Wallfish
Member
Het is nogal eenvoudig om te stellen dat ongelovigen zich niet moeten moeien met iets als kerstmis. Kerstmis is dan wel een christelijk feest in oorsprong (het is te zeggen, als je ver genoeg terug gaat heeft de kerk gewoon een heidens feest overgenomen), maar zeker in onze ongelovige contreien viert men kerstmis uit traditie, niet uit geloof. Als in België 10 miljoen man kerstmis viert enkel omdat dit een leuke traditie is en 1 miljoen viert het omdat ze effectief geloven in Jezus, waarom zou onze overheid zich dan moeten plooien naar de mening van die 1 miljoen over wat mag en niet mag tijdens kerstmis?Maar wie ben jij nu om dat te bepalen wat evenwaardig is? Ik vind de Ronde van Vlaanderen misschien evenwaardig met auto's, maar ik verwacht toch ook niet dat ze dat voor mij veranderen? Dus waarom verdedigen we wel overheden die een seculiere of sceptische agenda willen doordrukken op religieuze aangelegenheden?
Waarom vinden mensen die sceptisch zijn tegenover religie of atheïstisch zijn het zo belangrijk om zich te moeien met iets waar ze toch geen deel van uitmaken?
De staat heeft niets te zeggen hoe de kerk kerstmis viert of inkleed. De kerk kan dus gerust enkel luisteren naar de mening van die 1 miljoen man. Maar evenzeer het omgekeerde, de kerk hoeft niet te bepalen hoe de staat omgaat met kerstmis. Die 1 miljoen gelovigen mogen best hun zegje hebben natuurlijk want zij zijn tevens Belg, maar hun stem is niet meer of minder waard dan die van de 10 miljoen ongelovigen.
Jezus historisch accuraat voorstellen mag van mij best. Maar wWat is het nut van religieuze dingen historisch accuraat voor te stellen? Dat is een contradictio in terminis. Gaan we tegen de muur van elke kerststal ook een bericht nagelen dat waarschuwt dat onbevlekte zwangerschappen wetenschappelijk onmogelijk zijn misschien?
Op school mag (moet) men wel de correcte kanttekeningen maken. Ik mag bv hopen dat iedere tiener begrijpt dat Jezus in realiteit geen witte Scandinaviër was, net als dat er niet effectief 2 ijsberen tot in de ark van Noah zijn gewandeld. Maar dat is waar een school voor dient. Een kerststal op het marktplein is decoratie en sfeerschepping. Soms willen mensen gewoon eens genieten van een eeuwenoude traditie zonder dat men telkens met een belerend vingertje moet aanhoren hoe de geschiedenis gebouwd is op uitbuiting, racisme, en wreedheden.
Dus ik begrijp best dat vele mensen willen dat Jezus voorgesteld wordt zoals hij in hun jeugd steeds voorgesteld werd.