De nieuwbouw-topic!

@MorGo7h , ik heb een Vaillant gascondensatieketel, 2x thermostaat, 2 externe pompgroepen aangestuurd door een externe controller. Alles van Vaillant (of op zijn minst hun naam erop). Kan dus ook gecombineerd WAR + thermostaat (ruimtecompensatie dus) en heb de 3-draads buitenvoeler.
Hier zal de interne pomp altijd mee draaien, aangezien die in het circuit van de evenwichtsfles zit en van daaruit gaan 2 pompen naar elk hun eigen collector voor de vloerverwarming. Alle kringen staan vol open, heb ook geen idee welke kring waar zit.

Heb weinig glas op het zuiden, beetje meer op het oosten maar dat zal in de winter maar beperkte invloed hebben, De thermostaat staat ook vrij diep in de woning, beneden op 11m, boven op 7 meter (van het zuiden gemeten).

Ik ben bang dat jou budget ongeveer vijf tot tien jaar achter hinkt in combinatie met je wensen.
Nieuwbouw, kom ik hier bijvoorbeeld op uit. Deze zijn nog een beetje aansluitend bij je wensen: klik (shameless plug sorry, maar mocht je interesse hebben stuur me een pm ;) )
Ik vrees dat je uw verwachtingen moet bijstellen of uw budget moet optrekken. Je gaat minimaal aan 450k zitten om zo'n huis te vinden.
Voor nieuwbouw mag je er nog wat bijrekenen, maar alles is dan wel nieuw en met de laatste standaard, dus heb je op termijn wel minder kosten. Onderschat ook de kosten voor het aanleggen van een dubbele oprit niet.
Heb je een regio in gedachten? Of gewoon alles dicht bij de E403 :) ?
Als je de grond niet hebt mag je bouwen gewoon vergeten met dat budget, of het zal niet veel voorstellen. Ik zou richting kopen + (lichte) renovatie gaan, op termijn ga je u daar gewoon beter bij voelen.
De vraag is niet persee "heb ik voldoende budget?". Er zijn weldegelijk nieuwbouwwoningen (sleutel-op-de-deur) ca. 135-140 vierkante meter die binnen mijn budget passen. Ik ben er deze week nog twee gaan bekijken en beiden voldoen vrij goed aan mijn verwachtingen.

De vraag is vooral stel, ik koop vandaag zelf bouwgrond, laat casco bouwen en doe de afwerking zelf. Kan ik dan met hetzelfde budget mijn verwachtingen wat hoger leggen? Ik ben er van overtuigd dat de grote bouwfirma's hun grond en materialen goedkoper kunnen krijgen dan mij, maar kan me moeilijk inschatten over welke verhouding dit gaat.

Bij één firma waar ik geweest ben zou de casco woning 40.000 euro lager zijn dan de sleutel-op-de-deur variant. Ik had verwacht dat dit bedrag hoger zou liggen.

Regio Torhout - Roeselare dicht bij de E403 zou super zijn. Mijn vriendin werkt in regio Brugge en ik werk in regio Kortrijk - Waregem.

De belangrijkste redenen om voor SOD te kiezen zou in theorie zijn:
- dat je zelf niets of weinig hoeft op te volgen.
- relatief snel je huis hebben (via een architect verlies je al snel een jaar)
- zelf niet opzoen hoeven naar een bouwgrond

Goedkoper gaat een SOD nooit zijn.
Een groot voordeel van SOD is voornamelijk dat zij veel meer druk kunnen uitoefenen op hun onderaannemers dan jij als 1 malige klant.
Als je keuken wat haken en ogen heeft, zal de keukenboer bijvoorbeeld veel minder snel weg komen met een 'compensatie' etc.

Veel SOD hebben budgetten voor zaken waar jij nog volledig alle kanten mee opkan in functie van je eigen wensen (type vloerafwerking, badkamer toestellen, keuken, aantal stopcontacten, lichtpunten etc. etc). Maar vaak zijn die budgetten die ze er in steken niet super hoog, maar dekken zeker een goede basis. De kans is dus vrij groot dat je meer betalen mag.
Bij een gemiddelde SOD woning mag je rekening houden dat de meerkost ongeveer 2-10% van de ruwbouw waarde is (afhankelijk van je smaak)
(Bij onze woning is het circa 15%, maar dat is ook omdat we onze zolder volledig mee laten indelen, inclusief vloerverwarming, ventilatie en elektra)

De vraag is niet persee "heb ik voldoende budget?". Er zijn weldegelijk nieuwbouwwoningen (sleutel-op-de-deur) ca. 135-140 vierkante meter die binnen mijn budget passen. Ik ben er deze week nog twee gaan bekijken en beiden voldoen vrij goed aan mijn verwachtingen.

De vraag is vooral stel, ik koop vandaag zelf bouwgrond, laat casco bouwen en doe de afwerking zelf. Kan ik dan met hetzelfde budget mijn verwachtingen wat hoger leggen? Ik ben er van overtuigd dat de grote bouwfirma's hun grond en materialen goedkoper kunnen krijgen dan mij, maar kan me moeilijk inschatten over welke verhouding dit gaat.

Bij één firma waar ik geweest ben zou de casco woning 40.000 euro lager zijn dan de sleutel-op-de-deur variant. Ik had verwacht dat dit bedrag hoger zou liggen.

Regio Torhout - Roeselare dicht bij de E403 zou super zijn. Mijn vriendin werkt in regio Brugge en ik werk in regio Kortrijk - Waregem.
Minder dan 400k inclusief alle kosten?
En dat was toch met veel te kleine slaapkamers dan?

Update sinds drie weken geleden...
  • Vloeren beneden + tegels badkamer+ vensterbanken
  • Buitengevel kaleien
  • Trap naar 1e verdieping + zolderluik
  • Binnendeuren
  • Badkamer (bad, douche, meubel, radiator)
  • Plaatsing warmtepomp (binnen- en buitenunit) + regenpomp
  • Afwerking ventilatie
  • Afwerking elektriciteit (vnl. spotjes)
  • Keuken
  • Zonnepanelen
Gaat goed vooruit. Denk nog altijd dat ze in december de voorlopige oplevering zullen doen.

Ik wou wel eens horen of iemand hier ook een gekaleide gevel heeft? In ons project hebben ze 4 huizen gekaleid (inclusief het mijne) en ze slaan nu allemaal ontzettend geel uit (na ongeveer 20 dagen al gedroogd te hebben) met overal bruin-gele plekken.

Is dat iets normaal, is dat iets abnormaal of moeten ze daar nog een afwerkingslaag opleggen? Alle plastiek om af te plakken is reeds verwijderd dus het lijkt er niet op dat ze van plan zijn om nog iets bijkomend te doen. Ik heb al eens geïnformeerd maar nog geen reactie gehad.
Kalei gaat altijd bruin-geel uitslaan als het traditioneel wordt aangebracht. Je kalk onderlaag neemt vocht op bij vochtig weer, en dat zie je. Een alternatief zou kunnen zijn om niet te kaleien maar met kwartsverf te werken (iets minder structuur wel, best eens opzoeken) of navragen of je kalei gehydrocoat kan worden (hier ben ik wel niet zeker van of dat kan, maar zou vermoeden van wel).

We zijn momenteel trappen aan het bekijken en schrikken wat van de prijzen. We hebben wel 2 standaard trappen in ons SOD budget zitten maar aangezien we elk onderdeel naar believen kunnen wisselen met andere leveranciers bekijken we uiteraard even de opties, vooral omdat de trap van het gelijkvloers naar de 1ste verdieping zichtbaar is in de living.

Offerte voor Z trap in beuk, 15 tredes kwartdraai naar links, 90cm breed, tussen 2 muren, 2m85cm in hoogte overbruggen: €7750 excl btw, met railing van 2,5m op het eerste verdiep. Is dat een 'normale' prijs?

Is wel veel voor beuk. Wij hadden zoiets voor eik (en dat was niet de goedkoopste aannemer van de hoop, wel de beste volgens ons). Beuk was 2k minder.

Is dat niet waar uw stooklijn voor dient?
Natuurlijk vangt die dan weer niet alles op zoals zon of geen zon die de ruimte natuurlijk kan opwarmen, of aanhoudende vochtige koude wind die toch zelfs ook met goede isolatie de dingen laat afkoelen
Ja, uiteraard. De stooklijn wordt gebruikt, maar zoals je aangeeft is de temperatuur binnen ook onderhevig aan de hoeveel zon/wind buiten.

Daarom is er ook een instelling binnen compensatie:
1. Inactief: 100% WAR. Thermostaat knop heeft geen invloed
2. Actief: 100% WAR maar de stooklijn verschuift iets naar boven of onder als je meer of minder dan 20°C vraagt. Thermostaat knop heeft dus invloed als je 19 of 22°C vraagt
3. Uitgebreid: Zelfde als 2, maar de warmtepomp/gasketel en circulatie pompen gaan uit als de temperatuur met 0.3°C overschreven wordt en gaat terug aan als het 0.2°C onder de gewenste temperatuur is. Zo behoud je een stabieler binnen klimaat en het is een stuk zuiniger bevonden door de mensen op Tweakers die alle opties getest hebben.
@MorGo7h , ik heb een Vaillant gascondensatieketel, 2x thermostaat, 2 externe pompgroepen aangestuurd door een externe controller. Alles van Vaillant (of op zijn minst hun naam erop). Kan dus ook gecombineerd WAR + thermostaat (ruimtecompensatie dus) en heb de 3-draads buitenvoeler.
Hier zal de interne pomp altijd mee draaien, aangezien die in het circuit van de evenwichtsfles zit en van daaruit gaan 2 pompen naar elk hun eigen collector voor de vloerverwarming. Alle kringen staan vol open, heb ook geen idee welke kring waar zit.

Heb weinig glas op het zuiden, beetje meer op het oosten maar dat zal in de winter maar beperkte invloed hebben, De thermostaat staat ook vrij diep in de woning, beneden op 11m, boven op 7 meter (van het zuiden gemeten).
Ik zou gewoon testen wat best werkt voor jou. Volgens mij ga je meest comfort hebben op stand uitgebreid en de minste stookkosten, maar test het eens laat uw bevindingen weten. Ben wel benieuwd.
Ook weet ik niet als stooklijn 0.15 of 0.2 gaat werken voor gas. Ik zit met een gesloten verdeler terwijl ze bij gas volgens mij een open verdeler met mengpomp gebruiken. Geen idee als de temperatuur dan hoger moet zijn of als dat ook gewoon kan met een lage stooklijn.

Ik ben er ook zeker van dan bouwfirma's hun materialen goedkoper krijgen, maar die gaan die niet goedkoper aan jou aanrekenen..

Hoe wij het hier gedaan hebben:
- Goeie architect gezocht, ene met een groot netwerk. Van firma's, tot kleine eenmanszaken

- Zoveel mogelijk zelf doen om kosten te drukken. Een aannemer zoeken in bijberoep bv. en vragen of je kan helpen als diener.
Hij metsen/lijmen, jij bakstenen mengen, mortel maken, stenen slijpen, opruimen...
Met chappen heb ik hier ook enkele dagen met een maat staan afzien, maar ofwel deed die alles alleen dus duurder het langer = duurder of hij bracht iemand mee = duurder.
Isolatieplaten (zagen) een gat boren en een plug erin steken kan je ook zelf hè..

- electriciteit kan je zelf doen, slijpen, kabels trekken en een potje inplakken kan iedereen.

- Zelf een groot netwerk hebben (ramenman, sanitair, verwarming, schilder) allemaal in de familie - vriendengroep. Veel materiaal aan -30% gekregen, glas aan inkoopprijs bv.

- Waar woon je nu trouwens? Aan het huren? Ga terug inwonen, vergroot uw budget.

- Stockverkoop bv. afzoeken. Onze badkamer komt van een stockverkoop van een grote keten. Geluk hebben, snel zijn, maar serieus koopje kunnen doen en ziet er knap uit.

- geduld hebben, zijn in ons huis getrokken zonder binnendeuren. Pas na 2 maand gezet. Leidingen airco waren getrokken, maar pas jaar nadien laten installeren.

De 135-140m² woningen die je hebt gezien is hoogst waarschijnlijk ook nog bruto oppervlakte dus incl binnen en buitenmuren, netto is dat een pak minder, wat schiet dan nog over? (Wil je dat over 2 verdiepen spreiden of enkel gelijkvloers?)

Kan/wil je niks zelf doen en heb je geen groot netwerk die u kan helpen, dan gaat het u veel stress en miserie opleveren (anders ook hoor, maar dan zijn er nog goei vooruitzichten😅)

Sinds deze zomer zijn wij verhuisd naar onze nieuwbouw. Onze radiatoren boven maken veel lawaai, een stromend/druppelend geluid. Als ik de radiatoren ontlucht krijg ik meteen water. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Soms is het echt storend luid...

Snelheid van de pomp te hoog?

Enig idee hoe ik dit kan achterhalen?

Het druppelend geluid is soms zo luid dat je het in de kamer ernaast kan horen.

Uw snelheid van de pomp verlagen, maar geen idee of dat tegenwoordig nog op de pomp kan of in de ketel instellingen.
Hier zit dat allemaal achter het installatiemenu.

Sinds deze zomer zijn wij verhuisd naar onze nieuwbouw. Onze radiatoren boven maken veel lawaai, een stromend/druppelend geluid. Als ik de radiatoren ontlucht krijg ik meteen water. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Soms is het echt storend luid...
Het suizen is gewoon veel flow door uw radiatoren. Je kunt dan de pomp trager zetten of uw kraan wat verder dicht draaien.
Het druppelend geluid herken ik wel niet.

Hoe bepaal je hoeveel Wp aan zonnepanelen je nodig hebt bij een nieuwbouw?

Alle online simulators vragen naar je jaarlijks verbruik, maar dat ken ik niet gezien de situatie niet vergelijkbaar zal zijn met de huidige (vloerverwarming, airco…).

Kent iemand een tool waarmee je dit kan berekenen op basis van parameters als oppervlakte, elektrische wagen etc ipv een verbruik op te geven?

Hoe bepaal je hoeveel Wp aan zonnepanelen je nodig hebt bij een nieuwbouw?

Alle online simulators vragen naar je jaarlijks verbruik, maar dat ken ik niet gezien de situatie niet vergelijkbaar zal zijn met de huidige (vloerverwarming, airco…).

Kent iemand een tool waarmee je dit kan berekenen op basis van parameters als oppervlakte, elektrische wagen etc ipv een verbruik op te geven?
Heb je geen EPB coordinator? De onze berekende hoeveel kWh energie wij zouden verbruiken op jaarbasis en als ik nu 3 jaar later kijk is dat akelig accuraat hoe die dat voorspelde/berekende.

Maar idd, leg er zoveel als uw dak en budget aankunnen. Ik heb zelf 44 panelen (14,8 kWp en 10 kW omvormer.).

Toen wij in 2019 aan het bouwen waren moesten wij nog bouwen naar een Epeil van 40 om een bouwvergunning te krijgen. Onder de 20 stonden we 5 jaar vrij van KI. Ik heb de bouw zelf laten zetten tot een Epeil van 18 en dan het dak vol zonnepanelen gelegd. Triple glas, isolatie enz gaat normaal nooit stuk en behoudt de thermische eigenschappen. Warmtepomp en omvormer gaan op termijn toch kapot. Isolatie en glas werkt over 20 jaar nog evengoed als nu. Dan heb ik pas in de berekening de geothermische warmtepomp en zonnepanelen laten opnemen waardoor ik uitkwam op een EPC van -25 kWh/m²/jaar. Ja, negatief EPC zelfs.

Heb je geen EPB coordinator? De onze berekende hoeveel kWh energie wij zouden verbruiken op jaarbasis en als ik nu 3 jaar later kijk is dat akelig accuraat hoe die dat voorspelde/berekende.

Maar idd, leg er zoveel als uw dak en budget aankunnen. Ik heb zelf 44 panelen (14,8 kWp en 10 kW omvormer.).

Toen wij in 2019 aan het bouwen waren moesten wij nog bouwen naar een Epeil van 40 om een bouwvergunning te krijgen. Onder de 20 stonden we 5 jaar vrij van KI. Ik heb de bouw zelf laten zetten tot een Epeil van 18 en dan het dak vol zonnepanelen gelegd. Triple glas, isolatie enz gaat normaal nooit stuk en behoudt de thermische eigenschappen. Warmtepomp en omvormer gaan op termijn toch kapot. Isolatie en glas werkt over 20 jaar nog evengoed als nu. Dan heb ik pas in de berekening de geothermische warmtepomp en zonnepanelen laten opnemen waardoor ik uitkwam op een EPC van -25 kWh/m²/jaar. Ja, negatief EPC zelfs.

Hoeveel doen zonnepanelen af?
Ik heb slechts 5kWp zonnepanelen, geen warmtepomp, geen screens etc en een E-peil van 2. Met wat extra panelen zit ik wss ook negatief en ineens een A+ label.

Hoeveel doen zonnepanelen af?
Ik heb slechts 5kWp zonnepanelen, geen warmtepomp, geen screens etc en een E-peil van 2. Met wat extra panelen zit ik wss ook negatief en ineens een A+ label.
Dat hangt af van het aantal panelen, de oriëntatie, verwachte opbrengst, verwacht percentage zelfvoorzienend zijn, waarvoor je het gebruikt (warmtepomp hier),…
Ik weet niet exact hoeveel eraf ging maar genoeg om een Epeil van -13 te hebben en EPC van -25 kWh/m²/jaar. Wij kregen dan nog “strafpunten” (lees: extra Epeil punten) omdat we 2 dampkappen hebben die naar buiten blazen ipv regenereren, veel te veel glas op het zuiden hebben enz.

Als ik dan bereken wat de totale grootte is van het huis x 25 kWh overschot (want negatief EPC) dan komt dan akelig dicht in de buurt van wat mijn injectie (dus overschot) is jaarlijks. Ik stond best wel sceptisch tegenover al die theoretische berekeningen in het begin maar dat klopt erg goed bij mij.

Jij zou sowieso beter een nieuwe DD kopen ipv warmtepomp!

44 panelen en geothermische zou -64 punten zijn (zelfs meer als uw panelen meer dan 300wp zijn)
Dan zat je maw nooit aan 18 zonder

Terug
Bovenaan