De nieuwbouw-topic!

Wij zijn momenteel bezig met rondgang voor offertes, voor de verwarming. Ik hou ook al de opties open.
In 2016 heb ik bij mijn eerste nieuwbouw ook al liggen te vergelijken (EPB startverklaring). In 2018 toen ik de verwarming effectief moest plaatsen ook nog eens bekeken en nu in 2021/2022 ook nog is. Spijtig genoeg is er nog steeds veel onzekerheden en geen duidelijk toekomstvisie, waardoor een goede beslissing moeilijk is.

Ik gebruik mijn eigen nieuwbouw als meetpunt. (momenteel heb ik gasketel)
Ik heb hier nu een jaar de digitale meter, dus zie wat ik zelf consumeer en wanneer er overproductie is voor injectie. Ik kan zien wanneer de woning energie vraagt om op te warmen. Ik weet hoeveel kwh er naar verwarming gaat en hoeveel naar warm water. Elke ruimte heeft een temperatuur meting en heb hier ook luchtvochtigheidsmetingen.
Mijn woning heeft ook screens die ik aanstuur afhankelijk van de kamertemperatuur en de stand van de zon, hierdoor merk ik wel op dat ik de temperaturen binnenhuis best goed onder controle kan houden in de zomer. Als ik koeling nodig heb is het zeer miniem en bij het volgend huis heb ik daar nog iets meer aandacht aan geschonken.

Met deze gegevens kan ik toch best een realistisch verbruik nabootsen hoeveel mijn woning zou verbruiken met een warmtepomp. Verbruik heb ik dan liggen uit berekenen naar injectie en werkelijk verbruik toe. Dan heb ik het verschil eens gemaakt van de verbruik kost gasketel en L/W warmtepomp. Deze waardes tik ik dan in in mijnenergie en aanbieders met een vast 1 jaar contract.
Momenteel kom ik uit dat de gasketel naar verbruik kost goedkoper is, maar door de felle stijging van de gas is dit wel aanzienlijk verkleind. Pakt daar dan de 2 jaarlijkse onderhoud bij en dan zal het break-even zijn. Maar begin deze maand stond de gas op €160Mwh, dan is die gezakt naar €100Mwh en nu zitten we op €90Mwh en ze verwachten dat de daling verder gaat. Zeker wanneer de gaskraan terug open gedraaid wordt en de Nord stream 2 in dienst genomen wordt, dan is er weer een mooi aanbod aan aardgas in Europa. Amerika en Rusland zitten in economische oorlog om hun aardgas kwijt te kunnen spelen aan Europa.
Dan zal het wachten zijn op een Co2 taks dat de prijs terug wat naar boven gaat halen. Wanneer deze komt en hoeveel deze exact gaat zijn is een raadsel. Net zoals hoeveel ze gaan doorrekenen bij elektriciteit voor de transities in te zetten. Daardoor verwacht ik zeker de Co2 taks om de verhouding tussen gas en elektricitiet niet nog verder te laten uitlopen.

Zelf ben ik nog maar langs 1 installateur geweest. Heb nog afspraken lopen voor offertes en info.
Prijzen zijn inclusief vvw, maw de ganse installatie.
-Gasketel met aparte boiler + aansluiting gasteller = €18.934 incl btw (zou enkel gas pakken voor de CV daarom tel ik aansluitkosten mee)
-Airco = €9.000 incl btw (is een schatting van de installateur, hebben nog geen offerte)
-Warmtepomp L/W met actieve koeling= €23.734 incl btw
-Warmtepomp G/W met passieve koeling= €33.449 incl btw

Omdat we nu graag koeling ook mee in het verhaal willen pakken, komt de L/W warmtepomp het best uit naar investeringskost. Omdat het toch over een paar duizend euro gaat hebben we ook ineens een buffer voor de meerprijs aan verbruik. Ik moet E20 halen voor 100% vrijstelling KI, dat kan ik ook halen met een gasketel, dus daarom hoe ik daar geen rekening mee.

Warmtepomp G/W ben ik ook nog aan het bekijken, ben zelfs al bij mensen geweest die dat hebben staan en gevraagd om naar hun rendementen eens te kijken (praktijk rendementen). Ik vind het rendement verschil in de praktijk tussen de beide te klein om die zware extra kost te betalen. Volgens mij is ons klimaat te warm daarvoor. Het grote voordeel zit daar dan wel in het passieve koelen, dat verbruikt niks. Maar langs de andere kant zal u actieve koeling ook vooral op u zonnepanelen draaien.
Gisteren ook nog gesprek gehad met een ventilatie installateur, was daar voor een offerte. Hun hebben ook uitbreidings-units om de lucht te kunnen koelen, 1 daarvan is via de boring van u G/W warmtepomp. Ze vragen nu aan de warmtepomp installateur om ook al het dubbel aan vermogen voor hun unit te voorzien in de boring, omdat ze bij verschillende klanten meten dat tijdens warme periodes de put te warm wordt en amper nog koeling is. Zeker bij een hitte golf zien ze dat na een paar dagen het vermogen voor koelen ferm is gedaald en het geen zin meer heeft.

Kortom in ons geval (laat dat duidelijk zijn, je moet dat per project bekijken), komt voorlopig de L/W warmtepomp als winnaar uit de bus. Maar we zoeken nog verder, wie weet veranderd het toch nog. :)
Ik kom wat op dezelfde vaststelling als u hoor. Het enige waar ik wat schrik voor heb, is dat ik met een L/W warmtepomp toch onvoldoende koeling ga kunnen voorzien. De optie gas + airco lijkt mij flexibeler kwa comfort, maar zal inderdaad op termijn misschien iets duurder zijn. Ik heb heel lang de mening gehad om gas + airco te steken, maar alles zo te voorzien om later makkelijk een warmtepomp te kunnen plaatsen. Voordeel van de airco op de slaapkamers is ook dat je dan in de winter wat extra kan bijverwarmen (bv als de kinderen moeten studeren).

Ik kom wat op dezelfde vaststelling als u hoor. Het enige waar ik wat schrik voor heb, is dat ik met een L/W warmtepomp toch onvoldoende koeling ga kunnen voorzien. De optie gas + airco lijkt mij flexibeler kwa comfort, maar zal inderdaad op termijn misschien iets duurder zijn. Ik heb heel lang de mening gehad om gas + airco te steken, maar alles zo te voorzien om later makkelijk een warmtepomp te kunnen plaatsen. Voordeel van de airco op de slaapkamers is ook dat je dan in de winter wat extra kan bijverwarmen (bv als de kinderen moeten studeren).
Ik had ook hetzelfde gedacht als u.
Pakt ongeveer een 2 maanden terug zat ik nog met het gedacht Gasketel + airco. Deze combo is het meest "veilig". Je gaat altijd meer als voldoende vermogen hebben voor verwarming/warm water en meer als voldoende vermogen om te koelen.

Het is omdat ik zelf ervaring heb in een nieuwbouw dat ik de optie bekijk om via de warmtepomp te koelen. Je leest meestal verhalen op internet dat het onvoldoende is en in een nieuwbouw te warm wordt. Wij hebben hier nu een paar hitte golfen gehad in deze nieuwbouw en dat valt allemaal reuze mee. Het is nog net dat tikkeltje extra dat wij willen hebben voor meer comfort.
Als ik dan bij mensen ga vragen die ervaring hebben met koeling via warmtepomp (ze hebben dat thuis) en ik ook weet dat er aandacht is voor oververhitting, dat deze zeer tevreden van zijn. Hun hebben mij uiteindelijk over de streep getrokken.

Andere buren klagen daar dan wel over, maar ik zie daar dan ook de ramen op kiep staan overdag als het buiten 38°C is. Hebben grote glaspartijen, maar geen enkele aandacht voor zonwering. Daar hoor je verhalen dat het bij een hitte golf max 28°C wordt binnen. Als je bij die mensen een koeling voorziet met een warmtepomp, dan verwacht ik ook dat het onvoldoende gaat zijn. Moest ik nu niet in deze nieuwbouw wonen, dan zou ik door deze verhalen schrik van krijgen en het zekere pakken.

Met een L/L warmtepomp per kamer kun je idd makkelijker kamer per kamer opwarmen. Zelf hecht ik daar niet veel waarde aan, omdat we merken dat in onze nieuwbouw daar geen vraag voor is. Uiteindelijk als je die kamer opwarmt, dan gaat die warmte daar ook zeer lang blijven. Dus het verhaal dat je overdag 21°C hebt een s'avonds dat je gaat slapen 18°C gaat niet echt lukken. Of je moet dan al een raam gaan openzetten voor dat je gaat slapen, maar dat kun je evengoed doen met vvw. Dan ga je de eerste uren slaap ook frisser hebben en loop van de nacht terug wat opwarmen door de vvw. Ik merk ook op aan mijn kamertemperaturen dat het overdag het meestal ook al warmer is omdat er dan meer externe warmtebronnen zijn. Ik streef dan hier ook naar constante/stabiele temperaturen. Op de slaapkamer speel ik met de ramen om de temperatuur te beïnvloeden.

Ik moet binnenkort beslissen hoe ik ga verwarmen, met gas of warmtepomp (nieuwbouw). In mijn vergelijk neem ik een lucht/water warmtepomp vs een hoogrendement condensatieketel + airco. Prijzen liggen wat in dezelfde lijn, waarbij ik in de eerste optie natuurlijk enkel kan 'koelen' door de vloerverwarming en in de tweede optie beschik over airco's. 't Is wat afwegen... Momenteel lichte voorkeur voor de warmtepomp. Mensen die onlangs dezelfde afweging hebben moeten maken?
Wij hebben de afweging gemaakt. De meerprijs voor onze woning tegenover gasinstallatie is 18.205€. Specifiek voor onze benwoning was de jaarlijkse gasbesparing slechts 410€ per jaar. De warmtepomp moet na 25 jaar vervangen worden. Met andere woorden we zouden de meerprijs er nooit uithalen. En dan rekenen we het verschil in onderhoudskosten tussen de warmtepomp en gasinstallatie nog niet mee.

L/W warmtepomp toch onvoldoende koeling ga kunnen voorzien
Als je vloerkoeling wil leggen (net zoals wij gaan doen) moet je inderdaad beginnen zodat het niet teveel opwarmt want het koelvermogen is beperkt en je voelt het minder hard omdat het niet blaast.

Wij gaan de legafstand tussen de buizen wel ook verkleinen naar 10cm om zo toch iets meer koelvermogen per m² te hebben.

Gas + airco gaat altijd goede resultaten geven. Maar je blijft natuurlijk met die binnen units die toch prominent aanwezig zijn. Als je er voor kan zorgen dat de warmte buiten blijft dan gaan die veel geld gekost hebben voor maar weinig effectieve uren te draaien. Tenzij je ze ook gebruikt in de tussenseizoenen voor bij te warmen en je gasketel dan laat afstaan.

Zelf ben ik nog maar langs 1 installateur geweest. Heb nog afspraken lopen voor offertes en info.
Prijzen zijn inclusief vvw, maw de ganse installatie.
-Gasketel met aparte boiler + aansluiting gasteller = €18.934 incl btw (zou enkel gas pakken voor de CV daarom tel ik aansluitkosten mee. Bedraagt €1.200)
Aansluiting gas kost exact €250 incl BTW excl keuring (wat meestal in de installatie van de technieker vervat zit). Geen idee hoe je aan €1200 komt.
Een gasketel kost minder dan €5.000. Boiler iets van een €2.000, en dat is serieus doorgerekend (die van ons zijn 1/3 goedkoper).
Behalve als je 300m² vloerverwarming legt snap ik niet hoe je aan 19k komt.
-Airco = €9.000 incl btw (is een schatting van de installateur, hebben nog geen offerte)
-Warmtepomp L/W met actieve koeling= €23.734 incl btw
-Warmtepomp G/W met passieve koeling= €33.449 incl btw
Die €23k was ook de offerte voor L/W warmtepomp die wij kregen (incl vloerverwarming en sanitair warm water en koeling). Daartegenover stond wel een offerte voor gasketel+boiler voor €14,5k (bij dezelfde technieker). Hier zat een 3k "installatie en instelkosten" bij.
Dus in alle eerlijkheid snap ik je prijzen niet helemaal. Of een zware gasketel is veel duurder dan een zware warmtepomp, maar dat lijkt me toch straf.
Nu, om het E-peil met eenzelfde aantal punten te laten zakken dan met een warmtepomp, moesten we iets van 1000 of 1500 euro aan zonnepanelen extra leggen (cru gezegd). Dus als je wil kan je die kost ook nog in de vergelijking steken.

Aansluiting gas kost exact €250 incl BTW excl keuring (wat meestal in de installatie van de technieker vervat zit). Geen idee hoe je aan €1200 komt.
Een gasketel kost minder dan €5.000. Boiler iets van een €2.000, en dat is serieus doorgerekend (die van ons zijn 1/3 goedkoper).
Behalve als je 300m² vloerverwarming legt snap ik niet hoe je aan 19k komt.

Die €23k was ook de offerte voor L/W warmtepomp die wij kregen (incl vloerverwarming en sanitair warm water en koeling). Daartegenover stond wel een offerte voor gasketel+boiler voor €14,5k (bij dezelfde technieker). Hier zat een 3k "installatie en instelkosten" bij.
Dus in alle eerlijkheid snap ik je prijzen niet helemaal. Of een zware gasketel is veel duurder dan een zware warmtepomp, maar dat lijkt me toch straf.
Nu, om het E-peil met eenzelfde aantal punten te laten zakken dan met een warmtepomp, moesten we iets van 1000 of 1500 euro aan zonnepanelen extra leggen (cru gezegd). Dus als je wil kan je die kost ook nog in de vergelijking steken.
Helaas was vorige week op het nieuws dat de prijs voor nieuwe gasaansluiting gaat stijgen voor nieuwbouw (was gelijktijdig aangekondigd toen ze de vlaamse "korting" meedeelde). Normaal rekende ik voor max €250, omdat ik aan die voorwaarde voldeed. Nu gaat die stijgen naar €1.200, daarmee. Er was geen duidelijk communicatie naar wanneer deze prijs zou komen, maar mij lijkt dat het vanaf 1 janauri 2022 dat zal zijn.
Daarnaast wordt er ook gesleuteld aan de bestaande subsidies voor gasaansluitingen bij nieuwbouw. Gezinnen zullen een gasaansluiting bij nieuwbouw voortaan zelf moeten betalen, wat hen ertoe moet aanzetten voor andere technieken te kiezen, zoals een warmtepomp. Een forfaitaire aansluitingskost van 250 euro blijft bestaan voor bestaande woningen die bijvoorbeeld willen aansluiten op aardgas omdat ze afstappen van stookolie. Daardoor verdwijnt er 34 miljoen euro extra uit de elektriciteitsfactuur.

Prijzen zijn bij dezelfde technieker

Gasketel + boiler offerte. (buderus GB172i)
-Installatie: 6.874,20 excl btw (voor gans de installatie. Ketel + boiler, expansievat, leidingen,filters, thermostaat, roofafvoer, plaatsing....)
-Vloerverwarming €7.000 excl btw
-aanleg gasleiding van de teller naar de ketel + keuring €782 excl btw
totaal = €14.656,2 excl btw of 17.734,02 incl btw

Feit dat ik dan hoorde dat ze de prijs van aardgasaansluiting van €250 naar €1.200 gaat verhogen heb ik dat erbij geteld.

totaal = €18 934,02 incl btw voor gas installatie

L/W warmtepomp (buderus WPL AR 8 E)
installatie :€12.615,41 excl btw
vloerverwarming: €7.000 excl btw
Totaal= €19.615,41 excl btw of €23.734,64 incl btw

Mij leek de prijs voor de gasketel correct. Zoals u rekenende ik een €3800 voor een ketel + €1200 boiler = €5.000 dan nog al de rest errond en dan nog plaatsing kosten. dan is €6.874,20 een correcte prijs lijkt mij.

Ik vind dat eerder bij u de warmtepomp te duur was in verhouding met u gasketel. Want ik verwacht dat deze prijs van L/W warmtepomp de duurste gaat zijn. Volgende week ga ik naar JVD warmtepomp en daar werken ze met viessmann en heb daar al offertes van gezien en verwacht dat het daar €1.000-2.000 goedkoper gaat zijn voor L/W warmtepomp. Heb daar ook ineens eens een prijs opgevraagd voor G/W warmtepomp.

Zelf vind ik de prijs voor vloerverwarming wel stevig, dus zou ik met hem in zee gaan zou ik hier nog iets aan willen doen. Maar uiteindelijk doet dat niet veel aan het vergelijk tussen ketel en warmtepomp, omdat die evenredig zou dalen. Zou een 260m² aan vloerverwarming komen als ik de binnenmaten tel, denk dat het vooral zou komen door een 2de pompgroep dat de prijs hoger ligt.

Op u laatste zin.
Ik moet geen warmtepomp plaatsen om onder die E20 te geraken (100% vrijstelling KI), daarvoor zou ik dus geen warmtepomp plaatsen.

Laatst bewerkt:
@Bimmer, ga ook eens kijken bij de volgende leveranciers van warmtepompen :

- Mitsubishi
- General Electric
- Fujitsu
- Daikin.

Een buderus of een viessman (net zoals ook vaillant warmtepompen heeft) is nu niet direct gekend als een bedrijf voor de sector der warmtepompen. Die hebben zich daar gewoon in gediversifieerd van hun hoofdafdeling (de ketels).

Net zoals dat ik ook ben gaan kijken voor een stiebel eltron warmtepomp... en dat de prijs van dat type tov 1 van de hogervermelde toch nog eens 3 à 4k meer kostte. Maar kwalitatief gezien waren dat wel (ook als je naar de scop keek) betere warmtepompen. Echter geen 4k extra waard in mijn ogen :p.

Aan de andere kant heb ik ook offertes van voor mij minder gekende merken als rotex binnengekregen. En die prijzen waren niet noodzakelijk goedkoper dan de hogervermelde leveranciers. Ik heb destijds ook een offerte van viessman gehad, maar desondanks dat de installateur mij wel competent leek, was die desondanks toch nog duurder dan degene die ik uiteindelijk gekozen heb.

Ik ben in 2016 uitgekomen bij 10.5k incl BTW voor een mitsubishi versie van 8kw MET apart boilervat en buffervat . Al heb ik er wel een paar tegen elkaar moeten uitspelen om de prijs verder te doen zakken. 1ste offerte van mitsubishi was namelijk 11,5k€.

EDIT : best even de cop (lijkt mij Tj te zijn in de technische fiche) vergelijken met elkaar voor buderus vb https://www.buderus.com/be/nl/ocs/residentieel-<-70kw-/logatherm-wpl…ar-e-b--743291-p/ als vb : bij -2 zitten ze aan 2.32 bij +12 zitten ze aan 6.19. En gegarandeerde werking tot -18°C

EDIT 2 : ze hebben ook installateurs die een bepaalde erkenning hebben (zoals silver, gold, etc waarbij die gasten die gold zijn grotere kortingen krijgen omdat ze een grotere afzet per x tijd hebben).

Laatst bewerkt:
Helaas was vorige week op het nieuws dat de prijs voor nieuwe gasaansluiting gaat stijgen voor nieuwbouw (was gelijktijdig aangekondigd toen ze de vlaamse "korting" meedeelde). Normaal rekende ik voor max €250, omdat ik aan die voorwaarde voldeed. Nu gaat die stijgen naar €1.200, daarmee. Er was geen duidelijk communicatie naar wanneer deze prijs zou komen, maar mij lijkt dat het vanaf 1 janauri 2022 dat zal zijn.
Daarnaast wordt er ook gesleuteld aan de bestaande subsidies voor gasaansluitingen bij nieuwbouw. Gezinnen zullen een gasaansluiting bij nieuwbouw voortaan zelf moeten betalen, wat hen ertoe moet aanzetten voor andere technieken te kiezen, zoals een warmtepomp. Een forfaitaire aansluitingskost van 250 euro blijft bestaan voor bestaande woningen die bijvoorbeeld willen aansluiten op aardgas omdat ze afstappen van stookolie. Daardoor verdwijnt er 34 miljoen euro extra uit de elektriciteitsfactuur.
Dat wist ik niet. Ben nog net op tijd dus.
Mij leek de prijs voor de gasketel correct. Zoals u rekenende ik een €3800 voor een ketel + €1200 boiler = €5.000 dan nog al de rest errond en dan nog plaatsing kosten. dan is €6.874,20 een correcte prijs lijkt mij.
Het was 2500 + 1000 excl BTW voor gasketel en boiler (toestellen) hier. De rest was installatiekosten. Granted, er stonden wel wat extra's op twv 2-3k die we gedropt hebben (wandverwarming, convectoren), maar dit geldt voor beide prijzen.
Ik vind dat eerder bij u de warmtepomp te duur was in verhouding met u gasketel. Want ik verwacht dat deze prijs van L/W warmtepomp de duurste gaat zijn. Volgende week ga ik naar JVD warmtepomp en daar werken ze met viessmann en heb daar al offertes van gezien en verwacht dat het daar €1.000-2.000 goedkoper gaat zijn.
De voorgestelde warmtepomp was een Weishaupt WWP LS 8-B van € 9213,00. De rest van het prijsverschil kwam dus van extra's (expansievat voor koeling, pompgroepen, koelmiddel, thermostaat.
Zelf vind ik de prijs voor vloerverwarming wel stevig, dus zou ik met hem in zee gaan zou ik hier nog iets aan willen doen. Maar uiteindelijk doet dat niet veel aan het vergelijk tussen ketel en warmtepomp, omdat die evenredig zou dalen. Zou een 260m² aan vloerverwarming komen als ik de binnenmaten tel, denk dat het vooral zou komen door een 2de pompgroep dat de prijs hoger ligt.
Vloerverwarming was hier €42/m², en we wilden enkel de benedenverdieping (boven is hopelijk warm genoeg en indien niet doet een klein elektrisch vuurtje voor 5 minuten wonderen natuurlijk; die extra kost aan vvw is gewoon torenhoog in vergelijking).
Op u laatste zin.
Ik moet geen warmtepomp plaatsen om onder die E20 te geraken (100% vrijstelling KI), daarvoor zou ik dus geen warmtepomp plaatsen.
Bij ons was het moeilijk verder te zakken zonder extra zonnepanelen of dus warmtepomp (en dus nog extra zonnepanelen die eigenlijk weinig nut hebben zonder terugdraaiende teller).
Let ook dat een combiboiler (gas) u gemakkelijk 5-6 E-punten oplevert tov een apart boilervat. Because reasons. Wij hebben dus een aparte boiler op aanraden van de installateur voor onderhoudsgemak en comfort. (en dus extra zonnepanelen omdat dat nog altijd goed rendeert over de levensduur).

@Bimmer, ga ook eens kijken bij de volgende leveranciers van warmtepompen :

- Mitsubishi
- General Electric
- Fujitsu
- Daikin.

Een buderus of een viessman (net zoals ook vaillant warmtepompen heeft) is nu niet direct gekend als een bedrijf voor de sector der warmtepompen. Die hebben zich daar gewoon in gediversifieerd van hun hoofdafdeling (de ketels).

Net zoals dat ik ook ben gaan kijken voor een stiebel eltron warmtepomp... en dat de prijs van dat type tov 1 van de hogervermelde toch nog eens 3 à 4k meer kostte. Maar kwalitatief gezien waren dat wel (ook als je naar de scop keek) betere warmtepompen. Echter geen 4k extra waard in mijn ogen :p.

Aan de andere kant heb ik ook offertes van voor mij minder gekende merken als rotex binnengekregen. En die prijzen waren niet noodzakelijk goedkoper dan de hogervermelde leveranciers. Ik heb destijds ook een offerte van viessman gehad, maar desondanks dat de installateur mij wel competent leek, was die desondanks toch nog duurder dan degene die ik uiteindelijk gekozen heb.

Ik ben in 2016 uitgekomen bij 10.5k incl BTW voor een mitsubishi versie MET apart boilervat en buffervat van 8kw. Al heb ik er wel een paar tegen elkaar moeten uitspelen om de prijs verder te doen zakken. 1ste offerte van mitsubishi was namelijk 11,5k€.
Ik ben verschillende installateurs aan het zoeken hier in de streek die met andere merken werken om te kunnen vergelijken.

Ik schat deze buderus warmtepomp nu niet echt laag in. Die worden in zweden ontworpen en dat nu toch al voor +50 jaar. Door zijn de klimaten strenger als hier.

Als ik daar info over opzoek komt die WPL AR warmtepomp dan ook best goed uit testen, moet ook moeite doen om een warmtepomp te vinden die evengoed scoort op gebied van COP. Naar levensduur zouden ze ook zeer goed scoren. Het is dan wel een groot toestel, maar de plaats is er. De installateur heeft ook een goede reputatie hier.

Ik heb ook nog een offerte van een andere Buderus warmtepomp, maar dat model is een stuk minder naar rendement en levensduur toe. Kostprijs is dan ook totaal anders. Komt uit op €8.815,91 excl btw.

Voor de installateur van viessmann zou ik vooral kiezen omdat deze hier bekend staat in de streek als zijne zeer goed. Bedrijf bestaat 18 jaar en plaatsen niets anders dan viessmann warmtepompen. De installateur vind dit nu eenmaal een goed merk. Rendement ligt ietsje lager als de buderus.

Bij General heb ik mijn bedenkingen. Heb precies de indruk dat die niet meer ontwikkelen? Ik vind daar zeer weinig info over en de installateur die deze plaats had ik meer zeer weinig vertrouwen in.

Daikin ben ik nog naar opzoek, naar een goede installateur. Maar als ik de info lees komt dat overeen met een WPL warmtepomp van buderus.

Soit ben nog maar pas bezig met de rondgang, dus moet nog veel vergelijken. Het is zoals je zegt. Je kunt een zeer goede warmtepomp kopen, maar is het de prijs waard tov het rendement/levensduur. :)

Laatst bewerkt:
Mij lijkt het dat technologie niet stil staat. Dus mijn voorkeur was om eerder te kiezen voor 1ne die goed was, maar niet supergoed maar hierdoor ook goedkoper geprijsd was. Zodanig dat ik na 15j of zo een nieuwe kon zetten die tegen dan hopelijk sCOP 5.5 heeft :p.

Vloerverwarming was hier €42/m², en we wilden enkel de benedenverdieping (boven is hopelijk warm genoeg en indien niet doet een klein elektrisch vuurtje voor 5 minuten wonderen natuurlijk; die extra kost aan vvw is gewoon torenhoog in vergelijking).
Ik heb bij mijn huidige nieuwbouw gekozen voor overal vvw en zou dat graag bij de volgende terug willen hebben.
Gedachtegang toen en nu was om later eventueel te kunnen koelen, moest ik na 20 jaar overschakelen naar een warmtepomp (verwarm nu op gas). Ik flexibeler ben met ruimtes, een slaapkamer nu kan over een paar jaar een andere bestemming krijgen. Zo is bv mijn fitness (waar ik normaal geen vvw nodig zou hebben) veranderd met de bureau (waar wel vvw zou willen). Nu was dat enkel aan de collector de ventielen toe en open draaien en je hebt verwarming.

Hier ligt er 204m² aan vvw en dat koste mij net iets minder dan €5.000 incl btw (zelf geplaatst). Ik vond toen de meerprijs om de slaapkamers mee te pakken zeer klein. Boven had ik toch aanvoer voorzien voor de badkamer en bureau. De meerprijs voor een iets grotere collector en meer buizen voor de slaapkamer was echt niet veel. Nu staat die op de slaapkamer net een krakje open, mijn vriendin vind dat aangenamer. Voor mij zou dat niet moeten.

Daarmee vind ik die 7000 excl btw wel veel en wil het daar eerst eens over hebben.

Hier ligt er 204m² aan vvw en dat koste mij net iets minder dan €5.000 incl btw (zelf geplaatst). Ik vond toen de meerprijs om de slaapkamers mee te pakken zeer klein. Boven had ik toch aanvoer voorzien voor de badkamer en bureau. De meerprijs voor een iets grotere collector en meer buizen voor de slaapkamer was echt niet veel. Nu staat die op de slaapkamer net een krakje open, mijn vriendin vind dat aangenamer. Voor mij zou dat niet moeten.

Daarmee vind ik die 7000 excl btw wel veel en wil het daar eerst eens over hebben.
Hoeveel uren ben je bezig geweest om die vloerverwarming te plaatsen ?

Want in principe heb je voor die 2k€ 40u of 2.5 dag met 2 man (+ wat klein materieel kosten, machinekosten). Dat lijkt mij eerlijk gezegd nu niet direct bij de haren getrokken.

Hoeveel uren ben je bezig geweest om die vloerverwarming te plaatsen ?

Want in principe heb je voor die 2k€ 40u of 2.5 dag met 2 man (+ wat klein materieel kosten, machinekosten). Dat lijkt mij eerlijk gezegd nu niet direct bij de haren getrokken.
Het is 7.000 excl btw of €8.470 incl btw (zie net dat de offerte gebaseerd is op +/-200m². Kans is groot dat er nog 60m² bij komt, zijn nog aan het twijfelen hoe we die ruimtes gaan verwarmen.).
Ik heb nu iets minder dan €5.000 incl btw betaald. voor 204m².
Vloerverwarming leggen is nog geen 1 dag werk met 2 man. Collectors en aansluiten heb ik laten doen.

Kameraad die achter mij is aan het bouwen heeft net zijn offerte ondertekend. (is trouwens bij die JVD firma) en heeft een 170m² aan vvw en komt uit op 4513 excl btw + 746 excl btw voor de plaatsing. Maw ze rekenen 746excl btw aan werkuren om deze te plaatsen, als je het zelf plaats valt dat af.

Bij mij is de m2 groter, maar extra meters buizen kosten nu niet veel. Naar de rest van de vvw installatie zie ik niet veel anders. Tov mijn kameraad zal ik waarschijnlijk 2 kringen extra hebben beneden en boven zullen de aantal kringen gelijk blijven enkel een beetje langer.
Maar ik denk dat de prijs stijging vooral te danken is aan een extra pompgroep. Ik kan me herinneren dat in mijn huidige woning 1 pompgroep al op het randje zat en hij besloten heeft om er 2 te steken. Ik denk dat je daar toch al snel 800 euro excl btw meerprijs voor moogt rekenen.

Ik ga volgende week eens zien hoeveel de andere installateur vraagt voor de vvw in zijn offerte, dan heb ik ook een beter referentie. Als de prijs gelijk ligt dan zal het wel zo zijn. Moest die toch een stukje lager zitten kan ik dan eens aankaarten.

Laatst bewerkt:

Prijzen zijn bij dezelfde technieker

Gasketel + boiler offerte. (buderus GB172i)
-Installatie: 6.874,20 excl btw (voor gans de installatie. Ketel + boiler, expansievat, leidingen,filters, thermostaat, roofafvoer, plaatsing....)
-Vloerverwarming €7.000 excl btw
-aanleg gasleiding van de teller naar de ketel + keuring €782 excl btw
totaal = €14.656,2 excl btw of 17.734,02 incl btw

Feit dat ik dan hoorde dat ze de prijs van aardgasaansluiting van €250 naar €1.200 gaat verhogen heb ik dat erbij geteld.

totaal = €18 934,02 incl btw voor gas installatie

L/W warmtepomp (buderus WPL AR 8 E)
installatie :€12.615,41 excl btw
vloerverwarming: €7.000 excl btw
Totaal= €19.615,41 excl btw of €23.734,64 incl btw

Ik vind dat eerder bij u de warmtepomp te duur was in verhouding met u gasketel. Want ik verwacht dat deze prijs van L/W warmtepomp de duurste gaat zijn. Volgende week ga ik naar JVD warmtepomp en daar werken ze met viessmann en heb daar al offertes van gezien en verwacht dat het daar €1.000-2.000 goedkoper gaat zijn voor L/W warmtepomp. Heb daar ook ineens eens een prijs opgevraagd voor G/W warmtepomp.

Op u laatste zin.
Prijs voor die ketel is correct. Prijzen van installatiemateriaal zijn fors gestegen sinds 2021....

Eind september onze bouwaanvraag ingediend. Vandaag ons geel papier ontvangen. Nu zitten we hier met een vraag. Op het dat blad staat "aanvraag omgevingsproject 2019".. iemand enig idee waarom er naar 2019 verwezen wordt?

Wat betalen jullie per m² voor ramen?
Gelieve ook direct het type mee te geven.

Want onze eerste offerte vonden we wat duur.
Mij is het ook al opgevallen dat de prijzen serieus zijn gestegen van de ramen. Als ik het vergelijk met mijn huidige bouw is het echt wel hallucinant.

Als ik de offerte bekijk heb ik voor 67,23m² ramen met op 1ste verdiep aluminium dorpels. Gelijkvloer zijn het allemaal ramen die van vloer tot plafond gaan, dus geen aluminium dorpel. Daar zitten dan ook 2 deuren in en 1 schuifraam in. Prijzen zijn standaard voorzien met verborgen scharnieren en mooiere klinken.

Offerte 1 (Schüco AWS 75.SI, met 3 dubbel beglazing)
€42.190 excl btw
Meerprijzen:
Screens op achtergevel en 1 zijgevel: €8.652 excl btw
meerprijs voor aluminium dorpels te verlengen voor de screens: €425
vast vliegenraam: €80-€105 excl btw
vliegenraam schuifraam: €473 excl btw

Offerte2 (reynears masterline 8 hi met 3dubbel beglazing. Totaal prijs met screens op achtergevel en 1 zijgevel)
€51.216 excl btw
Meerprijzen.
vast vliegenraam: €95-€148 excl btw
vliegenraam schuifraam: 712 excl btw

Andere offertes moeten nog komen. Gisteren bij de laatste geweest, hier verwacht ik dat die qua prijs het scherpst gaat liggen.

Uiteraard hangt de prijs ook veel af van de constructie, dus het is moeilijk te vergelijken tussen 2 bouwen.

Als ik mijn 2 offertes naast mekaar leg en tel alles bij elkaar op zit je op een bedrag van +€50.000 excl btw en het verschil tussen beide is €50 excl btw. De 2 bedrijven liggen ook niet in mekaar streek. Dus verwacht wel dat dit de prijzen zullen zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan