De multiculturele samenleving is mislukt?

Multiculturele samenleving is mislukt?

• Ja

• Nee

• Het is niet helemaal OK maar het valt wel mee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
We kunnen blijven hangen op de 50% of dat die groep zich totaal niet integreert (wat ik ook niet zeg) maar als samenleving hiervan zelfs nog maar een fractie opvangt heeft dat wel serieus implicaties op de sociale structuur en cohesie van een samenleving. Ik denk wel dat we daar akkoord kunnen over zijn. Als van die 50% amper 10% een andere visie nahouden op de positie van een vrouw, jood, homosexualiteit, verbod op onderwijs, e.d. dan zit je als maatschappij gewoon met een probleem.
Ik blijf daar niet op hangen hoor, ik vroeg me gewoon af hoe jij xx% niet-Europese (of buitenlandse) afkomst omzet naar "in sterk contrast staan met de originele bevolking", want als je daar gewoon van die afkomst een probleem maakt vind ik dat bangmakerij.
Net zoals @phate_13 denk ik dat voor veel van die punten ook wel aan een serieus percentage originele bevolking komt met een andere visie hoor. De vraag is altijd hoe extreem en hoe daadkrachtig.

Als ik sommige reacties lees dan vraag ik mij toch af of die posters wel met hun voeten in de realiteit staan.

Nogmaals, ga eens naar Antwerpen naar bepaalde wijken, daar is niks meer over wat de naam beschaving waard is.
Cafe's vol met werkloze allochtonen (mannen, de vrouwen zitten thuis) die aan een waterpijp aan het lurken zijn en naar een buitenlandse zender zitten te kijken. Allochtone jongeren die spuwen op alles wat tot de Vlaamse cultuur behoort: Kijkt u naar thuis/familie? Dan bent u debiel.
Jonge vrouwen met een rokje aan die worden uitgemaakt voor slet,...En de lijst is lang....

En dat is zich meer en meer aan het uitbreiden. Als ik naar een plaatselijke openbare sauna ga: allemaal Marokkaanse mannen, geen enkele Marokkaanse vrouw te bespeuren.....

Ik blijf daar niet op hangen hoor, ik vroeg me gewoon af hoe jij xx% niet-Europese (of buitenlandse) afkomst omzet naar "in sterk contrast staan met de originele bevolking", want als je daar gewoon van die afkomst een probleem maakt vind ik dat bangmakerij.
Net zoals @phate_13 denk ik dat voor veel van die punten ook wel aan een serieus percentage originele bevolking komt met een andere visie hoor. De vraag is altijd hoe extreem en hoe daadkrachtig.
Het contrast is er maar de vraag is inderdaad hoe extreem en daadkrachtig die visie is zowel bij autochtoon als allochtoon.

Als ik dan het voorbeeld van VGV moet bijnemen (vaginale genitale verminking) zie je dat die pas in 2001 in het wetboek verschenen is en telkens uitgebreid is.
- 'aanzetten tot uitvoeren'(2014)
- 'verjaring opgegeven bij minderjarige' (2017)
Dan heb ik toch niet het gevoel dat we als multiculturele samenleving stappen vooruit aan het zetten zijn. Is dat bangmakerij? Mogelijks wel want uiteraard is niet iedereen hier schuldig aan maar als je stelselmatig nieuwe mensen naar hier haalt die onderaan de ladder van de maatschappij beginnen zowel financieel, intellectueel maar ook naar normenkader en ethiek die haaks op de europese visie staan blijf je als maatschappij gewoon ter plaatse trappelen.

Allez edit, terwijl ik mijn belgische frietpatatten aan het schillen was daagde me er iets.
Je kan niet verwachten van nieuwkomers dat ze de belgische wetgeving van buiten moeten kennen eer ze aanspraak maken op een of ander statuut maar het feit dat onze wetgeving nu duidelijk zaken erin moet zetten die vroeger gewoon niet ter sprake kwamen toont gewoon aan dat een maatschappij haar normen en waarden niet expliciet in een wetboek gegoten worden maar gewoon impliciet ingebouwd zijn in de samenleving.

Laatst bewerkt:
Als ik sommige reacties lees dan vraag ik mij toch af of die posters wel met hun voeten in de realiteit staan.
Idem
Nogmaals, ga eens naar Antwerpen naar bepaalde wijken, daar is niks meer over wat de naam beschaving waard is.
Cafe's vol met werkloze allochtonen (mannen, de vrouwen zitten thuis) die aan een waterpijp aan het lurken zijn en naar een buitenlandse zender zitten te kijken.
Hoe komt het dat ze werkloos zijn?
Zitten er andere cafés geen werkloze mannen samen die hun geld spenderen aan bier drinken?
Allochtone jongeren die spuwen op alles wat tot de Vlaamse cultuur behoort: Kijkt u naar thuis/familie? Dan bent u debiel.
En hoeveel allochtonen worden niet uitgesloten omdat ze allochtoon zijn.
Jonge vrouwen met een rokje aan die worden uitgemaakt voor slet,...En de lijst is lang....
En de autochtone man maakt geen opmerkingen zeker...
En dat is zich meer en meer aan het uitbreiden. Als ik naar een plaatselijke openbare sauna ga: allemaal Marokkaanse mannen, geen enkele Marokkaanse vrouw te bespeuren.....
En jij wilt specifiek met een Marokkaanse vrouw in de sauna omdat?

Cafe's vol met werkloze allochtonen (mannen, de vrouwen zitten thuis) die aan een waterpijp aan het lurken zijn en naar een buitenlandse zender zitten te kijken. Allochtone jongeren die spuwen op alles wat tot de Vlaamse cultuur behoort: Kijkt u naar thuis/familie? Dan bent u debiel.

Wat een HLN-commentsectie-post, vol vooroordelen en clichés. Ik vraag me echt af of je überhaupt ooit contact hebt gehad met iemand die toevallig "een tintje bruiner" is.

Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? Dacht je dat iedereen gewoon zou instemmen met wat losse slogans zonder inhoud? Wil je echt verschillende perspectieven horen en een eerlijk gesprek voeren, of gewoon blijven roepen wat je al denkt?

Van "ja, maar ze zijn tegen homo's", naar "cafe's vol met werkloze allochtonen" tot "uitmaken voor slet". You're all over the place.

Ik ben oprecht benieuwd: wat is je bedoeling met dit soort opmerkingen, als topic starter zelfs? Wil je iets bijdragen aan het gesprek, of gewoon wat frustratie kwijt?

Er wordt hier nogal veel met anekdotiek gezwierd langs beide kanten om het al dan niet bestaan van de cultuurkloof tussen autochtonen en allochtonen aan te duiden. Hier zijn nochtans redelijk gedetailleerde cijfers van onder vorm van de vijfjaarlijkse survey 'Samenleven in Diversiteit' van de Vlaamse Overheid. Er zitten daar eerlijk gezegd toch een paar betreurenswaardige resultaten tussen (laatste resultaten van 2022):

Houding t.o.v. homoseksualiteit:

hp5hj0G.png

J2yz5GY.png

RdVj3BS.png

Houding geloof vs. overheid:

Zk8ui7S.png

Ook enkele onderdelen die misschien beter meevallen dan de algemene perceptie.

Houding t.o.v. onderwijs voor vrouwen:

hueYzpM.png

Houding t.o.v. extremistische groeperingen:

m81Qvvf.png

2) Normen en waarden van het bestemmingsland begrijpen en respecteren. Dit kan perfect hand in hand gaan met behoud van eigen cultuur. Het spreekt voor zich dat het aanhangen van ideologieën die haaks op de onze staan niet gewenst zijn.

Zoals velen hier al aanhaalden is iets zoals holesexualiteit oke vinden niet perse een Vlaamse waarde. Misschien recent wat meer aan het worden wel. Maar in mijn middelbaar vol blanke jongens was het vroeger toch niet echt oke om homo te zijn.

De huidige transgender dingen al helemaal.

3) Deelnemen aan de samenleving (werken, sociale activiteiten, verenigingen, cultuur, enz) en niet enkel beperken tot samenhokken met je lotgenoten.
Niet echt mee eens. Liever een immigrant die de wetten respecteerd en werkt dan eentje dat niet werkt en deze activiteiten doet. Ik denk dat we veel nood hebben aan harde werkers in jobs als de bouw en de haven, en dat die dan samenhokken met hun landgenoten kan helemaal geen kwaad.

In tegendeel. Ik hok ook samen met mijn mede genoten van de blanke hogere middenklasse en heb geen nood aan dat te veranderen.

Wat een HLN-commentsectie-post, vol vooroordelen en clichés. Ik vraag me echt af of je überhaupt ooit contact hebt gehad met iemand die toevallig "een tintje bruiner" is.

Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? Dacht je dat iedereen gewoon zou instemmen met wat losse slogans zonder inhoud? Wil je echt verschillende perspectieven horen en een eerlijk gesprek voeren, of gewoon blijven roepen wat je al denkt?

Van "ja, maar ze zijn tegen homo's", naar "cafe's vol met werkloze allochtonen" tot "uitmaken voor slet". You're all over the place.

Ik ben oprecht benieuwd: wat is je bedoeling met dit soort opmerkingen, als topic starter zelfs? Wil je iets bijdragen aan het gesprek, of gewoon wat frustratie kwijt?
Ik geef gewoon de realiteit mee: er is wel degelijk een cultureel probleem bij een groot deel vd bevolking met allochtone afkomst.

Omschrijf cultuur probleem en waar zit het verschil voor u met maatschappelijk probleem?
Vrouwen die ´onderdanig' zijn tov de man. Een tweederangsrol.
Extreme afkeer van LBTG

De rest zou je dan met enige goodwill nog kunnen definieren als maatschappelijke problemen. (Zoals : 'Ga jij werken voor al die Belgen',...)

Ik zou zeggen eerder culturele verschillen dan problemen. Maar ik ben Brt niet.

Je kan denk ik wel niet ontkennen dat bepaalde culturen toch haaks staan met onze leefwereld.
Goh, als de cultuur een product is van in een andere omgeving te leven en dus noodzakelijk is om te overleven, ja. Maar je kan niet verwachten dat als die personen uit hun omgeving worden gehaald, ze gemakkelijk oude gewoonten/denkwijzen laten vallen.
Vrouwen die ´onderdanig' zijn tov de man. Een tweederangsrol.
Vrouw aan de haard bedoel je dan?
Extreme afkeer van LBTG
Zoals Trump?

Ik woon in een gemengde buurt in Gent en heb gestemd voor 'het valt wel mee'. Ik heb over bepaalde aspecten wel een mening, maar ik heb er in het dagelijkse leven weinig last van dus het beheerst m'n leven niet. Op bepaalde vlakken zoals culturele evenementen of culinair vind ik het een verrijking. Ze brengen ook wat meer leven in de openbare ruimte.

Maar ik heb makkelijk spreken want ik ben een man.

Van vrouwelijke vrienden/familie/kennissen hoor ik wel wat anders, voornamelijk in verband met de Noord-Afrikaanse/Turkse/Arabische machocultuur en gedrag tov vrouwen.
Bepaalde muziek die deze mensen aantrekt in een danscafé? Nope, op zo'n avonden gaan ze niet meer.
'Savonds alleen door bepaalde buurten wandelen? Nope, niet aangenaam.
Als vrouwelijke leerkracht gezag uitoefenen tegen die gasten? Nope, good luck.

Zoals velen hier al aanhaalden is iets zoals holesexualiteit oke vinden niet perse een Vlaamse waarde. Misschien recent wat meer aan het worden wel. Maar in mijn middelbaar vol blanke jongens was het vroeger toch niet echt oke om homo te zijn.

De huidige transgender dingen al helemaal.
Bekijk gewoon even de statistieken die @Jenthe hierboven postte. Het is duidelijk dat we als Vlaming er ook nog niet helemaal zijn, maar de cijfers van de niet-EU allochtonen zijn toch wel veelzeggend.

Niet echt mee eens. Liever een immigrant die de wetten respecteerd en werkt dan eentje dat niet werkt en deze activiteiten doet. Ik denk dat we veel nood hebben aan harde werkers in jobs als de bouw en de haven, en dat die dan samenhokken met hun landgenoten kan helemaal geen kwaad.
Zolang die groep beperkt is én de migratie van tijdelijke aard is ben ik akkoord.

Er wordt hier nogal veel met anekdotiek gezwierd langs beide kanten om het al dan niet bestaan van de cultuurkloof tussen autochtonen en allochtonen aan te duiden. Hier zijn nochtans redelijk gedetailleerde cijfers van onder vorm van de vijfjaarlijkse survey 'Samenleven in Diversiteit' van de Vlaamse Overheid. Er zitten daar eerlijk gezegd toch een paar betreurenswaardige resultaten tussen (laatste resultaten van 2022):

Houding t.o.v. homoseksualiteit:

hp5hj0G.png

J2yz5GY.png

RdVj3BS.png

Houding geloof vs. overheid:

Zk8ui7S.png

Ook enkele onderdelen die misschien beter meevallen dan de algemene perceptie.

Houding t.o.v. onderwijs voor vrouwen:

hueYzpM.png

Houding t.o.v. extremistische groeperingen:

m81Qvvf.png
Wat je ook ziet is hoewel men altijd de nadruk legt op niet-Europese herkomst, er binnen Europa ook best wel landen zijn waar men gemiddeld gezien een pak conservatiever is dan hier. En veel van die eerste stellingen over homoseksualiteit geven mij dezelfde indruk als de oudere generaties hier: "ze mogen doen wat ze willen als ik er niet mee wordt geconfronteerd, maar het huwelijk is tussen een man en een vrouw, en mijn kind moet zo niet thuiskomen". Dat is betreurenswaardig, maar ik denk niet dat het realistisch is anders te verwachten, het gaat over hoe mensen (uit een conservatievere cultuur) hierover denken. Dat is niet hetzelfde als geweld plegen.

Wat mij eigenlijk het meest afschrikt is de houding rond geloof en overheid, dat vind ik absurd (ook 1/20 Belgische herkomst, wtf). Daar hoop ik dat men het gezien die laatste stelling niet zo extreem ziet.

De vraag is voor mij dan wel, betekent dit nu dat de multiculturele samenleving mislukt is? En vooral, wat kopen we daarvoor?
All fax no mail.
Ik ben niet jong of hip genoeg om dat te kennen en zelfs in "mijn jonge tijd" vonden we als jonge gasten mensen die naar familie of thuis keken debiel. Ik mag hopen dat niemand zoiets gaat linken aan integratie.

Laatst bewerkt:
Ik woon in een gemengde buurt in Gent en heb gestemd voor 'het valt wel mee'. Ik heb over bepaalde aspecten wel een mening, maar ik heb er in het dagelijkse leven weinig last van dus het beheerst m'n leven niet. Op bepaalde vlakken zoals culturele evenementen of culinair vind ik het een verrijking. Ze brengen ook wat meer leven in de openbare ruimte.

Maar ik heb makkelijk spreken want ik ben een man.

Van vrouwelijke vrienden/familie/kennissen hoor ik wel wat anders, voornamelijk in verband met de Noord-Afrikaanse/Turkse/Arabische machocultuur en gedrag tov vrouwen.
Bepaalde muziek die deze mensen aantrekt in een danscafé? Nope, op zo'n avonden gaan ze niet meer.
'Savonds alleen door bepaalde buurten wandelen? Nope, niet aangenaam.
Als vrouwelijke leerkracht gezag uitoefenen tegen die gasten? Nope, good luck.

Je hebt recht op jouw mening en jouw interpretatie, maar met die argumenten die jij geeft, zou ik zeggen: ja, het is gewoon mislukt.
Als ik vraag: is het veilig om door die straat te wandelen, zelfs om 22h00 's avonds en het antwoord dat ik krijg is gebaseerd op het feit dat ik een man van 1m81 ben en minder snel/geen tuig aantrek, terwijl een vrouw in die straat echt moet vrezen lastig gevallen te worden of erger, dan valt dat niet mee, dan is die straat gewoonweg niet veilig.

Je hebt recht op jouw mening en jouw interpretatie, maar met die argumenten die jij geeft, zou ik zeggen: ja, het is gewoon mislukt.
Als ik vraag: is het veilig om door die straat te wandelen, zelfs om 22h00 's avonds en het antwoord dat ik krijg is gebaseerd op het feit dat ik een man van 1m81 ben en minder snel/geen tuig aantrek, terwijl een vrouw in die straat echt moet vrezen lastig gevallen te worden of erger, dan valt dat niet mee, dan is die straat gewoonweg niet veilig.
Stel je nu dat er geen enkele blanke man grensoverschrijdend gedrag zal vertonen als hij een vrouw alleen snachts in een bepaald steegje zou tegenkomen?

Terug
Bovenaan