De medailletabel

Was wel weer genieten het openwaterzwemmen met zen drie tot op het einde bij elkaar na meer dan twee uur zwemmen, knap van Van Rouwendaal gaat toch al even mee ondertussen.

De Hollanders kunnen na Tokio wéér top tien halen.

4Hl3ZCD.jpeg

Kayak en de marathon (geen idee hoe realistisch dat eerste is, bij de marathon zouden er zotte dingen moeten gebeuren voor een gouden medaille maar een andere kleur is niet onrealistisch). Baanwielrennen kan soms ook verrassende winnaars opleveren.

Wie weet ergens in baanwielrennen nog een medaille , Nafi en Noor mss , die taekwondoka , mss de kajak , en de cats en panthers mss . Er kan wel nog wat mits het nodige geluk.

Toch ook de vaststelling dat we in elke sport dezelfde landen zien strijden voor de medailles : de VS, Australie,China,Frankrijk,VK,Nederland,Japan . Doen gewoon aan alles mee , en doen overal mee voor de medailles.

Zeker China zien we nu ook echt in elke sport meedoen voor het hoogste.

Wat mij wel interessant lijkt aangezien steevast USA bovenaan staat, is hoe het zou lopen indien de EU of Europa als 1 land zou meedoen, met dus vergelijkbaar inwonersaantal als USA, soort united countries van Europa.

Je kan dat niet vergelijken door de medailles van alle Europese landen ff op te tellen, dan komen we namelijk 3-4x hoger uit dan USA.
Want het aantal ploegen/deelnemers dat je als land per sport mag insturen is beperkt en er is maar 1 medaille te winnen en dus geen 3 (zoals nu zou kunnen 1. GB 2. Spanje 3. Italië). Je hebt dan ook de uitdaging om het beste team samen te stellen over 30 landen heen, mensen en trainers die niet dicht bij elkaar wonen en ook niet zomaar simpel samen kunnen trainen. Uitdagingen waar de USA en China ook mee zitten.

Maar dan zou je wel eens realistischer kunnen vergelijken hoe goed Europa het doet vergeleken met USA.
Qua beleving zou dat voor ons natuurlijk veel minder interessant zijn want minder totaal aantal medailles.

Gisteren nog eens wat Nederlanders geirriteerd die aan het lachen waren met de prestaties van Polen tot dusver, omdat dat vergeleken met hun vrij ondermaats is qua inwonersaantal. Heb gezegd dat het inderdaad niet zo moeilijk is, gewoon een relatief beperkte sport zoeken op mondiaal vlak waar geld een doorslaggevende factor speelt en dan de medailles aan mekaar rijgen.
Konden ze toch niet zo goed mee lachen, terwijl dat toch een beetje het geval is met hun roeien en zeilen.

(jaja, het is wat kort door de bocht ze hebben de helft van hun medailles buiten die 2 sporten om gehaald, het was uiteindelijk maar om de Nederlanders wat te sarren die aan het lachen waren met Polen)

Gaat nog een moeilijke worden om Tokio te toppen. Een medaille of 9 à 10 had toch wel haalbaar moeten zijn. Als je alles met wielrennen wegneemt hebben we 3 dagen voor het einde slechts 1 - onverwachte - bronzen in judo. Alleen Nafi is momenteel nog dé favoriet voor een medaille.

18 miljoen inwoners is niet zo klein hoor.
Verder gaan jonge mensen daar met de fiets naar school (bij ons met de auto) en zijn ze daar hysterisch competitief met van alles.
De faciliteiten hier zijn vaak ruk, we hebben wel Bart Swings, maar niet eens 1 schaatsbaan.
Politici zijn niet geïntereseerd om te investeren. Wel er als de kippen bij voor een foto-opp als er eens een geniale gek opduikt (Evenepoel of Thiam)

De Hollanders doen het leuk, maar Australië doet het een stuk beter.
Zo kun je alles relativeren. Ik verwacht er nog zeker 3 goud bij voor Nederland, we presteren geweldig en ook nog in de breedte. Basketbal, atletiek, ook op speciale onderdelen winnen we gouden medailles. Daar kun je alleen maar een diepe buiging voor maken.

Ik zou Australië en Nederland op gelijke hoogte zetten qua prestaties. Australië heeft inmiddels ook 8 miljoen inwoners meer dan Nederland.

Toch ook de vaststelling dat we in elke sport dezelfde landen zien strijden voor de medailles : de VS, Australie,China,Frankrijk,VK,Nederland,Japan . Doen gewoon aan alles mee , en doen overal mee voor de medailles.

Zeker China zien we nu ook echt in elke sport meedoen voor het hoogste.
Voor verschillende van die landen zijn topsportprestaties ook een vorm van soft power, dat is niet onlogisch dat die zo hoog scoren.

Gisteren nog eens wat Nederlanders geirriteerd die aan het lachen waren met de prestaties van Polen tot dusver, omdat dat vergeleken met hun vrij ondermaats is qua inwonersaantal. Heb gezegd dat het inderdaad niet zo moeilijk is, gewoon een relatief beperkte sport zoeken op mondiaal vlak waar geld een doorslaggevende factor speelt en dan de medailles aan mekaar rijgen.
Konden ze toch niet zo goed mee lachen, terwijl dat toch een beetje het geval is met hun roeien en zeilen.

(jaja, het is wat kort door de bocht ze hebben de helft van hun medailles buiten die 2 sporten om gehaald, het was uiteindelijk maar om de Nederlanders wat te sarren die aan het lachen waren met Polen)
Ik vind het zeker vanuit Vlaams perspectief wat ongepast om hier grappen over te maken. Nederland doet het fenomenaal op sportgebied, eigenlijk al sinds 2000.

Inmiddels 91 gouden medailles behaald sinds de Olympische spelen van Sydney. Zelfs als je de 31 schaatsmedailles daaraf haalt dan zijn er dus nog altijd 60 gouden medailles op andere onderdelen behaald. Ongekend goed. Over zilver en brons spreekt men in Nederland niet eens meer, die medailles vergeten we snel weer.

Ook je roeiverhaal klopt niet, sinds 2000 zijn er maar 9 gouden medailles in het roeien geweest. Valt dus reuze mee.

Laatst bewerkt:
Is dit? Ik ging altijd met de fiets.
Wat is de reden dat dit mainstream is in BE? Door meer thuiswerk mogelijkheden van de ouders tegenwoordig?

België heeft een koerscultuur maar geen fietscultuur. Op zondag in strak pak op een carbon fiets zitten is ok, maar daarbuiten gebruik je enkel de fiets als je te arm bent om met de auto te gaan. Enfin, de mentaliteit is traag aan het veranderen ondertussen, maar wij zijn echt nog een autoland.

-'Hoe, gij gaat met de velo werken? Maar gij hebt toch nen auto?' Meermaals mogen horen...ik ben even snel met de fiets als met de auto op het werk.
-Ons kantoorgebouw (stuk of 15 bedrijven zitten hier) staat er een kleine tien jaar. Er is plaats voor 200 of 300 auto's in de parking. Er is géén fietsenstalling. Niets, noppens, nada. Bouwheer kon meer verdienen met autostaanplaatsen en er was (is?) geen enkele wet die hem verplichtte om voorzieningen voor fietsers te bouwen.

De twee atletiekpistes bij mij in de 'buurt' (straal van 10 kilometer pakt) zijn enkel in clubverband toegankelijk. Ik passeer beide regelmatig, behalve op weekavonden en soms in het weekend is dat dus gewoon onbenutte infrastructuur met een hoge omheining rond. Laatste keer dat ik daar nog een voet heb binnengezet is meer dan 20 jaar geleden toen onze school daar een of twee keer per jaar de Coopertest ging afnemen.
Veel minder obese mensen in Nederland denk ik dan bij ons. Ik heb nu geen concrete cijfers, maar die indruk heb ik toch in het straatbeeld daar. Veel meer volk dat zich per fiets verplaatst.

In Gent zie je wel veel volk zich per fiets verplaatsen, dus daar lukt het wel, met de rest van Vlaanderen is het veel slechter gesteld. Op sommige plaatsen is het hier precies Amerika en riskeer je uw leven op de fiets.

Veel minder obese mensen in Nederland denk ik dan bij ons. Ik heb nu geen concrete cijfers, maar die indruk heb ik toch in het straatbeeld daar. Veel meer volk dat zich per fiets verplaatst.

In Gent zie je wel veel volk zich per fiets verplaatsen, dus daar lukt het wel, met de rest van Vlaanderen is het veel slechter gesteld. Op sommige plaatsen is het hier precies Amerika en riskeer je uw leven op de fiets.
Zo ver staan we nu ook niet van elkaar lijkt me, positie 100 vs 104 volgens cijfers van dit jaar (in zoverre die juist zijn): https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_obesity_rate

Ik vind het zeker vanuit Vlaams perspectief wat ongepast om hier grappen over te maken. Nederland doet het fenomenaal op sportgebied, eigenlijk al sinds 2000.

Het Vlaamse perspectief zijnde wat je leest op het beyond gaming forum? Je onderschat hoeveel mensen gewoon zich gigantisch ergeren aan jou die elke keer dat het woord Nederland valt komt opdagen om het volgens jou oh zo goede Nederland te verdedigen.

Het Vlaamse perspectief zijnde wat je leest op het beyond gaming forum? Je onderschat hoeveel mensen gewoon zich gigantisch ergeren aan jou die elke keer dat het woord Nederland valt komt opdagen om het volgens jou oh zo goede Nederland te verdedigen.
Dat heeft hier toch geen klap mee te maken. Al het negatieve en bagatelliserende commentaar werd hier al geplaatst voordat ik mijn gezicht liet zien.

Nederland haalt 80 gouden medailles meer dan België sinds 2000 en toch wordt hier aan alle kanten geprobeerd die topprestaties weg te kletsen. Ja maar het ligt aan de roeiers, er zit geluk bij, Australië is beter, het ligt aan schaatsen.

Het is allemaal onzin, Nederland is in de volle breedte van de sport geweldig vertegenwoordigd en heeft de afgelopen decennia in liefst 23 sporten gouden medailles gepakt.

En dan vergeet ik al het zilver en brons nog. Een stukje erkenning is dan gewoon op zijn plaats.

Inmiddels 91 gouden medailles behaald sinds de Olympische spelen van Sydney. Zelfs als je de 31 schaatsmedailles daaraf haalt dan zijn er dus nog altijd 60 gouden medailles op andere onderdelen behaald. Ongekend goed. Over zilver en brons spreekt men in Nederland niet eens meer, die medailles vergeten we snel weer.

Ook je roeiverhaal klopt niet, sinds 2000 zijn er maar 9 gouden medailles in het roeien geweest. Valt dus reuze mee.

Ten eerste zei ik al dat ik dit enkel deed om die paar Nederlanders te sarren die zich laatdunkend uitlieten over de Polen, wat ook nergens voor nodig is.
Ten tweede doet Nederland het inderdaad voortreffelijk goed en is hun topsportbeleid eentje om over te nemen voor elk kleiner land dat succes wenst te behalen. Al moeten we eerlijk zijn, dat kost veel geld.
Ten derde klopt mijn roeiverhaal wel. Nederland is altijd middenmoot/subtop geweest in het roeien, maar wat we de laatste 2 edities zien van Nederland in het roeien, is het gevolg van de professionalisering van de sport door Nederland in 2013 waarbij er hevig in de infrastructuur, training, voeding en mentale begeleiding geinvesteerd werd, en dat begon in 2021 zijn vruchten af te werpen, met als absoluut hoogtepunt deze editie. Als andere landen jullie voorbeeld niet volgen, dan mogen we ons in 2028 gewoon aan hetzelfde verwachten. Al zijn de enigen die op zo'n korte termijn kunnen wedijveren met jullie vrij beperkt (VK, N-Z, Australie, Duitsland en Roemenie). Zelfs als Belgie nu hevig zou investeren in de roeisport, zou het toch pas tegen 2032 echt gaan lonen. Al hebben we al decennia geen medaille gehaald in het roeien, dus zelfs een zilveren of een bronzen medaille of twee, zou wel een succes zijn dan.

Trouwens, als ik het natel heeft Nederland maar 7 gouden medailles gehaald in het roeien sinds 2000, waarvan 6 sinds 2016 (na de professionalisering met andere woorden). Daarnaast ook nog 6 zilveren en 4 bronzen (daar hoef je nu plots niet smalend over te gaan doen, dat zijn nog altijd uitstekende prestaties) in de laatste 3 edities tegenover 5 zilveren en 3 bronzen in de 4 edities daarvoor.
Allez, je kan natuurlijk altijd denken dat het is omdat jullie een centimeter of twee/drie langer zijn gemiddeld dan de rest van West Europa maar ikzelf denk van niet. Ieder zijn gedacht he.

Ten eerste zei ik al dat ik dit enkel deed om die paar Nederlanders te sarren die zich laatdunkend uitlieten over de Polen, wat ook nergens voor nodig is.
Ten tweede doet Nederland het inderdaad voortreffelijk goed en is hun topsportbeleid eentje om over te nemen voor elk kleiner land dat succes wenst te behalen. Al moeten we eerlijk zijn, dat kost veel geld.
Ten derde klopt mijn roeiverhaal wel. Nederland is altijd middenmoot/subtop geweest in het roeien, maar wat we de laatste 2 edities zien van Nederland in het roeien, is het gevolg van de professionalisering van de sport door Nederland in 2013 waarbij er hevig in de infrastructuur, training, voeding en mentale begeleiding geinvesteerd werd, en dat begon in 2021 zijn vruchten af te werpen, met als absoluut hoogtepunt deze editie. Als andere landen jullie voorbeeld niet volgen, dan mogen we ons in 2028 gewoon aan hetzelfde verwachten. Al zijn de enigen die op zo'n korte termijn kunnen wedijveren met jullie vrij beperkt (VK, N-Z, Australie, Duitsland en Roemenie). Zelfs als Belgie nu hevig zou investeren in de roeisport, zou het toch pas tegen 2032 echt gaan lonen. Al hebben we al decennia geen medaille gehaald in het roeien, dus zelfs een zilveren of een bronzen medaille of twee, zou wel een succes zijn dan.

Trouwens, als ik het natel heeft Nederland maar 7 gouden medailles gehaald in het roeien sinds 2000, waarvan 6 sinds 2016 (na de professionalisering met andere woorden). Daarnaast ook nog 6 zilveren en 4 bronzen (daar hoef je nu plots niet smalend over te gaan doen, dat zijn nog altijd uitstekende prestaties) in de laatste 3 edities tegenover 5 zilveren en 3 bronzen in de 4 edities daarvoor.
Allez, je kan natuurlijk altijd denken dat het is omdat jullie een centimeter of twee/drie langer zijn gemiddeld dan de rest van West Europa maar ikzelf denk van niet. Ieder zijn gedacht he.
Toch zal die lengte ook wel degelijk helpen volgens mij, naast het uitstekend beleid en het feit dat het een Sportnatie is maar dat had ik hier zelf ook al zonder problemen toegegeven :p

Terug
Bovenaan