"perfect"? Nee sorry, dat kan niet perfect. Ook niet als je veel zelf doet.
200 000 euro voor een huis waarbij je veel zelf doet is alsnog erg weinig. Dat het niet gaat om een villa van 500m² is logisch, maar zelfs als je kijkt naar een huis van 133m² (de gemiddelde grootte van nieuwbouw) dan is het nog relatief zeer goedkoop.
Zelfs als je een nieuwbouw van 100m² zou zetten is het goedkoop. Want veel vaste kosten heb je toch: trap, aansluiting water, elektriciteit, keuken, badkamer enz. Een grote badkamer of grote keuken zal meer kosten dan een kleine, maar je hebt waarschijnlijk toch een inductievuur, dampkap en douche nodig. Een 10kW warmtepomp voor een groot huis zal meer kosten dan een kleiner model voor een kleiner huis, maar je hebt toch verwarming nodig. Je hebt misschien geen 10 kW zonnepanelen nodig maar toch een hoop. En dan heb je nog die verplichte keuringen: waterkeuring, rioolkeuring bij gescheiden riool, keuring van elektriciteit en zonnepanelen enz. Dat is ook allemaal nodig voor een groot en klein huis.
Ik vind 200 000 euro extreem weinig voor een kleine nieuwbouw, ook als je veel zelf doet.
Jij bekijkt het dan ook nog vanuit het perspectief van het moet een bepaalde stand hebben. Ik heb het dan over een vloertegel van 10€/m2. een keuken van 2-3k aan materiaal MAX (desnoods recup materiaal via 2dehands - breek de keuken uit en je mag het gratis meenemen), een badkamer van 1 - 1.5k aan materiaal waarbij je alles zet. Een toilet van 500€ materiaalkost. De hoogstnoodzakelijke voorzieningen voor elektriciteit aan 5k. Zonnepanelen -> nope. Gasketeltje van 1000-1500€ zelf te plaatsen, Aankoop materiaal op soldenmomenten (recupmateriaal van een afbraak) en de mogelijkheid om het op te slaan....
Het is weinig. Maar we spreken hier over iemand die:
1) contacten / maten heeft in de bouwwereld -> potentieel goedkoper materiaal en paar dagen hulp hier en daar voor een barbeque...
2) Hij heeft al allerhande materiaal, tot zelfs kranen dacht ik, omdat hij in het verleden al op kleinere schaal dergelijke zaken gedaan heeft. En doordat hij die dingen al zelf gedaan heeft is hij nog eens efficiënter dan de doorsnee klusser.
3) hij gaat dit niet doen met zijn verlofdagen hier en daar, neen hij neemt structureel vrij op een manier dat hij toch nog een redelijk inkomen heeft. Wat helpt. Maar ik heb een kennis die 2 jaar heeft vrijgenomen om zijn woning volledig zelf op te bouwen. Hij heeft een besparing gerealiseerd van 50% waarvan hij een deel terug opgesoupeerd heeft aan duurder materiaal.
4) hij heeft ervaring in het inschatten van de offertes en kan kiezen om in regie te werken (waardoor risicomarges geneutraliseerd worden) en heeft de expertise om efficiënt te werken en dit te controleren. Dus elk uur van een vakman is een nuttig uur.
5) de intentie of zo had ik toch verstaan in functie van vorige berichtgevingen was een opbrengsteigendom. Dus puur functioneel en winstgericht ingericht. Zie ook voorbeelden van hierboven wat dit wil zeggen. Geen zwembad, geen vloertegel van 100€/m2 omdat die toch zo mooi is, geen keuken van 10 - 20 - 50k met keukeneiland, toestellen van miele en weet ik wat nog allemaal, hoogst noodzakelijk voor de badkamer (douche, simpele lavabo), etc...
Daarnaast weten we niet over welke oppervlakte hij heeft en was mijn perfect in functie hiervan.
Het spreekt voor zich dat we dan ook niet spreken over gewoon een beetje hier en daar zelf doen. Dan spreekt het voor zich dat dit niet haalbaar is.
Maar volgens het gestelde principe van oxbow is dit wel perfect haalbaar. Ik ken verschillende mensen die dit in het verleden zo gedaan hebben en het nu nog doen. Maar zoals gezegd dan is het niet een klein beetje meehelpen. Dit is zwaar... een tijdje zeer diep gaan.