In het Belgische plaatsje Tongeren vond de afgelopen maand een megaproces plaats tegen vijf mannen die in 2015 betrokken waren bij de dood van de Italiaans-Vlaamse clanbaas Silvio Aquino. Was het een liquidatie of een uit de hand gelopen ontvoering? ‘Ik heb op deze dag gewacht om de waarheid te...
revu.nl
In Genk is er zelfs een lokale radiozender die enkel in het Italiaans uitzendt. Genoeg Italiaanse en Portugese cafés enz...
Dat op zich stoort me niet. Ken in Genk echter géén straten waar ik me in een vreemde omgeving acht door Italiaanse opschriften in plaats van in de landstalen. Ik heb nog nooit gehoord van kinderen/gezinnen die taalachterstand hebben omdat thuis enkel Italiaans gesproken wordt. Zeker niet na zoveel generaties. Dat lijkt mij een relevante vergelijking want hier wordt/werd naar gastarbeid als verklaring gewezen, maar het is duidelijk niet met alle gastarbeiders zo verlopen.
Dus is er geen enkel probleem met volgende personen: Roemenen, Bulgaren, Tsjetjenen, Roma? Allez zelfs Rousseau kon het benoemen. Voor de duidelijk leg ik geen verband tussen nationaliteit en criminaliteit.
Je legt geen verbanden, maar noemt inderdaad een aantal nationaliteiten op waarvan een aantal inderdaad oververtegenwoordigd zijn in onze gevangenissen - objectieve cijfers - wat eigenlijk mijn punt net staaft, en waar Rousseau inderdaad op ongelukkige wijze uitspraken heeft gedaan, maar waar blijkbaar toch extra zorgen rond zijn want onze (Vlaamse en stedelijke) overheden hebben bijvoorbeeld Roma-experten in dienst, waar men dit voor andere etniciteiten niet heeft. Dit kan natuurlijk problemen in meerdere richtingen inhouden, ook langs de kant van onze samenleving.
Ik vind het echter jammer dat men in België géén etnische data mag registreren, dan zouden we hier een écht debat kunnen voeren. België en andere landen hebben in het verleden wél officieuze lijsten erop nagehouden, maar dat is gevaarlijk om conclusies uit te trekken. Voor Nederland zijn er wél data buiten louter de gevangenispopulatie en daar zie je wél verschillen...
Neen vluchtelingen van oorlogen zitten met trauma's/ indoctrinaties van hun autoritaire leiders. Volgens mij dient er dan ook eerst een genezingsproces in gang gezet te worden eer ze aansluiting met onze maatschappij kunnen vinden.
Dat is een discussie tot waar onze verantwoordelijkheid als samenleving voor oorlogen vér buiten onze grenzen reikt, en welk recht onze samenleving heeft qua draagkracht en veiligheid.
De opvang van Oekraïners vond ik alvast véél logischer dan de opvang van Syriërs.
Ga je het gedrag van enkelingen overdragen aan een hele bevolkingsgroep. Misschien best dan ook alle mannen castreren, dan zijn er geen verkrachtingen meer...
Denk dat je mij ook niet moet verdenken van mildheid jegens (bewezen) verkrachters, minstens chemische castratie zou ik daar gerust overwegen.
Verder neen, niet het gedrag van enkelingen naar een hele bevolkingsgroep, wél een kritische blik jegens religieus fundamentalisme en het terrorisme dat daar uit voort vloeit. Ik heb dan ook een concreet voorbeeld genoemd van én illegale migratie én religieus fundamentalisme dat zich uit in gewelddadig terrorisme, dat er niet zou geweest zijn in een monoculturele samenleving, dus dat lijkt me relevant niet? Soms falen systemen ook door uitzonderingen, zelfs al loopt het in 99% van de andere gevallen goed.
Ik heb er géén probleem mee dat een migrant naar hier migreert en zijn religie niet opgeeft, ik heb er wél een probleem mee wanneer sommigen hun religieuze wetten boven die van onze vrije Westerse samenleving zetten.
Het extreem verregaande geweld kan je inderdaad nog toeschrijven aan enkelingen, maar als je gaat kijken naar de thread over radicalisering in het onderwijs: genoeg voorbeelden waarbij het heus niet meer beperkt blijft tot enkelingen. Van het eisen dat brooddozen gescheiden worden in de basisschool tot leerkrachten die vrezen voor hun leven (in Wallonië dan).
Bij u niet nee, in mijn boerendorp worden deze winkels door het beleid systematisch geweigerd.
Geen idee uit welk boerendorp jij komt natuurlijk, maar we leven ook in een tijd waarin veel boerendorpen sowieso al geen supermarkt meer hebben.
wat is voor u het verschil tussen internationaler en multi-culturaliteit? Want ik mag hopen dat ik niet tot dezelfde culturele groep als een Hollander mag gerekend worden.
Goh, dergelijke verschillen zijn sowieso gradiënten: ik heb er eigenlijk géén enkel probleem mee om te zeggen dat ik me als Belgisch Limburger op bepaalde punten véél beter kan verstaan met een Nederlands Limburger dan met een West-Vlaming eerlijk gezegd, op andere vlakken is de factor Belg/Vlaming sterker.
Het verschil zit hem in dat ik van internationale expat, bv. een Portugese student die in Maastricht komt studeren (in de zomer nog met zo ene gebabbeld) niet dezelfde aanpassing verwacht dan van iemand die naar hier migreert, maar zijn eigen cultuur dermate verregaand blijft behouden dat anderen zich afvragen of onze samenleving zo nog wel kan werken.
Die internationaliteit is "tijdelijk", en als het voorbeeld van die Portugese student zich permanent in Nederland zou vestigen, zou ik verwachten dat die Nederlands leert, eventuele kinderen ook in het Nederlands grootbrengt, etc. ik zeg niet dat andere nationaliteiten dat de facto niet doen voor de duidelijkheid, maar er lijken mij wél verschillen te zijn.
neen toeristen verblijven er tijdelijk, geven geld uit, sommige breken de boel af (vele steden die iets aan massa toerisme willen doen) ik heb over personen die hun leven hier gaan opbouwen.
De discussie dan natuurlijk ook welke mate van integratie of zelfs assimilatie op bepaalde vlakken je mag of moet verwachten wanneer je je leven elders gaat opbouwen. Je kinderen de lokale taal laten leren, en ook gebruiken buiten school lijkt mij dan bijvoorbeeld een evidentie, ik heb in een andere thread een voorbeeld uit VRT NWS gegeven van ouders die duidelijk andere prioriteiten hebben.
Er is daar vooral een groot cultureel verschil tussen de grote steden en bv the Rust Belt. Daarbovenop spreken we over verenigde staten, met elke echt wel een andere cultuur (maar dit is mijn persoonlijke mening, ben geen Amerika kenner)
Ook geen expert maar het gemeenschappelijke project lijkt me daar wél sterker, ondanks dat elke staat wel z'n eigen identiteit ook.
Verder ga ik wel even niet meer (kunnen) reageren op posts die tot in dergelijke details worden uitgespit.