De Mol 2025 - Aflevering 5

Ik vind het zeer moeilijk. Michele heeft inderdaad al een aantal verdachte zaken gedaan, maar feit blijft dat haar gedrag in de eerste aflevering (in de container) niet consistent is met wat je van een mol verwacht, en dat ze bijvoorbeeld ook vorige aflevering met die roeiers de boel heel makkelijk had kunnen saboteren ... en ze dan toch 3/4 juist hebben.

Sarah en Pedro zitten dan weer heel vaak op de juiste plek, en hebben ook al best veel laten liggen, maar ook zij hebben al verschillende momenten gehad die niet consistent lijken met molgedrag. Nimrod een beetje gelijkaardig, ik neig daar ook nog altijd meer naar een kandidaat die het spel heel slim wil spelen, want ook hij echt wel een mixed bag van dingen die fout lopen en dingen die een mol voor mij eerder niet zou doen.

Alexy blijft daarentegen serieus op de achtergrond vind ik. Lijkt weinig verkeerd te doen, maar doet ook weinig goed.

Wanneer ze met dat fruit door de jungle aan het wandelen zijn, zijn er 2 kandidaten die er op wijzen dat de tijd tikt en dat ze voort moeten doen: Pedro en Sarah. Dat is zeer onmols gedrag.
Ja, van wat ze laten zien. Zoiets zal wel door velen gezegd zijn. Een mol kan ook moeilijk zeggen 'gaan we niet even een uur nadenken over wat we gaan doen?' En de mol zal wel weten hoeveel tijd er nog over is gezien ze een oortje dragen. Daarnaast kan je ook redeneren dat iedereen net minder tijd heeft door de boel wat te gaan opjagen, want zo gaat er sneller iemand voor eigen kansen willen gaan waardoor sneller de resterende tijd dubbel zo snel wegtikt.

Lang verhaal kort: ik hecht aan zulke uitspraken weinig belang. Woorden zijn steeds minder belangrijk dan daden om de mol te ontmaskeren.

Uiteindelijk is er maar 1 iemand die met enkele doerians op tijd was. Dat Nimrod bleef haken en meer dan een minuut tijd verloor, vind ik dan eerder opvallend.

En ga je als mol zeggen dat je niemand van die foto's kent wanneer je weet dat de rest die foto's ook te zien krijgt en wetende wat de echte opdracht is? Dat spreekt ook tegen Michèle imo. Da's eerder gedrag van een kandidaat die zich verdacht wil maken.

Laatst bewerkt:
toch eigenlijk straf dat sommigen hier nog altijd gefocused zijn op die helikopterrit uit aflevering 1. terwijl ge daar ook niet alle controle over hebt dat ge daar geraakt.

toch eigenlijk straf dat sommigen hier nog altijd gefocused zijn op die helikopterrit uit aflevering 1. terwijl ge daar ook niet alle controle over hebt dat ge daar geraakt.
Als mol kunt ge daar met grote zekerheid geraken als ge op tijd uit de container geraakt en ziet dat ge het juist speelt. Zoals het nu zat, hadden ze 2 kansen op 3 om er te geraken (i.e. laatste vraag mogen stellen, wat een positie is die ge sowieso kunt afdwingen). Als ge de laatste vraag moogt beantwoorden, zit ge met 100% zekerheid in de helikopter.

Ze kunnen het imo niet maken dat ge als mol niet op tijd uit de container komt en de molkoffer misloopt. Er zouden wel kansen geweest zijn om ze nadien nog in het spel te laten komen, maar hoe vaak heeft dat programma al commentaar gekregen dat ze iets groot aankondigen en het dan niet helemaal waarmaken of het geen goede impact heeft op het seizoen (oranje scherm, nog geen mol gekozen, ...).

Als mol kunt ge daar met grote zekerheid geraken als ge op tijd uit de container geraakt en ziet dat ge het juist speelt. Zoals het nu zat, hadden ze 2 kansen op 3 om er te geraken (i.e. laatste vraag mogen stellen, wat een positie is die ge sowieso kunt afdwingen). Als ge de laatste vraag moogt beantwoorden, zit ge met 100% zekerheid in de helikopter.

Ze kunnen het imo niet maken dat ge als mol niet op tijd uit de container komt en de molkoffer misloopt. Er zouden wel kansen geweest zijn om ze nadien nog in het spel te laten komen, maar hoe vaak heeft dat programma al commentaar gekregen dat ze iets groot aankondigen en het dan niet helemaal waarmaken of het geen goede impact heeft op het seizoen (oranje scherm, nog geen mol gekozen, ...).
Het is ook niet de eerste keer dat de eerste proef cruciaal is voor de mol. In het jaar van Lennart bijvoorbeeld was er een tweede mol in het spel gebracht die de rol van de echte mol zou overnemen als die niet uitgeschakeld werd in de eerste proef. In die proef, het paintball gevecht, was er maar 1 logische plaats waar de echte mol zou gaan zitten om zeker te zijn dat hij de tweede mol kon uitschakelen. Op die manier kon je ook al snel 7 kandidaten elimineren als mol.

Ik ben volledig mee met de piste dat de mol nu in de helikopter zat. (en absoluut niet in de derde container zat)

Je wil als Mol in de helikopter geraken, dat wil nog niet zeggen dat je er ook effectief in zal geraken. Nimrod had een uitstekende strategie, maar in een programma waar niemand elkaar vertrouwt werd dat plannetje vakkundig verpest. Nu is hij de enige uit dat busje die nog in het spel zit.

De container waar Michele en Alexy in zaten, was de gemakkelijkste voor De Mol om onopvallend te sturen. Gaat het wat te snel, begin je te vloeken. Op het moment dat Gilles aankondigt dat er al een container open is, snel even aan je neus friemelen en je bent ook mee. Hoe het gefilmd is, is de container van Michele en Alexy pas opengegaan nadat de container van Nimrod al eventjes open was, want het busje leek al vertrokken te zijn. Dus gewoon op snelheid geklopt zijn, dat lijkt me sterk.

Als je deze logica volgt, dan vallen Michele en Alexy af.

Ondertussen lijkt het toch wel overduidelijk dat de molkoffer sowieso in het spel zou geraakt zijn. Het werd voorgesteld als een sluw en doordacht hulpmiddel samengesteld door de mol, maar tot nu toe lijkt het meer op een gimmick van de makers. Als de koffer er niet meteen in de eerste aflevering in was gekomen zou het daarna wel gebeurd zijn door er pasvragen of vrijstellingen tegenover te zetten. Ik denk dat het heel logisch is dat iedereen die helikopter als top positie voor de mol zou bekijken, maar het ligt er zodanig dik op dat het ook een perfecte afleiding zou zijn om er als mol net niét in te zitten.

Ze zullen op voorhand wel ingeschat hebben dat zowel de kijkers als de kandidaten meteen de 3 mensen in de helikopter zouden viseren indien de koffer er toen al werd ingebracht. Indien dat toen niet was gebeurd heb je dan weer 3 mensen die meteen kunnen worden afgeschreven als mol.

De helikopterpiste lijkt mij gewoon te makkelijk en voor de hand liggend. Als je van in het begin als mol op de achtergrond wil blijven zorg je er juist voor dat je daar niet terecht komt.

Ondertussen lijkt het toch wel overduidelijk dat de molkoffer sowieso in het spel zou geraakt zijn. Het werd voorgesteld als een sluw en doordacht hulpmiddel samengesteld door de mol, maar tot nu toe lijkt het meer op een gimmick van de makers. Als de koffer er niet meteen in de eerste aflevering in was gekomen zou het daarna wel gebeurd zijn door er pasvragen of vrijstellingen tegenover te zetten. Ik denk dat het heel logisch is dat iedereen die helikopter als top positie voor de mol zou bekijken, maar het ligt er zodanig dik op dat het ook een perfecte afleiding zou zijn om er als mol net niét in te zitten.

Ze zullen op voorhand wel ingeschat hebben dat zowel de kijkers als de kandidaten meteen de 3 mensen in de helikopter zouden viseren indien de koffer er toen al werd ingebracht. Indien dat toen niet was gebeurd heb je dan weer 3 mensen die meteen kunnen worden afgeschreven als mol.

De helikopterpiste lijkt mij gewoon te makkelijk en voor de hand liggend. Als je van in het begin als mol op de achtergrond wil blijven zorg je er juist voor dat je daar niet terecht komt.
De molkoffer ging ook in het spel komen, als de kandidaten niet tot aan de helikopter waren geraakt. Ook daar heb je als mol geen enkele invloed op als je niet in de eerste twee containers zit.

Je kan misschien wel redeneren als mol dat je de container met 4 kandidaten wil tegenhouden, maar toch. Boven alles wil je het spel zo lang mogelijk beïnvloeden en sturen, zeker als je een groot deel van je voorbereiding hebt gedaan met die molkoffer in gedachten.

Ik dacht dat in deze afl het weeral Alexy was die zo'n aanzet deed/moest doen zodat de rest ook dan iets zou ondernemen (zoals ervoor bij de watermeloenen). Hij was offscreen, denk dat Pedro en Sarah? in beeld waren en dan de stem van Alexy.
Ik heb snel door de afl geskipped maar kan het niet direct meer vinden.... iemand die zich nog kan herinneren wat het was?

Je wil als Mol in de helikopter geraken, dat wil nog niet zeggen dat je er ook effectief in zal geraken. Nimrod had een uitstekende strategie, maar in een programma waar niemand elkaar vertrouwt werd dat plannetje vakkundig verpest. Nu is hij de enige uit dat busje die nog in het spel zit.

De container waar Michele en Alexy in zaten, was de gemakkelijkste voor De Mol om onopvallend te sturen. Gaat het wat te snel, begin je te vloeken. Op het moment dat Gilles aankondigt dat er al een container open is, snel even aan je neus friemelen en je bent ook mee. Hoe het gefilmd is, is de container van Michele en Alexy pas opengegaan nadat de container van Nimrod al eventjes open was, want het busje leek al vertrokken te zijn. Dus gewoon op snelheid geklopt zijn, dat lijkt me sterk.

Als je deze logica volgt, dan vallen Michele en Alexy af.
Imo, als mol, wil je als tweede vertrekken uit die containers, en moet je rekenen op een tip van de crew om te weten dat de derde er bijna uit is.
Want het eerste busje moet wachten op de 2de als er niet goed geantwoord wordt, en hoe langer hoe beter. Want als er niemand in die helikopter zit, is de koffer zeker mee.

Als je in die heli zit, moet je nog altijd de andere 2 overtuigen van het voordeel. Dat maakt het lastiger

Geld begint weg te tikken zonder dat de opdracht duidelijk is. Er valt 4k te verdienen, maar ze kunnen uiteraard de klok pas stilzetten tegen 1k.

Dan komt Gilles weer: beste vrienden, er is nog maar 9k verdiend van de 60k die jullie konden binnenhalen.

Wat
Een
Zever

Ik keek op voorhand erg uit naar deze editie, omdat het in Thailand was, maar tot nu toe valt het eigenlijk serieus tegen. Ik ben niet helemaal mee, zoals in andere seizoenen wel het geval was.

Ligt deels aan de groep, met niet zo’n memorabele kandidaten, en deels aan de opdrachten die wel erg lauw zijn.

Het maakte het extra beter, omdat het bij Nimrod was, die niet graag knuffelt.
Het zal aan mij liggen maar ik moet Nimrod en zijn broer toch wel bijstaan hoor in hun gesprek toen het ging over knuffelen en die broer zei "ik knuffel geen vreemden die ik pas een half uur ken."
Waarop Nimrod antwoordde "Hier was het al direct van dat hoor."

Ik keek op voorhand erg uit naar deze editie, omdat het in Thailand was, maar tot nu toe valt het eigenlijk serieus tegen. Ik ben niet helemaal mee, zoals in andere seizoenen wel het geval was.

Ligt deels aan de groep, met niet zo’n memorabele kandidaten, en deels aan de opdrachten die wel erg lauw zijn.

Bij mij is het kijken ook een pak meer casual dan vroeger.
Deels door de sleur van het concept, dat nog altijd heel leuk is vergeleken met de meeste andere tv programma's, maar al lang niet meer vernieuwend natuurlijk (ondanks pogingen van de makers om toch nog iets origineel toe te voegen af en toe - vaak zonder weinig succes).

Maar zeker ook deels door de kandidaten. Ik vind het een vrij zwakke groep op vlak van het spel, en vooral het feit dat iedereen zonder verpinken voor een persoonlijk voordeel kiest. Hopelijk steken ze er nog stevigere psychologische dilemma's in, want 'geld in de pot vs persoonlijk voordeel' daar zit al 0,0 spanning in deze reeks. Doe dan liever eens dilemma's als 'persoonlijk voordeel vs. iemand anders benadelen'.

Terzijde: ik vond het wel een tof idee om eliminatievragen over een toekomstige proef erin te stoppen. Dat was nog eens iets origineels (denk ik?).

Terzijde: ik vond het wel een tof idee om eliminatievragen over een toekomstige proef erin te stoppen. Dat was nog eens iets origineels (denk ik?).
Dat was inderdaad een originele.

Ik had ook meer verwacht van de locatie. Een beetje zoals in de VS, daar had ik eigenlijk ook meer van verwacht. Bij Sicilië vorig jaar had ik bijna elke aflevering zin om een vliegtuigticket te kopen.

Zoveel te gekke plaatsen ook in Thailand en dan gaat ge godbetert naar Si Racha. Ik had er nog nooit van gehoord (op de saus na) maar blijkbaar ligt t tussen Bangkok en Pattaya. De marginale hoek zullen we maar zeggen. :)

Dat was inderdaad een originele.

Ik had ook meer verwacht van de locatie. Een beetje zoals in de VS, daar had ik eigenlijk ook meer van verwacht. Bij Sicilië vorig jaar had ik bijna elke aflevering zin om een vliegtuigticket te kopen.
Ja, inderdaad. De locatie valt inderdaad wat tegen, tegen mijn verwachting in.

Ze heeft voor het moment van het seizoen en ik durf zeggen, het moment van alle seizoenen gezorgd.
Ik heb nog nooit zo strijk gelegen bij dit programma. Het maakte het extra beter, omdat het bij Nimrod was, die niet graag knuffelt.
Ik vond Senne in bad met Bernard z'n moeder wel veel grappiger.

Zelf vind ik het ook maar een prutseizoen, in tegenstelling tot andere jaren kijk ik er niet zo naar uit te kijken.

Terug
Bovenaan