De nieuwbouw-topic!

Optie 2 lijkt mij beter. Ik zou geen gebogen ramen en rechte ramen combineren. Waarom kies je aan de voorkant niet gewoon voor grotere enkele ramen i.p.v. dubbel? Gaat een stuk goedkoper zijn imo en het oogt minder druk.

Onze indeling staat zo goed als vast (behalve dat de architect nog enkele muren een beetje wil verschuiven), maar waar we nog niet uit geraken zijn de ramen. Dus alle suggesties zijn welkom!

Even een overzicht van onze bedenkingen:
  • Voorgevel: alle opties staan hier nog open. De architect had aangegeven dat hij meer fan is van enkele ramen bij onze stijl (pastorij - wit/grijze bakstenen gevel - zwarte ramen) dan van dubbele ramen. Het belangrijkste voor ons is dat er voldoende licht binnenkomt (bv. in de badkamer) en dat het mooi oogt met een soort van symmetrie. Ook de keuze van latjes/geen latjes in de ramen en op welke manier is nog een groot vraagteken. Hebben jullie suggesties/bedenkingen/ervaringen?
  • Achtergevel beneden: hier hebben we twee opties in ons hoofd. Optie 1) een gebogen raam die gelijk staat met het keukeneiland én een schuifraam bij de eetkamer. Een bedenking dat we hierbij hebben is een beetje de vrees dat we steeds lichtjes achter de tafel door moeten om naar buiten te gaan (minder open gevoel) in tegenstelling tot optie 2. Optie 2) een groot schuifraam over de hele benedenverdieping. Vragen die we hierbij hebben: is er een maximale breedte dat we kunnen overbruggen met een schuifraam? Gaan we voor twee tweedelige of driedelige schuiframen tegenover elkaar? Zijn er andere opties?
  • Achtergevel boven: hier zouden we zowel in de bureau als in de slaapkamer een groot raam willen zodanig dat we vanuit bed/vanachter de bureau kunnen genieten van het uitzicht. In eerste instantie hadden we een vast raam (mooier), maar omwille van verluchting en om eenvoudiger de ramen te kunnen kuisen, overwegen we toch een praktischere optie. Iemand ervaring met vaste ramen op de verdieping? Of leuke suggesties?
  • Zijgevels: zowel in de nachthal als in de dressing wouden we eerst een vast raam tot op de grond, maar omwille van dezelfde redenen als in het vorige puntje én omwille van het feit dat we borstwering zouden moeten plaatsen als het een open raam wordt, zijn we ook hier aan het overwegen om te kiezen voor een enkel opengaand raam dat niet tot op de grond komt. Suggesties?

48053bf48030102b2521890711ee480e.jpg
a8e7bfc367740c97968c6fcc0e1672c7.jpg
Die gebogen ramen in combinatie met recht vind ik heel raar.
Schuifraam breedte kan je eens navragen al bij je leverancier. Ik kan de afmetingen niet goed lezen op je plan, maar hier is er 1 van 5.8m, zonder extra onderverdeling.
En van de ramen tot op de grond: gohja, tenzij je echt fervent ramenpoetser bent ga je allicht meer plezier hebben aan het extra licht en effect van die ramen tot op de grond dan het gemak van te poetsen.

We gaan nog eens praten met een architect om wat uitsluitsel te krijgen, maar weet iemand wat de voorwaarden zijn voor sloop en wederopbouw aan verlaagd btw-tarief? We willen graag een huis kopen, platsmijten en iets nieuws zetten. Momenteel hebben we echter al een eigen woning, maar de bedoeling is wel om die te verkopen en dan in de nieuwe woning te trekken vanaf mogelijk. Ik raak er niet goed aan uit op de website van de federale overheid :unsure:

Bijkomend, we rekenen momenteel met een vierkante meter prijs van € 2.000 (ex btw) voor een open bebouwing. Ik weet wel dat je zo zot kan gaan als je wil, maar dat lijkt me afgaand op wat ik online zie geen slechte raming? We kunnen +- 500K geven voor de woning zelf, dus daar moet je wel iets mee kunnen doen lijkt me (mikkend op die 200m2 bewoonbaar +- om binnen de 6% te blijven)

€2000 per m2 de dag van vandaag lijkt me aan de lage kant. Tenzij je alles zelf kan doen.
Is nochtans, voor een degelijke, normale afwerking, bij de meeste betrouwbare SOD's wel een correcte prijs vandaag de dag.

Afhankelijk van het soort woning, de grootte en de stijl, zit je vandaag ergens tussen de 1800 en 2200€/m². Alles daaronder is niet te vertrouwen, alles daarboven is meer luxe.

Ik ken weinig kopers van een sod, die voor eigen bewoning akkoord gaan met de basis.

Meestal basis met tussen de 30k en 100k meerwerken. Al zal het eerder naar de 50 tot 60k graviteren dan de 30k.

Aanpassingen keuken, badkamer, elektriciteitsvooezieningen, type tegels,... zijn er zowat de drijvende kracht in.

Voor woningen met sod die je verhuurt is dat wel typisch. Natuurlijk er vanuutgaande dat je niet te veel zelf kan.

Ik ken weinig kopers van een sod, die voor eigen bewoning akkoord gaan met de basis.

Meestal basis met tussen de 30k en 100k meerwerken. Al zal het eerder naar de 50 tot 60k graviteren dan de 30k.

Aanpassingen keuken, badkamer, elektriciteitsvooezieningen, type tegels,... zijn er zowat de drijvende kracht in.

Voor woningen met sod die je verhuurt is dat wel typisch. Natuurlijk er vanuutgaande dat je niet te veel zelf kan.
Dit zijn echt bedragen en veralgemeningen die op niks slaan, sorry.

Is nochtans, voor een degelijke, normale afwerking, bij de meeste betrouwbare SOD's wel een correcte prijs vandaag de dag.

Afhankelijk van het soort woning, de grootte en de stijl, zit je vandaag ergens tussen de 1800 en 2200€/m². Alles daaronder is niet te vertrouwen, alles daarboven is meer luxe.
Is die 1800/2200 inclusief 21% btw?

€2000 per m2 de dag van vandaag lijkt me aan de lage kant. Tenzij je alles zelf kan doen.
Alles zelf doen gaat het niet meer worden met kleine kinderen, daar ontbreekt de tijd voor. De "makkelijke" uren wil ik nog wel inspringen (metserdiender, de sleuven voor de elektriciteit kappen,..), maar meer dan dat zal het niet worden.

Wat is dan wel realistisch volgens jou? Ik zie bedragen van 1400 tot 2400 ex btw, dus ik dacht dat 2k wel een mooie middenweg was

@Omma431 heeft de insprong aan de voorkant een stedenbouwkundige reden of is het een stijlkeuze? Persoonlijk vind ik als je voor de pastorijstijl gaat dat je dan best de gevel klassiek vlak neemt.

Voor alleen de constructie? Excl grond?
Enkel constructie uiteraard.

Maar opnieuw, SOD is niet beperkt tot de Matexi's, Durabriks of Huyzentruyts van deze wereld. SOD is gewoon een term voor totaalaanneming, of dat nu een kleine aannemer is of een gekende SOD firma, het gaat gewoon om 1 aannemer die (quasi) alles doet.

Enkel constructie uiteraard.

Maar opnieuw, SOD is niet beperkt tot de Matexi's, Durabriks of Huyzentruyts van deze wereld. SOD is gewoon een term voor totaalaanneming, of dat nu een kleine aannemer is of een gekende SOD firma, het gaat gewoon om 1 aannemer die (quasi) alles doet.
Op hoeveel moet je rekenen voor een luxueuze afwerking van een alleenstaande woning waarbij je alles zelf regelt, dus geen SOD?
2200-2500 € exclusief BTW voor de constructie?

Op hoeveel moet je rekenen voor een luxueuze afwerking van een alleenstaande woning waarbij je alles zelf regelt, dus geen SOD?
2200-2500 € exclusief BTW voor de constructie?
Goh ja, het hangt er natuurlijk vanaf of je enerzijds veel aannemers persoonlijk kent, of anderzijds je gewoon goed kan onderhandelen. In theorie bespaar je natuurlijk op een coördinatie kost. Maar de grotere firma's hebben natuurlijk enorme volumekortingen bij onderaannemers die een particulier doorgaans niet gaat kunnen krijgen.

Het is niet zelden dat offertes opvragen en coördinatie doen via een architect of bouwheer zelf uiteindelijk duurder uitkomen dan alles via 1 aannemer te regelen.

@Omma431 heeft de insprong aan de voorkant een stedenbouwkundige reden of is het een stijlkeuze? Persoonlijk vind ik als je voor de pastorijstijl gaat dat je dan best de gevel klassiek vlak neemt.
@Avi eerder een stijlkeuze, omdat we in het begin wat meer dimensie wouden geven aan het huis. Ondertussen hebben we de voorkeur om in de achtergevel een schuifraam te steken (@yode92 op het plan 7m breed momenteel) - waardoor we de achtergevel sowieso recht trekken. Hierdoor vragen we ons inderdaad af of we de voorgevel ook niet beter gelijk trekken.

Ik ben eraan begonnen. Resultaat na anderhalf uurtje.

Nu kan ik deftig de bouw uitzetten.
de rest van de graafwerken/funderingen/riolering ga ik met een klein kraantje doen.

Deadline blijft eind 2024 dat het af moet zijn.
Lets go! Blijf hier updates posten lijkt me wel interessant om te zien hoe het vordert :)

Zo een graafmachine is toch fantastisch speelgoed!

Veel succes!

Dit zijn echt bedragen en veralgemeningen die op niks slaan, sorry.

De boodschap die erachter zit is dat als je SOD bouwt, je best een reserve aanlegt, aangezien je toch altijd gaat customizen in de uitvoering omdat de voorziene budgetten voor keuken, sanitair, elektriciteit, vloeren,... voor de meeste mensen (die er zelf in willen wonen) onvoldoende is/zijn of op zijn minst aan de beperkte kant is/zijn. Al kan je ook nog bepaalde andere kosten hebben (vb de aansluitkosten voor gas/elektriciteit, beperkte buitenaanlegkosten (omheining, nivelleren van de tuin, automatisatie garagepoort,...)) die niet in de prijszetting van de SOD firma zit, maar dewelke je al dan niet voor een stuk voor het gemak wilt gebruiken

Uiteindelijk als je uw raming neemt van tussen de 1800€/m2 excl BTW en 2200€/m2 dan is dit voor een woning van 150m2 een prijsverschil van 60k€ zonder BTW, ergo (400 (==2200-1800) *150).

En er zijn weinig mensen die voor al die zaken al een zeer duidelijk idee hebben van hoe en wat ze exact willen en kunnen krijgen op het moment van de bespreking op plan (en ook prijszetting).

De boodschap die erachter zit is dat als je SOD bouwt, je best een reserve aanlegt, aangezien je toch altijd gaat customizen in de uitvoering omdat de voorziene budgetten voor keuken, sanitair, elektriciteit, vloeren,... voor de meeste mensen (die er zelf in willen wonen) onvoldoende is/zijn of op zijn minst aan de beperkte kant is/zijn. Al kan je ook nog bepaalde andere kosten hebben (vb de aansluitkosten voor gas/elektriciteit, beperkte buitenaanlegkosten (omheining, nivelleren van de tuin, automatisatie garagepoort,...)) die niet in de prijszetting van de SOD firma zit, maar dewelke je al dan niet voor een stuk voor het gemak wilt gebruiken

Uiteindelijk als je uw raming neemt van tussen de 1800€/m2 excl BTW en 2200€/m2 dan is dit voor een woning van 150m2 een prijsverschil van 60k€ zonder BTW, ergo (400 (==2200-1800) *150).

En er zijn weinig mensen die voor al die zaken al een zeer duidelijk idee hebben van hoe en wat ze exact willen en kunnen krijgen op het moment van de bespreking op plan (en ook prijszetting).

Zoals zo vaak al gezegd, het zijn veralgemeningen die op niks slaan zonder lastenboeken en de bijhroende budgetten te zien en te vergelijken.

Het verschil in die raming wordt al voor een groot deel gevormd door de vorm, grootte, ontwerpdetails en stijl van de woning. En ja, daarnaast ook door technieken en materialen. Waarbij voor een eenvoudige woning met gewoon een deftig lastenboek (budget vloeren hw 40€/m², budget badkamer 7.000€, 1 zijdig gekleurde PVC ramen, wpomp L/W met vvw, 4000wp PV panelen,...) 1.800€/m² echt wel perfect kan zonder grote bijkomende kosten. Tel daar dan wat duurdere zaken bij als parket, alu buitenschrijnwerk, gelijmde gevelsteen,... en je komt eerder richting de 2.200€/m².

En daarnaast, aansluitingskosten, buitenaanleg,... zijn zaken die je ook moet voorzien wanneer je met losse aannemers (zelf) bouwt, dat als "extra kosten" gaan rekenen specifiek voor SOD is toch ook gewoon ridicuul en oneerlijk.

Ik krijg het van die oneliners als "amai, ge bouwt SOD, tel daar maar al 60k bij voor alles wat niet (voldoende) voorzien is...". Die slaan zoals gezegd op niks zonder een lastenboek en/of meetstaat te bekijken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan