Zoiets kan alleen maar een stereotype Belg zeggen...
Op zich is topsport redelijk irrelevant ("de belangrijkste bijzaak"), maar voor quasi elk land is uitblinken in sport niets meer dan een prestigezaak van het hoogste niveau. De essentie van topsport is nu eenmaal steeds boven jezelf uitstijgen, en niet tevreden zijn met "het is wat het is".
Los daarvan ben je het als welvarend land imo ook gewoon wel verplicht (aan je mensen) om topsport op alle mogelijke manieren te stimuleren. Topsport is gewoon peak human achievement, dat imo hand in hand gaat met hoe succesvol je bent als land. Véél meer dan pakweg enkel x aantal Marc Couckes hebben.
We hebben het vergeleken met waar we van komen héél goed gedaan, en afgezien van (véél) kleinere landen zoals Nieuw-Zeeland, Denemarken, Ierland of Hongarije die nog een stukje succesvoller zijn of het ongeveer even goed doen, doen we het voor onze demografische grootte uiteraard niet slecht. Maar zeggen "waarom zou dat meer moeten zijn", dat begrijp ik echt niet. Nederland met z'n echte topsporttraditie en winnersmentaliteit (die een beetje haaks staat op onze typische inherente zaag- en klaagmentaliteit) is buiten categorie (voorlopig toch

), maar het moet wel onze leidraad zijn en blijven. De topsport-tanker gaat in ons land sinds nog niet zo lang de goede richting uit dankzij o.a. meer en 'stabielere' topsportcontracten (bij Sport Vlaanderen, Defensie en in mindere mate Adeps) en betere infrastructuur, maar we moeten op volle snelheid blijven investeren en vooral werken aan onze mentaliteit. Uiteindelijk is dat ook een sneeuwbal: hoe meer je gaat beginnen uitblinken in topsport, hoe meer mensen zich 'geroepen' gaan voelen om zich in te schrijven in clubs, etc.
Ik heb het al gezegd, maar ik heb voor niemand zoveel respect als voor atleten (in een fysiek zeer zware sport) die soms met zéér schaarse financiële middelen (wegens gebrek aan grote commerciële belangen en/of het zijn van een subtopper) er toch in slagen om alles te blijven geven en enorm af te zien in de hoop en doelstelling om toch maar de beste te kunnen zijn. Zij zijn voor mij de échte "übermensch" (
zoals Nietzsche het definieerde).