hebben dan andere mensen spat er vanaf. 😂
Dat is 100% correct. Maar mensen gaan altijd vergelijken met anderen dus er zal altijd 'ongemak' zijn. Geen flauw idee hoe dat op te lossen...
Ik ben absoluut geen fan van degrowth, en er zijn weinig nuttigere tijdsbestedingen als het werk doen dat je graag doet (en je mentaal uitdaagt). Maar als ik zie hoe laid back ze op dat vlak in veel armere werelddelen zijn, en als ik dat dan vergelijk met wat voor een ratrace dat dat hier soms is, dan vraag ik me af: waarom doen zoveel mensen hier dat zichzelf toch aan. :oi22: Schroef uw consumptie (en inkomsten) wat terug en je gaat misschien een veel gelukkiger leven dan je nu hebt.
ALS je uw werk graag doet en mentaal uitdaagt: dat is NIET de norm.

'op een uur ben ik van bij mij thuis tot aan de voordeur van het Vlaams Parlement.'

Welke partij?

Dat is 100% correct. Maar mensen gaan altijd vergelijken met anderen dus er zal altijd 'ongemak' zijn. Geen flauw idee hoe dat op te lossen...
ga in een buurt wonen waar de mensen iets minder dan jou verdienen, omring je met vrienden die het met iets minder moeten stellen: dan ga je minder de neiging hebben om altijd meer em duurder te kopen/reizen/etc

Luister anders naar de podcast van Morgan Housel: the psychology of money -> de mensen die voldoen aan bovenstaande criteria zijn objectief het gelukkigst

ga in een buurt wonen waar de mensen iets minder dan jou verdienen, omring je met vrienden die het met iets minder moeten stellen: dan ga je minder de neiging hebben om altijd meer em duurder te kopen/reizen/etc
Serieus mijn twijfels. Ik zit ertussen, als je iedere nacht last heb van lawaaioverlast ga je er niet gelukkiger van worden....

Edit: en ook geen goesting om tussen de BG forum bourgeois te kruipen :smile:

20% sparen lukt hier niet echt, maar ik geniet dan ook graag van het leven met dure reisjes en citytrips, sterrenrestaurants, luxegoederen etc. Maar ik probeern wel 10% te sparen elk jaar en zit meestal rond de 12-14%. Voor mij voldoende. :)

Waarom zou je een auto absoluut nodig hebben?

Zoals ik al zei, dat is de verkeerde vraag stellen. De juiste vraag is "is het alternatief aanvaardbaar voor mij", en dat is het voor mij alvast niet. Welke auto dan ook (zelfs een Lada of 2CV'ke steekt qua gemak, betrouwbaarheid en comfort met kop en schouders boven het OV en/of deelwagens uit.

Dat is misschien zo als je ergens woont in het kleinste gehucht in de Westhoek of Limburg, maar ergens anders?
Ik woon zelf op zo'n 8km van Antwerpen-centrum. Letterlijk alles wat ik doe in Antwerpen is met de fiets of per (e-)brommer (en ik ben echt niet langer onderweg dan max. 30 minuten): probeer het maar eens met de auto. Als je er al binnen een half uur geraakt kan je overal een halfuur aanschuiven en u blauw betalen aan parking, LEZ, etc.
Als ik naar ergens in de omgeving rond Antwerpen moet zijn, juist hetzelfde. Gisteren nog een hele dag bij een vriendin in Kontich gezeten (20km): een kleine drie kwartier onderweg op rustige binnenwegjes.
Donderdag zat ik nog in Gent. 8€ voor een treinticket heen en terug en op nog geen uur ben ik er (naar station + 40 minuten trein): doe je het na?
Zelfde als ik ga werken in Brussel (krijg wel abonnement, maar bon): op een uur ben ik van bij mij thuis tot aan de voordeur van het Vlaams Parlement.

Pas op, ik ga niet zeggen dat een auto niet comfortabel is eh. Zeker als het regent of je moet vaak ergens zijn dat heel moeilijk bereikbaar is, dan heeft dat idd grote voordelen. Maar in alle andere gevallen is het denk ik eerlijk om te zeggen dat een auto niet meer dan een gewoonte is. Voor de paar gevallen waar een auto echt veel beter/sneller is, is het die grote prijs die je betaalt het dan wel waard?
Is misschien een generatiekloof, maar voor mij in ieder geval niet. Ik geef die uitgespaarde 3/4000+€ per jaar (wat dan nog een onderschatting is voor velen) dan véél liever uit aan pakweg een grote reis, een mooiere woonst of zelfs meer etentjes/dure avondjes uit.

Comfort, betrouwbaarheid en gemak; de kost boeit me minder en dat beetje extra tijd maakt me het verschil niet. Generatiekloof is het niet zozeer, ik stel gewoon andere prioriteiten :).

Laatst bewerkt:
'op een uur ben ik van bij mij thuis tot aan de voordeur van het Vlaams Parlement.'

Welke partij?

Geen partij, maar ik werk op 20 meter stappen van het Vlaams en Federaal parlement.

Luister anders naar de podcast van Morgan Housel: the psychology of money -> de mensen die voldoen aan bovenstaande criteria zijn objectief het gelukkigst

Tgoh, in een buurt gaan wonen met mensen die allemaal minder verdienen, dat stelt dan misschien weer andere problemen. 😂
Maar dat omringen met vrienden die niet op zware voet leven is iets wat onlangs nog van iemand heb gehoord. Hoeveel geld je uitgeeft hangt ook voor een stuk af van je vriendenkring. Heb je vooral vrienden die graag grote zwier maken en bv. op restaurant de dure flessen wijn en champagne bestellen of rondrijden met de chique otto's, dan moet je daar uiteraard ook in volgen (peer pressure). Maar heb je daarentegen vrienden die misschien minder leven voor de show, dan is het leven plots een stuk goedkoper, terwijl in feite alles exact hetzelfde blijft.

Zoals ik al zei, dat is de verkeerde vraag stellen. De juiste vraag is "is het alternatief aanvaardbaar voor mij", en dat is het voor mij alvast niet. Welke auto dan ook (zelfs een Lada of 2CV'ke steekt qua gemak, betrouwbaarheid en comfort met kop en schouders boven het OV en/of deelwagens uit.

Comfort, betrouwbaarheid en gemak; de kost boeit me minder en dat beetje extra tijd maakt me het verschil niet. Generatiekloof is het niet zozeer, ik stel gewoon andere prioriteiten :).
Ik kan zonder auto, zou geen enkel probleem zijn, meer dan genoeg alternatieven, bus is 2min stappen, station 5min fietsen.
Maar de echte vraag dat je hier moet stellen is, wil ik dat? Antwoord is neen, want ik rij graag met de auto. Kunnen staat in deze niet gelijk aan willen, als de wil er niet is dan mag je eigenlijk meteen een punt zetten achter de discussie.

Toch eens goed moeten lachen met dit belachelijke clickbait artikel. Die kerel heeft dus op 5 jaar 100.000 euro kunnen sparen, dus 20.000 euro per jaar. En dan zijn dit de tips die het meest opbrachten.

* verkoop oude spullen -> ok heb ik al niet
* stop met roken -> ik rook niet, die kerel uit het artikel ook niet trouwens
* zeg je abonnementen op -> 300 per jaar bespaard
* rijd trager auto - 330 euro per jaar bespaard
* open een bespaarrekening

Kerel heeft op jaarbasis dus 630 euro structureel bespaard en éénmalig een 3.500. Zo ga je inderdaad snel aan je 100k zitten. :oi22:

What the hell is dat?

Een bankrekening met een kaart die telkens als ge die in ne bancontact steekt zegt: "zoude da wel doen? Ge hebt da ni echt nodig he, zoude het ni beter sparen voor later? Wacht maar tot ge kinderen hebt, ge gaat ze kunnen gebruiken, die centen. Ja man, het leven wordt duur!"

What the hell is dat?

Een bankrekening met een kaart die telkens als ge die in ne bancontact steekt zegt: "zoude da wel doen? Ge hebt da ni echt nodig he, zoude het ni beter sparen voor later? Wacht maar tot ge kinderen hebt, ge gaat ze kunnen gebruiken, die centen. Ja man, het leven wordt duur!"
Neen bij elke aankoop van >xx€

Toch eens goed moeten lachen met dit belachelijke clickbait artikel. Die kerel heeft dus op 5 jaar 100.000 euro kunnen sparen, dus 20.000 euro per jaar. En dan zijn dit de tips die het meest opbrachten.

* verkoop oude spullen -> ok heb ik al niet
* stop met roken -> ik rook niet, die kerel uit het artikel ook niet trouwens
* zeg je abonnementen op -> 300 per jaar bespaard
* rijd trager auto - 330 euro per jaar bespaard

Kerel heeft op jaarbasis dus 630 euro structureel bespaard en éénmalig een 3.500. Zo ga je inderdaad snel aan je 100k zitten. :oi22:
Op bol staat een post waarin iemand zegt dat hij op die 5 jaar tijd ook twee erfenissen heeft verkregen ;)(hoe groot die waren staat er niet bij). Bovendien verkoopt hij dus een boek over bovenstaand artikel. Hij heeft ook een podcast hierover. Hij belegt succesvol geld (goed voor hem). Hij is ook journalist. Maar goed, zijn salaris is 'gewoontjes'. Yeah suuuuurre :D

Ik zeg niet dat zijn tips slecht zijn, maar dat HLN artikel doet de waarheid een beetje geweld aan (ik zeg ook niet dat het ONmogelijk is zoveel te sparen op 5 jaar tijd maar den Vincent speelt toch wel een beetje vals). Swoit het moet verkopen hé en Vincent gaat er aan verdienen!

Dat is omdat een artikel met de titel "man spaart 100.000 euro op 10 jaar na hard werk, zuinig leven, en saaie etf's" weinig clicks genereert.

Best intrigerend om te zien hoe er wordt gereageerd op een artikel m.b.t. 100k sparen - zeker als ik dat afzet tegen de vraag: wat doe je anno 2023 nog met 100k - mss ligt het aan mij maar ik heb stilaan de indruk dat we daar nog een 0 moeten aan toevoegen om er nog iets van betekenis aan te geven. Een huis van 500k is tegenwoordig maar heel gewoontjes meer, wie geen firmawagen heeft moet al redelijk bemiddeld zijn om met een normale gezinswagen te rijden, en dan is er nog de kost van iet of wat deftig eten - en daarmee bedoel ik niet de plofkippen van 3,25 €/kg of het "roomijs" van eender welk merk in de supermarkt.

Ik weet het, de Belgen zijn "rijk" volgens alle statistieken - maar met een krot van een woning kan je ook "rijk" zijn, op papier is ze veel waard maar in de praktijk is het een veredeld krot met te weinig ruimte, slecht geïsoleerd, geen garage (of eentje die vol brol staat wegens te kleine woning), geen/nauwelijks oprit, 27 kotjes achter elkaar met elk hun eigen verhaal.

Als je dan deze cijfers een bekijkt:

41K uitgaven/gezin waarvan 12k wonen / 3k horeca / 3k sport / kleine 6k eten - dat is niet mijn idee van "rijk" zijn of "rijk" leven, dan mag je deze bedragen minstens x2/x3 doen.

We leven dan wel in één van de best mogelijke landen, we zijn best wel gelukkig met wat we hebben en hoe er geleefd wordt - en dat is grotendeels terecht, getuige de situatie elders in de wereld, maar anderzijds denk ik ook: er is nog zoveel ruimte naar boven....

Best intrigerend om te zien hoe er wordt gereageerd op een artikel m.b.t. 100k sparen - zeker als ik dat afzet tegen de vraag: wat doe je anno 2023 nog met 100k - mss ligt het aan mij maar ik heb stilaan de indruk dat we daar nog een 0 moeten aan toevoegen om er nog iets van betekenis aan te geven. Een huis van 500k is tegenwoordig maar heel gewoontjes meer, wie geen firmawagen heeft moet al redelijk bemiddeld zijn om met een normale gezinswagen te rijden, en dan is er nog de kost van iet of wat deftig eten - en daarmee bedoel ik niet de plofkippen van 3,25 €/kg of het "roomijs" van eender welk merk in de supermarkt.

Ik weet het, de Belgen zijn "rijk" volgens alle statistieken - maar met een krot van een woning kan je ook "rijk" zijn, op papier is ze veel waard maar in de praktijk is het een veredeld krot met te weinig ruimte, slecht geïsoleerd, geen garage (of eentje die vol brol staat wegens te kleine woning), geen/nauwelijks oprit, 27 kotjes achter elkaar met elk hun eigen verhaal.

41K uitgaven/gezin waarvan 12k wonen / 3k horeca / 3k sport / kleine 6k eten - dat is niet mijn idee van "rijk" zijn of "rijk" leven, dan mag je deze bedragen minstens x2/x3 doen.

We leven dan wel in één van de best mogelijke landen, we zijn best wel gelukkig met wat we hebben en hoe er geleefd wordt - en dat is grotendeels terecht, getuige de situatie elders in de wereld, maar anderzijds denk ik ook: er is nog zoveel ruimte naar boven....
Jij bent precies nogal gefocused op rijk "lijken" versus rijk "zijn" -> als je veel geld uitgeeft, een dikke villa hebt, een dikke auto hebt, en Louis-Vuitton saccoche etc dan "lijkt" het alsof je rijkt bent.... Voor mij is rijk zijn eerder dat je de mogelijkheid hebt om dat allemaal te kopen als je het zou willen, maar dat hoeft niet precies.... zo'n enquete van hoeveel uitgegeven wordt aan wat zegt me niet zoveel, het echte financiële vermogen van mensen lijkt me correcter om in te schatten hoe rijk we echt zijn.

edit: je hebt 2 gezinnen die allebei netto ongeveer evenveel verdienen. Gezin A heeft een villa van 1M met zwembad, mooie tuin en 2 dikke auto's op de oprit, spaarboekje staat 50k op. Gezin B heeft huis van 500k, geen zwembad, kleinere oppervlakte, 1 mooie wagen en 1 kleine wagen op de oprit, heeft wel 700k aan spaargeld/beleggingen. Welk gezin is het rijkste volgens jou?

Jij bent precies nogal gefocused op rijk "lijken" versus rijk "zijn" -> als je veel geld uitgeeft, een dikke villa hebt, een dikke auto hebt, en Louis-Vuitton saccoche etc dan "lijkt" het alsof je rijkt bent.... Voor mij is rijk zijn eerder dat je de mogelijkheid hebt om dat allemaal te kopen als je het zou willen, maar dat hoeft niet precies.... zo'n enquete van hoeveel uitgegeven wordt aan wat zegt me niet zoveel, het echte financiële vermogen van mensen lijkt me correcter om in te schatten hoe rijk we echt zijn.

Niet echt - maar:
  • Ik concludeer snel (mss te snel) dat mensen die dit wel hebben daarnaast ook nog over een representatieve buffer beschikken - ik geloof dus niet dat er een significante groep zou bestaan die uiterlijk rijk lijkt maar het niet is.
  • De Belgen zijn zeer conservatief (het zit in de opvoeding, het beleid is er ook op afgestemd) waardoor het gros streeft naar 5 manden appelen voor de dorst - er is dus een grote groep die mogelijkheden heeft maar ze niet ten volle zal benutten - omdat het niet per se nodig is of omdat er weinig return in zou zitten (hetzij comfort, plezier, genot ....). Al heb ik in die context ook mijn bedenkingen - zo ken ik weinig mensen die een slechtere/kleine woning verkiezen boven een betere/iets grotere, die roomijs van Everyday verkiezen boven de ambachtelijke versie, die een plastic salon verkiezen boven een lederen/deftig kunstleder, die liever op de achterste rij van het concert zitten dan op de voorste (met de bioscoop als uitzondering :ROFLMAO:, en bepaalde zaken waar je vol voor de sfeer zou kunnen kiezen), ... maar geen van die zaken zijn echt noodzakelijk - maar er is geen twijfel mogelijk dat veel van die dingen effectief het algemeen leef comfort en kwaliteit verhogen (we laten even de niet financiële zaken als familie, vrienden, gezondheid buiten beschouwing- deze zijn nog belangrijker).
Dat maakt dat ik het gegeven/beeld van rijke Belgen op basis van vermogen (met vastgoed op 1) niet meteen terugzie in het vermelde uitgavepatroon.

Edit: mss is dit ook deels te verklaren door de waarde van het vastgoed - die waarde van het eigen vastgoed waarin je woont is beperkt bruikbaar vermogen - je kan er namelijk niet van leven tenzij je verkoopt.

Laatst bewerkt:

edit: je hebt 2 gezinnen die allebei netto ongeveer evenveel verdienen. Gezin A heeft een villa van 1M met zwembad, mooie tuin en 2 dikke auto's op de oprit, spaarboekje staat 50k op. Gezin B heeft huis van 500k, geen zwembad, kleinere oppervlakte, 1 mooie wagen en 1 kleine wagen op de oprit, heeft wel 700k aan spaargeld/beleggingen. Welk gezin is het rijkste volgens jou?
Wie het rijkst is, in termen van absolute getallen maakt eigenlijk niet zoveel uit. Gezin B mag dan meer centjes opzij hebben staan maar wil dit zeggen dat ze hiermee gelukkiger en een meer voldaan leven leiden als gezin A? Geen idee, maar misschien gaat gezin A er gewoon vanuit dat ze morgen allemaal kunnen doodvallen en dan ze er maar beter van kunnen genieten dan maar alles op te potten tot ze in een tehuis zitten en een verpleegster moeten vragen om hun kaviaar op hun dure toast te laten smeren :)

Rijk lijken of rijk zijn, het één sluit het ander niet uit, je kan ook gewoon rijk zijn en het breed laten hangen.
Ik kwam onlangs deze reportage tegen, dit zit dan weer in in de categorie 'rijk lijken' volgens mij.

Ik vind het nogal wereldvreemd eerlijk gezegd wat je hier allemaal schrijft. "Wat doe je nu met 100 kEUR", "een huis can 500 kEUR is gewoontjes", enz.

Iemand die 3000 EUR netto verdient per maand (ik reken daar alles in), wat -ongeacht hoe men daar op dit forum over spreekt- toch een deftig loon is, moet net geen 3 jaar werken zonder een cent uit te geven om aan dat bedrag te komen. Dat is een gigantische buffer voor de meeste mensen. Als eigen inbreng kan je daar waarschijnlijk al een woning mee kopen, want dat koopt de meerderheid met een hypotheek. Een wagen koop je evengoed makkelijk mee, meerdere zelfs. En voeding? Ik heb nog nooit op mijn voedingsbudget gekeken en zit gemiddeld <150 EUR/week hoor.

Er is altijd ruimte naar boven, maar ik heb de indruk dat jij nogal serieus naar boven kijkt en vergeet dat er daaronder nog veel plaats is ook.

Niet echt - maar:
  • Ik concludeer snel (mss te snel) dat mensen die dit wel hebben daarnaast ook nog over een representatieve buffer beschikken - ik geloof dus niet dat er een significante groep zou bestaan die uiterlijk rijk lijkt maar het niet is.

Ik heb een vriendin die de armste van onze vriendengroep is. Shitty job, deeltijds, geen diploma. Vent redelijk idem. Ze is de enige die altijd champieter koopt op cafe. Typisch gevolgd door de opmerking "waarom drinken jullie pinten, je kunt toch iets duurder betalen".

Ik denk dat ze wel degelijk bestaan.

• De Belgen zijn zeer conservatief (het zit in de opvoeding, het beleid is er ook op afgestemd) waardoor het gros streeft naar 5 manden appelen voor de dorst - er is dus een grote groep die mogelijkheden heeft maar ze niet ten volle zal benutten - omdat het niet per se nodig is of omdat er weinig return in zou zitten (hetzij comfort, plezier, genot ....). Al heb ik in die context ook mijn bedenkingen - zo ken ik weinig mensen die een slechtere/kleine woning verkiezen boven een betere/iets grotere, die roomijs van Everyday verkiezen boven de ambachtelijke versie, die een plastic salon verkiezen boven een lederen/deftig kunstleder, die liever op de achterste rij van het concert zitten dan op de voorste (met de bioscoop als uitzondering :ROFLMAO:, en bepaalde zaken waar je vol voor de sfeer zou kunnen kiezen), ... maar geen van die zaken zijn echt noodzakelijk - maar er is geen twijfel mogelijk dat veel van die dingen effectief het algemeen leef comfort en kwaliteit verhogen (we laten even de niet financiële zaken als familie, vrienden, gezondheid buiten beschouwing- deze zijn nog belangrijker).

True that. Maar de vraag is niet of je het kan betalen, maar of je het wil betalen. Ik weiger vb uit principe een euro meer te betalen voor het smeltkaasje in de frituur.

Dat maakt dat ik het gegeven/beeld van rijke Belgen op basis van vermogen (met vastgoed op 1) niet meteen terugzie in het vermelde uitgavepatroon.

True

Edit: mss is dit ook deels te verklaren door de waarde van het vastgoed - die waarde van het eigen vastgoed waarin je woont is beperkt bruikbaar vermogen - je kan er namelijk niet van leven tenzij je verkoopt.

Vreemde redenering. Je kunt er inderdaad niet VAN leven, maar wel er IN leven. Het lijkt me nu net iets van die dingen te zijn die je permanent gebruiksnut heeft.

...

Het artikel spreekt ook van 100 K€ op 5 jaar sparen, dat is 5 à 8 keer wat de gemiddelde Vlaming spaart (x5 voor een gezin, x8 voor een alleenstaande)
De "gemiddelde" Belg heeft ook in vergelijking maar 25 K€ spaargeld staan. Los van het feit dat gemiddeldes niet zoveel zeggen als een mediaan of hoe die berekend zijn, het geeft een idee van grootte-ordes.

Dat je met 100 K€ niet rijk bent, is een feit. En met 20 K€ per jaar kunnen sparen zal je ook niet echt rijk worden, maar het is wel een heel stuk meer dan gemiddeld, vandaar dat het zo'n clickbait titel is.

En ja, er is een serieuze groep mensen die boven hun stand leven voor het oog van de mensen of om niet onder te doen voor de buren, familie, vrienden,...

Terug
Bovenaan