De nieuwbouw-topic!

Geen idee of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar we hebben een offerte gekregen voor geothermie die ons op zich wel nog aantrekkelijk lijkt:
- Boringen 3x64m (dubbele lus)
- Warmtepomp (1,55-7,20kW) met propaan als koudemiddel, interne boiler (178L) en passieve koeling
- Vloerverwarming (205,26m2)
- Alle randstuff (ingebruikname, warmteverliesberekening, ...)
29k excl. BTW

Tweede offerte is met een stevigere warmtepomp (2,31-10,70kW), met een externe boiler van 260L met een meerprijs van 3k EUR. Staat ook wel niks over propaan als koudemiddel.

Twee vragen:
- Ken er op zich niet genoeg van om in te schatten of dat verschil in warmtepomp bij zo'n installatie merkbaar is (misschien wel voor water voor bad/douche), maar gezien verwarmen en koelen passief gebeurt zou ik verwachten dat zo'n piekvermogen minder belangrijk is?
- Mijn vrouw die liefst nog in de frigo's van de Colruyt zou gaan slapen met een donsdeken en dus fan is van airco (dus lucht/lucht warmtepomp) op de slaapkamer is bang dat zo'n passieve koeling op de slaapkamer niet zou volstaan op warmte zomerdagen. Is dat een terechte vrees?

Geen idee of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar we hebben een offerte gekregen voor geothermie die ons op zich wel nog aantrekkelijk lijkt:
- Warmtepomp (1,55-7,20kW) met propaan als koudemiddel, interne boiler (178L) en passieve koeling
29k excl. BTW

Tweede offerte is met een stevigere warmtepomp (2,31-10,70kW), met een externe boiler van 260L met een meerprijs van 3k EUR. Staat ook wel niks over propaan als koudemiddel.

Twee vragen:
- Ken er op zich niet genoeg van om in te schatten of dat verschil in warmtepomp bij zo'n installatie merkbaar is (misschien wel voor water voor bad/douche), maar gezien verwarmen en koelen passief gebeurt zou ik verwachten dat zo'n piekvermogen minder belangrijk is?
- Mijn vrouw die liefst nog in de frigo's van de Colruyt zou gaan slapen met een donsdeken en dus fan is van airco (dus lucht/lucht warmtepomp) op de slaapkamer is bang dat zo'n passieve koeling op de slaapkamer niet zou volstaan op warmte zomerdagen. Is dat een terechte vrees?
Je kunt beter denk ik de vraag stellen aan de installateur waarom die deze 2 types voorstelt.
Uiteindelijk moet je kijken naar uw warmteverlies berekening en aan de hand daarvan kies je het vermogen. Misschien zit je net boven de 7,2kW en stelt die daarom de zwaarder ook voor?....
Wij hebben hier een warmtepomp die 7,65kW kan leveren bij -10°C/W35. Als ik snel ga kijken in mijn logs zie ik dat de warmtepomp in januari bij 0°C buiten aan 55% draaide.
voor een woning met een beschermde volume 1320m² en 425m² bruto oppervlakte (cijfers EPB). We verwarmen enkel met vloerverwarming, dat is 275m² netto.

Voor warm water maakt dat niet zoveel uit, ik laat onze boiler (300L) op het gemak opwarmen en draait die altijd op 43%. In de winter duurt dat dan iets langer als in de zomer, maar nog nooit koud water gehad.
Als je een interne boiler pakt van 180L en je zit met een gezin, zul je denk ik wel de temperatuur hoger moeten instellen. Als je de 260L pakt kun je temperatuur wat lager instellen, wat efficiënter is.

Koelen doen we via L/W warmtepomp (is dan actief), voor ons is dat goed. Momenteel is het hier binnen 21,7°C en buiten 29,1°C. En voorbije dagen was het +30°C. Slaapkamers zitten we op 21,3°C. Voor ons is dat aangenaam. Ik koel ook enkel max tussen 06:30-20:30u, daarbuiten staat de koeling af.
Uiteraard hebben wij ook wel aandacht besteden aan verhitting.

Als u vrouw 17°C wilt in de slaapkamers ga je naar airco's moeten gaan.

29k excl. BTW

Twee vragen:
Wij hebben passieve koeling. Op dagen dat het 35+ graden was buiten, was het binnen 21-21,5 graden. Vriendin liep zelfs constant met een pull rond.

Andere zaken waar je rekening mee moet houden,. Zijn zaken die warmte maximaal buitenhouden:
- zonwerende beglazing
- screens
- Overkapping
- Alulon coating op het dak
- type beglazing (dubbel/triple). Triple houdt de warmte en koelte makkelijker binnen. Maar dus ook warmte beter binnenhouden als er oververhitting is in je woning.
- Isolatie van de woning zelf

Ps- voor zaken over beglazing, pm me maar. Zit in de industrie.

Wij hebben passieve koeling. Op dagen dat het 35+ graden was buiten, was het binnen 21-21,5 graden. Vriendin liep zelfs constant met een pull rond.

Andere zaken waar je rekening mee moet houden,. Zijn zaken die warmte maximaal buitenhouden:
- zonwerende beglazing
- screens
- Overkapping
- Alulon coating op het dak
- type beglazing (dubbel/triple). Triple houdt de warmte en koelte makkelijker binnen. Maar dus ook warmte beter binnenhouden als er oververhitting is in je woning.
- Isolatie van de woning zelf

Ps- voor zaken over beglazing, pm me maar. Zit in de industrie.
Wonen jullie niet half in een bos ofzo? Bomen rondom het huis maken een énorm verschil, zelfs bij een oud niet-geisoleerd huis.

Wonen jullie niet half in een bos ofzo? Bomen rondom het huis maken een énorm verschil, zelfs bij een oud niet-geisoleerd huis.
Klopt! In dat opzicht zijn we futureproof, met de warmer wordende zomers.

Enorm nadeel is dat wij met 21 panelen van 415wp elk, max 15kWh halen op een top zomerdag. In theorie zouden wij akkoord krijgen van Natuur & Bos om een groot deel weg te kappen (70-80% dennen) en nieuwe inheemse loofbomen te planten. Dan zouden de panelen de eerste 10-20jr veel meer opbrengen. Maar we hebben het er moeilijk mee om dit te doen.

Wij twijfelen om een thuisbatterij te nemen. Ons verbruik is ook laag. Van april - september zouden we bijna volledig zelfvoorzienend kunnen zijn.

Idem met laadpaal. Binnen dit en 8-9 maand elektrisch rijden. Collega's kunnen vollenbak zonnestroom in rekening brengen. Wij amper/niet door de lage opwekking.
Werkgever laat toe dat partner (zelfstandige) eigen paal koopt met bepaling eigen tarief (binnen het redelijke). We zouden op die manier wat "winst" kunnen maken.
Ik rijd 60.000-70.000km/ jaar. Aan een verbruik van 18kWh/100km is dit 12.600kWh/jr aan energie.
Stel dat we 15ct winst maken per kWh, dan is de paal na een jaar al terugverdiend.

Enorm nadeel is dat wij met 21 panelen van 415wp elk, max 15kWh halen op een top zomerdag.

Idem met laadpaal. Binnen dit en 8-9 maand elektrisch rijden. Collega's kunnen vollenbak zonnestroom in rekening brengen. Wij amper/niet door de lage opwekking.
Werkgever laat toe dat partner (zelfstandige) eigen paal koopt met bepaling eigen tarief (binnen het redelijke). We zouden op die manier wat "winst" kunnen maken.
Ik rijd 60.000-70.000km/ jaar. Aan een verbruik van 18kWh/100km is dit 12.600kWh/jr aan energie.
Stel dat we 15ct winst maken per kWh, dan is de paal na een jaar al terugverdiend.

Als je slechts 15kWh opwekt op een topdag ga je nooit 12.600kWh in je auto krijgen natuurlijk, en dan moet je eventuele thuisbatterij ook nog opladen :)

Hier 26 panelen sinds midden juli en de beste dag was 50kWh opgewekt. De slechtste was gisteren, 15kWh - dan raakt de 10kWh batterij niet vol met ons verbruik en moet je dus je wagen niet willen opladen met zonnestroom.

Die bomen kappen, als je daar door tactische keuzes te maken veel mee kan winnen, zeker doen!

Als je slechts 15kWh opwekt op een topdag ga je nooit 12.600kWh in je auto krijgen natuurlijk, en dan moet je eventuele thuisbatterij ook nog opladen :)

Hier 26 panelen sinds midden juli en de beste dag was 50kWh opgewekt. De slechtste was gisteren, 15kWh - dan raakt de 10kWh batterij niet vol met ons verbruik en moet je dus je wagen niet willen opladen met zonnestroom.

Die bomen kappen, als je daar door tactische keuzes te maken veel mee kan winnen, zeker doen!
Nee inderdaad, met die 15kWh gaan we het niet trekken voor de wagen. Daarmee dat we twijfelen om zelf een laadpaal te plaatsen op de zaak van mevrouw. Stel dat 1kWh pakweg 30ct kost, dat we dan instellen dat we er 45-50ct voor krijgen als "openbare laadpaal".
Weet alleen niet hoe het zit met belastingen op die winst.

12.600 kWh/jr verdeeld over 220 werkdagen is 57 kWh/dag. En dan zullen er ook heel wat dagen zijn waarbij je enkel 's nachts kan opladen. En daar zal ook eens een korte nacht bij zijn van 8u. Daardoor alleen al doorbreek je de grens van 7kW capaciteitstarief...

29k excl. BTW

Twee vragen:
Nadeel van passieve koeling is dat het vocht niet uit de lucht verdwijnt dus op klammigge dagen is dat binnen ook, ook al is het koeler.

Dat valt op zich nog goed mee, klammig hebben wij nog nooit ervaren binnen (misschien dankzij de ventilatie?).
Grootste nadeel voor ons is dat het na kuisen met nat uren (lees: een halve dag) duurt eer de vloer droog is. En het is niet dat wij op de old school manier kuisen.

Nee inderdaad, met die 15kWh gaan we het niet trekken voor de wagen. Daarmee dat we twijfelen om zelf een laadpaal te plaatsen op de zaak van mevrouw. Stel dat 1kWh pakweg 30ct kost, dat we dan instellen dat we er 45-50ct voor krijgen als "openbare laadpaal".
Weet alleen niet hoe het zit met belastingen op die winst.
Dan kom ik bij u laden en delen we de winst!

Denk dat je idd moet opletten want dan ben je aan het verkopen

Nadeel van passieve koeling is dat het vocht niet uit de lucht verdwijnt dus op klammigge dagen is dat binnen ook, ook al is het koeler.
Jup! Klopt! Wij hebben vandaag bijvoorbeeld 72% luchtvochtigheid binnen.
Ge voelt het wel niet (of we zijn het gewoon).
Dat valt op zich nog goed mee, klammig hebben wij nog nooit ervaren binnen (misschien dankzij de ventilatie?).
Grootste nadeel voor ons is dat het na kuisen met nat uren (lees: een halve dag) duurt eer de vloer droog is. En het is niet dat wij op de old school manier kuisen.
Klopt ook! Heb dagen dat de vloer na het kuisen op 10 min droog is...en ook dagen dat het op een uur pas droog is 😆.

Dan kom ik bij u laden en delen we de winst!

Denk dat je idd moet opletten want dan ben je aan het verkopen
Wat ik op zich niet erg vind (verkopen van stroom). Zolang er wat winst is, is het ok.

Wij wonen nu een week in ons huis en merkten in de nachthal rioollucht. Ik heb het nu kunnen lokaliseren tot een stopcontact in een muur tussen hal en slaapkamer. In diezelfd muur is een aircovoorziening geplaatst incl afvoerbuis gekoppeld aan riolering. Mijn theorie is dat die ergens niet goed is aangesloten. Ik vrees dat dit kappen wordt in die muur... Loodgieter nog niet kunnen bellen, maar die wordt precies wel blunder nummer 7 ofzo van die firma.

Mogelijk hebben ze bij plaatsen van het stopcontact de afvoer geraakt, waardoor deze nu deels open is en die lucht verspreidt. In dat geval ook gevaarlijk gezien er vocht aan de elektriciteit kan.

Mogelijk hebben ze bij plaatsen van het stopcontact de afvoer geraakt, waardoor deze nu deels open is en die lucht verspreidt. In dat geval ook gevaarlijk gezien er vocht aan de elektriciteit kan.

Lijkt me straf dat ze die geraakt zouden hebben.

Edit: er is nog een stopcontact in die kamer, andere muurw waar de voorziening voor de andere kamer zit, dat ook stinkt.

Bon, eerste stap is lekdetectie met gas laten doen zeker?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan