De Mol 2025 - Aflevering 7

Als je dat doet ben je direct verdacht als mol...
Je kan echt niet zoiets verdacht liggen doen bij de eerste opdracht, het beeld van de laatste die zijn neus aanraakt gaan ze moeten tonen.
met die redenering is het dan toch héél raar dat zij als Mol die container zou gekozen hebben wetende dat je het spel eigenlijk niet kan beslissen??

Het is daar in die container gewoon heel gek dat je - er van uitgaande dat je als mol zo ver mogelijk wil geraken om het spel zo lang mogelijk te kunnen beïnvloeden - na het bericht van Gilles eerst nog gaat vertragen. Terwijl ze letterlijk 2 keer aan haar neus moest komen en ze waren binnen de 5 seconden na dat bericht buiten.
Inderdaad.

Ze had daar alle tijd van de wereld om daar gemakkelijk haar groep in het tweede busje te krijgen na dat bericht van Gilles. Ze komen er pas uit als iedereen al jaar en dag weg is. Als zij de mol is mag ze dat alleszins toch eens verklaren, want daar snap ik dan werkelijk geen snars van. Het was toen eigenlijk al dat ik die vier direct uitsloot als potentiële mollen. Die container was het gemakkelijkst te manipuleren.

Het is trouwens ook niet alleen die containerproef, Sarah heeft veel vaker dan beide op belangrijke posities gestaan. Zo ook bij de kooi van Pedro toen ze daar met Nimrod stond, of bij de vrijstellingkist met Pedro toen ze daar met Els stond.

Je kan natuurlijk niet altijd overal geraken waar je wil als mol, maar zo vaak? Dat is geen toeval meer.

Waarom denk je dat ze dat toneelstukje doet dat ze in begin dat gedaan heeft en juist op dat moment raakt ze heel duidelijk met haar vinger haar neus aan.
Ze was in paniek aan het geraken en die boys waarme ze samen zat waren echt clueless AF.

Waarom denk je dat ze dat toneelstukje doet dat ze in begin dat gedaan heeft en juist op dat moment raakt ze heel duidelijk met haar vinger haar neus aan.
Ze was in paniek aan het geraken en die boys waarme ze samen zat waren echt clueless AF.
dan raak je toch gewoon vaak je neus aan zonder dat het opvalt? de regie hoeft het niet uit te zenden hé dus als je het kan doen zonder dat de anderen het zien... easy peasy

Sarah zit trouwens enkel door de beslissing van Hilde in de helikopter, dus dat dat een hint zou zijn naar de mol is te zot voor woorden.
Het team van Hilde mocht antwoorden op de cruciale laatste vraag en kreeg ook alle informatie door van het andere busje over die vraag. Het is gewoon omdat Hilde slecht is in het weten of iemand liegt dat Sarah per toeval tot in de helikopter geraakt ;)

dan raak je toch gewoon vaak je neus aan zonder dat het opvalt? de regie hoeft het niet uit te zenden hé dus als je het kan doen zonder dat de anderen het zien... easy peasy
Inderdaad

Daarnaast indien zij de mol is, dan gaat een dergelijk scenario echt wel op voorhand besproken geweest zijn waar ze op kon terugvallen als het bericht van Gilles zou komen. Maar nee, ze gaat eerst nog de score omlaag halen door "fuck" te roepen. Logica ver te zoeken daar.

Soit. Schiet ons niet af indien Michèle uiteindelijk toch de mol blijkt te zijn. Ik ben lang niet zo zeker als van Lennard 5 jaar geleden, maar dan zijn er wel dingen die ze mag verklaren.

Ok, schiet mij ook niet af indien het Sarah blijkt.
Ik stel mij dan wel hele grote vragen bij het verloop van de olifanten opdracht.
Ze molt met die koffer door de watermeloen te doorboren met de hoop dat ze daardoor de volgende dag alles slopen, dit lukt ook en is het droomscenario.

Sarah tracht wel geen enkele keer naar het bord te gaan om daar te mollen, maar doet op het einde wel de opdracht slagen met Alexy.
Zou ze dan moeten weten dat alles gesloopt is? Ok dat je een molkoffer hebt, maar moet je dan ook de mol laten weten dat ze daar toch alles gesloopt hebben en dat je dan schijnheilig de opdracht nog mag laten slagen.
Dat is voor mij toch wel echt een uitleg die ik niet hoop te krijgen, dus daarom heb ik Sarah niet meer als mol.

Als je dat doet ben je direct verdacht als mol...
Je kan echt niet zoiets verdacht liggen doen bij de eerste opdracht, het beeld van de laatste die zijn neus aanraakt gaan ze moeten tonen.
Hebben ze getoond, was een van de afvallers dacht ik. Daarvoor was het drie keer Michèle (die daarvoor dus wel fuck riep).

Ik stel mij dan wel hele grote vragen bij het verloop van de olifanten opdracht.
Ze molt met die koffer door de watermeloen te doorboren met de hoop dat ze daardoor de volgende dag alles slopen, dit lukt ook en is het droomscenario.

Sarah tracht wel geen enkele keer naar het bord te gaan om daar te mollen, maar doet op het einde wel de opdracht slagen met Alexy.
Zou ze dan moeten weten dat alles gesloopt is? Ok dat je een molkoffer hebt, maar moet je dan ook de mol laten weten dat ze daar toch alles gesloopt hebben en dat je dan schijnheilig de opdracht nog mag laten slagen.
Dat is voor mij toch wel echt een uitleg die ik niet hoop te krijgen, dus daarom heb ik Sarah niet meer als mol.
Toch typisch molgedrag om de opdracht te laten lukken wanneer het toch niet uitmaakt? Is al meer gebeurd dat er met de mol gecommuniceerd wordt door voorafgesproken woorden of zinnen uit te spreken.

Uiteraard niet.

We kunnen het namelijk nooit 100% zeker weten tot de mol tevoorschijn komt in de slotaflevering. We kunnen enkel maar gokken naargelang onze visie. Ik vind namelijk best ook dat er wat te zeggen valt voor het gedrag van Michèle, dus ik zal er persoonlijk niet van verschieten moest zij uiteindelijk de mol blijken te zien. Echter strookt hetgeen wat ik van haar gezien heb niet echt naar hoe ik mijn mol probeer te zoeken. Ik blijf erbij dat het verschil kwestie het zitten in belangrijke posities naar mijn mening te fel doorweegt om Michele boven Sarah te kiezen.

Enkel van Alexy ben ik quasi zeker dat hij geen mol is. Hij is veelste kandidaats (net zoals Nimrod) in mijn ogen. Nu we het over die olifantenproef hebben: daar gaf hij bv. een correct antwoord toen hij alleen aan het bord stond. Tsja, dat gaat een mol toch nooit doen daar.

+ nog over Sarah en die vrijstellingsproef met Pedro/Els: Ik blijf erbij dat Gilles daar een hint geeft met zijn "Mooi" met de M van Midden. De manier hoe hij dat zei, dat vond ik echt niet helemaal natuurlijk overkomen.

Toch typisch molgedrag om de opdracht te laten lukken wanneer het toch niet uitmaakt? Is al meer gebeurd dat er met de mol gecommuniceerd wordt door voorafgesproken woorden of zinnen uit te spreken.
Ok en wat is de uitleg dan van de molactie.
Uit testen van deze proef bleek dat de mol niet hoeft te mollen tijdens deze proef er is een hoge zekerheid dat twee mannen daar alle watermeloenen slopen? De mol moet echt wel iets doen aan dat bord, want toen er nog 20 minuten op de klok was hadden ze nog niet alles gesloopt.

De mol moet echt wel iets doen aan dat bord, want toen er nog 20 minuten op de klok was hadden ze nog niet alles gesloopt.
Er zijn al zovele seizoenen geweest waar telkens de mol in een heel pak proeven gewoon niets molt... dat negeren ze dan mooi in die laatste recap aflevering.

Ze kiezen er voor de mol echt wel bewust een aantal proeven uit waarbij bewust gemold wordt, dat is toch hoe het al de voorbije seizoenen er telkens aan toe ging.

Enkel van Alexy ben ik quasi zeker dat hij geen mol is. Hij is veelste kandidaats (net zoals Nimrod) in mijn ogen. Nu we het over die olifantenproef hebben: daar gaf hij bv. een correct antwoord toen hij alleen aan het bord stond. Tsja, dat gaat een mol toch nooit doen daar.
Op dat moment was toch al duidelijk dat alle meloenen kapot waren en er geen geld meer te verdienen was? Als mol ga je op zo'n momenten net wél de perfecte kandidaat spelen.
Anders kan je ook zeggen dat Sarah al zeker niet de mol kan zijn aangezien ze 10 correcte antwoorden gaf tijdens het parachutespringen, terwijl gewoon 1 stom foutje totaal onverdacht zou zijn. Geen reden dus om 10 juiste antwoorden te geven als mol en zo de kans te verhogen dat er geld te winnen valt.

Op dat moment was toch al duidelijk dat alle meloenen kapot waren en er geen geld meer te verdienen was? Als mol ga je op zo'n momenten net wél de perfecte kandidaat spelen.
Anders kan je ook zeggen dat Sarah al zeker niet de mol kan zijn aangezien ze 10 correcte antwoorden gaf tijdens het parachutespringen, terwijl gewoon 1 stom foutje totaal onverdacht zou zijn. Geen reden dus om 10 juiste antwoorden te geven als mol en zo de kans te verhogen dat er geld te winnen valt.
Bij die parachutesprong wou Michele perse springen omdat de invloed die je op de grond had veel groter was en daar liet ze het bordje vallen.
Met Pedro waren er ook al vallende bordjes bij Michele in de winkel. Ze kan blijkbaar ook niet golfen en met Hilde kwam het goed uit dat er niets verdiend was bij de proeven met het fruit.
Ze deed van die tirades die niet landen en ik kan me geen proef herinneren dat ze actief meewerkte om iets te winnen (zelfs geen persoonlijk, wat voor een kandidaat altijd belangrijker is dan voor een mol in mijn ogen).

Nu als je achteraf moet gaan uitleggen: waar heeft Sarah gemold en je kan niets laten zien dat je als kijker had moeten zien, is het programma mislukt volgens mij. Dat is mijn ultieme Michele tunnel

Maar bij de vertaalproef had ze samen met Els dan weer quasi alles juist, terwijl dat net een van de makkelijkst te saboteren proeven is.

Ik snap waarom Michèle verdacht wordt, maar net zoals bij de andere 2 heb je ook bij haar echt wel verschillende zaken die je eerder niet verwacht van een mol. Het is bij bijna elk seizoen zo dat je van quasi alle kandidaten in de laatste 2-3 afleveringen compilaties kan maken van wat sabotages lijken, en van wat atopisch mollengedrag lijkt.

Sarah zit bijna altijd op de juiste plaats, doet bijna altijd proeven mee tot op het einde. Dat kan natuurlijk ook geluk zijn, en inderdaad is de parachutesprong een van de zaken die je helemaal niet verwacht van een mol. Heel makkelijk om daar een foutje te maken zonder jezelf verdacht te maken. Tenzij ze al wist dat de anderen wel fouten hadden gemaakt natuurlijk. En van Alexy kan je ook al een heel mooie compilatie maken hé: met de handdoek, die proef in de jungle waar hij er voor zorgde dat enkel hij binnen tijd was, nu net te vroeg de pingpongballen gelost, ...

Nu als je achteraf moet gaan uitleggen: waar heeft Sarah gemold en je kan niets laten zien dat je als kijker had moeten zien, is het programma mislukt volgens mij. Dat is mijn ultieme Michele tunnel

Ongeveer hetzelfde gevoel en ze zegt ook vaak zo van die dingen dat je als mol gewoon niet hoeft te zeggen.
Bij de doerians "We moeten voort, want te tijd tikt.", in de wagens bij het tankstation "We moeten aan hun duidelijk maken dat we moeten toeteren op noen", in het busje als Michèle bijna 5 seconden stil is "Begin over die pingpongshow." "Blijven praten he Michèle".

Ik zou die eetproef ook een hele domme actie vinden als mol, Gilles belooft aan de kandidaten een hint naar wie de mol is als ze het beste eten bij deze proef. Wat doet Sarah dan? Ze eet zich bijna perfect tot op 200 gram, hierdoor is de kans dat daar een kandidaat komt enorm klein. We krijgen dus een gesprek tussen Gilles en de mol en niet het spannende gesprek tussen de mol en een kandidaat.
Later krijgen de kandidaten de vraag op welke stand stond de lach-helm van de mol, als Sarah de mol is heeft ze die informatie helemaal niet gedeeld met de groep. Dit had ze zeker moeten doen, want als zij de mol is hebben de kandidaten geen enkele manier om te weten hoe ze moeten antwoorden op de vraag. Het is een pure gok tussen hard of easy... Voor mij moeten de vragen beantwoordbaar zijn door de kandidaten en dus een vraag zoals hoe vaak lachte de mol met de lach-helm: 5, 8, de droeg mol geen lach-helm

Ik zeg niet dat er geen enkele kans is dat zij de mol is, maar ik ga wel enorm teleurgesteld zijn met haar keuzes als dit het geval is.

Ik heb net het omgekeerde en zou teleurgesteld zijn als Michèle de mol is. Molt teveel "in your face". Ik denk echt dat Michele bewust "molt" om haar verdacht te maken (omdat ze al even weet dat Sarah de mol is). Is nooit aanwezig bij de belangrijke proeven. Ook constant als eerste roepen in welke proef je wel/niet wilt zitten, waarom zou de mol dat ooit zo openlijk doen? Super verdacht want lijkt op voorkennis te wijzen.

Dan zou Michèle al op dag 1 moeten door hebben dat Sarah de mol is want die is al sinds dag 1 zich zo aan het gedragen. Ik zie niet echt een gedragswijziging bij haar waardoor je zou kunnen zeggen dat ze vanaf dan weet wie de mol is en nog meer zelf obvious zit te mollen om zich verdacht te maken ^^

Leuk artikel om te lezen.

“Dit is volgens mijn berekening de mol dit jaar”: wiskundedocent kraakt al 16 keer de code bij Nederlandse mol en voorspelt wie zondag bij ons de verrader blijkt

Kan je met je rekenmachine berekenen wie de saboteur in ‘De mol’ is? Jasper de Jong (40) beweert van wel. De docent wiskunde bewees dat vorige maand nog door voor de 16de keer - op 19 seizoenen - de verrader in de Nederlandse ‘Wie is de mol?’ correct te voorspellen. Hij past zijn formules uit de kansrekening nu toe op de Vlaamse editie. Wie is zijn mol? “Het is nog nooit een advocaat geweest.”

In de zoektocht naar de saboteur van dienst wordt de lichaamstaal van kandidaten geanalyseerd en de mogelijke hints van de makers geïnterpreteerd. Volgens Jasper de Jong is die methode subjectief en leiden ze tot tunnelvisies. “Het is objectiever om met formules uit het kansrekenen te berekenen wie meer of minder verdacht is”, klinkt het. “Ik haal daarvoor niet alleen informatie uit de opdrachten maar ook uit de eliminatierondes. Iemand die zonder pasvragen toch niet afvalt, wordt bijvoorbeeld iets meer verdacht. Alexy en Michèle hebben dit seizoen bijvoorbeeld vanaf de tweede aflevering geen persoonlijk voordeel verzameld, maar toch gingen ze elke keer door naar de volgende ronde. Dat maakt hen iets meer verdacht. Hoeveel verdachter precies, kan je perfect uitrekenen.”

In zijn videoreeks ‘Mollematica’ op YouTube legt de Jong zijn werkwijze uit, maar blijkt ook hoe ingewikkeld de wiskundige formules zijn. “Als je geen basiskennis van kansrekening hebt, zijn de meeste formules, zoals de door mij veel gebruikte stelling van Bayes, moeilijk te begrijpen. Vandaar dat mijn volgers op YouTube vooral studenten en wiskundigen zijn.”

“Maar de conclusie blijft voor iedereen interessant: de finalist, die volgens al de opgetelde berekeningen het meest verdacht is, is volgens mij ook de mol. In de voorbije 19 seizoenen van de Nederlandse ‘Wie is de mol?’, bleek die stelling 16 keer te kloppen. Een mooi resultaat, maar mijn methode is dus niet onfeilbaar. Het blijft kansrekening.”

Bliksemafleiders​

Zondag eindigt het dertiende seizoen van ‘De mol’ met Sarah, Michèle en Alexy in de finale. “Ik vind de Vlaamse versie vermakelijker dan de Nederlandse”, zegt de docent aan de Twentse universiteit. “In Nederland nemen immers enkel bekende gezichten deel: acteurs, artiesten, presentatoren. Dat zorgt vaak voor dezelfde dynamiek. In Vlaanderen is er veel meer variatie. In de beginperiode van de ‘De mol’ dacht ik even dat ik de code had gebroken, want ik had vastgesteld dat de mol toen altijd als eerste huilde bij de eliminaties. Dat klopt ondertussen niet meer altijd, maar het doet wel vermoeden dat de mol zich bij eliminaties meestal schuldig voelt. Bij deze finalisten is Michèle duidelijk de meest emotionele, al kan Sarah er ook wel wat van.”

“Nog een vaststelling: advocaten en psychologen zijn nog nooit de mol geweest. Ik vermoed dat de makers hen gebruiken als bliksemafleiders omdat ze makkelijker verdacht worden door de medekandidaten. In deze finale is Sarah de advocate. Zij verzamelde dit seizoen pasvragen, maar Michèle niet. Sarah is daardoor net iets minder verdacht dan Michèle.

De Jong observeerde nog wel meer. “In de voorlaatste aflevering viel kandidaat Pedro af, ondanks zijn drie pasvragen. De kans is dus groot dat de kandidaten die wél overbleven de identiteit van de mol kennen. Sarah won bovendien bij een van de opdrachten een gesprek met de mol en zei daarbij dat ze haar kamergenoot verdacht. De kamerindeling gebeurt doorgaans op basis van geslacht en in dat geval lag zij met Michèle op de kamer. Dat maakt Michèle meer verdacht. Van de drie finalisten lijkt Alexy het meest vertrouwd te worden. Bij de pingpongopdracht kreeg hij bijvoorbeeld de knop in handen waardoor hij alleen mocht beslissen wanneer de lading balletjes gelost werd. Dat maakt Alexy minder verdacht. Bij de opdracht waarbij handdoeken in de vorm van dieren moesten worden gevouwen, drukte Alexy opzichtig op de verboden rode knop. Een echte mol zou dat bijna nooit doen, want die wil subtiel saboteren. Op haar beurt deelde Sarah niet met de anderen dat haar lachhelm was gesaboteerd. Nochtans zou een mol graag haar helm de schuld geven.”

In de Nederlandse versie wordt in de aanloop naar de finale altijd getoond wie de hoofdverdachte is van elke finalist. “Die informatie is elk jaar belangrijk bij mijn voorspelling van de mol, want de mol wordt bijna altijd verdacht door de andere finalisten. Denk maar aan afvaller Pedro. Helaas ontbreekt dat in de Vlaamse editie. Ondanks dat ik iets minder zeker ben dan bij de Nederlandse versie, wil ik toch op basis van mijn berekeningen wel een voorspelling doen voor de finale van zondag. Volgens mijn methode is Michèle het meest verdacht van de drie finalisten en dus ook de mol.”

Het is ook wiskundig onmogelijk dat Michèle van 5/8 juiste bordjes nog op 5/8 juiste bordjes staat na het wisselen, normaal is dat nog 1/5 kans, maar...
Je ziet ze letterlijk een van die bordjes wisselen, dan één minuut later hangt ze dat foute bordje weer op de exact zelfde plaats waarvan ze dus al wist dat het daar fout hing want het hing zo bij afdrukken van Els.
Michèle is echt wel een slimme, volgens mij realiseer je je wel dat je dat bordje juist van die plaats hebt verhangen en dat je het dus niet terug op die plaats moet hangen.
Als mol was zij gewoon geforceerd om die bordjes zo te hangen, want anders had ze er één meer correct en was de proef dus direct geslaagd. Dan zouden er 6/8 juist hangen en nog 2 fout dus, dan moet Alexy of Sarah gewoon die bordjes wisselen en drukken...

Terug
Bovenaan