De Mol 2025 - Aflevering 5

Bij mij is het kijken ook een pak meer casual dan vroeger.
Deels door de sleur van het concept, dat nog altijd heel leuk is vergeleken met de meeste andere tv programma's, maar al lang niet meer vernieuwend natuurlijk (ondanks pogingen van de makers om toch nog iets origineel toe te voegen af en toe - vaak zonder weinig succes).

Maar zeker ook deels door de kandidaten. Ik vind het een vrij zwakke groep op vlak van het spel, en vooral het feit dat iedereen zonder verpinken voor een persoonlijk voordeel kiest. Hopelijk steken ze er nog stevigere psychologische dilemma's in, want 'geld in de pot vs persoonlijk voordeel' daar zit al 0,0 spanning in deze reeks. Doe dan liever eens dilemma's als 'persoonlijk voordeel vs. iemand anders benadelen'.

Terzijde: ik vond het wel een tof idee om eliminatievragen over een toekomstige proef erin te stoppen. Dat was nog eens iets origineels (denk ik?).
Hoezo is dat een dilemma? Dan ga je toch nog steeds voor een persoonlijk voordeel?

Je hebt toch meer aan een persoonlijk voordeel voor jezelf dan één persoon die benadeeld is. Of zie ik het verkeerd? Technisch gezien is een persoonlijk voordeel al quasi hetzelfde als de rest benadelen want die hebben dat dan niet.

Prachtig land en dan doen ze een opdracht in een tankstation langs de Boomse steenweg van Thailand.

Prachtig land en dan doen ze een opdracht in een tankstation langs de Boomse steenweg van Thailand.
De sponsers moeten ook tevreden gehouden worden ;)

Ik herinner me nog dat Decathlon sponser was wanneer het in Zuid-Afrika was en basically elke proef was een sportproef lol

Over die molkoffer: ik had het er over met een collega die ook fan is van het programma maar ze vindt dat het de echte essentie van het mollen wegneemt. Namelijk het creatief mollen. Mollen kan leuk zijn maar tis toch echt dat creatieve dat het eigenlijk top maakt. Toch?

Maar dat creatieve is er anders ook niet zo hard bij als je denkt.
De mol bereidt de proeven en zijn acties lang op voorhand al voor. Nu is het gewoon met items in een koffer, en hadden de kandidaten kans om het de mol moeilijk te maken.

Ik keek op voorhand erg uit naar deze editie, omdat het in Thailand was, maar tot nu toe valt het eigenlijk serieus tegen. Ik ben niet helemaal mee, zoals in andere seizoenen wel het geval was.

Ligt deels aan de groep, met niet zo’n memorabele kandidaten, en deels aan de opdrachten die wel erg lauw zijn.
Same, ik heb ook het gevoel dat ze niet alles uit de locatie halen in tegenstelling to sommige andere seizoenen.
misschien toch de wat minder bekende/spectaculaire locaties opgezocht om Belgen te mijden?

Het zal aan mij liggen maar ik moet Nimrod en zijn broer toch wel bijstaan hoor in hun gesprek toen het ging over knuffelen en die broer zei "ik knuffel geen vreemden die ik pas een half uur ken."
Waarop Nimrod antwoordde "Hier was het al direct van dat hoor."
Idd. Ook al is het voor de TV, het is vreemd. Zelfs mochten ze de introscene tien keer gefilmd hebben, omdat de negen eerdere knuffels niet goed pakten met een zure Nimrod bv.

Idd. Ook al is het voor de TV, het is vreemd. Zelfs mochten ze de introscene tien keer gefilmd hebben, omdat de negen eerdere knuffels niet goed pakten met een zure Nimrod bv.
Ik denk dat die vibe gewoon anders is. Iedereen deelt hetzelfde enthousiasme.

Volgens mij hebben die elkaar ook al lang op voorhand gezien (vliegen, wachten tijdens de scenes, ...)

Ik keek op voorhand erg uit naar deze editie, omdat het in Thailand was, maar tot nu toe valt het eigenlijk serieus tegen. Ik ben niet helemaal mee, zoals in andere seizoenen wel het geval was.

Ligt deels aan de groep, met niet zo’n memorabele kandidaten, en deels aan de opdrachten die wel erg lauw zijn.
Helemaal mee eens.

Ik vind het ook een tegenvallend seizoen tot nu toe. Misschien is het omdat ik al lang kijk maar de proeven boeien gewoon niet. Ik vind het tofste meestal de proeven waarbij kandidaten moeten liegen/bluffen/emoties moeten verbergen/elkaar een kloot afdraaien maar bij die proeven leggen de kandidaten elkaar niet het vuur aan de schenen waardoor het gewoon niet zo spannend is. Voor de rest zit ik inderdaad bij van die proeven aan het tankstation maar half op te letten. Misschien waren de opdrachten vroeger té ingewikkeld (dat was toch een veel voorkomende kritiek) maar nu vind ik ze dan weer te simpel en inspiratieloos.

Dat, en ik vind dat concept van die molkoffer gewoon niet goed.

Ik kijk nog maar een paar jaar naar De Mol, maar ik vond die proef in het tankstation nu toch echt de meest onmogelijke (en stomme) proef ooit. :unsure: Ook frustrerend dat men in de eerste proef met één foutje meteen het te verdienen geld kon verliezen (wat dan ook gebeurde).

Ik denk dat die vibe gewoon anders is. Iedereen deelt hetzelfde enthousiasme.

Volgens mij hebben die elkaar ook al lang op voorhand gezien (vliegen, wachten tijdens de scenes, ...)
En passant gezien misschien wel, maar zo moeilijk is het niet om mensen gescheiden te houden: geef ze een aparte handler van de crew (die ze vermoedelijk sowieso hebben) en verspreid de geboekte plaatsen over het vliegtuig (of meerdere). Laat ze met aparte auto's naar het eerste hotel voeren en zorg dat ze op hun kamer blijven. Voor de start van de eerste opdracht blinddoek je ze en geef je instructies dat ze nog niet met de andere kandidaten mogen spreken.

Zwak seizoen. Het vet is van de soep.
Ik stoor mij al seizoenen lang aan het feit dat persoonlijke voordelen nul komma nul spanning met zich meebrengt. Iedereen kiest er klakkeloos voor, ze moeten het zelf niet proberen spannend te maken. Ze zouden zelf 25k in de pot mogen beloven en nog gaan de nieuwere kandidaten de laatste jaren resoluut voor die vrijstelling of andere kaartjes.

Het spel moest het vooral hebben van zijn psychologische oorlogsvoering tussen de kandidaten en dat is er gewoon niet meer. Hilde in aflevering 1 op de trein was het perfecte voorbeeld. Ik beloof ik beloof... ja kom, je kon er je jaarloon op verwedden dat ze in haar hoofd al het persoonlijk voordeel had gekozen.

Misschien moeten ze eens een editie uitbrengen dat het opgebrachte geld naar een goed doel of weeshuis gaat, zodat de kandidaten mss wel eens druk voelen tussen geld verdienen of op vakantie blijven. Elke proef met een vrijstelling draai ik al eens met mijn ogen voor de televisie omdat je gewoon weet dat er echt niks spanning in de keuze zit. Je mag Spielberg nog de montage laten doen, mij hebben ze echt niet meer mee in "zoude ze nu echt voor die vrijstelling gaan???"

/rant over

Blij dat Hilde eruit is. De screeners van de Mol verdienen een tik op de vingers na haar selectie. Andere kandidaten zijn ook maar magertjes. Weinig boeiende mensen, allemaal grijs.

Ach, die kritiek lezen we al 12 seizoenen. Mee eens dat dit seizoen wat mist, maar vorig jaar was wel weer een hoogtepunt.

Wat je ook gaat morrelen aan het concept, feit blijft dat je niks wint (geen geld, geen ervaring) als je voortijdig het spel moet verlaten.

Alsof dit allemaal zoveel minder is qua proeven en deelnemers dan andere jaren (uiteraard zijn er gradaties, maar gigantische verschillen zie ik echt niet). Qua locatie en vooral de cinematografie daar rond vind ik het wel een stap terug inderdaad.

Heb er gisteren 2 afleveringen doorgejaagd.

Er is voorlopig niemand die nog geen on-molse dingen heeft gedaan dus dit maakt het knap lastig.

Ik neig voorlopig het meest naar Michèle (55%) al worden haar 'molacties' wel (te?) vaak getoond (in het tankstation knoeien met de lyrics kaartjes, verkeerde roeister aanduiden door in te gaan tegen de logische opmerking van Els dat er niet uitzag als een roeister, duidelijk laten merken om de ballon te gaan kapot prikken), schijf niet goed vasthouden voor Alexy, etc.), en het blijft ook zéér vreemd om in container 3 te blijven zitten in afl. 1.

Kort gevolgd door Sarah (45%), zat in de beste positie gisteren bij de dozen met de vrijstelling en ook elders vaak (zoals in de heli in afl. 1; leek in de auto toch ook Alexy af te leiden etc., had voldoende tijd om de tag van Hilde te wisselen bij het dansen). Al doet ook zij zaken die ik niet associeer met de mol zoals alle vragen juiste beantwoorden bij het skydiven en te goed dansen. Twee zaken die makkelijk hadden kunnen foutlopen zonder veel verdenking.

Pedro schrijf ik stilaan af o.a. door de watermeloenen (zou wel heel onsubtiel zijn) en gisteren zich vrijwillig op te geven om aan de verkeerde kant (als mol) van de vrijstellingstafel te gaan zitten. Zit verder wel vaak op de goeie plekken, maar is ook gewoon een sterke kandidaat.

Nimrod nooit verdacht en ook nu niet op basis van de verkeerde draad zondag.

Alexy absoluut nooit verdacht.

Ik wil de productie eens een trolseizoen laten brengen voor ons en de kandidaten.

1) Een mol voor 1 aflevering.
- Kandidaten en wij worden gebriefd dat er zoals elk seizoen een mol is. Geen extra zaken zoals een molkoffer.
- De mol mag zijn / haar koffers pakken na de eerste aflevering. Die persoon is stomverbaasd (maar mag wel terugkeren in een volgend seizoen).
- De twee afleveringen daarna heb je het type opdrachten dat elke kandidaat iets kan bijbrengen aan de groepspot en het voor de productie duidelijk is i.p.v. groepsopdrachten waarin je mss vier man hebt, die 500€ hebben verdiend.
- De twee die het minste opbrengen na twee afleveringen, vliegen eruit. Bij een gelijke stand tussen drie personen is het lotje trek door de productie met namen.
- Om het af te wisselen met geld, vliegt in de vierde afl. degene eruit, die het meest verdacht wordt als mol. M.a.w. vier man kiest Nimrod als mol. Bye-bye Nimrod.
- We weten van afgelopen seizoenen dat er altijd 'gemold' wordt door een of meerdere niet-mollen. Dat kan je verdacht maken en het spel gaande houden.
- De productie heeft voor elke kandidaat subliminale boodschappen in petto, die ze in elke opdracht subtiel droppen, zodat de kandidaten verward geraken en kunnen stemmen op zo iemand. De keuze voor welke kandidaat in welke opdracht gebeurt met de onschuldige hand van Gilles.
Bv: Pedro voor afl. 2 => grote Thaise mannen met een voornaam startend met 'P' laten meedoen en Portugese vlaggen laten wapperen ergens duidelijk in beeld in een opdracht waarin kinderen meedoen. Voor een latere opdracht en de onschuldige hand met een kandidaat, die in het spel nog zit, kan je iets simpels verzinnen door de kandidaten wakker te laten schieten met schoten => Schoten en Gilles te laten opdraven met een verband rond zijn nek => dikke nek = Antwerpenaren. Sarah is verdacht.
- Een kandidaat langer bij Gilles houden kan mss ook werken of wat liegen en zeggen dat de mol vandaag iets speciaals in gedachten heeft, zodat er paniek is?
- De opdrachten zijn 50/50 gemakkelijk en moeilijk. Per afl. zo eentje. Ze verkloten het toch bij de moeilijke en steken de schuld op iemand.
- Er wordt nog altijd gespeeld om vrijstellingen en pasvragen, maar poets wederom poets, neem een vrijstelling en de afl. erop vlieg je eruit.
Bij pasvragen dezelfde afl. :evil:.
- De finale bestaat uit fun-time. De winnaar is degene, die het meeste geld heeft opgeleverd doorheen gans het seizoen. De overige twee moesten maar beter hun best doen. Bij een gelijke stand kies je degene, die het minst verdacht werd op al die afleveringen.
- Bij de bekendmaking van de mol, komt de mol uit afl. 1 tevoorschijn. Gilles: "Je hebt het niet juist, maar Rusiana was de mol. Jij wint het spel, omdat je tenminste deftig geld hebt verdiend en wie verdient het meer dan jou?"

Of

2) Tien mollen.
- Iedereen wordt op voorhand gebrieft over elke opdracht en ze mogen eender wat doen om te mollen. Geen molkoffers.
- Als iemand zijn mond voorbij praat over een opdracht, kan het gecounterd worden door Gilles dat iedereen één opdracht op voorhand te kennen kreeg om de mol de loef af te steken qua voorkennis.
- Degene, die het minst of meest :laugh: wordt verdacht, pakt zijn / haar valies. Bij een gelijke stand is het degene, die bij de selectie het laagste favoriete nummer zei als een lukraak gestelde vraag om het ijs te breken. Bij een zelfde nummer en gelijke stand, is het degene, die zijn / haar hartslag het minst onder controle had bij afl. 1.
- Gilles na elke eliminatie bij de tv-uitzendingen: "Had je dit verwacht?" blablabla *edit beelden*.
- Gilles na elke eliminatie bij het extra beeldmateriaal na de finale, online gezwierd om de hilariteit te verzekeren van het surplus of afwezigheden aan gemol: "Dat is een ferme plot twist, hé?"
- Door iedereen als mol te benoemen, heb je altijd wel iemand, die iets meer molt en meer verdacht is. Gebrek aan gemol zal er zeker niet zijn.
- In de finale wint degene, die het meest heeft gemold en het minst heeft opgebracht. De klootzak mag ook eens winnen. Bij de bekendmaking van de mol, zien wij als kijkers een schaduw. Het licht knippert aan en we zien een van de twee overige finalisten. Dan nog een schaduw; licht knippert aan en dan nog zeven keer in exponentieel sneller tempo.
Gilles: "Zet je erbij, Nimrod. Jij bent de tiende mol." De camera draait naar Gilles en lacht fijntjes met een knipoog. Fade to black.

Persoonlijk zie ik een seizoen zonder mollen wel zitten. Die mannen zijn slim genoeg om dat deftig uit te werken.
Ze kunnen het proberen te spelen met een tiental proefpersonen, om zeker te zijn.
Het is en blijft tv en het onvoorspelbare kan mss goede tv opleveren.

Terug
Bovenaan