De moderne kerststal in Brussel

Ik begrijp het niet
Alles toch beter dan deze "oorspronkeljke invulling" van de kerststal?
:puke:

0b301392-whatsappimage2023-12-12at094854.jpeg
Ik vind dit veel mooier dan die lappenpoppen.

De heisa doet me denken aan die moderne elektronische kerstboom van een paar jaar geleden. Dat werd ook zogezegd gedaan om tegemoet te komen aan niet-Christenen (lees: Moslims). Uiteindelijk was dat een storm in een glas water.

Ik vind deze kerststal wel een heel slecht idee, en wel hierom:

- Waarom kiest een stad voor zo'n kerststal, goed wetende wat voor controverse en polarisatie dit gaat brengen. Dat is nergens voor nodig, cfr de heisa rond die futuristische kerstboom. Waarom provoceren en de gemoederen verder verhitten?

- In het prachtige, klassieke kader van de Grote Markt van Brussel past zo'n kerststal niet.

- De stal zelf is ook gewoon spuuglelijk.

Van een liberale partij zou ik verwachten dat de invulling van een kerststal het laatste is waarom ze zich bekommeren.

Het voelt aan als goedkoop gespin om weeral een anti woke-boom op te zetten. Misschien past die wel in de kerststal...

Laatst bewerkt:
Die kerststal slaat nu toch ook nergens op. Men zou beter echte discriminatie aanpakken in plaats van zulke woke symboliek door de mensen hun strot te willen duwen.

Eerlijk gezegd, Jezus zelf is zelf niet content met een kerststal.
Gezien die de handelaars al wegjoeg in de tempels, gaat die ook niet content zijn dat er iemand warme cecemel verkoopt voor 4,2 euro bij een afbeeltenis van zijn geboorte. :p

GBL? Georges-Bouis Louchez?

Ik moest eerlijk gezegd wel lachen om zijn vergelijking met de Brusselse stationsbuurten... Erg, ik weet het.

Eerlijk gezegd, Jezus zelf is zelf niet content met een kerststal.
Gezien die de handelaars al wegjoeg in de tempels, gaat die ook niet content zijn dat er iemand warme cecemel verkoopt voor 4,2 euro bij een afbeeltenis van zijn geboorte. :p

Welke waarde heeft die kerststal dan ook nog?
Het is nog zuiver een nostalgisch iets met nog weinig christelijke waarde.
Het commerciële gewin van de kerstmarkten heeft het volledig overgenomen, en daar is niks mis mee. Het is goed dat de mensen zich amuseren en de horeca goed draait, alleen maar toe te juichen.

De kerststal in Brussel is gewoon lelijk en kost veel geld, dat laatste lijkt me vooral het grootste probleem te zijn.
Veel geld uitgeven voor iets waar niemand warm van wordt, weggegooid geld dus.

Ik stel voor om de poppen in de tent af te voeren en te vervangen door de Brusselse partijvoorzitters tot er een regering is.

Weeral iets waarover we het allen eens kunnen zijn!

Maar waarom ons beperken tot de poppen? Volgens mij vinden we ook gerust een partijvoorzitter die als ezel kan functioneren!
Also F*DG als baby Jezus?

Laatst bewerkt:
De prijs van dat ding is toch gewoon compleet schaamteloos en niet meer uit te leggen? Wie dat ook heeft aangekocht en dat een goed idee vond, is alle voeling met de bekommernissen van de bevolking toch kwijt. Allez nu...

Welke waarde heeft die kerststal dan ook nog?
Het is nog zuiver een nostalgisch iets met nog weinig christelijke waarde.
Het commerciële gewin van de kerstmarkten heeft het volledig overgenomen, en daar is niks mis mee. Het is goed dat de mensen zich amuseren en de horeca goed draait, alleen maar toe te juichen.

De kerststal in Brussel is gewoon lelijk en kost veel geld, dat laatste lijkt me vooral het grootste probleem te zijn.
Veel geld uitgeven voor iets waar niemand warm van wordt, weggegooid geld dus.
De 'traditie' van kerstmarkten zoals we die nu kennen is jonger dan de meesten van ons op dit forum, is een Duits importproduct en heeft van bij den beginne bij ons in de eerste plaats een commercieel karakter gehad.

De 'traditie' van kerstmarkten zoals we die nu kennen is jonger dan de meesten van ons op dit forum, is een Duits importproduct en heeft van bij den beginne bij ons in de eerste plaats een commercieel karakter gehad.

Ik kan me toch niet anders herinneren dan dat kerstmarkten ook al bestonden in mijn jeugd hoor, ook al ben ik intussen 'oud'

Artistieke vrijheid, waarvan jij tegelijk een "verdoken reden om een knuppel in het hoenderhok te gooien en wat te provoceren" maakte, en dat vind ik dus onzin. Nu niet terugkrabbelen hé.

Euh maar daar is toch niets mis mee?

Provoceren en het debat aanwakkeren is toch ook net wat kunst vaak MOET doen en vaak in de geschiedenis heeft gedaan?

Waarom zou ik in hemelsnaam daarom moeten "terugkrabbelen".

Ik kan me toch niet anders herinneren dan dat kerstmarkten ook al bestonden in mijn jeugd hoor, ook al ben ik intussen 'oud'
Ik ben naar maatstaf van dit forum ook al een oude pee en ik kan mij die markten ook nog herinneren alle jaren op het gemeenteplein met wat kraampjes , gluwhein en dan de mannen van de gemeente die kerstbomen verkochten …
Hij heeft wel gelijk dat het nu meer commercieel gericht is terwijl het vroeger meer voor de sfeer was . ;)

De eerste kerstmarkt was er in luik in 1987. https://allesoverbelgie.nl/kerstmarkten-in-belgie/

Verder steun ik JLB in zijn hetze tegen deze Kerststal. Laten we die gezichten terug écht maken en de kerstmarkt realistisch, met een donkergetaande Jesus en Maria die aan het huilen is wegens een postnatale depressie nadat ze uren arbeid geleverd heeft na een verkrachting. Dan zullen we pas geen relletjes hebben.

Dat het nog geen 100 jaar bestaat of geïmporteerd is, dat maakt toch niet uit?
Die markten horen bij de kerstperiode en zijn commercieel interessant.
Ik zie niet in wat er daar nadelig of slecht aan zou zijn.
Het heeft geen christelijk karakter en de keuze op de kalender heeft meer te maken met het seizoen en de beschikbaarheid van de mensen. Maar kerst an sich heeft voor velen geen christelijke betekenis meer.
Het is voor velen gewoon een periode van rust, vakantie en tijd doorbrengen met je familie en naasten.

Verder steun ik JLB in zijn hetze tegen deze Kerststal. Laten we die gezichten terug écht maken en de kerstmarkt realistisch, met een donkergetaande Jesus en Maria die aan het huilen is wegens een postnatale depressie nadat ze uren arbeid geleverd heeft na een verkrachting. Dan zullen we pas geen relletjes hebben.

En wat is hier concreet dan uw punt?
Wat wil je juist toevoegen?

De eerste kerstmarkt was er in luik in 1987. https://allesoverbelgie.nl/kerstmarkten-in-belgie/

Verkrachting... Ik ben nu zelf agnostisch, maar dat was/is het verhaal noch in Bijbel noch in de traditie en dit is zelfs ronduit beledigend voor zowel de religie als echte slachtoffers van verkrachting.

En als de eerste kerstmarkt dateert van 1987 ben ik dus nauwelijks 2 maanden ouder... Dus logisch dat ik me nog kerstmarkten herinner in de streek (ook Aken en Maastricht zijn voor mij niet ver).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan