Ik zal meer zeggen. Stomme anekdote misschien, maar bij mij kwam het in ieder geval binnen op vakantie naar een Canarisch eiland. Daar konden we gaan kijken naar klifwoningen van de oorspronkelijke bevolking. Of eerder: primitieve overdekte 'holen' in de grond op zeeniveau en gaten in bergen waar ze het graan bewaarden. Ging ook over hun religie ivm de bevolkingsbeperking en zo, redelijk straf. De natuurreligie, stammen, etc. Het ging over hun pottenbakkunst en die vrouw van het museum legde uit hoe opzienbarend het was om zo kleien mannetjes te vinden met beharing op getekend, met 'eretekens' op, omdat dat aangeeft dat ze al een zelfbeeld hadden. Dat ze al bezig waren met hoe ze in de wereld stonden. Toen vroegen we aan elkaar hoe oud we dachten dat het was. 30.000 jaar oud? 10.000 jaar oud? Dat laatste zou mijn gok zijn...
500 jaar. Dat krijg je met een monoculturele samenleving die geen uitwisseling heeft, geen contact met andere samenlevingen. Terwijl andere bevolkingsgroepen hele vloten bouwden, wij al 200 jaar Van Eyck hadden, Caravaggio in Italië al schilderijen hadden gemaakt, hadden ze daar kleien ventjes en 'een vorm van zelfbeeld', zonder geschreven woord. Daarmee wil ik helemaal niet laatdunkend doen over die andere samenleving, of zeggen dat onze manier de enige is. Maar qua complexiteit zit je toch overduidelijk met een gebrek aan evolutie zodra je er geen culturele uitwisseling en interactie is. En in die ontzettend monoculturele samenleving werden kinderen geslacht om niet met te veel te zijn, en waren er evenzeer misdragingen en was er evenzeer strijd binnen hun maatschappij.
Interessant voorbeeld.
Ik ga zeker niet ontkennen dat inzichten uit andere culturen verrijking
kunnen bieden.
Maar je kan een eiland waar een primitieve bevolking volledig afgesloten leefde toch niet vergelijken met een westers land als België anno 2024?
Zelfs al stoppen we migratie volledig, men kan nog steeds reizen, internet is wereldwijd beschikbaar, en wanneer in China iets nieuws uitgevonden wordt is het bij wijze van spreken de dag nadien te koop in België.
Ik denk niet dat we een gebrek aan inzichten zullen ondervinden.
Verder is het uitwisselen van inzichten voornamelijk voordelig voor diegene die 'achter' staat en ik zou zeggen dat dat over het algemeen niet België is.
De mate dat migratie in de 20e / 21e eeuw voorkomt kan je ook niet vergelijken met de eeuwen daarvoor. Ik heb geen cijfers maar het lijkt me wel zeer aannemelijk dat de migratiestroom wanneer bv de oorlog in syrie uitbrak, deze een pak groter, sneller, en over langere afstanden was dan migratie in de middeleeuwen. Ik ben geen historicus - misschien zijn er wel cataclismische events in de geschiedenis die zulke grote migratiestromen veroorzaakt hebben. In zulke gevallen vermoed ik wel dat ze telkens voor een stevige ontwrichting van de lokale maatschappij gezorgd hebben.
Migratie kan voordelen bieden maar het moet in beperkte mate gebeuren.
Doorgaans toch niet bij mij dan, mijn mening over dat dergelijke "minder populaire" jobs is overigens vrij helder: in plaats van een "onderklasse" te willen aantrekken waarbij je mensen aantrekt die bereid zijn aan een karig loon die job uit te oefenen waarvoor je "hier" niemand vindt, moet men gewoon meer betalen (en/of het zelf doen. Ik heb géén poetsvrouw bijvoorbeeld). Vreemd hoe de wetten van de economie soms inderdaad niet mogen gelden. Al worden verpleegkundigen nog niet echt slecht betaald denk ik, en daar zal je ook andere maatregelen moeten treffen (respect voor hulpverleners bijvoorbeeld, hé, kijk eens aan...).
Dit 100%. Mijn verstand kan er niet bij dat we bepaalde jobs hebben die men minderwaardig acht om een of andere reden, en dat men dan migranten wil aantrekken om die jobs in te vullen. Ja dat is een simpele manier om het probleem op korte termijn op te lossen (als in: de vacatures ingevuld te krijgen), maar op lange termijn is dat misschien HET voorbeeld van hoe het niet moet. Je trekt mensen aan die al problemen zullen ondervinden in de maatschappij omdat ze de taal, wetten, gewoontes niet kennen en je propt ze in een job die men als minderwaardig beschouwd? Welk genie heeft dat bedacht?
De enige mogelijke resultaten zijn dat A) ofwel blijft de migrant vastzitten in een soort minderwaardige positie of B) de migrant werkt zich op in de maatschappij en wil de minderwaardige job niet meer uitvoeren waardoor je weer een nieuwe moet zoeken.
In realiteit zal het eerder optie A) zijn, zeker op korte termijn. En uw migrant begint in te zien dat hij vastzit in een minderwaardige positie en wordt gefrustreerd, en de belg denk 'ja maar het is toch beter dan waar je vandaan komt, en je wist toch waar je op inging dus waarom klaag je?'
Men moet werken aan het opwaarderen van deze jobs.
Ik vind vuilophalers, kuispersoneel, arbeiders aan de band, ... niet minderwaardig. Het zijn wel jobs waar je weinig skills voor nodig hebt waardoor het eerder laagbetaalde jobs zijn. In dat opzicht zou ik liever zien dat mijn kinderen andere jobs vinden, want dat geeft meer financiele zekerheid in het leven. Maar dat betekend niet dat ik neerkijk op mensen die zulke jobs uitvoeren. Ik ben er soms zelfs jaloers op want ik geloof dat zij minder werkstress hebben dan mezelf.
Doordat deze jobs geen skills vereisen zal je er waarschijnlijk ook meer mensen vinden die gewoon geen opleiding genoten hebben en geen andere opties hebben.
Dat help natuurlijk niet met het imago, maar hoe pak je dat aan?
Zorgkundigen zijn een iets andere categorie want je moet er al iets meer skills voor hebben en dat is dikwijls een zware job.
Ik heb nog nooit iemand neerbuigend horen doen over zorgkundigen trouwens - het lijkt me eerder dat de tekorten daar eerder komen puur omdat de verloning niet in verhouding staat met het werk, los van de mate van respect die men krijgt als zorgkundige.
In plaats van de gemakkelijke en goedkope oplossing te grijpen - laat de markt werken: vind men niet voldoende zorgkundigen? Betaal ze dan meer. In plaats van buitenlanders naar hier te halen met alle bijhorende problemen. Als ik of mijn familie in het ziekenhuis lig heb ik wel liefst dat we onze zorgen duidelijk kunnen maken aan de zorgkundige zonder een tolk nodig te hebben.