De nieuwbouw-topic!

Uit curiositeit en omdat ik niet goed weet waar ergens anders het te plaatsen, maar bij alles wat we moeten plaatsen van warmtepomp, isolatie, zonnepanelen, regenwater,... is het altijd de eeuwige dooddoener "ja maar ge verdient dat terug hoor"

Maar wat zijn hier zo de maand/jaarkosten die nog betaald worden in een nieuwbouw voor verwarming/koeling/water? Zal wel afhangen van elektrische wagen of niet etc, maar ik ben wel eens benieuwd. We komen normaal op EPC < 10 uit met onze zonnepanelen, dus ik ben benieuwd hoeveel het nog gaat zijn dan op maandbasis.
Opzich valt het meeste van technieken wel uit te rekenen. Isolatie maatregels zijn wat moeilijker.

Elke situatie is anders. Je kunt woningen niet met mekaar vergelijken, want zo ga je verkeerde conclusies maken.

Wij verwarmen/koelen en voorzien warm water met een L/W warmtepomp, heb geen EV en geen batterij (nu wel).
Als ik mijn eindfacturen erbij pak voor 2024.
Totaal op jaarbasis: €260,82
Wij betaalde €14,76 per maand aan voorschot, moesten dus een beetje opleggen.
Wij zitten ongeveer op 50/50 zelfvoorzienend (zonder batterij).
Prijzen 2025 zal wel wat anders zijn.

Water zitten we op jaarbasis op €220. Door de regenwaterput zitten we hier ook op 50/50 zelfvoorzienend.

Laatst bewerkt:
geen batterij (nu wel).
Als je verbruik al zo laag is - want 260eur is gelijk 1500kWh ofzo? - gaat die batterij niet moeilijk terug te verdienen zijn? Want met zo'n laag verbruik wegen alle vaste kosten en taksen zoveel meer door. En ik vermoed dat ook de meerderheid van die kosten in de winter zijn als er geen zon is en je batterij dan leeg is anyway.

(Het kan natuurlijk perfect zijn dat het voor jou eerder gaat om het zelfvoorzienend concept en niet om de kosten)

Als je verbruik al zo laag is - want 260eur is gelijk 1500kWh ofzo? - gaat die batterij niet moeilijk terug te verdienen zijn? Want met zo'n laag verbruik wegen alle vaste kosten en taksen zoveel meer door. En ik vermoed dat ook de meerderheid van die kosten in de winter zijn als er geen zon is en je batterij dan leeg is anyway.

(Het kan natuurlijk perfect zijn dat het voor jou eerder gaat om het zelfvoorzienend concept en niet om de kosten)
Verbruik van het net is eerder rond de 2500kWh. Je vergeet de injectie.

Als ik simulatie doe met mijn kwartiergegevens van 2024, dan zal een 5kWh batterij het verbruik van het net met 1000kWh doen zakken. Dan zal ik wel op 1500kWh uitkomen.
Dan zou de terugverdientijd onder de 6 jaar liggen met de huidige prijzen.

Uit curiositeit en omdat ik niet goed weet waar ergens anders het te plaatsen, maar bij alles wat we moeten plaatsen van warmtepomp, isolatie, zonnepanelen, regenwater,... is het altijd de eeuwige dooddoener "ja maar ge verdient dat terug hoor"

Maar wat zijn hier zo de maand/jaarkosten die nog betaald worden in een nieuwbouw voor verwarming/koeling/water? Zal wel afhangen van elektrische wagen of niet etc, maar ik ben wel eens benieuwd. We komen normaal op EPC < 10 uit met onze zonnepanelen, dus ik ben benieuwd hoeveel het nog gaat zijn dan op maandbasis.
Nieuwbouwwoning met verwarming op gas waar we in wonen sinds 30/08/2024, dus nog geen data van een volledig jaar maar ik vermoed dat ik cijfers juni wel kan doortrekken naar juli/augustus.

Effectief:
Stroomverbruik: 1.830kWh (met maanden november, december en januari domme instelling op elektrisch vuurtje in badkamer, verwarmde 24/7, is volgens mij 240kWh aan verloren gegaan)
Injectie: 3.961kWh
Gasverbruik: 5.386kWh

Inschatting volledig jaar:
Stroomverbruik: 1.950kWh
Injectie: 4.961kWh (rooskleurig wss, niet elk jaar is zoals dit 😅 )
Gasverbruik: 5.466kWh

Zonnepanelen: 5kWp (zuid-zuidwest)
200m² bewoonbare oppervlakte (incl zolder met vaste trap)
E9
S26
Halfopen bebouwing
Wonen hier momenteel met 2, temperatuur wordt in de koude periode beneden op een constante 21 graden gehouden.
Nog geen elektrische wagen, zal begin volgend jaar normaal komen.

Kost (wat uiteraard afhankelijk is van contract): +- €68/maand waarbij de afrekening van dezelfde grootorde is.

Hier gaat de nieuwbouw razendsnel vooruit. Na wat tegenslag met de ondergrond (we konden geen droogzuiging steken) zijn we eind mei dan toch kunnen beginnen met het gieten van de vloerplateau.
Na een kleine twee maand zou eind deze week de ruwbouw opgeleverd worden :clap:
De technieken worden allemaal gedaan eind augustus zodat we de 2e week van oktober de ramen kunnen doen. Plakker ook ingepland voor eind november.

Nu hopen dat het allemaal zo vlot blijft gaan, maar tot nu toe een positieve ervaring :p

Wij gaan over 2 weken verhuizen naar onze nieuwbouw.
Trap is ook klaar maar de bovenste trede komt iets hoger (1-2mm) dan de vloer die eerst was gelegd. Schrijnwerker zegt dat bewust te hebben gedaan en dat altijd zo te doen, maar ik vind het toch gek. Lijkt me toch een risico op struikelen?

come back gif

Schrijnwerker zegt dat bewust te hebben gedaan en dat altijd zo te doen, maar ik vind het toch gek. Lijkt me toch een risico op struikelen?
Hehe, het eeuwige antwoord.,. Hoeveel keer ik dat niet gehoord heb :rolleyes:
Op uw strepen staan en zorgen dat het naar uw zin is want je gaat er u elke dag aan storen anders.

Hier ook foto's van hoe mijn trap eerst geplaatst werd met 2tal centimeter naar achter ipv gelijk met de muur.
Dat was zogezegd ook normaal omdat daar wat speling op zit over de jaren en dat zich kan zetten etc etc.
Uiteindelijk hebben ze het wel aangepast en gelukkig maar, heeft nog geen krimp gegeven.

Je passeert daar meerdere keren per dag dus mij zou het allesinds elke keer storen.
Ook nog een foto van hoe het bovenaan is, gewoon perfect gelijk dus met parket.

Bijlagen

• Trap1.jpg
    Trap1.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 32
  • Trap2.jpg
    Trap2.jpg
    50,1 KB · Weergaven: 36
  • Trap3.jpg
    Trap3.jpg
    55,7 KB · Weergaven: 40
Trap is ook klaar maar de bovenste trede komt iets hoger (1-2mm) dan de vloer die eerst was gelegd. Schrijnwerker zegt dat bewust te hebben gedaan en dat altijd zo te doen, maar ik vind het toch gek. Lijkt me toch een risico op struikelen?

come back gif
1 tot 2mm valt nog mee op een volledige trap van x-aantal treden, zou ik denken?
Das ferm pas en maatwerk.

Meestal wordt eerst de trap gezet en dan pas uw afwerkingslaag van uw vloer. Zo kunt ge een beetje zeuren met uw lijm voor tegels of parket om mooi uit te komen.

Bij ons was het in ieder geval zo voor ons nog af te werken zolderverdieping. De laatste traptrede stond op de betonplaat, rekening houdend met een totale vloeropbouw van 15-16cm.

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd, normaal eerst de trap en dan pas de vloer aanwerken. (Desnoods word er vaker 1 rij tegels pas geplaatst nadat de trap staat)

Die 2 mm is echt niet storend, bij mij is het zelfs 4mm en gezien dezelfde vloer vindt ik het net ietsje veiliger)

Perse dit willen laten aanpassen zou ik niet doen, nu is het mooi afgewerkt, terug uitbreken en herplaatsen geeft enorm kans op slechter resultaat dan wat het nu is.

come back gif
Dit is toch gewoon OK? Ik zou het zeker zo laten.

Over 1mm struikelen, daar moet je toch al serieus je best voor doen.
Dit is idd gewoon netjes en prima geplaatst.

Iemand tips voor goedkope garagetegel?
Gewoon eender waar de goedkoopste tegel meepakken en klaar of moeten we toch ergens op letten? Hebben ook nog klein beetje nodig voor technische ruimte…

Iemand hier een idee wat een fundering op palen ongeveer zou kosten? Zou voor een rijhuis worden op 8 meter breed en beneden verdieping 15m diep. 1ste verdiep 11m diep en puntdak. Of iemand die dit onlangs heeft laten uitvoeren? Op internet zeer weinig info over te vinden en ik zou willen weten of mijn idee haalbaar zou zijn met de meerkost die hier bij zou komen kijken. Heb al naar wat palenboeren gebeld maar zonder palenplan willen die zelfs geen indicatie geven..

Iemand hier een idee wat een fundering op palen ongeveer zou kosten? Zou voor een rijhuis worden op 8 meter breed en beneden verdieping 15m diep. 1ste verdiep 11m diep en puntdak. Of iemand die dit onlangs heeft laten uitvoeren? Op internet zeer weinig info over te vinden en ik zou willen weten of mijn idee haalbaar zou zijn met de meerkost die hier bij zou komen kijken. Heb al naar wat palenboeren gebeld maar zonder palenplan willen die zelfs geen indicatie geven..
Wij hebben 13k betaald voor 22 palen van 10m diep (vrijstaande woning van 10 op 15). Daar dan nog een verdiep op.

Was dit de prijs voor de palen + fundering? dus de totale prijs of enkel de palen laten boren? & recent gebeurd?
Alvast dank voor je reactie!
ik ken er weinig van, maar het zou me verbazen mocht de prijs niet héél sterk afhankelijk zijn van de regio (en dus ondergrond).

Wij hebben hier (zware kleigrond op een bodem die vol historische restanten zit) naast onze woning een hangar zien bouwen en daar is een firma uit Nederland moeten komen én die hebben dan nog eens hun boor hier gebroken. Die factuur zou ik ook niet betaald willen hebben... Terwijl eenzelfde boring op een zandgrond wss spotgoedkoop zal zijn in vergelijking.

ik ken er weinig van, maar het zou me verbazen mocht de prijs niet héél sterk afhankelijk zijn van de regio (en dus ondergrond).

Wij hebben hier (zware kleigrond op een bodem die vol historische restanten zit) naast onze woning een hangar zien bouwen en daar is een firma uit Nederland moeten komen én die hebben dan nog eens hun boor hier gebroken. Die factuur zou ik ook niet betaald willen hebben... Terwijl eenzelfde boring op een zandgrond wss spotgoedkoop zal zijn in vergelijking.
Woning zou moeten gebouwd worden in een nieuwbouw wijk waar er al zo'n 40 stuks gebouwd geweest zijn in de loop der jaren. Sommige op valse putten en sommige op palen. Dus op zich zou het geen probleem mogen zijn.
Regio is oost-vlaanderen (waasland)

Was dit de prijs voor de palen + fundering? dus de totale prijs of enkel de palen laten boren? & recent gebeurd?
Alvast dank voor je reactie!
De palen, de fundering heb je niet meer nodig als je palen steekt, de betonplaat wordt rechtstreeks daarop vastgemaakt. De firma die de palen steekt maakt ook je stabiliteitsstudie etc normaal, was hier toch het geval (Lameire, uit Eeklo)

Terug
Bovenaan