De medailletabel

Dit waren de laatste Olympische spelen voor het lichtgewicht roeien jammer genoeg. Over en uit.

Het koninginnenummer bij de lichtgewichten, de vier zonder stuurman was al gesneuveld. De Denen hebben dit jaren gedomineerd.

Tegen de volgende Olympische spelen komt er ook een nieuwe discipline: “Beachrowing”. Eigenlijk is dit een uitgelezen kans om in te zetten op medailles. Een relatief nieuwe niche sport die nog niet heel breed ontwikkeld is.

Eveneens zal op de volgende Olympische spelen in LA de roeiafstand over 1500 ipv 2000m plaatsvinden omwille van de lengte van de roeibaan daar.
Sportwetenschappelijk werd al veel over geschreven welke invloed dit zal hebben op profiel van de atleet. Er wordt aangenomen dat de krachtigere en zwaardere roeiers nog meer in het voordeel zullen zijn…

Hoe korter een afstand hoe meer bevoordeeld zwaardere/krachtere atleten zijn, dat zie je in alle sporten: lopen, zwemmen, roeien...

Hoe korter een afstand hoe meer bevoordeeld zwaardere/krachtere atleten zijn, dat zie je in alle sporten: lopen, zwemmen, roeien...
Klopt, vandaar dat ook controverse ontstaat omdat in een volgende Olympische spelen weer op 2000m geroeid zal worden. Idem met alle andere kampioenschappen.

Maar an sich worden hier exact dezelfde energiesysytemen gebruikt voor een inspanning die nu 4’30 zal duren ipv voorheen 6’.
Ik vermoed dat het in de praktijk geen verschil zal uitmaken…

Het is geen vergelijking zoals een 100-200m sprint tegen een 800m lopen.

Vandaag alleszins veel medaillekansen:
- Zevenkamp met Thiam en Vidts momenteel in de running voor goud en brons
- Sarah Chaari in de taekwondo, een sport die ik niet veel volg maar ze blijkt nr 1 van de wereld te zijn (hoewel Casse was dat ook in het judo, altijd afwachten)
- Red Panthers: brons als ze winnen
- Belgian Cats: winnen is minstens zilver, bij verlies nog een match voor brons

Ik denk dat in het gewichtheffen klein zijn voor je gewicht (compactheid) nu wel algemeen als een plus wordt gezien. Ik denk dat in turnen dat ook min of meer algemeen geldt?
Akkoord dat is wat ik ook quasi zei he :D .

Gewichtheffen zijn korte(er) armen en benen geen nadeel nee zelfs de zwaargewichten zijn daar meestal geen reuzen van 2m ofzo.

Vandaag alleszins veel medaillekansen:
- Zevenkamp met Thiam en Vidts momenteel in de running voor goud en brons
- Sarah Chaari in de taekwondo, een sport die ik niet veel volg maar ze blijkt nr 1 van de wereld te zijn (hoewel Casse was dat ook in het judo, altijd afwachten)
- Red Panthers: brons als ze winnen
- Belgian Cats: winnen is minstens zilver, bij verlies nog een match voor brons
Panthers 4e , Chaari max brons nog , hopen op de zevenkamp en de cats 🤞

Voor de Cats zal het nog meer een thriller worden om een medaille te halen. Zou wel sneu zijn dat Cats/Panters 4 kansen zouden hebben gehad op een medaille en allen zouden verliezen

In vergelijking met Nederland is dit wel heel mager ja
Ik zat nog eens te denken: Is dit nu echt iets wat vooral in de organisatie zit of zijn Nederlanders nu echt gemener, competitiever en meer op winnen gericht?

Ik denk toch ook dat laatste. Ik zie in België wel heel weinig sporters zoals Van Bommel, Ireen Wüst, Sven Kramer. Echte spijkerharde mensen (vaak ook behoorlijk onsympathiek) maar wel sporters met een ijzeren mentaliteit die grote successen halen.

In vergelijking met Nederland is dit wel heel mager ja

Hier is het échte vergelijkingsmateriaal. En dan doen we aardig mee.

m1eVtwB.jpeg

Qua totaalmedailles op alle zomer- en winterspelen, zitten we op plek 29, dus zooo slecht is dat ook weer niet.
Nederland op de zeventiende plaats.
We hebben 0.8% van de medailles gewonnen. Dat moet minstens 1% worden voor ons. Ik kan leven met half zo goed als onze noorderburen.
Nederland is dat een dikke 2%.

Terug
Bovenaan