De nieuwbouw-topic!

Gisterenavond gemerkt dat er op meerdere ramen condensvorming was langs de buitenkant.
Is driedubbel glas en men had gemeld dat dit sneller mogelijk is door de hogere isolatiewaarde.
Dit is vandaag het resultaat na een nachtje vorst :laugh:

Ik had dat gisteren door de dag. 's morgens was er niets op de ruit en tegen de middag was die aan de buitenkant dichtgevroren, wel enkel aan de noordkant. De ruiten onder het afgesloten terras niet. Ook driedubbel glas.

Kleine ergernis hier.

Heb voor EPB en veiligheid 1 firma, heb die al een lijst gegeven met mijn mogelijke onderaannemers. (duidelijk bijgezet onder voorbehoud)

Zie dus nu in CC mail, dat die ijverige veiligheidscoordinator iedereen al gemaild heeft om info op te vragen..

Heb zelf nog geen offertes bevestigd... (tot zover mijn leverage)

Kleine ergernis hier.

Heb voor EPB en veiligheid 1 firma, heb die al een lijst gegeven met mijn mogelijke onderaannemers. (duidelijk bijgezet onder voorbehoud)

Zie dus nu in CC mail, dat die ijverige veiligheidscoordinator iedereen al gemaild heeft om info op te vragen..

Wij hebben denk ik nooit de lijst van aannemers doorgemaild (dacht eerlijk gezegd dat de architect dat ging doen, ook niet gebeurd).
We zijn dat denk ik zelfs vergeten voor onze ABR verzekering, gelukkig niet nodig gehad.

We hebben zojuist een offerte gekregen van de schilder om onze nieuwbouwwoning te schilderen maar ik was toch eventjes verschoten van de prijzen…

We hebben de keuken, woonkamer en toilet beneden zelf in vlies behangen waarbij de schilder zei dat dit zeer vakkundig gedaan was en meteen klaar is om te schilderen.

Prijs m2 (waar vlies hangt): €27,83
Prijs m2 (geen vlies, rauw muren): €36,90
Prijs per deur: €315
Alles is incl. 21% BTW
Totale opp +- 200m2

Marktconforme prijs of aan de hoge kant?

Dat is €12 goedkoper (vs. €36)… best nog aantal offertes opvragen dan.

Misschien lagere prijs gezien de winterperiode?
Zonet tweede offerte ontvangen.
Prijs m2 (waar vlies hangt): €27
Prijs m2 (waar geen vlies hangt): €34
Prijs per deur: €215
Alles is incl. 21% BTW

Wij hebben begin december onze omgevingsvergunning ingediend voor het bouwen van onze woning.

Nu dacht ik al wel tenminste een "dossier volledig en ontvankelijk" mail te hebben ontvangen/status gezien te hebben, aangezien de gemeente daar max een maand voor heeft? Klopt dat?

De laatste status op het omgevingsloket is 'starten van een nieuw dossier', dat was op 05/12/23.

Wij hebben begin december onze omgevingsvergunning ingediend voor het bouwen van onze woning.

Nu dacht ik al wel tenminste een "dossier volledig en ontvankelijk" mail te hebben ontvangen/status gezien te hebben, aangezien de gemeente daar max een maand voor heeft? Klopt dat?

De laatste status op het omgevingsloket is 'starten van een nieuw dossier', dat was op 05/12/23.
Is inderdaad normaal maximum 1 maand (heeft bij ons ook exact een maand geduurd). Dit wordt normaal gelogd in het omgevingsloket en bevestigd via mail. Je kan best eens een bericht via het systeem sturen zodat de gemeente ook een herinnering krijgt.

Kleine ergernis hier.

Hoeveel kostte die veiligheid coordinator ?

Bij mij stuurde die mij een copy-paste documentje, vroeg dan om 60% van de factuur te betalen en heb ik er erna nooit meer van gehoord :p.
Heb aan mijn twee main aannemers dit document doorgestuurd en op mail bevestiging gevraagd & gekregen dat ze het verder afhandelen (wat ze natuurlijk niet hebben gedaan). Maar dat covered my ass.

60% van 600 euro dus (tenzij ze ooit nog achter die 40% gaan zitten).

Iemand tips voor een lichte (liefst witte) baksteen die niet gekaleid is geweest?
Onze architect raadde dit af gezien het moeilijk is om mee te werken. Elk stuk dat je moet slijpen kan stukjes geven (of je zit eens met je fiets tegen de muur).

Hoeveel kostte die veiligheid coordinator ?

Bij mij stuurde die mij een copy-paste documentje, vroeg dan om 60% van de factuur te betalen en heb ik er erna nooit meer van gehoord :p.
Heb aan mijn twee main aannemers dit document doorgestuurd en op mail bevestiging gevraagd & gekregen dat ze het verder afhandelen (wat ze natuurlijk niet hebben gedaan). Maar dat covered my ass.

60% van 600 euro dus (tenzij ze ooit nog achter die 40% gaan zitten).
Hier exact hetzelfde, toevallig ook een Gentse firma? Die is 1x langsgeweest, kreeg alle facturen mee, vroeg dan via mail om alle lambdawaardes etc na te vragen bij de verschillende aannemers/verkopers van materialen, mailde mij zonder die info te ontvangen een veiligheidsverslag door en klaar.
Hier was het 1000 euro voor veiligheidsverslag+ epc. EPC nooit ontvangen, maar was puur om te weten of ik voor een bepaalde premie (van enkele duizenden euro's) in aanmerking zou komen of niet. Tijdens dat bezoek in ruwbouwfase zei hij me dat ik er niet ging geraken en de meerkost het ook niet waard was om er wèl voor te gaan gezien het enkel om een aanbouw ging en niet om een volledige woning.
600 euro betaald en nooit meer iets van gehoord.

Hier exact hetzelfde, toevallig ook een Gentse firma? Die is 1x langsgeweest, kreeg alle facturen mee, vroeg dan via mail om alle lambdawaardes etc na te vragen bij de verschillende aannemers/verkopers van materialen, mailde mij zonder die info te ontvangen een veiligheidsverslag door en klaar.
Hier was het 1000 euro voor veiligheidsverslag+ epc. EPC nooit ontvangen, maar was puur om te weten of ik voor een bepaalde premie (van enkele duizenden euro's) in aanmerking zou komen of niet. Tijdens dat bezoek in ruwbouwfase zei hij me dat ik er niet ging geraken en de meerkost het ook niet waard was om er wèl voor te gaan gezien het enkel om een aanbouw ging en niet om een volledige woning.
600 euro betaald en nooit meer iets van gehoord.

Ja inderdaad van Gent (terwijl de werf aan de andere kant van Vlaanderen is :p).

EPC bij hun is wel uitgebreid gedaan (de voorstudie toch) & paar keer op en neer ge-emailed met vragen & opmerkingen (hij had dat wel ondergecontracteerd. alle mails gingen via hem en hij stuurde dat door naar een andere die als ik die opzocht zijn eigen bedrijfje had). Geen idee of ze ter plaatse gaan komen om het attest op te maken achteraf.

Naast het gebouw van mijn nieuwbouwappartement gaat mijn bouwpromotor een huis afbreken en er nieuwe appartementen bouwen (tegen de wand van mijn appartement). Is de bouwpromotor verplicht om bij mij een plaatsbeschrijving op te maken? Ik vrees immers voor barsten in mijn binnenmuren

Naast het gebouw van mijn nieuwbouwappartement gaat mijn bouwpromotor een huis afbreken en er nieuwe appartementen bouwen (tegen de wand van mijn appartement). Is de bouwpromotor verplicht om bij mij een plaatsbeschrijving op te maken? Ik vrees immers voor barsten in mijn binnenmuren

Is niet verplicht, maar diegene die er achter vraagt betaalt er wel voor.

Dus stel dat jij er eentje wilt dan ga je er ook voor moeten betalen.

Ik zou ook wel navragen of er een ABR (verzekering Algemeen Bouwplaats Risico) is afgesloten, want in sommige ABR polissen is een voorafgaandelijke plaatsbeschrijving verplicht als bouwheer zijnde voor in geval er een buur (jij dus) met een claim zou afkomen.

Hij is dat niet verplicht maar bij conflicten krijg jij wel het voordeel van de twijfel in de rechtbank (geen beschrijving = het was in goede staat). Dus het is vaak in het voordeel van de aannemer om dat te doen. Je kan ook zelf foto's maken om je case nog wat sterker te maken als er barstjes komen.

Maar om conflicten te vermijden is het wel zeker de moeite om het te vragen.

Een beetje professionele aannemer laat wel plaatsbeschrijvingen uitvoeren. (gewoon om zich in te dekken tegen nepschade) Die kost van 300€ kan er wel af.

Hier net mijn offerte ontvangen van de bouwhandel voor mijn bouwmaterialen.

Ijzeren netten, snelbouw,isolatie (gevel niet dak),gevelsteen,Kimblokken,energiebocht,welfsels. (geen riolering of stortbeton)

Totaal 26 000 incl btw. (tel daar nog 8000€ aan stortbeton bij en 2000€ aan extra ijzer) en voor 36 000€ kan ik stevig bob de bouwer gaan spelen.
Voorbeeldje, ik ga wel een nieuwe rode gevelsteen gebruiken.

Mijn ramenfirma rade mij wel aan om die zwarte stukken tussen de ramen weg te laten, en gewoon gevelsteen te metselen, omdat dit anders vrij prijzig is.

Laatst bewerkt:
Een beetje professionele aannemer laat wel plaatsbeschrijvingen uitvoeren. (gewoon om zich in te dekken tegen nepschade) Die kost van 300€ kan er wel af.

Ijzeren netten, snelbouw,isolatie (gevel niet dak),gevelsteen,Kimblokken,energiebocht,welfsels. (geen riolering of stortbeton)

Totaal 26 000 incl btw. (tel daar nog 8000€ aan stortbeton bij en 2000€ aan extra ijzer) en voor 36 000€ kan ik stevig bob de bouwer gaan spelen.

Mijn ramenfirma rade mij wel aan om die zwarte stukken tussen de ramen weg te laten, en gewoon gevelsteen te metselen, omdat dit anders vrij prijzig is.
Dat is een schone prijs, ik veronderstel door uw connecties?

Zonet tweede offerte ontvangen.
Prijs m2 (waar vlies hangt): €27
Prijs m2 (waar geen vlies hangt): €34
Prijs per deur: €215
Alles is incl. 21% BTW
2 offertes, andere firma's waren +/- evenveel
We zijn uiteindelijk voor de fijne afwerking gegaan.

Bijlagen

• Knipsel1.JPG
    Knipsel1.JPG
    57,7 KB · Weergaven: 24
  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    58,7 KB · Weergaven: 22

Dan verandert het zicht wel totaal.

Bij mij zijn ook enkele vlakken met zwart alu plooiwerk afgewerkt. Dat kwam neer op 95€/m².

Laatst bewerkt:
Ge gaat dan van ‘simpel maar acceptabel’ naar betonnen sovjetblok vrees ik als ge die panelen vervangt door gevelsteen :unsure:

Terug
Bovenaan