De moderne kerststal in Brussel

Maar wie ben jij nu om dat te bepalen wat evenwaardig is? Ik vind de Ronde van Vlaanderen misschien evenwaardig met auto's, maar ik verwacht toch ook niet dat ze dat voor mij veranderen? Dus waarom verdedigen we wel overheden die een seculiere of sceptische agenda willen doordrukken op religieuze aangelegenheden?

Waarom vinden mensen die sceptisch zijn tegenover religie of atheïstisch zijn het zo belangrijk om zich te moeien met iets waar ze toch geen deel van uitmaken?
Het is nogal eenvoudig om te stellen dat ongelovigen zich niet moeten moeien met iets als kerstmis. Kerstmis is dan wel een christelijk feest in oorsprong (het is te zeggen, als je ver genoeg terug gaat heeft de kerk gewoon een heidens feest overgenomen), maar zeker in onze ongelovige contreien viert men kerstmis uit traditie, niet uit geloof. Als in België 10 miljoen man kerstmis viert enkel omdat dit een leuke traditie is en 1 miljoen viert het omdat ze effectief geloven in Jezus, waarom zou onze overheid zich dan moeten plooien naar de mening van die 1 miljoen over wat mag en niet mag tijdens kerstmis?
De staat heeft niets te zeggen hoe de kerk kerstmis viert of inkleed. De kerk kan dus gerust enkel luisteren naar de mening van die 1 miljoen man. Maar evenzeer het omgekeerde, de kerk hoeft niet te bepalen hoe de staat omgaat met kerstmis. Die 1 miljoen gelovigen mogen best hun zegje hebben natuurlijk want zij zijn tevens Belg, maar hun stem is niet meer of minder waard dan die van de 10 miljoen ongelovigen.

Jezus historisch accuraat voorstellen mag van mij best. Maar wWat is het nut van religieuze dingen historisch accuraat voor te stellen? Dat is een contradictio in terminis. Gaan we tegen de muur van elke kerststal ook een bericht nagelen dat waarschuwt dat onbevlekte zwangerschappen wetenschappelijk onmogelijk zijn misschien?
Op school mag (moet) men wel de correcte kanttekeningen maken. Ik mag bv hopen dat iedere tiener begrijpt dat Jezus in realiteit geen witte Scandinaviër was, net als dat er niet effectief 2 ijsberen tot in de ark van Noah zijn gewandeld. Maar dat is waar een school voor dient. Een kerststal op het marktplein is decoratie en sfeerschepping. Soms willen mensen gewoon eens genieten van een eeuwenoude traditie zonder dat men telkens met een belerend vingertje moet aanhoren hoe de geschiedenis gebouwd is op uitbuiting, racisme, en wreedheden.
Dus ik begrijp best dat vele mensen willen dat Jezus voorgesteld wordt zoals hij in hun jeugd steeds voorgesteld werd.

Het is nogal eenvoudig om te stellen dat ongelovigen zich niet moeten moeien met iets als kerstmis. Kerstmis is dan wel een christelijk feest in oorsprong (het is te zeggen, als je ver genoeg terug gaat heeft de kerk gewoon een heidens feest overgenomen), maar zeker in onze ongelovige contreien viert men kerstmis uit traditie, niet uit geloof. Als in België 10 miljoen man kerstmis viert enkel omdat dit een leuke traditie is en 1 miljoen viert het omdat ze effectief geloven in Jezus, waarom zou onze overheid zich dan moeten plooien naar de mening van die 1 miljoen over wat mag en niet mag tijdens kerstmis?
De staat heeft niets te zeggen hoe de kerk kerstmis viert of inkleed. De kerk kan dus gerust enkel luisteren naar de mening van die 1 miljoen man. Maar evenzeer het omgekeerde, de kerk hoeft niet te bepalen hoe de staat omgaat met kerstmis. Die 1 miljoen gelovigen mogen best hun zegje hebben natuurlijk want zij zijn tevens Belg, maar hun stem is niet meer of minder waard dan die van de 10 miljoen ongelovigen.

Dat Kerstmis een heidens feest was dat men "gewoon overnam" is - zoals de meeste beweringen over religie die hier geopperd worden - pop science. Het zijn claims die geselecteerd worden uit een smorgasbord van bijbelwetenschap omdat ze specifiek de status van een religie ondermijnen. Dat vele van die stellingen vaak fringe theories zijn die het gros van de deskundigen naast zich neerleggen doet er niet toe, zolang ze maar een anti-religieus tintje bezitten.

Ik vind dat je een goed argument naar voren brengt omtrent het feit dat het Christendom ook een deel uitmaakt van de Vlaamse cultuur. En je kan de vraag kan stellen of de kerk en de gelovigen de enige legitieme erfgenaam zijn van die tradities, of we dit moeten zien als een gedeelde traditie.

Maar vanaf iemand dergelijke theorieën introduceert over dat een Romeinse soldaat de vader was van Jezus of dat Christelijke feestdagen gewoon een rebranding zijn van heidense feestdagen, dan wordt het voor mij direct duidelijk dat men een andere agenda heeft. Dan is er geen sprake meer van een wens om een traditie te delen, maar om ze te ondermijnen. Start dan gewoon uw eigen Saturnalia feest om te concurreren met Kerstmis. Dat zou effectief ook mijn respect afdwingen. Maar die lokale overheden die er een humanistische draai aan willen geven en dan achteraf uit de lucht komen vallen als er kritiek komt? Just stop it. Get some help.

Maar wie ben jij nu om dat te bepalen wat evenwaardig is? Ik vind de Ronde van Vlaanderen misschien evenwaardig met auto's, maar ik verwacht toch ook niet dat ze dat voor mij veranderen? Dus waarom verdedigen we wel overheden die een seculiere of sceptische agenda willen doordrukken op religieuze aangelegenheden?

Waarom vinden mensen die sceptisch zijn tegenover religie of atheïstisch zijn het zo belangrijk om zich te moeien met iets waar ze toch geen deel van uitmaken?
De hele discussie komt voort uit een soort slecht gespeelde verontwaarding.

Het is bijna een even grote traditie om kerststallen creatief te verbeelden dan de traditie van de kerststal zelf. Zowel bij de kleine versies onder de kerstboom als de grote versies op dorpspleinen en dergelijke wordt er al decennia gespeeld met het uiterlijk van de figuren, kleuren, setting,... En dat gebeurt heus niet altijd vanuit een seculiere inslag.

Kijk hier maar eens:

De hele discussie komt voort uit een soort slecht gespeelde verontwaarding.

Hoe bepaal jij dan wanneer de verontwaardiging fake is?

Persoonlijk zoek ik vooral naar de politieke motivering er achter. Als mensen verontwaardigd zijn omdat de kerstmarkt nu wintermarkt noemt, maar ik weet goed genoeg dat ze niet gelovig zijn, dan vind ik dat redelijk zielig geneut en daar heb ik weinig respect voor.

Maar wanneer een overheid uit de lucht komt vallen omdat hun kerstboom in de vorm van een buttplug met enige kritiek ontvangen wordt, daar heb ik nul respect voor.

Ik ben niet tegen creatieve kerststallen, ik vind gewoon dat geen van die posities echt het verdedigen waard zijn.

Laatst bewerkt:
Hoe bepaal jij dan wanneer de verontwaardiging fake is?
Dat blijkt letterlijk uit mijn voorgaande bericht. Het creatief omgaan met kerststallen is helemaal niets nieuws. En kan eigenlijk gewoon als onderdeel van de traditie gezien worden.

Dat hier nu plots zo erg op één welbepaalde kerststal gereageerd wordt, één die niet eens echt iets anders voorstelt dan de traditionele oerkerststal, daar spelen dus andere motieven mee. Dewelke laat ik maar in het midden.

Toch wel erg dat alles wat Kerst(markt) is en andere lokale gewoontes moet wijken voor andere religies en inclusie maar dat Mohammed wel het eerste kerstkindje in de krant moet zijn. Top media!

Toch wel erg dat alles wat Kerst(markt) is en andere lokale gewoontes moet wijken voor andere religies en inclusie maar dat Mohammed wel het eerste kerstkindje in de krant moet zijn. Top media!

Het was nu eenmaal de eerste? Dat HLN nog wat clicks kan genereren door schuimbekkende VB'ers is bonus.

damn, als ge u al kwaad begint te maken omdat een van de 'kerst'-kindjes een moslimkindje is en dat dit in de krant komt, dan ben je toch wel heel gefrustreerd. Het is een artikel over kinderen geboren op kerstnacht. Dat is al. De journalist gaat gewoon de mensen af die die nacht een kindje hebben gekregen en maakt daar een artikel over. Dat is voor ne keer geen artikel over oorlog, miserie en problemen, maar iets wat u eigenlijk een beetje een goed gevoel zou moeten geven.
BTW: Die mensen zien Jezus tenminste nog als een profeet. Hoeveel van de kerstvierders hier, geloven zelfs nog in Jezus? Maar als het enkel blanke kerstbaby's waren, ook al is het van atheïsten, is het wel goed natuurlijk, want onze cultuur.

Ik ben niet kwaad of gefrustreerd hoor, het is gewoon opvallend.
Enkel niet zo zeker dat het ‘enkel de journalist is die zijn werk doet’, sowieso is dat wel met bepaalde insteek/clicks genereren zoals sylverscythe zegt. Waarom zetten ze anders ook hun reacties uit op dat artikel/facebook post.

Ik ben niet kwaad of gefrustreerd hoor, het is gewoon opvallend.
Enkel niet zo zeker dat het ‘enkel de journalist is die zijn werk doet’, sowieso is dat wel met bepaalde insteek/clicks genereren zoals sylverscythe zegt. Waarom zetten ze anders ook hun reacties uit op dat artikel/facebook post.

Omdat ervaring hun leert dat ze anders overspoeld worden met zure en giftige reacties.

Het kan HLN 0.0 kloten schelen of hun artikels nu kwalitatief en inhoudsvol zijn of niet.
Wat hen wel kan schelen is dat ze clicks genereren met hun artikels, dus HLN is u zeer dankbaar dat je uit woede/frustratie/ongeloof/whatever weeral op zo'n sensatietitel hebt geclickt en hun link deelt op sociale media.

Stop met klagen over media en tegelijk hun zever te verspreiden, jij bent net als deze 'journalist' evenzeer een onderdeel van het miserabele systeem dat er voor zorgt dat journalistiek een hol begrip is. De journalist wordt er tenminste nog voor betaald dus ik snap dat hij het doet. Jij niet, dus waarom je druk maken in iets en tegelijkertijd de oorzaak van je drukmaken helpen zijn doel te bereiken?

Geef eens een voorbeeld van wat kerstmarkt is, dat moet wijken voor andere religies en inclusie.
Want zo doe je het lijken alsof het kadert in iets groters. Maar zonder enige onderbouwing... En daarzonder staat er gewoon: amai, nu is de baby van moslimouders geboren op kerstmis.

Het kan HLN 0.0 kloten schelen of hun artikels nu kwalitatief en inhoudsvol zijn of niet.
Wat hen wel kan schelen is dat ze clicks genereren met hun artikels, dus HLN is u zeer dankbaar dat je uit woede/frustratie/ongeloof/whatever weeral op zo'n sensatietitel hebt geclickt en hun link deelt op sociale media.

Stop met klagen over media en tegelijk hun zever te verspreiden, jij bent net als deze 'journalist' evenzeer een onderdeel van het miserabele systeem dat er voor zorgt dat journalistiek een hol begrip is. De journalist wordt er tenminste nog voor betaald dus ik snap dat hij het doet. Jij niet, dus waarom je druk maken in iets en tegelijkertijd de oorzaak van je drukmaken helpen zijn doel te bereiken?
Een jaarlijks terugkerend human-interest verhaal is zever, een miserabel systeem en holle journalistiek? Ik denk niet dat deze journalist vindt dat dit een internationaal gelauwerd stuk moet worden, maar het is ook maar wat het is, hè? Een klein, leuk, kerstweetje dat elk jaar in de krant staat.

Ik heb nog geen enkele moslim gekend die een probleem heeft met Kerstmis of zich stoort aan Kerstmarkten of andere van onze tradities. Als je uw frustratie tot iemand wil richten doe het dan tot beleidsmakers met al hun idiote ideeën.

Een jaarlijks terugkerend human-interest verhaal is zever, een miserabel systeem en holle journalistiek? Ik denk niet dat deze journalist vindt dat dit een internationaal gelauwerd stuk moet worden, maar het is ook maar wat het is, hè? Een klein, leuk, kerstweetje dat elk jaar in de krant staat.
Human-interest artikels, tjah. Ieder zijn mening natuurlijk maar voor mij hoeft het echt niet hoor. Hou die voor boekjes als de Flair of Dag Marginaal, maar in een krant , neen bedankt. Men schrijft hierover om dezelfde reden als dat men schrijft over het liefdesleven van 6e rangs BVs - mensen lezen het graag maar nieuwswaarde is 0.0. Dus ja voor mij is dit de term 'journalistiek' absoluut onwaardig en dient niet als bron of nieuwspunt in een pol&actua subforum aangehaald te worden.

En ja je beseft toch ook dat HLN zeer blij is met het feit dat men nu 'Mohammed' en 'kerstmis' in dezelfde zin kan zetten als krantenkop. Dit geeft sowieso een hoop extra clicks tegenover moest het 'jan' geweest zijn, zoals bewezen door het feit dat de link hier gepost werd. Dat het nu gewoon toeval is dat Mohammed de 1e is doet er niet toe om dat systeem van clickbaits en valse controverse creatie als miserabel te bestempelen.

Clickbait? In dit geval kan je ook overdrijven natuurlijk, de brave moslim zegt over Jezus het volgende:
“Het klopt dat wij Kerstmis niet vieren, maar wij beschouwen de profeet Jezus net zoals de profeet Mohammed als een heilig persoon die we moeten liefhebben”, benadrukt Abdulhalim. “Ik hou veel van hem om wat hij voor de mensheid heeft betekend. We vinden de geboortedag 25 december dan ook erg bijzonder en we zijn er erg blij mee.”

Ik zou véél minder braaf zijn indien men mij mijn mening over de profeet Mohammed zou vragen, en dat zou allesbehalve een lofzang zijn maar dat is voer voor een ander debat.

Waarom zetten ze anders ook hun reacties uit op dat artikel/facebook post.
“Racistische bagger bij een kerstbaby, maar de Facebook-filters zien niets”

Aub

Terug
Bovenaan