De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Wie het rijkst is, in termen van absolute getallen maakt eigenlijk niet zoveel uit. Gezin B mag dan meer centjes opzij hebben staan maar wil dit zeggen dat ze hiermee gelukkiger en een meer voldaan leven leiden als gezin A? Geen idee, maar misschien gaat gezin A er gewoon vanuit dat ze morgen allemaal kunnen doodvallen en dan ze er maar beter van kunnen genieten dan maar alles op te potten tot ze in een tehuis zitten en een verpleegster moeten vragen om hun kaviaar op hun dure toast te laten smeren :)
Er zijn toch wel wat studies gedaan die aantonen dat gezin A merkelijk gelukkiger is dan gezin B. Gezin B, en ik ken er zo een paar in mijn dichte vriendenkring, wil altijd meer, steeds grotere auto, mooier huis, duurdere reizen, terwijl gezin A zich meer kan permitteren maar gelukkig is met de huidige situatie en zich minder steeds vergelijkt met de buren/familie etc.

Het is vooral dat vergelijken met anderen dat ervoor zorgt dat je minder gelukkig bent terwijl je eigenlijk wel voldoende vermogen/rijkdom hebt om eigenlijk perfect gelukkig te zijn

500k is niet de standaard - dat is de gemiddelde prijs in een grote stad zoals Brussel maar dat is NIET de norm :)
Ergens tussen 300-400k is tegenwoordig de gemiddelde prijs voor een woning in Vlaanderen. (indien volledig open bebouwing)

Woningprijzen - eerste semester 2023

Ik heb niet gezegd dat het de standaard is hé - ik zeg dat een huis van 500K maar heel gewoontjes is:

Aanschouw hier de woning van 500K: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/aalst/9300/10757098 - Aalst gekozen, niet omdat het toevallig in de buurt is maar omdat Aalst niet het duurst of het goedkoopst is.

Voor mij is dat een gewone woning: beperkte binnenruimte, tuin, niet speciaal stijlvol of luxe, geen garage maar wel oprit, 3 slaapkamers, tevens ook nog wat budget voorzien voor een deftig tuinhuis want geen noemenswaardige bergruimte. Het is uiteraard wel nieuw - maar handige Harry's buiten beschouwing gelaten zal de prijs hetzelfde zijn als je een oudere versie zou kopen en ongeveer hetzelfde wenst te realiseren.

Er zijn toch wel wat studies gedaan die aantonen dat gezin A merkelijk gelukkiger is dan gezin B. Gezin B, en ik ken er zo een paar in mijn dichte vriendenkring, wil altijd meer, steeds grotere auto, mooier huis, duurdere reizen, terwijl gezin A zich meer kan permitteren maar gelukkig is met de huidige situatie en zich minder steeds vergelijkt met de buren/familie etc.

Het is vooral dat vergelijken met anderen dat ervoor zorgt dat je minder gelukkig bent terwijl je eigenlijk wel voldoende vermogen/rijkdom hebt om eigenlijk perfect gelukkig te zijn
Maar, er is niks dat zegt dat gezin A zich vergelijkt met de buren/vriendenkring/...
Je kan ook gewoon al die dingen kopen voor uzelf he. Het interesseert mij bijvoorbeel niks of onze buren nu een duurder of goedkoper huis/auto/reis/... hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom geen mooie auto/huis/reis/... wil doen.

Ik heb niet gezegd dat het de standaard is hé - ik zeg dat een huis van 500K maar heel gewoontjes is:

Aanschouw hier de woning van 500K: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/aalst/9300/10757098 - Aalst gekozen, niet omdat het toevallig in de buurt is maar omdat Aalst niet het duurst of het goedkoopst is.

Voor mij is dat een gewone woning: beperkte binnenruimte, tuin, niet speciaal stijlvol of luxe, geen garage maar wel oprit, 3 slaapkamers, tevens ook nog wat budget voorzien voor een deftig tuinhuis want geen noemenswaardige bergruimte. Het is uiteraard wel nieuw - maar handige Harry's buiten beschouwing gelaten zal de prijs hetzelfde zijn als je een oudere versie zou kopen en ongeveer hetzelfde wenst te realiseren.
Bij dat huis komt waarschijnlijk nog eens 21% BTW bij ook.
Maar ik denk niet dat je alleen mag kijken naar nieuwbouw, die zijn sowieso iets duurder gemiddeld.

Vergelijken, hebzucht en afgunst komt voor in alle lagen van de maatschappij en heeft in niet zozeer iets te maken met arm of rijk zijn.

Dan heb je toch een lening lopen van minstens een dikke 2k met de huidige rentes? (Ook al zou je 20% eigen inleg hebben dan merk ik op dat het op 25 jaar aan 3% rente nog altijd zit aan 1888€ ZONDER SSV).
Als dan 1 partner ziek valt een je hebt 3 kleine koterkes dan zit je toch in de shit?

Echter corrigeer mij gerust als ik fout ben.

Toch eens goed moeten lachen met dit belachelijke clickbait artikel. Die kerel heeft dus op 5 jaar 100.000 euro kunnen sparen, dus 20.000 euro per jaar. En dan zijn dit de tips die het meest opbrachten.

* verkoop oude spullen -> ok heb ik al niet
* stop met roken -> ik rook niet, die kerel uit het artikel ook niet trouwens
* zeg je abonnementen op -> 300 per jaar bespaard
* rijd trager auto - 330 euro per jaar bespaard
* open een bespaarrekening

Kerel heeft op jaarbasis dus 630 euro structureel bespaard en éénmalig een 3.500. Zo ga je inderdaad snel aan je 100k zitten. :oi22:
Dit vond ik ook héérlijk.
"Ik rook niet; maar ik ga toch een besparing van 97 euro per maand in rekening brengen" :rofl:
Waarom hij zelfs zijn "verhaal" (?) wil brengen op hln is mij een raadsel.

Is dat zo?

In het hoeveelste percentiel zit een woning van 500k in Vlaanderen?
Hij bedoelt eigenlijk

Een woning in een populaire of grote stad
Woningprijs van 'maar liefst' 500k
--> De woning is NIKS speciaal. Geen overdreven Luxe. Net in tegendeel. --> De woning is eigenlijk maar 'gewoontjes'.

Maar toch kost zo'n woning dan wél zoveel (vraagprijs). Absurde prijzen, maar wel een feit.

Vergelijken, hebzucht en afgunst komt voor in alle lagen van de maatschappij en heeft in niet zozeer iets te maken met arm of rijk zijn.
Zeg ik ook helemaal niet, wat ik zeg is dat mensen die last hebben van afgunst zich minder gelukkig voelen ondanks het feit dat ze eigenlijk wel rijk zijn, terwijl mensen die minder vergelijken met anderen zich veel gelukkiger gaan voelen.

Er wordt hier door sommigen gesteld dat je blijkbaar "moet" streven naar dat grotere huis, betere auto, duurdere concertticketje, restaurant etc, en net daar ben ik het niet mee eens. Gewoon een stevig spaarpotje hebben zonder die uiterlijke schijn kan maken dat je eigenlijk "rijker" bent dan iedereen denkt... en als bonus ben je vermoedelijk ook nog eens gelukkiger.

Waarom hij zelfs zijn "verhaal" (?) wil brengen op hln is mij een raadsel.
Promotie voor zijn boek, zijne podcast, ... onrechtstreeks verdient hij geld aan dat artikel. Daarom.
Mogelijks krijgt hij ook een procentjes op clickbaits. (dan zijn het rechtstreekse verdiensten)

Is dat zo?

Dat zal ongetwijfeld een laag getal zijn - dat wil dus zeggen dat het per definitie een (ver) bovengemiddelde woning is -> mijn inziens nogal een contrast als je ziet wat je, weliswaar in nieuwbouw, krijgt voor 500k - het effect van inflatie wordt hier staalhard duidelijk gemaakt.

Is dat zo?

Als ik in Heist-op-den-Berg kijk op immoweb:
<100k: 1
100-200k: 2
200-300k: 20
300-400k: 20
400-500k: 38 => 15 minder dan 450k, 23 meer dan 450k
500-600k: 16
600-700k: 9
+700k: 12

Dus heel ver van percentiel 50 zit dat toch ook niet eigenlijk.

Dat zal ongetwijfeld een laag getal zijn - dat wil dus zeggen dat het per definitie een (ver) bovengemiddelde woning is -> mijn inziens nogal een contrast als je ziet wat je, weliswaar in nieuwbouw, krijgt voor 500k - het effect van inflatie wordt hier staalhard duidelijk gemaakt.
Nieuwbouw akkoord, dat is crazy tegenwoordig, maar is toch een tijdelijk effect door de dure materiaalprijzen?

Als je de markt op gaat met 500k voor een te kopen woning ga je echt wel iets vinden waar je een comfortabel deftig leven in kan hebben

<100k: 1
100-200k: 2
200-300k: 20
300-400k: 20
400-500k: 38 => 15 minder dan 450k, 23 meer dan 450k
500-600k: 16
600-700k: 9
+700k: 12

Is Heist-op-den-berg Vlaanderen? :-)

Als ik in Menen kijk, dan is 500k in het 5% hoogste percentiel.

Vandaar... Vlaanderen.

Maar ik snap niet echt waarom huizenprijzen worden gebruikt om "aan te tonen" dat 100 kEUR niet veel geld is. Een huis is zowat het goed bij uitstek waarvoor zowat iedereen een hypotheek aangaat en vele Belgen zich met relatief plezier dubbel plooien. En dan spreken we nog over nieuwbouw bij.

In welk percentiel zit jouw gemeente qua gemiddelde prijs natuurlijk. Zo kunnen we afkomen met cijfers uit Elsene om te zeggen dat 800 kEUR "gewoontjes" is ook.

Laatst bewerkt:
Is Heist-op-den-berg Vlaanderen? :)

Als ik in Menen kijk, dan is 500k in het 5% hoogste percentiel.

Vandaar... Vlaanderen.
Ik zal eens hetzelfde doen voor alle huizen op immoweb :)
Totaal: 37936
<100k: 1116
100-200: 5530
200-300: 9292
300-400: 9981
400-500: 6715
500-600: 3830
600-700: 2657
+700: 4784

Ruwgeschat percentiel 30 zot boven de 100k in België (niet enkel Vlaanderen, daar kan je niet op filteren).

Maar, er is niks dat zegt dat gezin A zich vergelijkt met de buren/vriendenkring/...
Je kan ook gewoon al die dingen kopen voor uzelf he. Het interesseert mij bijvoorbeel niks of onze buren nu een duurder of goedkoper huis/auto/reis/... hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom geen mooie auto/huis/reis/... wil doen.

Ik heb een andere vriendin van een van mijn beste vrienden die in centrum grootstad woont en een kot heeft van 600-700k of zo. Gerenoveerd herenhuis. Giga living, 4 slaapkamers, tuin. Niks op aan te merken.

Elke keer dat je die ziet is die aant neuten "we hebben geen geld", "blablabla". En als je dan zegt "stop nu eens met zagen, dat is nu al 15y tzelfde bij je. Je hebt 2 kinderen, alle 2 een job, een groot kot waar je het wou, een Tesla voor je deur. Wat wil je nog meer ?".

"cege, wil jij je niet verbeteren?" . Ik zou niet weten wat verbeteren wil zeggen. 7 slaapkamers? 4 autos? Ik heb alles wat ik wil, stop met altijd maar meer en meer en meer te willen.

Die is op haar bijna 40 dus bijna continue immoweb aan het afsnollen, bouwgronden aan het checken etc. En elke keer neuten dat iets groter of nieuwbouw meer zal kosten dan wat ze nu hebben, ergo bijna onbetaalbaar. No shit, Sherlock...

Voor sommigen is het nooit genoeg....

Best intrigerend om te zien hoe er wordt gereageerd op een artikel m.b.t. 100k sparen - zeker als ik dat afzet tegen de vraag: wat doe je anno 2023 nog met 100k - mss ligt het aan mij maar ik heb stilaan de indruk dat we daar nog een 0 moeten aan toevoegen om er nog iets van betekenis aan te geven. Een huis van 500k is tegenwoordig maar heel gewoontjes meer, wie geen firmawagen heeft moet al redelijk bemiddeld zijn om met een normale gezinswagen te rijden, en dan is er nog de kost van iet of wat deftig eten - en daarmee bedoel ik niet de plofkippen van 3,25 €/kg of het "roomijs" van eender welk merk in de supermarkt.

Ik weet het, de Belgen zijn "rijk" volgens alle statistieken - maar met een krot van een woning kan je ook "rijk" zijn, op papier is ze veel waard maar in de praktijk is het een veredeld krot met te weinig ruimte, slecht geïsoleerd, geen garage (of eentje die vol brol staat wegens te kleine woning), geen/nauwelijks oprit, 27 kotjes achter elkaar met elk hun eigen verhaal.

Als je dan deze cijfers een bekijkt:

41K uitgaven/gezin waarvan 12k wonen / 3k horeca / 3k sport / kleine 6k eten - dat is niet mijn idee van "rijk" zijn of "rijk" leven, dan mag je deze bedragen minstens x2/x3 doen.

We leven dan wel in één van de best mogelijke landen, we zijn best wel gelukkig met wat we hebben en hoe er geleefd wordt - en dat is grotendeels terecht, getuige de situatie elders in de wereld, maar anderzijds denk ik ook: er is nog zoveel ruimte naar boven....
Ik nomineer deze voor BG-stereotiepe wereldvreemde post van de maand :woohoo:

Terug
Bovenaan