De multiculturele samenleving is mislukt?

Multiculturele samenleving is mislukt?

• Ja

• Nee

• Het is niet helemaal OK maar het valt wel mee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Het moet langs beide kanten komen en het gedrag dat door velen van die jongemannen geetaleerd wordt toont aan dat ze daar geen interesse in hebben. Er zijn genoeg handen uitgereikt geweest over de jaren heen, het is lang niet meer de situatie die het was in de jaren 70/80.
Het moet inderdaad van beide kanten komen. Maar ik ben er niet van overtuigd dat de situatie verbeterd is sinds de jaren 70/80 voor minderheidsgroepen.

Hoofddoeken worden op veel werkplaatsen nog altijd niet getolereerd. Personen worden nog altijd op de woninghuurmarkt gediscrimineerd op basis van hun naam. Geen 20 jaar geleden werden intern bij interims BB bij vacatures gezet om aan te duiden dat de werkgever geen buitenlanders wou hebben.

Als je geconfronteerd wordt met bovenstaande dingen, ga je dan niet op een bepaald denken/stellen fuck dees en u afzetten tegen de maatschappij?

Dergelijke claims kunnen niet worden gemaakt zonder bronnen
Waar legt u dan de oorzaak van een 'bepaald gedrag'?

Anekdotisch verhaal is anekdotisch maar ik heb een maat die in afrika blauwhelmen of iets dergelijk moest gaan opleiden. Er is daar letterlijk gewoon geen langetermijndenken aanwezig in het gebied waar hij zat. Wat ga ik vanavond eten dat is belangrijk. Morgen zien we wel. Opleiding van 8u tot 17 uur is van 10 uur tot max 15u als je geluk hebt.

Interessante vraagstelling.

My 2 cents en graag jullie kijk erop.

In dit geval (het citeren is niet goed gegaan) maakt het wel degelijk uit waar je woont. Honderden jaren geleden, in heel warme landen had het geen zin om eten te bewaren voor morgen. Het was of op of het bedierf zo snel dat er geen houden aan was. Het had geen zin een poging te wagen, want het hield geen stand. Wat je morgen at, dat moest je dan maar zien. Die kwaliteiten (plannen, organiseren, ed) werden ook niet ontwikkeld. In landen die kouder waren, waar de temperatuur het toeliet om iets te bewaren, wist men wel ongeveer wat men morgen, de dag erna, en de komende weken (ongeveer) zou eten. Daar werd het plannen, organiseren, ed ontwikkeld en verder ontwikkeld. Mede ook omdat de omgeving dat vroeg (nadenken over hoe om te gaan met het wassende water, bijvoorbeeld). De wereld bleek enigszins maakbaar.. en dat is nogal bepalend voor het wereldbeeld in het noorden van Europa. In het zuidelijkere deel van de EU, wordt er minder geplanned ed…

Het zelfde gaat op of je een zeevolk bent of juist een bergvolk: je staat anders tegenover een vreemdeling en daarmee ook tegenover veranderingen, nieuwigheden. Ook dat is bepalend hoe je je als volk, groep, ontwikkelt.

Konden alle leden van een Noord-Europese samenleving goed plannen & organiseren? Nee, uiteindelijk raakten mensen die dat niet goed konden, om welke reden dan ook, aan de onderkant van de samenleving en zij bungelden, als groep, als families die onderontwikkeld raakten, onderaan, een situatie die zichzelf grotendeels in stand hield. Armoede en (on)ontwikkeling worden van generatie op generatie doorgegeven. Je kan het ook verwaarlozing noemen. Je kan het ook zien als dat een kind dat opgroeit een kans moet zien om het beter te kunnen doen dan zijn ouders. Als je die kans niet hebt, niet ziet en er word je verteld dat het geen zin heeft, welke ambitie leg je dan aan de dag?

Je had ook wel inheemse koloniën waar deze families heen moesten verhuizen waar ze op dwingende wijze geleerd werd dat op maandag de was gedaan werd, op dinsdag de ramen, op woensdag was het gehaktdag…. Van uit het idee dat de mensen niet wisten hoe het moest en met wat structuur en strikt geloof, er wel in zouden slagen. Dat bleek helemaal niet te lukken. Tegenwoordig is wel duidelijk dat tegen verwaarlozing weinig te doen is.. het enige is de volgende generatie niet te laten verwaarlozen. Misschien ligt er ook een link met verwaarlozing, onder-ontwikkeling, armoede en laag iq wat zich in stand houdt, grotendeels.

Laatst bewerkt:
Het moet inderdaad van beide kanten komen. Maar ik ben er niet van overtuigd dat de situatie verbeterd is sinds de jaren 70/80 voor minderheidsgroepen.

Hoofddoeken worden op veel werkplaatsen nog altijd niet getolereerd. Personen worden nog altijd op de woninghuurmarkt gediscrimineerd op basis van hun naam. Geen 20 jaar geleden werden intern bij interims BB bij vacatures gezet om aan te duiden dat de werkgever geen buitenlanders wou hebben.

Als je geconfronteerd wordt met bovenstaande dingen, ga je dan niet op een bepaald denken/stellen fuck dees en u afzetten tegen de maatschappij?

De overgrote meerderheid van de relschoppers en problematische jeugd komt daar op die leeftijd niet mee in aanraking. Hoofddoeken worden op veel werkplaatsen wel getolereerd, limieten wegens religieuze redenen zou hun juist helemaal niet vreemd mogen zijn. Ze beschouwen vrouwen als inferieur vanuit hun religie, en ze leggen zichzelf allerlei regeltjes op, maar als het vanuit onze kant gebeurt, is het discriminerend. Kom zeg.

De private huurmarkt vind ik sowieso een heel vies beestje, maar die tendens dat bepaalde bevolkingsgroepen geweerd worden, komt ook niet uit de lucht vallen. En Kenny's en Marina's worden ook meer geweigerd dan een modaal Vlaams gezin. Dat is nu eenmaal het gevolg van de schaarste op de woningmarkt, eigenaars hebben disproportioneel veel macht om keuzes te maken en hebben een ideaalbeeld van hun potentiele huurder.

En neen, er zijn altijd andere oplossingen dan uit onvrede te gaan rellen en onschuldige mensen lastig te vallen. Dat is de uitvlucht van het soort loser waar de maatschappij nooit niks aan zal hebben. Dus neen, ik ga helemaal niet akkoord met uw vergoeilijking van dat schorriemorrie.

Er zijn regels voor linkdropping
Hier gaan we weer:

Edit: linkdropping warning, dus bij deze wat duiding om aan de forumregels te voldoen...

De zoveelste glimps van het oorverdovend succes van de multiculturele samenleving, deze keer in Vilvoorde, waar allochtone (mag het gezegd? of krijg ik weer een warning omdat dit niet past in het narratief?) jongeren vernielingen veroorzaken en de politie met kasseien aanvallen. Oorzaak: 1 van hun vriendjes die de nacht ervoor lichtgewond raakte bij een botsing tijdens een achtervolging.
De verkeersregels aan z'n laars lappen. De politie uitdagen. Anderen in gevaar brengen. Het mag allemaal.
Maar o wee als de politie durft op te treden en er daarbij een ongelukkig ongeval gebeurt. Dan komt een deel van de bevolking meteen tevoorschijn met de beschuldigende vinger en het gekende draaiboek van de misplaatste verbijstering.

“Eens ter plaatse werd de politie omsingeld door verschillende verdachten (aantal ongekend) en bekogeld met zware kasseien”, vult parketwoordvoerster Ingrid Moriau aan. Het ging om een tiental gemaskerde personen volgens de politie. [...]
De groep – naar schatting zo’n dertig personen – verspreidde zich in de omliggende straten en richtte vernielingen aan, onder meer aan geparkeerde wagens. Politiewagens werden bekogeld, bushokjes gingen aan diggelen en een vitrine van een bank werd kapotgeslagen.

"Vier agenten raakten gewond tijdens de rellen en moesten voor verzorging naar het ziekenhuis worden gebracht."

"De rellen lijken een rechtstreeks gevolg van het incident een nacht eerder, waarbij een 24-jarige motorrijder lichtgewond raakte na een aanrijding met een politiecombi in de Lange Molenstraat, vlak voor het stadhuis van Vilvoorde. Dat gebeurde tijdens een achtervolging."

"Volgens de politie was de man geen onbekende: hij zou de voorbije weken meermaals in het stadscentrum zijn opgemerkt op een crossmotor, zonder helm en aan hoge snelheid. Hij daagde herhaaldelijk de politiediensten uit. De motorrijder werd lichtgewond overgebracht naar het ziekenhuis en nadien weer vrijgelaten"

En dan nog een degoutante reactie van de Vooruit fractieleider erbovenop.
Ja, zo ga je het probleem oplossen... Want dat heeft de voorbije decennia zeker gewerkt :wallbash:
Het is allemaal de fout van de politie nietwaar?
Hoe moeilijk kan het toch zijn om de schuldigen aan te pakken?
Zware straffen. Indien minderjarig: Jeugdgevangenis, in combinatie met of gevolgd door werkstraffen. Een psychologisch traject MET verplichte betrekking van de ouders. Indien de jongere en/of de ouders te weinig moeite doen, uitkeringen (incl kinderbijslag) afnemen. Enzoverder.

"Vooruit-fractieleider in Vilvoorde, Moad El Boudaati, reageert verontrust op de gebeurtenissen. “We maken ons ernstige zorgen over de gespannen relatie tussen jongeren en politie. De videobeelden van het ongeval gingen razendsnel rond en werden door velen als zeer confronterend ervaren. Er is duidelijk nood aan transparantie, onderzoek én heropbouw van vertrouwen.”
El Boudaati vraagt nadrukkelijk om een grondig en onafhankelijk onderzoek naar het politieoptreden. “We moeten vermijden dat deze situatie verder escaleert. Dit is niet enkel een veiligheidsprobleem, maar ook een sociaal signaal dat we ernstig moeten nemen.”

Laatst bewerkt:
"We maken ons ernstige zorgen over de gespannen relatie tussen jongeren en politie"

Is dit serieus?
Een oplossing kan zijn, laat ze gewoon doen, dan zal de relatie terug ok zijn, vermoed ik?

Even serieus, hoe hier niet massaal op gereageerd wordt, dit kan toch echt niet meer? 't is niet enkel in Brussel hoor...

't is (te) ver gekomen 😔

Ook weer opmerkelijk dat die motorrijder onmiddellijk vrijgelaten is. Welk signaal geef je daar weer mee.

En dan die hemeltergende reactie van Vooruit, maar dan over paar jaar weer bleiten dat er teveel mensen op't Blok stemmen en dat de Vlaming te racistisch is. Je werkt het gewoon zelf in de hand. Dat VB het niet gaat oplossen, geloof ik gerust. Maar 't is nu niet alsof er veel verbetering zichtbaar is met de huidige partijen.

Je werkt het gewoon zelf in de hand.
Ik heb al jaar en dag een diepe haat voor het vlaams belang, maar ik kan in mijn nabije omgeving, en ver daarbuiten vrienden en familie nog moeilijk kwalijk nemen dat ze er voor stemmen. Collega recent nog met mes bedreigd geweest, broer fiets ontvreemd(aggresief), buren verderop in een kleine brawl verzeild met videobewijs.. maar zogoed als alles straffeloos afgehandeld. En ik kan van de laatste paar jaar nog wel effe doorgaan. Spijtig genoeg.

Er is een groot deel die hier opgroeien met al de luxe van onze welvaart, maar nooit het ontzag of respect er voor zullen hebben.

Tja, Vilvoorde is gewoon de Brusselse olievlek van de mislukte multiculturele samenleving die zich uitbreidt over de Vlaamse rand,
zo'n problemen stoppen niet bij een politieke/administratieve rand.
Die stad is verloren op zoveel niveaus...

Die jongen met z'n elektrische step die werd aangereden door de politie en het met het leven moest bekopen, vond ik een tragedie, want minderjarig.
Een 24-jarige die de politie uitdaagt met een crossmotor? En die dan hooguit nog gewond geraakte? Die heeft het gewoon zelf gezocht.
Ik wil nu ook niet zeggen dat op het provoceren van de politie de doodstraf moet staan, ook niet op zonder helm rondrijden... maar op wegvluchten van de politie als volwassene na het plegen van meerdere strafbare feiten? Tja... ik wens je nog steeds geen ongevallen toe, maar als die wel gebeuren, dan heb ik 0,0 medelijden met u, dan heb je het zelf gezocht.

Een 24-jarige die de politie uitdaagt met een crossmotor? En die dan hooguit nog gewond geraakte? Die heeft het gewoon zelf gezocht.
Play stupid games, win stupid prizes. Ondertussen blijkt dat men nadien de politie in een hinderlaag lokt als wraak.

Men heeft Brussel decennialang laten betijen en laten etteren, en daar plukken we nu de vruchten van, en is nu een probleem geworden dat niet meer kan opgelost worden met straathoekwerkers of de zachte hand. Dit gaat vroeg of laat (en eerder vroeg) eens escaleren en volledig uit de hand lopen en dat het een rassenstrijd wordt. "Us versus them". De oude wereld versus de inwijkelingen,...

Hoeveel gebreken ze ook had, op dit moment zou de Rijkswacht zéér van pas gekomen zijn.

Play stupid games, win stupid prizes. Ondertussen blijkt dat men nadien de politie in een hinderlaag lokt als wraak.

Men heeft Brussel decennialang laten betijen en laten etteren, en daar plukken we nu de vruchten van, en is nu een probleem geworden dat niet meer kan opgelost worden met straathoekwerkers of de zachte hand. Dit gaat vroeg of laat (en eerder vroeg) eens escaleren en volledig uit de hand lopen en dat het een rassenstrijd wordt. "Us versus them". De oude wereld versus de inwijkelingen,...

Hoeveel gebreken ze ook had, op dit moment zou de Rijkswacht zéér van pas gekomen zijn.
We zitten hier volgens het artikel met 10 jongeren met bivakmutsen en 20 jongeren die zich er later bijgevoegd hebben.
bron
Het Stationsplein in Vilvoorde is afgelopen nacht het toneel geworden van hevige rellen. Rond 00.30 uur verzamelde zich een groep van ongeveer 10 gemaskerde personen in de brede omgeving van het station. De groep droeg bivakmutsen en begon al snel vernielingen aan te brengen. Een 20-tal andere jongeren voegden zich bij de amokmakers.

Ik ga er even chatgpt moeten bijhalen.

• In Vilvoorde is ongeveer 50 % van de inwoners van vreemde herkomst Reddit+4De Standaard+4Bruzz+4.
  • Voor minderjarigen wordt vaak een lager aandeel gemeld: ongeveer 30 % van de 12–17‑jarigen in Vlaanderen is van buitenlandse herkomst De Standaard.
  • Vilvoorde heeft structureel hogere allochtone percentages dan gemiddeld Vlaanderen, ook bij jongeren: sociologisch onderzoek noemt percentages tot 40 % bij minderjarigen dannygooris.be+15sampol.be+15Nieuwsblad+15.
Op basis daarvan kunnen we een redelijke schatting maken:
  • Als we 40 % aanhouden, zijn dat van de 4.800 jongeren ongeveer 1.920 allochtone jongeren.
Ja dat zijn nozems en maatschappelijk nutteloze mensen die opgroeien voor galg en rad maar om te spreken over rassenstrijd? 1,56% van de jongeren die dit gedrag vertonen is nu ook niet extreem veel. 0% is beter maar ook onhaalbaar.
Wel begrip voor agenten, hulpverleners en dergelijk die ook wel iets conservatiever in het leven staan naarmate hun carrière vordert.

Laatst bewerkt:

Regio's herleid tot getto's, de autochtone bevolking weggepest, enig kwalitatief schoolsysteem daar ingestort.
(Nou ik kan u anekdotes geven van enkele leerkrachten die het erop waagden om op zo'n school les te gaan geven. Houdt niemand lang vol.)

Beteren doet het alvast niet meer. Een spiraal naar beneden.

Je ziet het ook steeds meer in kleinere steden, waar het zich eerst vooral situeerde in de grootsteden.
En het is niet meer fikfakken, maar comastampen, neersteken, de boel afbreken.

Combineer dit met economische verzwakking, budgetaire putten, and so on.

Een zoveelste uitdaging voor Europa, nog moeilijk boven te komen.

Laatst bewerkt:
Het vertrouwen is weg, zeggen ze. Alsof er ooit vertrouwen was met dat soort relschoppertjes. Zoals @zwarten aanhaalt, we spreken over minder dan 2% van de lokale jeugd (en sommigen waren blijkbaar van buiten Brussel) dus zo slecht zal de verstandhouding wel niet geweest zijn tussen jeugd en politie. Dit is gewoon schorriemorrie dat de wet en de maatschappij laakt en eender welke reden gebruikt om dat te tonen. Nu is het weer een brave jongen die enkel geniet van rijden met de scooter, maar naar eigen zegen voorts niets misdoet. Daarom dat ie voor geweld, drugs en allerlei verkeersmisdrijven gekend staat bij de politie natuurlijk. Omdat ie zo braaf is. Als je dan toch zo graag met de scooter rijdt, doe dan even de moeite om de verkeersregels te volgen?!

Enkele maanden terug was er hier een gebruiker die als voorstel opperde om soort van kortetermijnsgevangenissen te stichten, waar zulke relschoppertjes (en eenieder die soortgelijk gedrag vertoont, ongeacht leeftijd of afkomst, dus incluis blanke hooligans of rellende havenarbeiders op een betoging die uit de hand loopt) telkenmale voor een paar weken opgesloten worden, met Spartaans regime. Zo aartsmoeilijk kan dat toch niet zijn, en sowieso dat je dan een positiever effect voor de maatschappij behaalt dan wat er nu gebeurt. Maar bon, zal wel altijd bij wishful thinking blijven. Er zal vast een regeltje in de Rechten van de Mens staan die dit verbiedt.

maar om te spreken over rassenstrijd? 1,56% van de jongeren die dit gedrag vertonen is nu ook niet extreem veel. 0% is beter maar ook onhaalbaar.
Er zijn volledige parallelle samenlevingen in Brussel waar niemand een zicht op heeft of zijn vinger achter krijgt. Met daarin mensen die zich, om verscheidene redenen (illegaliteit, nog uit te zitten straffen in het buitenland, drugshandel, heling,...), zeer koest houden en vooral niet willen opvallen door hun neus aan het venster te steken. Wanneer de rapen gaar zijn en het spel op de wagen zit, zal de huidige kern van onruststokers zich uitbreiden met mensen uit die kringen, als kans om tegen het staatsbestel in te gaan.

En er is ook een significant aandeel van mensen met een dubbele nationaliteit die zich meer verwant voelen met de niet-Belgische nationaliteit dan met de Belgische (ik denk bvb aan de Erdogan-stemmende Turken), en als ze voor de keuze gesteld worden niet voor de tweede optie zullen gaan. En mensen die gewoon de Belgische nationaliteit hebben, maar zich meer verwant voelen met hun afkomst dan met een staatsburgerschap.

Eens een "kritische massa / percentage" bereikt is (en gezien de geboortecijfers en de instroom van migranten is dat iets dat iedere dag een beetje groeit) en zal er een eruptie komen.

Ja, ik klink héél pessimistisch en wrang, maar ik woon & werk in Brussel, ik zie het ieder jaar evolueren richting die kant.

Laatst bewerkt:
Ik kom gewoon niet meer in centrumsteden, de gezellige sfeer zoals ik ze kende in de jaren 80 en 90 is volledig verdwenen door diverse redenen. Blij dat ik naar den buiten verkast ben.

Hier op de buiten is het ook snel aan het veranderen.
De 'kleine huizekes' op den buiten, waar tot nu toe oude mensen in woonden zijn zeer vatbaar inderdaad. Al hangt veel af van de bereikbaarheid van het gehucht of de gemeente an sich. Een grote steenweg met buslijnen of een station in de buurt en het is om zeep.

Hier op de buiten is het ook snel aan het veranderen.

Tja de "buiten"
Ik woon ook maar in Hasselt en op een goed jaar is mijn vriendin betast, ben ik fysiek bedreigd geweest op ne gewone namiddag op een terras, zijn mijn stepkes gepikt, ben ik tussengekomen toen een kind van een jaar of 9 afgeslagen werd door ene van 13 jaar, vorige week nog door drie jongeren nageroepen in het Arabisch,..
En allemaal hetzelfde type daders.
Dan zwijg ik nog van mijn zeer kort verblijf in Molenbeek waar ik letterlijk ooit ben gaan lopen.

Laatst bewerkt:
Tja de "buiten"
Ik woon ook maar in Hasselt en op een goed jaar is mijn vriendin betast, ben ik fysiek bedreigd geweest op ne gewone namiddag op een terras, zijn mijn stepkes gepikt, ben ik tussengekomen toen een kind van een jaar of 9 afgeslagen werd door ene van 13 jaar, vorige week nog door drie jongeren nageroepen in het Arabisch,..
En allemaal hetzelfde type daders.
Dan zwijg ik nog van mijn zeer kort verblijf in Molenbeek waar ik letterlijk ooit ben gaan lopen.

Rond het station staan ze te dealen. Ter Hilst was 20 jaar geleden al een beruchte buurt.

Vroeger had je in elke gemeente discotheken. Vreemdelingen mochten nergens binnen. Dan mocht men niemand meer weigeren. Dat werd het begin van het einde van dicotheken. Een hoop jongeren die vrouwen lastigvielen. Die blijven dan weg. Geen vrouwen meer dan gaan de mannen ook niet meer. Discotheken leeg. Tijdje geleden was het elke week wel iets rond het Dusartplein.

Terug
Bovenaan