Stel je nu dat er geen enkele blanke man grensoverschrijdend gedrag zal vertonen als hij een vrouw alleen snachts in een bepaald steegje zou tegenkomen?
Neen, net zomin ik overigens het tegenovergestelde stel, bij de meeste mannen. Vind het wel veelzeggend dat jij hier per se "blank" als tegenpool zet, het probleem is niet de kleur van die mensen voor de duidelijkheid, het ging in deze bijvoorbeeld over verschillende gradaties van machocultuur en vrouwonvriendelijk gedrag, daar heeft biologische afkomst niets mee te maken.
Een stuk van de "machocultuur" kan even goed socio-economisch te verklaren zijn, en ja dat komt ook bij "blanke mannen" voor, maar ik ben ook niet geneigd te denken dat een cultuur/religie daarbij een verwaarloosbare factor is, daarvoor is de impact daarvan op andere vlakken ook te groot.
Ik vraag me nu wel af of in een monoculturele stadsbuurt of stad zoiets dan niet voorvalt. Onveiligheid in zo'n plaatsen nu gebruiken om het over de multiculturele samenleving te hebben lijkt me gewoon kort door de bocht.
Gedachtenexperiment:
Moest er geen enkele migrant ooit dit land zijn binnengekomen was die sociaal-economische onderlaag wel bevolkt door mensen van Belgische afkomst, ik vraag me toch af hoe veel beschaafder die zouden zijn. Dat is natuurlijk zuiver fantasie, maar ik vraag me toch altijd af in hoeverre we al dit "onaangepast" gedrag nu moeten verklaren door verschillende culturen, en of de "status" in de maatschappij daar niet (groten)deels achter zit. Ik vermoed dat wie in deze topic komt verkondigen dat de multiculturele samenleving heeft gefaald dan gelooft dat we een pak minder van bepaalde misdragingen en misdaden zouden zien, terwijl ik daar niet zo zeker van ben.
Gedachtenexperimenten en fantasie zijn niet nodig, je kan gewoon naar bepaalde concrete voorbeelden kijken.
Wat betreft onveilige, socio-economische achtergestelde buurten in grootsteden zou je misschien gelijk hebben (al betwijfel ik het), maar ik betwijfel ten zeerste of we in een monocultureel West-Europa bijvoorbeeld op dit moment op Kerstmarkten op het bezit van messen aan het controleren zouden zijn.
Waarom betwijfel ik dat? Omdat dat vroeger niet nodig was, en messen geen recente uitvinding zijn.
Want die dreiging heeft daar gewoonweg een culturele component lijkt mij (men viseert een katholieke/christelijke traditie), is geïnspireerd door religieus extremisme, die ook nog eens een link met conflicten buiten Europa die er anders niet zou zijn (de link, niet de conflicten).
En vooraleer ik me weer moet verdedigen tegen een vraag zoals die van Pardal, ja, ik besef dat dat een minderheid van een minderheid van een minderheid is... maar het is wel het resultaat dat telt.
Plus louter van te filosoferen of de nadelen er ook niet zouden zijn indien we géén multiculturele samenleving zouden hebben, zou ik het succes dan toch eerder verdedigen op basis van wezenlijke verdiensten/meerwaarde en niet op het trachten te minimaliseren van de zaken die duidelijk wél mislukt zijn... Dat ontbreekt wat mij betreft toch een beetje in deze thread, maar goed, minder dan 10% antwoord op 'neen' op de vraag natuurlijk.
Mij lijkt het voornaamste dat we "gekocht" hebben een deel kortetermijnwinst is geweest, zonder na te denken over de langetermijngevolgen, en daarbij ben ik overigens even kritisch voor onze samenleving, zo niet meer, dan tegenover de mensen die vroeger naar hier migreerden, het zou ook in hun voordeel geweest zijn als we dat beter hadden aangepakt.
Ik zou vooral echter in het hier en nu nog trachten in te grijpen met véél strengere regels op migratie naar de toekomst toe en het verankeren van bepaalde waarden en normen die vroeger "evident" waren, niet louter omwille van de multiculturele samenleving zelfs.