De nieuwbouw-topic!

Dus een volledige nieuwbouw zelf voor € 200.000,- incl BTW?
Plat dak, geen kelder, kubus structuur, zonder grondwaarde, zeer basic, zelf de handen uit de mouwen steken, geen speciallekes. Dan kan dat perfect. A gok ik dat het wel excl BTW is.

Natuurlijk moet je dan ook geen 300m2 gaan zetten.

Plat dak, geen kelder, kubus structuur, zonder grondwaarde, zeer basic, zelf de handen uit de mouwen steken, geen speciallekes. Dan kan dat perfect.

Natuurlijk moet je dan ook geen 300m2 gaan zetten.
"perfect"? Nee sorry, dat kan niet perfect. Ook niet als je veel zelf doet.
200 000 euro voor een huis waarbij je veel zelf doet is alsnog erg weinig. Dat het niet gaat om een villa van 500m² is logisch, maar zelfs als je kijkt naar een huis van 133m² (de gemiddelde grootte van nieuwbouw) dan is het nog relatief zeer goedkoop.

Zelfs als je een nieuwbouw van 100m² zou zetten is het goedkoop. Want veel vaste kosten heb je toch: trap, aansluiting water, elektriciteit, keuken, badkamer enz. Een grote badkamer of grote keuken zal meer kosten dan een kleine, maar je hebt waarschijnlijk toch een inductievuur, dampkap en douche nodig. Een 10kW warmtepomp voor een groot huis zal meer kosten dan een kleiner model voor een kleiner huis, maar je hebt toch verwarming nodig. Je hebt misschien geen 10 kW zonnepanelen nodig maar toch een hoop. En dan heb je nog die verplichte keuringen: waterkeuring, rioolkeuring bij gescheiden riool, keuring van elektriciteit en zonnepanelen enz. Dat is ook allemaal nodig voor een groot en klein huis.

Ik vind 200 000 euro extreem weinig voor een kleine nieuwbouw, ook als je veel zelf doet.

Laatst bewerkt:
Bruto opp 180m2. Dus netto Zo’n 150 m2 netto.

Ik beschouw dit ook als de ultieme challenge volledig zelf een huis bouwen.

Momenteel grachtoverwelving geplaatst (tijdelijke van 5m) +oprit(werfweg van 15m geplaatst in betonpuin. (Teelaarde afgevoerd)

Dat betonpuin komt van een werfweg voor de bouw van een windmolen. Dus was een mooie ruil.
Teelaarde daar mogen laten, “occasie betonpuin gratis retour.

Heb het perceel ingemeten op gps en zelf uitgezet. (Komt geen landmeter aan te pas)
Dus kosten tot nu toe, vrijwel niets.
(Huur vrachtwagen 150€)

Zelfs het recept van mijn stortbeton bepaal ik zelf. 100% recyclage. “Groen beton”.
Rij die ook zelf naar de bouw. En pendel 2 maal bijv voor de vloerplaat. (Is maar 5km)

Ik heb natuurlijk wel materiaal tot mijn beschikking waar de meeste van kunnen dromen.

"perfect"? Nee sorry, dat kan niet perfect. Ook niet als je veel zelf doet.
200 000 euro voor een huis waarbij je veel zelf doet is alsnog erg weinig. Dat het niet gaat om een villa van 500m² is logisch, maar zelfs als je kijkt naar een huis van 133m² (de gemiddelde grootte van nieuwbouw) dan is het nog relatief zeer goedkoop.

Zelfs als je een nieuwbouw van 100m² zou zetten is het goedkoop. Want veel vaste kosten heb je toch: trap, aansluiting water, elektriciteit, keuken, badkamer enz. Een grote badkamer of grote keuken zal meer kosten dan een kleine, maar je hebt waarschijnlijk toch een inductievuur, dampkap en douche nodig. Een 10kW warmtepomp voor een groot huis zal meer kosten dan een kleiner model voor een kleiner huis, maar je hebt toch verwarming nodig. Je hebt misschien geen 10 kW zonnepanelen nodig maar toch een hoop. En dan heb je nog die verplichte keuringen: waterkeuring, rioolkeuring bij gescheiden riool, keuring van elektriciteit en zonnepanelen enz. Dat is ook allemaal nodig voor een groot en klein huis.

Ik vind 200 000 euro extreem weinig voor een kleine nieuwbouw, ook als je veel zelf doet.

Jij bekijkt het dan ook nog vanuit het perspectief van het moet een bepaalde stand hebben. Ik heb het dan over een vloertegel van 10€/m2. een keuken van 2-3k aan materiaal MAX (desnoods recup materiaal via 2dehands - breek de keuken uit en je mag het gratis meenemen), een badkamer van 1 - 1.5k aan materiaal waarbij je alles zet. Een toilet van 500€ materiaalkost. De hoogstnoodzakelijke voorzieningen voor elektriciteit aan 5k. Zonnepanelen -> nope. Gasketeltje van 1000-1500€ zelf te plaatsen, Aankoop materiaal op soldenmomenten (recupmateriaal van een afbraak) en de mogelijkheid om het op te slaan....

Het is weinig. Maar we spreken hier over iemand die:
1) contacten / maten heeft in de bouwwereld -> potentieel goedkoper materiaal en paar dagen hulp hier en daar voor een barbeque...
2) Hij heeft al allerhande materiaal, tot zelfs kranen dacht ik, omdat hij in het verleden al op kleinere schaal dergelijke zaken gedaan heeft. En doordat hij die dingen al zelf gedaan heeft is hij nog eens efficiënter dan de doorsnee klusser.
3) hij gaat dit niet doen met zijn verlofdagen hier en daar, neen hij neemt structureel vrij op een manier dat hij toch nog een redelijk inkomen heeft. Wat helpt. Maar ik heb een kennis die 2 jaar heeft vrijgenomen om zijn woning volledig zelf op te bouwen. Hij heeft een besparing gerealiseerd van 50% waarvan hij een deel terug opgesoupeerd heeft aan duurder materiaal.
4) hij heeft ervaring in het inschatten van de offertes en kan kiezen om in regie te werken (waardoor risicomarges geneutraliseerd worden) en heeft de expertise om efficiënt te werken en dit te controleren. Dus elk uur van een vakman is een nuttig uur.
5) de intentie of zo had ik toch verstaan in functie van vorige berichtgevingen was een opbrengsteigendom. Dus puur functioneel en winstgericht ingericht. Zie ook voorbeelden van hierboven wat dit wil zeggen. Geen zwembad, geen vloertegel van 100€/m2 omdat die toch zo mooi is, geen keuken van 10 - 20 - 50k met keukeneiland, toestellen van miele en weet ik wat nog allemaal, hoogst noodzakelijk voor de badkamer (douche, simpele lavabo), etc...

Daarnaast weten we niet over welke oppervlakte hij heeft en was mijn perfect in functie hiervan.
Het spreekt voor zich dat we dan ook niet spreken over gewoon een beetje hier en daar zelf doen. Dan spreekt het voor zich dat dit niet haalbaar is.
Maar volgens het gestelde principe van oxbow is dit wel perfect haalbaar. Ik ken verschillende mensen die dit in het verleden zo gedaan hebben en het nu nog doen. Maar zoals gezegd dan is het niet een klein beetje meehelpen. Dit is zwaar... een tijdje zeer diep gaan.

Jij bekijkt het dan ook nog vanuit het perspectief van het moet een bepaalde stand hebben. Ik heb het dan over een vloertegel van 10€/m2. een keuken van 2-3k aan materiaal MAX (desnoods recup materiaal via 2dehands - breek de keuken uit en je mag het gratis meenemen), een badkamer van 1 - 1.5k aan materiaal waarbij je alles zet. Een toilet van 500€ materiaalkost. De hoogstnoodzakelijke voorzieningen voor elektriciteit aan 5k. Zonnepanelen -> nope. Gasketeltje van 1000-1500€ zelf te plaatsen, Aankoop materiaal op soldenmomenten (recupmateriaal van een afbraak) en de mogelijkheid om het op te slaan....

Het is weinig. Maar we spreken hier over iemand die:
1) contacten / maten heeft in de bouwwereld -> potentieel goedkoper materiaal en paar dagen hulp hier en daar voor een barbeque...
2) Hij heeft al allerhande materiaal, tot zelfs kranen dacht ik, omdat hij in het verleden al op kleinere schaal dergelijke zaken gedaan heeft. En doordat hij die dingen al zelf gedaan heeft is hij nog eens efficiënter dan de doorsnee klusser.
3) hij gaat dit niet doen met zijn verlofdagen hier en daar, neen hij neemt structureel vrij op een manier dat hij toch nog een redelijk inkomen heeft. Wat helpt. Maar ik heb een kennis die 2 jaar heeft vrijgenomen om zijn woning volledig zelf op te bouwen. Hij heeft een besparing gerealiseerd van 50% waarvan hij een deel terug opgesoupeerd heeft aan duurder materiaal.
4) hij heeft ervaring in het inschatten van de offertes en kan kiezen om in regie te werken (waardoor risicomarges geneutraliseerd worden) en heeft de expertise om efficiënt te werken en dit te controleren. Dus elk uur van een vakman is een nuttig uur.
5) de intentie of zo had ik toch verstaan in functie van vorige berichtgevingen was een opbrengsteigendom. Dus puur functioneel en winstgericht ingericht. Zie ook voorbeelden van hierboven wat dit wil zeggen. Geen zwembad, geen vloertegel van 100€/m2 omdat die toch zo mooi is, geen keuken van 10 - 20 - 50k met keukeneiland, toestellen van miele en weet ik wat nog allemaal, hoogst noodzakelijk voor de badkamer (douche, simpele lavabo), etc...

Daarnaast weten we niet over welke oppervlakte hij heeft en was mijn perfect in functie hiervan.
Het spreekt voor zich dat we dan ook niet spreken over gewoon een beetje hier en daar zelf doen. Dan spreekt het voor zich dat dit niet haalbaar is.
Maar volgens het gestelde principe van oxbow is dit wel perfect haalbaar. Ik ken verschillende mensen die dit in het verleden zo gedaan hebben en het nu nog doen. Maar zoals gezegd dan is het niet een klein beetje meehelpen. Dit is zwaar... een tijdje zeer diep gaan.
Als alles wat jij hier opsomt waar is dan is het voor mij nog meer bewijs dat het niet "perfect" haalbaar is. De mensen die dat kunnen (zowel naar kennis, handigheid, ervaring, combinatie met werk en toegang tot materiaal) zijn nog dunner gezaaid dan de mensen die 't geld hebben om alles te laten bouwen aan de volle prijs. Je bevestigde net mijn punt.

Als alles wat jij hier opsomt waar is dan is het voor mij nog meer bewijs dat het niet "perfect" haalbaar is. De mensen die dat kunnen (zowel naar kennis, handigheid, ervaring, combinatie met werk en toegang tot materiaal) zijn nog dunner gezaaid dan de mensen die 't geld hebben om alles te laten bouwen aan de volle prijs. Je bevestigde net mijn punt.
If... then en context.

Dat dit van toepassing is op eender wie heb ik ook nergens gezegd.

We hebben zojuist een offerte gekregen van de schilder om onze nieuwbouwwoning te schilderen maar ik was toch eventjes verschoten van de prijzen…

We hebben de keuken, woonkamer en toilet beneden zelf in vlies behangen waarbij de schilder zei dat dit zeer vakkundig gedaan was en meteen klaar is om te schilderen.

Prijs m2 (waar vlies hangt): €27,83
Prijs m2 (geen vlies, rauw muren): €36,90
Prijs per deur: €315
Alles is incl. 21% BTW
Totale opp +- 200m2

Marktconforme prijs of aan de hoge kant?

We hebben zojuist een offerte gekregen van de schilder om onze nieuwbouwwoning te schilderen maar ik was toch eventjes verschoten van de prijzen…

We hebben de keuken, woonkamer en toilet beneden zelf in vlies behangen waarbij de schilder zei dat dit zeer vakkundig gedaan was en meteen klaar is om te schilderen.

Alles is incl. 21% BTW
Totale opp +- 200m2

Dat zijn louter zijn werkuren? Of incl de verf?
Vraag het even uit curiositeit, wij hebben nog geen offertes opgevraagd. Eerst de tuinaanleg/oprit hier, morgen komen ze alles finaal opmeten om te starten.

We hebben inmiddels onze slag met de SOD binnengehaald. Heeft weer een mooi staartje gekregen. Ze hebben uiteindelijk documenten bewust proberen vervalsen om de ingenieursstudie aan te rekenen. Ze hebben de ingenieursstudie overplakt met stickertjes/typex en ingescand om zogezegd te laten uitgaan als ‘originele studie’. Je zag dat het zeer amateuristisch gedaan was want op verschillende pagina’s stond nog steeds de datum van de zogezegde 2e nieuwe studie :sarcastic: (waardoor wij dus verder gaan graven zijn). Hebben kunnen bewijzen dat ze die stukken vervalst hebben, ze beweerden dat een 2e studie nodig was door onze keuze voor screens, mits de pixels wat aan te passen en wat in te zoomen was duidelijk zichtbaar dat op hun zogezegd initiële studie ook reeds screens aanwezig waren en ze die hebben proberen wegmoffelen. Die mannen voelen gewoon de huidige crisis en proberen elke cent te recupereren. Nu hebben ze zichzelf wel vastgezet. Ze zijn na aangetekend schrijven akkoord om de factuur van de ingenieursstudie te crediteren, maar door het bewust vervalsen van documenten hebben ze onze argwaan bij andere punten alleen maar vergroot en bewuste vervalsing van documenten zou bij de rechtbank wel eens in hun nadeel zou kunnen spelen :).

Alles is incl. 21% BTW
Totale opp +- 200m2

Als dat inclusief alles is, dan is dat volgens mij helemaal niet te hoog. Ik had eigenlijk duurder verwacht. Ik heb indertijd (2014) een offerte van pakweg 6000€ (excl btw) gehad voor mijn appartement 65m² te schilderen in twee lagen. Daar heb ik toen voor bedankt.

Reken jouw prijs maar eens uit met twee schilders, de kost van de verf (primer + eindlaag) en een uurloon van 50€/u.

Goedkoop is het niet. Als je het ziet zitten om het zelf te doen spaar je inderdaad een pak uit. Ik heb 5-tal dagen alles afgeplakt en daarna met spuitlans alles in twee lagen gezet in ongeveer terug 4 à 5 dagen (weliswaar voor we er in trokken en alles nog volledig leeg stond. Mijn schoonvader volgde in mijn spoor om met een borstel/kleine roller de kleine kantjes en deuren te doen.
+/- dezelfde oppervlakte als jij. Jouw schilder rekent ruwweg evenveel uren als ik er gepresteerd heb en hij zal allicht wel wat secuurder omgaan met het egaal maken van de muur voor het verven, dan ik dat was.

Prijs is zeker niet peperduur, offerte zal wel incl verf zijn.

Mijn zus heeft 25K betaald voor haar complete huis, wel incl grote kelder.

Maar aangezien je het moeilijkste al gedaan hebt, =>behangen. Waarom dan ook niet zelf schilderen?
Je hebt hopelijk toch mat/vlak vliesbehang genomen?

Vraag het even uit curiositeit, wij hebben nog geen offertes opgevraagd. Eerst de tuinaanleg/oprit hier, morgen komen ze alles finaal opmeten om te starten.

Prijs is zeker niet peperduur, offerte zal wel incl verf zijn.

Mijn zus heeft 25K betaald voor haar complete huis, wel incl grote kelder.

Maar aangezien je het moeilijkste al gedaan hebt, =>behangen. Waarom dan ook niet zelf schilderen?
Je hebt hopelijk toch mat/vlak vliesbehang genomen?
Is inderdaad inclusief verf. Weet wel niet of er 2 of 3 lagen voorzien zijn.

De berging, dressing, slaapkamers, badkamer en bureau zullen we zelf doen. Dit om toch de kosten wat te drukken, alsook kunnen we ruimte per ruimte afwerken op eigen tempo. Maar de woonkamer, de hal en keuken zie ik echt niet zitten.

Gebruikte vliesbehang is een witte matte behang, wel dik. Beetje zoals renovatievlies. Na 2 jaar geen scheuren te zien, integenstelling waar er geen vlies hangt ;)

We hebben alleen de woonkamer, keuken, toilet beneden en berging behangen. Boven primer geplaatst (nieuwbouw moest nog zetten en drogen).

Maar dus marktconforme prijs :)

Alles is incl. 21% BTW
Totale opp +- 200m2

Maar dus marktconforme prijs :)
Bwa. Bij ons zijn de schilderwerken juist klaar. Nieuwbouw, met wel heel goeie kwaliteit van bezetting

m2 prijs was bij ons €24/m2 BTW incl
deuren: €300/stuk

Dit alles was inclusief: afplakken, uitplamuren, afschuren, verven 2 lagen, opkuis, alles afkitten. Ook verf zit hier bij in de prijs. Heel content van het resultaat. Blij dat we nog een gaatje in ons budget overhadden op het einde, want oorspronkelijk was het het plan om dit zelf te doen ;-)

Als ik die prijzen zie om een deur te laten schilderen ben ik blij dat wij voor-gespoten deuren gekozen hebben. De opleg was 192€ excl btw per deur. Laten schilderen komt precies toch duurder uit. De leverancier van onze deuren had dat punt al gemaakt tijdens onze materiaalkeuze, dit lijkt dan toch te kloppen. Tip voor diegene onder jullie die starten met hun (ver)bouwplannen..

Als ik die prijzen zie om een deur te laten schilderen ben ik blij dat wij voor-gespoten deuren gekozen hebben. De opleg was 192€ excl btw per deur. Laten schilderen komt precies toch duurder uit. De leverancier van onze deuren had dat punt al gemaakt tijdens onze materiaalkeuze, dit lijkt dan toch te kloppen. Tip voor diegene onder jullie die starten met hun (ver)bouwplannen..
Wij hebben zelfs deuren met zo een laagje fineer of hoe heet dat op (zoals ye olde witte keukenkasten). Moet niets aan geschilderd worden en kan heel goed afgewassen worden.

Ik heb in 2020 het hele huis (+- 450m² netto vloeroppervlakte + kelder waar ik de helft van heb laten schilderen om er een leefkelder van te kunnen maken) laten afplakken, plamuren, opschuren, schilderen enz voor 11 000 euro excl BTW. Onze deuren komen van Anyway Doors, er moesten geen deuren geschilderd worden. Ik vind 25 000 euro voor een huis wel heel erg duur. Wij zitten met een vide van 7 x 7 x 6,5m waarvoor zij een stelling binnen opgebouwd hebben en alles. Qua schilderwerken zelf ben ik er ook tevreden van. Stuur gerust een pm als je de naam van het schilderbedrijf wilt weten.

In ons geval waren die constant met 4 schilders bezig en die hadden ongeveer anderhalve week (+- 7 werkdagen) werk.

Laatst bewerkt:

We hebben inmiddels onze slag met de SOD binnengehaald. Heeft weer een mooi staartje gekregen. Ze hebben uiteindelijk documenten bewust proberen vervalsen om de ingenieursstudie aan te rekenen. Ze hebben de ingenieursstudie overplakt met stickertjes/typex en ingescand om zogezegd te laten uitgaan als ‘originele studie’. Je zag dat het zeer amateuristisch gedaan was want op verschillende pagina’s stond nog steeds de datum van de zogezegde 2e nieuwe studie :sarcastic: (waardoor wij dus verder gaan graven zijn). Hebben kunnen bewijzen dat ze die stukken vervalst hebben, ze beweerden dat een 2e studie nodig was door onze keuze voor screens, mits de pixels wat aan te passen en wat in te zoomen was duidelijk zichtbaar dat op hun zogezegd initiële studie ook reeds screens aanwezig waren en ze die hebben proberen wegmoffelen. Die mannen voelen gewoon de huidige crisis en proberen elke cent te recupereren. Nu hebben ze zichzelf wel vastgezet. Ze zijn na aangetekend schrijven akkoord om de factuur van de ingenieursstudie te crediteren, maar door het bewust vervalsen van documenten hebben ze onze argwaan bij andere punten alleen maar vergroot en bewuste vervalsing van documenten zou bij de rechtbank wel eens in hun nadeel zou kunnen spelen :).
Hoe ga je het aanpakken? De definitieve oplevering is nog niet gebeurd, of onder voorbehoud? En je gaat ingebrekestelling sturen om die punten nog aan te pakken?

Ben echt een curieus hoe dit gaat aflopen... Hopelijk heb je een rechtsbijstandsverzekering en zijn ze nog niet failliet als je uiteindelijk in het gelijk wordt gesteld en een schadevergoeding krijgt.

Gisterenavond gemerkt dat er op meerdere ramen condensvorming was langs de buitenkant.
Is driedubbel glas en men had gemeld dat dit sneller mogelijk is door de hogere isolatiewaarde.
Dit is vandaag het resultaat na een nachtje vorst :laugh:

XZ25Dbq.jpeg

Terug
Bovenaan