Ik denk eerder dat ze de verkeerde lessen er uit trekkenLaat ons hopen dat de rest van de wereld hier lessen uit trekt. Maar ik vrees er wat voor.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik denk eerder dat ze de verkeerde lessen er uit trekkenLaat ons hopen dat de rest van de wereld hier lessen uit trekt. Maar ik vrees er wat voor.
Inderdaad, je krijgt eerder de indruk dat de extremere partijen daarin gewoon een blauwdruk zien om aan de macht te komen.Ik denk eerder dat ze de verkeerde lessen er uit trekken
En de polarisatie werkt blijkbaar?Die kerststal slaat nu toch ook nergens op. Men zou beter echte discriminatie aanpakken in plaats van zulke woke symboliek door de mensen hun strot te willen duwen.
Goh, het feit dat de voorzitter van de Franstalige liberalen, die niet opkomt in Brussel, een sterke mening over een dwaze kerststal, past wel een beetje binnen het populistisch kantje van allerhande symbooldossiers en denkbeeldige vijanden belangrijk maken om er munt uit te slaan vind ik. Bouchez is ook geen onbesproken figuur, die al eens lijkt aan te geven dat hij meer mag dan een ander. Verder compleet off topic natuurlijk.Die kerststal slaat nu toch ook nergens op. Men zou beter echte discriminatie aanpakken in plaats van zulke woke symboliek door de mensen hun strot te willen duwen.
Ik denk niet dat de insteek was dat Bouchez enkel daarom een populist is, dat was maar een voorbeeld.Och kom. Het is niet alleen GLB die er iets van zegt.
Er zijn er wel meerdere waaronder Mahdi. Die kan je nu toch ook niet echt een populist noemen.
We gaan nu toch ook niet doen of "winterpret" en die kerststal geen verdoken reden zijn om een knuppel in het hoenderhok te gooien en wat te provoceren?
Voor mij an sich eigenlijk geen probleem. Ik vind het artistieke vrijheid maar moeten we daarom iedereen die er iets van zegt onmiddellijk als populist bestempelen? Dat dacht ik ook niet.
Is dat ook niet te gemakkelijk, dat "door de strot duwen"? Moest er geen "rel" rond zijn zou 90% van de Belgen niet eens weten dat ze er stond, laat staan wat de betekenis van die kerststal zou zijn.Die kerststal slaat nu toch ook nergens op. Men zou beter echte discriminatie aanpakken in plaats van zulke woke symboliek door de mensen hun strot te willen duwen.
Is dat een grapje?Er zijn er wel meerdere waaronder Mahdi. Die kan je nu toch ook niet echt een populist noemen.

Onzin. Dit is, net als die farce met die 'hypermoderne' kerstboom enkele jaren geleden, louter te wijten aan amateurisme en goede, maar ondoordachte bedoelingen. Een hippe stadskunstenaar die denkt "We gaan dit oubollig gedoe eens in een nieuw jasje steken" met allerlei vergezochte symboliek en typische kunstenaarsinterpretaties, met als gevolg dat de enige mensen die nog iet of wat gehecht zijn aan het idee van een traditionele kerststal, een groep die traditioneel niets van hedendaagse kunst kent, er plots geen snars meer van begrijpen en verontwaardigd worden. En dat is dan weer een kerstgeschenk van jewelste voor deze "niet-populistische" politici genre Bouchez en Mahdi om op sociale media wat te gaan toeteren, natuurlijk.We gaan nu toch ook niet doen of "winterpret" en die kerststal geen verdoken reden zijn om een knuppel in het hoenderhok te gooien en wat te provoceren?
Voor mij an sich eigenlijk geen probleem. Ik vind het artistieke vrijheid maar moeten we daarom iedereen die er iets van zegt onmiddellijk als populist bestempelen? Dat dacht ik ook niet.
Is dat een grapje?
Onzin. Dit is, net als die farce met die 'hypermoderne' kerstboom enkele jaren geleden, louter te wijten aan amateurisme en goede, maar ondoordachte bedoelingen. Een hippe stadskunstenaar die denkt "We gaan dit oubollig gedoe eens in een nieuw jasje steken" met allerlei vergezochte symboliek en typische kunstenaarsinterpretaties, met als gevolg dat de enige mensen die nog iet of wat gehecht zijn aan het idee van een traditionele kerststal, een groep die traditioneel niets van hedendaagse kunst kent, er plots geen snars meer van begrijpen en verontwaardigd worden. En dat is dan weer een kerstgeschenk van jewelste voor deze "niet-populistische" politici genre Bouchez en Mahdi om op sociale media wat te gaan toeteren, natuurlijk.
Ikzelf vind er alvast niets provocatief aan. Lelijk, ja. Maar provocatief? Er is inhoudelijk toch niets veranderd? Moest het nu een lesbische stal zijn met regenboog Marie en Joséphine die hun zwart adoptiekindje Dieudonné Jésus verwelkomen, ik zou nog zeggen, maar hier zie ik het niet.
Artistieke vrijheid, waarvan jij tegelijk een "verdoken reden om een knuppel in het hoenderhok te gooien en wat te provoceren" maakte, en dat vind ik dus onzin. Nu niet terugkrabbelen hé.Zoals ik al zei dus: artistieke vrijheid.
Ik schrijf dit als moslim. Misschien is dat relevant, omdat mijn kritiek niet past in het frame dat enkel “conservatieve christenen” moeite zouden hebben met deze installatie. Ik ben opgegroeid met kerststallen, met lichtjes en kerstmarkten, met warme symboliek in de wintermaanden. Ik zag dat nooit als iets wat mij buitensloot. Integendeel: het gaf kleur aan de samenleving waar ik deel van ben. De gedachte dat zo’n traditie moet worden uitgehold om “inclusiever” te zijn, is op zichzelf absurd. Geen enkele minderheid vraagt daarom. Het zijn culturele ingenieurs die namens iedereen beslissen dat het vertrouwde problematisch is, terwijl het niemand stoort behalve henzelf.
Het uitwissen van gezichten in de kerststal is dan ook meer dan een esthetische keuze. Het is een metafoor voor een bredere tendens: het weghalen van herkenbaarheid, het neutraliseren van menselijkheid, het vervangen van symboliek door conceptuele leegte. Alsof identiteit pas veilig is wanneer ze onzichtbaar is. Het gevolg is niet vooruitgang maar vervreemding. Mensen herkennen hun eigen cultuur niet meer terug in de publieke ruimte. De kerstperiode, traditioneel een moment van warmte en verbondenheid, wordt hier herleid tot een kunstinstallatie die vooral afstand creëert.

Klopt wat je zegt, het valt "de mensen" gewoon op dat sinds we het woord kerstmarkt vervingen door "winterpret", het stadsbestuur het nu ook nodig vindt om een kerstboom of stal in handen te geven van een "hippe kunstenaar". Ervoor waren de enige vragen: hoe hoog en vet kunnen we de boom maken, en gebruiken we levende staldieren of niet?Is dat een grapje?
Onzin. Dit is, net als die farce met die 'hypermoderne' kerstboom enkele jaren geleden, louter te wijten aan amateurisme en goede, maar ondoordachte bedoelingen. Een hippe stadskunstenaar die denkt "We gaan dit oubollig gedoe eens in een nieuw jasje steken" met allerlei vergezochte symboliek en typische kunstenaarsinterpretaties, met als gevolg dat de enige mensen die nog iet of wat gehecht zijn aan het idee van een traditionele kerststal, een groep die traditioneel niets van hedendaagse kunst kent, er plots geen snars meer van begrijpen en verontwaardigd worden. En dat is dan weer een kerstgeschenk van jewelste voor deze "niet-populistische" politici genre Bouchez en Mahdi om op sociale media wat te gaan toeteren, natuurlijk.
Ikzelf vind er alvast niets provocatief aan. Lelijk, ja. Maar provocatief? Er is inhoudelijk toch niets veranderd? Moest het nu een lesbische stal zijn met regenboog Marie en Joséphine die hun zwart adoptiekindje Dieudonné Jésus verwelkomen, ik zou nog zeggen, maar hier zie ik het niet.
Blijkbaar kost die tent €65000. Brussel heeft dan ondanks alle berichten toch genoeg geld.
. Ik heb nog altijd het gevoel dat politici zich uitlaten over zo'n thema's omdat het "makkelijk" is maar de echte uitdagingen in de maatschappij weer makkelijk negeren want die zijn natuurlijk veel moeilijker om uit te leggen en op te lossen.