Wij zijn momenteel bezig met rondgang voor offertes, voor de verwarming. Ik hou ook al de opties open.
In 2016 heb ik bij mijn eerste nieuwbouw ook al liggen te vergelijken (EPB startverklaring). In 2018 toen ik de verwarming effectief moest plaatsen ook nog eens bekeken en nu in 2021/2022 ook nog is. Spijtig genoeg is er nog steeds veel onzekerheden en geen duidelijk toekomstvisie, waardoor een goede beslissing moeilijk is.
Ik gebruik mijn eigen nieuwbouw als meetpunt. (momenteel heb ik gasketel)
Ik heb hier nu een jaar de digitale meter, dus zie wat ik zelf consumeer en wanneer er overproductie is voor injectie. Ik kan zien wanneer de woning energie vraagt om op te warmen. Ik weet hoeveel kwh er naar verwarming gaat en hoeveel naar warm water. Elke ruimte heeft een temperatuur meting en heb hier ook luchtvochtigheidsmetingen.
Mijn woning heeft ook screens die ik aanstuur afhankelijk van de kamertemperatuur en de stand van de zon, hierdoor merk ik wel op dat ik de temperaturen binnenhuis best goed onder controle kan houden in de zomer. Als ik koeling nodig heb is het zeer miniem en bij het volgend huis heb ik daar nog iets meer aandacht aan geschonken.
Met deze gegevens kan ik toch best een realistisch verbruik nabootsen hoeveel mijn woning zou verbruiken met een warmtepomp. Verbruik heb ik dan liggen uit berekenen naar injectie en werkelijk verbruik toe. Dan heb ik het verschil eens gemaakt van de verbruik kost gasketel en L/W warmtepomp. Deze waardes tik ik dan in in mijnenergie en aanbieders met een vast 1 jaar contract.
Momenteel kom ik uit dat de gasketel naar verbruik kost goedkoper is, maar door de felle stijging van de gas is dit wel aanzienlijk verkleind. Pakt daar dan de 2 jaarlijkse onderhoud bij en dan zal het break-even zijn. Maar begin deze maand stond de gas op €160Mwh, dan is die gezakt naar €100Mwh en nu zitten we op €90Mwh en ze verwachten dat de daling verder gaat. Zeker wanneer de gaskraan terug open gedraaid wordt en de Nord stream 2 in dienst genomen wordt, dan is er weer een mooi aanbod aan aardgas in Europa. Amerika en Rusland zitten in economische oorlog om hun aardgas kwijt te kunnen spelen aan Europa.
Dan zal het wachten zijn op een Co2 taks dat de prijs terug wat naar boven gaat halen. Wanneer deze komt en hoeveel deze exact gaat zijn is een raadsel. Net zoals hoeveel ze gaan doorrekenen bij elektriciteit voor de transities in te zetten. Daardoor verwacht ik zeker de Co2 taks om de verhouding tussen gas en elektricitiet niet nog verder te laten uitlopen.
Zelf ben ik nog maar langs 1 installateur geweest. Heb nog afspraken lopen voor offertes en info.
Prijzen zijn inclusief vvw, maw de ganse installatie.
-Gasketel met aparte boiler + aansluiting gasteller = €18.934 incl btw (zou enkel gas pakken voor de CV daarom tel ik aansluitkosten mee)
-Airco = €9.000 incl btw (is een schatting van de installateur, hebben nog geen offerte)
-Warmtepomp L/W met actieve koeling= €23.734 incl btw
-Warmtepomp G/W met passieve koeling= €33.449 incl btw
Omdat we nu graag koeling ook mee in het verhaal willen pakken, komt de L/W warmtepomp het best uit naar investeringskost. Omdat het toch over een paar duizend euro gaat hebben we ook ineens een buffer voor de meerprijs aan verbruik. Ik moet E20 halen voor 100% vrijstelling KI, dat kan ik ook halen met een gasketel, dus daarom hoe ik daar geen rekening mee.
Warmtepomp G/W ben ik ook nog aan het bekijken, ben zelfs al bij mensen geweest die dat hebben staan en gevraagd om naar hun rendementen eens te kijken (praktijk rendementen). Ik vind het rendement verschil in de praktijk tussen de beide te klein om die zware extra kost te betalen. Volgens mij is ons klimaat te warm daarvoor. Het grote voordeel zit daar dan wel in het passieve koelen, dat verbruikt niks. Maar langs de andere kant zal u actieve koeling ook vooral op u zonnepanelen draaien.
Gisteren ook nog gesprek gehad met een ventilatie installateur, was daar voor een offerte. Hun hebben ook uitbreidings-units om de lucht te kunnen koelen, 1 daarvan is via de boring van u G/W warmtepomp. Ze vragen nu aan de warmtepomp installateur om ook al het dubbel aan vermogen voor hun unit te voorzien in de boring, omdat ze bij verschillende klanten meten dat tijdens warme periodes de put te warm wordt en amper nog koeling is. Zeker bij een hitte golf zien ze dat na een paar dagen het vermogen voor koelen ferm is gedaald en het geen zin meer heeft.
Kortom in
ons geval (laat dat duidelijk zijn, je moet dat per project bekijken), komt voorlopig de L/W warmtepomp als winnaar uit de bus. Maar we zoeken nog verder, wie weet veranderd het toch nog.