De nieuwbouw-topic!

met grind/kiezels zou ik altijd van die grindmatten leggen. anders is het kwestie van tijd voor je met de auto er sporen in rijdt.
Grindmatten zijn wel maar goed tot ongeveer 25mm dacht ik, dus is te zien hoe groot zijn steenslag zal zijn.

Iemand hier meningen over gespoten pur vs isolatiechape? Ik hoor meer en meer over gespoten pur dat het niet zo aangeraden is, maar de alternatieven ben ik niet zo bekend mee. Binnenkort op bisbeurs eens gaan onderzoeken, maar op voorhand wat achtergrondinformatie is altijd meegenomen :)

Iemand hier meningen over gespoten pur vs isolatiechape? Ik hoor meer en meer over gespoten pur dat het niet zo aangeraden is, maar de alternatieven ben ik niet zo bekend mee. Binnenkort op bisbeurs eens gaan onderzoeken, maar op voorhand wat achtergrondinformatie is altijd meegenomen :)
onze architect heeft 18cm eps chape voorzien met u-waarde 0,040 en raad gespoten pur ten stelligste af voor die hoeveelheden. Ik dacht nog even om 10 cm chape + 8 cm pur platen te gebruiken maar de loodgieter zit hoger met zijn leidingen dus ik ga niet beginnen om die platen zo op maat te zagen.

in onze huidige woning ligt 12 cm gespoten pur en in de garage liggen enkele tegels te zweven, weet niet of dat licht aan de pur maar de plaatsing is sowieso gevoeliger dan chape.

met grind/kiezels zou ik altijd van die grindmatten leggen. anders is het kwestie van tijd voor je met de auto er sporen in rijdt.
Op onze oprit ligt nu enkel een laag aangetrilde betonpuin. Kunnen we daar gewoon kiezelstenen bovenop leggen, of moet daar nog een bepaalde laag tussen? Zou een iets grovere steen zijn dus honinggraten zijn dan niet nodig denk ik?
grindmatten maken het lopen op kiezel veel fijner, ge strekt er geen sporen in. Hier liggen die op een kleigrond en zijn die matten wel nog verzakt waar de auto altijd staat.

Bij gespoten PUR is het zeer belangrijk dat je hier een goede aannemer voor hebt. PUR dient in meerdere lagen gespoten te worden, voldoende tijd laten tussen de lagen voor afkoeling, etc

Bij ons laten doen en content van, maar heb bij andere al mindere verhalen gehoord.

Gespoten pur is de nieuwe asbest. Verwijder dat maar eens uit de woning eens ze ooit moet afgebroken worden. Bij ecobouwers was daar onlangs een mooi artikel over. Alles met pur kan moeilijk gerecycleerd worden.

Op 21 augustus liep onze termijn af voor het eerste geel papier. Net gebeld om na te vragen wanneer de gemeente dacht dat ze advies konden uitbrengen zodat we een tweede papier konden uithangen voor de laatste 30 dagen.
"Ja meneer, dat zal toch de uiterste termijn zijn hoor. Er staan er wel niet veel op, maar het zou niet eerlijk zijn tegenover anderen als jullie naar voor zouden halen"
Of - rare suggestie misschien - als ge ge hol te doen hebt kunt ge misschien hetgeen er openstaat allemaal wat sneller afwerken ipv gewoon standaard de maximumtermijn te hanteren.. Degoutant heel die procedure hoe lang het allemaal duurt, bah.

Bij ons was het op de uiterste termijn beschikbaar/beslist in het omgevingsloket, maar als je dan naar de documenten keek was dat al een maand eerder besloten.
Ze sturen gewoon standaard pas op de vervaldatum het uit in onze gemeente.

Het dak ligt erop! Ramen komen eind oktober dus nog ff tijd om elektriciteit verder af te werken. Ook nog 150m3 grond laten afvoeren deze of volgende week nog. Het gaat nu wel allemaal snel, heb er slapeloze nachten van.

Dit klopt, zit hier met hetzelfde probleem wegens EPB-man die zo traag is als een slak.
Over welke termijn spreken we dan? De mijne is in juni begonnen en hebben er nog niks van vernomen.

Terzijde. Gewoon uit interesse. Onze overbuur woont al MINSTENS sinds 2020 in zijn onafgewerkte nieuwbouw. Een gigantisch spel, maar de buitengevel is enkel voor 60% afgewerkt met isolatie. Dus ge ziet effectief nog de isolatieplaten zonder andere gevelafwerking. En 40% is gewoon snelbouwsteen. Hij woont er al zeker 4jr..maar zijn woning staat nog niet eens op de plannen van de overheid. Hoe flikt ge zoiets? Wij zijn onze woning eind 2022 beginnen bouwen en wonen er nog maar 3-4 maand in en die staat al op die plannen.

Zijn hier mensen met een verzonken schuifraam (zodat vloer binnen gelijk komt met terras buiten)?

Ziet er mooi uit, maar wat zijn de ervaringen hier qua afwatering, onderhoud, etc?
Ik heb het gelijk gelegd.
Waterdoorlatende chappe gelegd gelijk met blauwe steen. Dan via tegel dragers de tegel gelijk gelegd met verzonken schuifraam en vloer binnen.

Geen issues met water & blijf onder de waterkering. Voordeel is ook dat ik eenvoudig kan veranderen van tegel.

Welk hout vinden jullie het mooist als gevelbekleding (bv. onderkant van oversteek dak)?

EDIT: Ik zou graag een andere optie willen overwegen dan hardhout. Ik lees online veel 'Thermo behandelde' mogelijkheden van hout?

Laatst bewerkt:
Welk hout vinden jullie het mooist als gevelbekleding (bv. onderkant van oversteek dak)?

EDIT: Ik zou graag een andere optie willen overwegen dan hardhout. Ik lees online veel 'Thermo behandelde' mogelijkheden van hout?
Die kleine stukjes zijn hier afgewerkt met Trespa. ‘t Is geen hout, maar wel onderhoudsvrij.

Thermowood kan inderdaad hier heb je ook wat verschil op. Ayous bv. is knoest vrij en dus strak, terwijl de klassieke wel knoesten heeft en dus rustieker is. Goesting kwa smaak. Vertaalt zich ook wel in prijs. Meestal wordt wel Ayous gebruik voor afwerking rond daken.

Is ook onderhoudsvrij zoals tropisch hout

Hier gaan we voor Thermowood Frake, schrijnwerker van ons werkt niet meer met Thermo Ayous omdat het veel te zacht is.

Terug
Bovenaan