De moderne kerststal in Brussel

Zie ook MR en de kerststal, traditionele waarden-polarisatie-populisme... GLB in de leer.

Laatst bewerkt:
Die kerststal slaat nu toch ook nergens op. Men zou beter echte discriminatie aanpakken in plaats van zulke woke symboliek door de mensen hun strot te willen duwen.

Die kerststal slaat nu toch ook nergens op. Men zou beter echte discriminatie aanpakken in plaats van zulke woke symboliek door de mensen hun strot te willen duwen.
Goh, het feit dat de voorzitter van de Franstalige liberalen, die niet opkomt in Brussel, een sterke mening over een dwaze kerststal, past wel een beetje binnen het populistisch kantje van allerhande symbooldossiers en denkbeeldige vijanden belangrijk maken om er munt uit te slaan vind ik. Bouchez is ook geen onbesproken figuur, die al eens lijkt aan te geven dat hij meer mag dan een ander. Verder compleet off topic natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Och kom. Het is niet alleen GLB die er iets van zegt.
Er zijn er wel meerdere waaronder Mahdi. Die kan je nu toch ook niet echt een populist noemen.

We gaan nu toch ook niet doen of "winterpret" en die kerststal geen verdoken reden zijn om een knuppel in het hoenderhok te gooien en wat te provoceren?

Voor mij an sich eigenlijk geen probleem. Ik vind het artistieke vrijheid maar moeten we daarom iedereen die er iets van zegt onmiddellijk als populist bestempelen? Dat dacht ik ook niet.

Och kom. Het is niet alleen GLB die er iets van zegt.
Er zijn er wel meerdere waaronder Mahdi. Die kan je nu toch ook niet echt een populist noemen.

We gaan nu toch ook niet doen of "winterpret" en die kerststal geen verdoken reden zijn om een knuppel in het hoenderhok te gooien en wat te provoceren?

Voor mij an sich eigenlijk geen probleem. Ik vind het artistieke vrijheid maar moeten we daarom iedereen die er iets van zegt onmiddellijk als populist bestempelen? Dat dacht ik ook niet.
Ik denk niet dat de insteek was dat Bouchez enkel daarom een populist is, dat was maar een voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Is dat ook niet te gemakkelijk, dat "door de strot duwen"? Moest er geen "rel" rond zijn zou 90% van de Belgen niet eens weten dat ze er stond, laat staan wat de betekenis van die kerststal zou zijn.

Is dat een grapje? :unsure:

Onzin. Dit is, net als die farce met die 'hypermoderne' kerstboom enkele jaren geleden, louter te wijten aan amateurisme en goede, maar ondoordachte bedoelingen. Een hippe stadskunstenaar die denkt "We gaan dit oubollig gedoe eens in een nieuw jasje steken" met allerlei vergezochte symboliek en typische kunstenaarsinterpretaties, met als gevolg dat de enige mensen die nog iet of wat gehecht zijn aan het idee van een traditionele kerststal, een groep die traditioneel niets van hedendaagse kunst kent, er plots geen snars meer van begrijpen en verontwaardigd worden. En dat is dan weer een kerstgeschenk van jewelste voor deze "niet-populistische" politici genre Bouchez en Mahdi om op sociale media wat te gaan toeteren, natuurlijk.

Ikzelf vind er alvast niets provocatief aan. Lelijk, ja. Maar provocatief? Er is inhoudelijk toch niets veranderd? Moest het nu een lesbische stal zijn met regenboog Marie en Joséphine die hun zwart adoptiekindje Dieudonné Jésus verwelkomen, ik zou nog zeggen, maar hier zie ik het niet.

Onzin. Dit is, net als die farce met die 'hypermoderne' kerstboom enkele jaren geleden, louter te wijten aan amateurisme en goede, maar ondoordachte bedoelingen. Een hippe stadskunstenaar die denkt "We gaan dit oubollig gedoe eens in een nieuw jasje steken" met allerlei vergezochte symboliek en typische kunstenaarsinterpretaties, met als gevolg dat de enige mensen die nog iet of wat gehecht zijn aan het idee van een traditionele kerststal, een groep die traditioneel niets van hedendaagse kunst kent, er plots geen snars meer van begrijpen en verontwaardigd worden. En dat is dan weer een kerstgeschenk van jewelste voor deze "niet-populistische" politici genre Bouchez en Mahdi om op sociale media wat te gaan toeteren, natuurlijk.

Ikzelf vind er alvast niets provocatief aan. Lelijk, ja. Maar provocatief? Er is inhoudelijk toch niets veranderd? Moest het nu een lesbische stal zijn met regenboog Marie en Joséphine die hun zwart adoptiekindje Dieudonné Jésus verwelkomen, ik zou nog zeggen, maar hier zie ik het niet.

Zoals ik al zei dus: artistieke vrijheid.

Die kerststal straalt nu ook niets van warmte of gezelligheid uit met die gezichtsloze figuren. Ze slaan gewoon de bal compleet mis.

Een opiniestuk in De Standaard vat het wel mooi samen:

Ik schrijf dit als moslim. Misschien is dat relevant, omdat mijn kritiek niet past in het frame dat enkel “conservatieve christenen” moeite zouden hebben met deze installatie. Ik ben opgegroeid met kerststallen, met lichtjes en kerstmarkten, met warme symboliek in de wintermaanden. Ik zag dat nooit als iets wat mij buitensloot. Integendeel: het gaf kleur aan de samenleving waar ik deel van ben. De gedachte dat zo’n traditie moet worden uitgehold om “inclusiever” te zijn, is op zichzelf absurd. Geen enkele minderheid vraagt daarom. Het zijn culturele ingenieurs die namens iedereen beslissen dat het vertrouwde problematisch is, terwijl het niemand stoort behalve henzelf.

Het uitwissen van gezichten in de kerststal is dan ook meer dan een esthetische keuze. Het is een metafoor voor een bredere tendens: het weghalen van herkenbaarheid, het neutraliseren van menselijkheid, het vervangen van symboliek door conceptuele leegte. Alsof identiteit pas veilig is wanneer ze onzichtbaar is. Het gevolg is niet vooruitgang maar vervreemding. Mensen herkennen hun eigen cultuur niet meer terug in de publieke ruimte. De kerstperiode, traditioneel een moment van warmte en verbondenheid, wordt hier herleid tot een kunstinstallatie die vooral afstand creëert.

Denk net dat deze kerststal een unieke kans op verbinding is, de meeste mensen zullen het gewoon eens zijn met elkaar dat dat ding lelijk is. De intenties erachter waren dan wel relatief zuiver en niet eens woke... Het resultaat is wel een gedrocht helaas. 😂

Kerstmarkt in Brugge is kleine 10 jaar geleden aangepast naar wintermarkt zodat ze eind november al konden beginnen met hun commerciële activiteiten. 2 jaar later was er plots tumult door Pol Van Den Driesche (N-VA) die het schandalig vond en het onze tradities aanviel. Dat die daar 2 jaar voor nodig had om de naamsverandering te beseffen zegt genoeg.

Dan hebben ze daar maar Wintergloed van gemaakt. Winterbeleving met kerstmarkten :fingerguns:

Klopt wat je zegt, het valt "de mensen" gewoon op dat sinds we het woord kerstmarkt vervingen door "winterpret", het stadsbestuur het nu ook nodig vindt om een kerstboom of stal in handen te geven van een "hippe kunstenaar". Ervoor waren de enige vragen: hoe hoog en vet kunnen we de boom maken, en gebruiken we levende staldieren of niet?

Die abstractie is volgens veel mensen dan ook een bewuste keuze van het stadsbestuur, om religieus neutraler te zijn naar hun kiespubliek toe. Bart Kael is ook pas uit de kast gekomen als hij geen plaatjes meer moest verkopen aan zijn vrouwelijke fans, dat is een beetje hetzelfde.

Wisten de meeste mensen dat Bart in de kast zat? Uiteraard. Ontkende Bart het? Uiteraard.
Weten de meeste mensen waarom het stadsbestuur voor deze "hippe kunstenaars" kiest? Uiteraard. Zullen Brusselse bestuurspartijen of aanhangers ervan dit ontkennen? Uiteraard.
Spelen andere politici daarop in door te zeggen wat vele mensen denken? Uiteraard. Dat is net hoe elke politieker stemmen wint.
Wil je dit voorkomen? Zorg dan voor goed bestuur en neem normale beslissingen, en voorkom situaties waarvan "de mensen" denken "WTF?"

Politici zoals Bouchez al dan niet populist noemen omdat ze hier zeggen wat veel mensen denken gaat niet helpen. Ik heb populisme altijd al een vreemd scheldwoord gevonden in de politiek. Wanneer een oppositiepartij probeert de stem te zijn van het volk en kritiek levert op de regeringspartijen van dat moment, kan je dat zien als de kant van het volk kiezen tegen de elite, en kan je in theorie altijd populisme claimen.
Misschien zijn andere adjectieven doeltreffender, zoals voor Bouchez bvb "intrigant"?

Laatst bewerkt:
Blijkbaar kost die tent €65000. Brussel heeft dan ondanks alle berichten toch genoeg geld.

Het is 65.000 voor 5 jaar. Blijft nog altijd ergens stevig.

Het laatste woord over de speciale kerststal is nog niet gezegd. Want de kerststal van Geyer zal ook de volgende jaren op de Grote Markt staan, het contract dat ze won, is geldig voor vijf jaar.

Ik vind nu wel dat politici die hierover zeveren wel weer laaghangend fruit zoeken :p. Ik heb nog altijd het gevoel dat politici zich uitlaten over zo'n thema's omdat het "makkelijk" is maar de echte uitdagingen in de maatschappij weer makkelijk negeren want die zijn natuurlijk veel moeilijker om uit te leggen en op te lossen.

Ik begrijp het niet
Alles toch beter dan deze "oorspronkeljke invulling" van de kerststal?
:puke:

0b301392-whatsappimage2023-12-12at094854.jpeg

Terug
Bovenaan