Jij denkt dat landen als Marokko Enzo geen belastingen hebben?Dat maakt nu eens niets uit...ze hebben afgedragen. Itt veel nieuwkomers.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jij denkt dat landen als Marokko Enzo geen belastingen hebben?Dat maakt nu eens niets uit...ze hebben afgedragen. Itt veel nieuwkomers.
Allez, ga je nu echt een vergelijking maken tussen een paar duizend gepensioneerde Belgen in Spanje en de 2.5 miljoen mensen van vreemde origine in Belgie waarvan 50% van buiten de EU origineert?Ik vraag me toch af of je een even grote afkeer hebt van de Belgische gepensioneerde in Spanje...
Want die spreken zelden Spaans, hokken samen en voegen niks toe aan de maatschappij...
Ja, ik ga die vergelijking maken. Omdat het er niet toe doet of het er een paar 1000 of 2,5 miljoen zijn. Spanje krijgt namelijk uit alle landen datzelfde soort migranten. Dus voor de lokale bevolking van de Spaanse kuststreken, is dat zeker een grote impact.Allez, ga je nu echt een vergelijking maken tussen een paar duizend gepensioneerde Belgen in Spanje en de 2.5 miljoen mensen van vreemde origine in Belgie waarvan 50% van buiten de EU origineert?
En laat dat woord afkeer maar in uw broekzak zitten. Als je me een racist vindt, zeg het dan maar gewoon rechtuit ipv insinuaties te schrijven.
Nee ik vind dat niet normaal. Maar ik denk dat de discussie hier gaat over de multiculturele samenleving in België?Het toont hier gewoon heel duidelijk aan dat als wij als Belg migreren, we blijkbaar vinden dat er andere regels moeten gelden dan wanneer mensen naar hier migreren.
Die gepensioneerden brengen daar op, die moeten ook niet meer werken. Degene die naar hier komen hebben we het liefst zo snel mogelijk aan het werk.Je bent nu dingen door elkaar ah halen. En afleiden door over gepensioneerden in SpAnje te beginnen. Daar gaat deze discussie niet over.
Qua loyaliteit: Je legt veel te veel nadruk op het symbool van loyaliteit via een paspoort. Hoe oppervlakkig is dat? Loyaliteit meet je niet aan een papiertje, maar aan hoe iemand zich gedraagt, wat die bijdraagt aan de samenleving en hoe verbonden die zich voelt met een land. Het afnemen van een dubbele nationaliteit verandert daar helemaal niets aan. Dit soort symboolpolitiek stuurt alleen maar een boodschap van uitsluiting de wereld in, zonder dat het iets oplost. Je creëert een kunstmatig conflict dat in de praktijk amper speelt. Hoe kan iemand die zich houdt aan de Belgische wet, bijdraagt aan de samenleving en hier een leven opbouwt, opeens minder loyaal zijn omdat die ook een extra paspoort heeft?
Qua neutraliteit: Wat maakt dat eigenlijk uit voor jouw punt? Nationaliteit is nog altijd gewoon een juridisch middel, geen morele graadmeter.
Qua verantwoordelijkheid: Je erkent dat racisme een probleem is, maar legt alsnog de nadruk op "onvoldoende integratie" als oorzaak. Dat is een gevaarlijke veralgemening. Als we het hebben over een vierde generatie die nog steeds niet als "volledig Belg" wordt gezien, zegt dat toch vooral iets over hoe onze samenleving blijft vasthouden aan vooroordelen. Hoe kun je verwachten dat mensen volledig integreren als ze continu het gevoel krijgen dat ze zich extra moeten bewijzen om als gelijkwaardig behandeld te worden? Dubbele nationaliteit heeft daar echt niks mee te maken. Het wordt gewoon gebruikt als een zwak excuus om mensen te blijven zien als "de ander."
Qua "enggeestigheid": Jij bent degene die structurele problemen zoals discriminatie reduceert tot individuele keuzes of fouten. Dat ís enggeestig, want het is nogal kortzichtig om dubbele nationaliteit als hét (of deel van) probleem te zien. Je gaat daarmee volledig voorbij aan de echte uitdagingen van een multiculturele samenleving. en let's be honest: it is niet de eerste keer dat je dit doet. "The devil’s advocate" spelen, irrelevante vragen stellen of flashy statements maken om "interessant" te lijken, en die dan proberen te staven met HLN artikelen of wikipedia links. Deze keer doe je dat met een artikel van... Zuhal Demir out of all people. Serieus? Iemand die vooral bekend staat om polariserende en provocerende uitspraken. Om nadien natuurlijk op je tenen getrapt te zijn, de discussie te staken want "iemand is boertig" en dan op je ignore lijst te zetten.
Op een "vriendelijk" manier discussieren geef je echt geen morele superioriteit. Het is inhoud die telt, niet hoe je je woorden verpakt.
"De vraag stellen is ze beantwoorden" is gewoon een drogredenering van hier tot sjakkamakka. Het feit dat we het hebben over de multiculturele samenleving, zegt niets over of die mislukt of succesvol is. Elke samenleving is constant in beweging en heeft uitdagingen zoals discriminatie, sociale ongelijkheid en identiteitskwesties. Het gaat er niet om of deze dingen bestaan, maar hoe we ermee omgaan. Door telkens bepaalde groepen aan te wijzen als het "probleem," los van de feiten, maak je juist de polarisatie erger waar je zogezegd zo tegen bent.
Ik vraag me toch af of je een even grote afkeer hebt van de Belgische gepensioneerde in Spanje...
Want die spreken zelden Spaans, hokken samen en voegen niks toe aan de maatschappij...
Het toont hier gewoon heel duidelijk aan dat als wij als Belg migreren, we blijkbaar vinden dat er andere regels moeten gelden dan wanneer mensen naar hier migreren.
Ik vind het ook een scheef argument, maar ik denk dat eens in de spiegel kijken en nadenken wat we zelf zouden doen moesten we migreren naar een sterk verschillend land wel nuttig is.Waarop is jouw uitspraak "spreken zelden Spaans, hokken samen en voegen niks toe aan de maatschappij" gebaseerd?
Je zegt daarbij dat het "duidelijk" aantoont dat wij vinden dat er andere regels gelden wanneer we zelf emigregen, maar je kan toch onmogelijk die conclusie trekken uit louter aannames over Belgische gepensioneerden in Spanje?
To be fair, ik zie niet echt hoe in de voorgaande discussie, die op voorhand werd gestuurd naar hoe de multiculturele samenleving mislukt is (in België), er veel werd gezegd over grote thema's zoals klimaat of oorlog hoor.Ik denk dat we echt het al dan niet tijdelijk of halftijds emigreren in het kader van pensioen of 2de verblijf helemaal niet mogen vergelijken met de problemen rond migratie in het kader van economie, mensenrechten, klimaat, arbeid, oorlog,... Dan zijn we appelen met mja, bloemkolen aan het vergelijken me dunkt.
Ik vind het ook een scheef argument, maar ik denk dat eens in de spiegel kijken en nadenken wat we zelf zouden doen moesten we migreren naar een sterk verschillend land wel nuttig is.
To be fair, ik zie niet echt hoe in de voorgaande discussie, die op voorhand werd gestuurd naar hoe de multiculturele samenleving mislukt is (in België), er veel werd gezegd over grote thema's zoals klimaat of oorlog hoor.
Uiteraard, het is imo altijd een goede basis om nieuwe inzichten te krijgen en oplossingen te vinden je in anderen hun situatie te verplaatsen en de zaken vanuit hun perspectief te bekijken.
Het probleem is dat dit voor de gemiddelde Belg in dat opzicht, betreffende migratie, niet eenvoudig is. Simpelweg omdat we er in de omgekeerde richting zo weinig praktijkervaring mee hebben. Het zal dus grotendeels op aannames gebaseerd zijn. Het is uiteraard makkelijk gezegd dat je je wel gaat aanpassen aan de lokale gebruiken, je jezelf gaat mengen in het sociale leven, de taal gaat leren,... wanneer je naar pakweg een ander land verhuist, zeker wanneer de verschillen heel groot zijn, zoals in een land waar pakweg de shariawetgeving van kracht is. En zeker wanneer die verhuis er (grotendeels) gedwongen komt door de omstandigheden in je eigen land.
Net daarom is dat Spanje voorbeeld helemaal niet van toepassing imo.
Het is ook wel logisch dat niemand trekt naar landen die, cru gezegd, om zeep zijn hé. Op zaken zoals ontwikkelingssamenwerking na dan.Het gros van de Belgische migranten zoekt dan eerder in meer westerse landen een ander leven op. Buiten reissector en nobele doelen zoals ziekenzorg en andere hulpverlening zie ik weinigen naar diep centraal Afrika trekken. Het Midden-Oosten zal dan eerder naar de financieel sterkere landen zijn zoals Saudi Arabië en Dubai. Daar zal ook wel samengehokt worden uiteraard maar buiten het feit dat beide immigrant zijn is de financiële en maatschappij onderdrukkende implicaties voor het gast land net iets anders.
Hebben we hier dan steden waar "meer dan 50% van de inwoners buitenlandse roots hebben die in sterk contrast staan met de originele bevolking". Of bedoel je dan gewoon een link hebben met landen die verschillen? Want het lijkt me nogal sterk te gaan claimen dat elke persoon met bepaalde buitenlandse roots niet in onze samenleving past.Ik weet nu niet of in het Midden-Oosten steden bestaan waar meer dan 50% van de inwoners buitenlandse roots hebben die in sterk contrast staan met de originele bevolking. Christelijk VS islam. Verlicht VS conservatief etc.
Antwerpen is die richting aan het uitgaan....Het is ook wel logisch dat niemand trekt naar landen die, cru gezegd, om zeep zijn hé. Op zaken zoals ontwikkelingssamenwerking na dan.
En ik denk dat je ook moeilijk kan vergelijken met plaatsten zoals de VAE of Saudi-Arabië waar mensenrechten en democratie amper bestaan, en de meeste arbeidsmigratie naar Westerse normen eerder slavernij is.
Hebben we hier dan steden waar "meer dan 50% van de inwoners buitenlandse roots hebben die in sterk contrast staan met de originele bevolking". Of bedoel je dan gewoon een link hebben met landen die verschillen? Want het lijkt me nogal sterk te gaan claimen dat elke persoon met bepaalde buitenlandse roots niet in onze samenleving past.
Je hebt 50% buitenlandse roots, en je hebt 50% buitenlandse roots in sterk contrast met de originele bevolking, waarom ik dus vraag wat hij net bedoelt. Hoe bepaal je dat contrast ook.Antwerpen is die richting aan het uitgaan....
Ga eens wandelen in Borgerhout en vergelijk met de meeste dorpen in Vlaanderen....
Antwerpen is die richting aan het uitgaan....
Ga eens wandelen in Borgerhout en vergelijk met de meeste dorpen in Vlaanderen....
Dus je vergelijkt een grootstad met een wereldhaven met een Vlaams boerendorp? In mijn boerendorp bekijken ze u al vies als ge 1 meter over de gemeentegrens woont, want das gene van hier.Antwerpen is die richting aan het uitgaan....
Inderdaad. Het is daarom moeilijk om een vergelijk te maken met de uitgeweken gepensioneerde koppels in benidorm. In de spiegel kan je niet kijken want je kan niet vertrekken vanuit de premisse van niet welvarend land naar welvarend land. Dubai, saudi arabie zijn, als je ergens in een financiële job of engineering zit, wel nog potentiële kandidaten. In navolging van het pizza verhaal/theehuis dat hier al vermeld is zal het nog wel lang duren eer we daar de bruine cafe's hebben met de zware bieren in het straatbeeld gindsHet is ook wel logisch dat niemand trekt naar landen die, cru gezegd, om zeep zijn hé. Op zaken zoals ontwikkelingssamenwerking na dan.
En ik denk dat je ook moeilijk kan vergelijken met plaatsten zoals de VAE of Saudi-Arabië waar mensenrechten en democratie amper bestaan, en de meeste arbeidsmigratie naar Westerse normen eerder slavernij is.

Brussel en antwerpen beginnen kandidaat te worden. Ik weet nu de cijfers 2024 niet maar 35% van niet europese afkomst in 2008 is niet niets natuurlijk.Hebben we hier dan steden waar "meer dan 50% van de inwoners buitenlandse roots hebben die in sterk contrast staan met de originele bevolking". Of bedoel je dan gewoon een link hebben met landen die verschillen? Want het lijkt me nogal sterk te gaan claimen dat elke persoon met bepaalde buitenlandse roots niet in onze samenleving past.
We kunnen blijven hangen op de 50% of dat die groep zich totaal niet integreert (wat ik ook niet zeg) maar als samenleving hiervan zelfs nog maar een fractie opvangt heeft dat wel serieus implicaties op de sociale structuur en cohesie van een samenleving. Ik denk wel dat we daar akkoord kunnen over zijn. Als van die 50% amper 10% een andere visie nahouden op de positie van een vrouw, jood, homosexualiteit, verbod op onderwijs, e.d. dan zit je als maatschappij gewoon met een probleem.Eind 2008 was zo'n 68% van de inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van vreemde origine. Zo'n 35% van de Brusselaars is van niet-Europese afkomst. Het percentage Brusselaars van Europese afkomst en van niet vreemde afkomst bedraagt beide 32%. Vluchtelingen maken het overige 1% uit.[8][9] Hierbij dient opgemerkt te worden, dat de inwoners van gemengde afkomst (zowel Belgische als buitenlandse) gerekend worden als zijnde van vreemde origine.
Volgens een rapport van het Brussels Observatorium voor Gezondheid en Welzijn uit 2006 zijn 46,3% van de inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van buitenlandse oorsprong (dat wil zeggen niet in België geboren). 26,8% van de inwoners van Brussel hebben niet de Belgische nationaliteit (zijn immigrant). In sommige zones van het gewest gaat het vooral om arbeidsmigranten die zich permanent vestigden, in andere wijken zijn de niet-Belgen vooral werknemers van internationale organisaties of buitenlandse studenten die slechts tijdelijk verblijven.
Het zou me niet verbazen als 10% van de autochtone bevolking op één of meerdere punten een andere visie op nahoudt.Als van die 50% amper 10% een andere visie nahouden op de positie van een vrouw, jood, homosexualiteit, verbod op onderwijs, e.d. dan zit je als maatschappij gewoon met een probleem.