De nieuwbouw-topic!

Er is wit 9001. (minder gebruikt)
meest gebruikte is een wit 9010 (dat we in vakjargon gebroken wit noemen)
9016 (in vakjargon ziekenhuiswit)

Hier komen de welfsels erop nu. :cheer:

De afwisseling blijf ik geweldig vinden als zelfbouwer, ijzer plooien, bewapening lassen.
Tweedehandse stalen poutrels terug behandelen tegen roest en plaatsen.

Iemand hier een duco ventilatiesysteem?
Duco box focus?
Stroom is een x uitgevallen en de regeling is precies ook anders.
Op hun site lees ik dat deze een sensor hebben die vocht detecteert. Nu draait alles continue. Op 1 slpk is een douch met afzuiging, door het geluid gaat er niet geslapen worden vrees ik.

Uit nieuwsgierigheid: mensen die voor wit kiezen in hun nieuwbouw, is dat met de bedoeling ooit nog een andere kleur te gebruiken?
Zo alles volledig wit voelt heel koud aan vind ik.

Het is zeker fris en beter dan slechte keuzes maken qua kleuren, maar op de duur zou het mij beginnen storen denk ik.
Het is maar met wat je het combineert denk ik. De vloer is hier in keramisch parket, de inbouwkasten hebben een aantal stukken hout, wandplanken in hout,... maakt het (voor ons) meteen wat warmer.
Ook 9016 hier en wel blij mee.

Hetgeen waar ik voor vreesde en ondertussen ook wel vermoedde is waarheid geworden, ons huis zal niet opgeleverd worden voor het bouwverlof. Het doel is nu eind augustus, de trappen zijn de belemmerende factor.

Daarnaast zijn ze vandaag begonnen met vloeren, benieuwd of we de juiste keuze hebben gemaakt 😅

Kan mijn afdingen op een nieuwbouw?
Ja. Op alles wat er verkocht wordt kun je afdingen. Succes is niet gegarandeerd natuurlijk.
- op een nieuwbouw is het wel minder gebruikelijk
- zal afhangen van het project / hoe vlot de verkoop gaat (laatste kavel die maar niet verkocht geraakt bv.) / hoe de markt ligt
- we hebben zelf een nieuwbouw gekocht, en de prijs betaalt (niet gevraagd naar korting)
- anderzijds heeft een collega wel een nieuwbouw appartement gekocht met korting (laatste kavel, geraakten er moeilijk vanaf en stond al lang op de markt)

Kan mijn afdingen op een nieuwbouw?

- anderzijds heeft een collega wel een nieuwbouw appartement gekocht met korting (laatste kavel, geraakten er moeilijk vanaf en stond al lang op de markt)
inderdaad vraag en aanbod. Ik heb in 2014, toen ik Antwerpen een appartement (op plan) kocht, de prijs van 240 naar 220 gekregen door gewoon een ander aanbod van een gelijkaardig project op plan in de buurt te presenteren (gewoon eens gehoord bij de concurrentie, maar vond de locatie van project 1 interessanter).
Bouw van het project was nog niet gestart en ik vermoed dat de verkoop op gang moest geraken om te kunnen starten.

Met 10 gegadigden voor één project gaat dat uiteraard niet. Als er geen gelijkaardige opportuniteiten in de buurt zijn is de kans ook al een pak kleiner.

Iemand goeie adresjes voor bronbemaling in de kempen? Wie doet eigenlijk die vergunning? Is dat iets wat ik als bouwheer doe of doen de mensen van de bemaling dat?

Ik ben aan het twijfelen of het de moeite is om een coax kabel te trekken naar de straat om de mogelijkheid te hebben om te werken met Telenet. Fiber van Proximus ligt er al, werd gratis gelegd door hen.

Aangezien ik enkel internet neem en met Mobile Vikings ga werken is er op korte termijn geen reden om coax te leggen, heeft iemand hier meer info of dat op iets langere termijn wel nuttig zou kunnen zijn?

Spraken Telenet en Proximus ook niet over gezamenlijk het fiber netwerk te gebruiken? Is daar al iets concreets uit gekomen?

[...]

Ik zou coax voorzien. Als alles opligt is dit kleine moeite om deze te trekken.
Heb ook coax & ben ook bij MV & coax ligt er gewoon te bengelen.
Mocht er ooit een issue zijn met de fiber providers heb je een backup.
Voorzien ook een wachtbuis van rooilijn tot aan je huis.
Mocht er in de toekomst iets bij getrokken worden, moet je heel u oprit niet openleggen.
Het ligt niet open, dat is het grootste probleem 😅

Ik ben er verkeerdelijk vanuit gegaan dat dit ging gelegd worden door de bouwfirma, om het te leggen zou ik nu zelf een gleuf moeten maken van 60cm diep in mengeling van hoofdzakelijk steenpuin en wat aarde.

Werk dat ik mij ontzie.

Ik lees nu wel net dit: https://www2.telenet.be/residential...html?multisolution_attribute=fiberaansluiting Ik zal maar eens bellen met Telenet en daar naar vragen, als dat lukt moet ik niets doen, kost het mij niets en is de kans klein dat er in de komende jaren nog iets moet worden opengesmeten.

Het ligt niet open, dat is het grootste probleem 😅

Ik ben er verkeerdelijk vanuit gegaan dat dit ging gelegd worden door de bouwfirma, om het te leggen zou ik nu zelf een gleuf moeten maken van 60cm diep in mengeling van hoofdzakelijk steenpuin en wat aarde.

Werk dat ik mij ontzie.

Ik lees nu wel net dit: https://www2.telenet.be/residential...html?multisolution_attribute=fiberaansluiting Ik zal maar eens bellen met Telenet en daar naar vragen, als dat lukt moet ik niets doen, kost het mij niets en is de kans klein dat er in de komende jaren nog iets moet worden opengesmeten.
Ik weet niet hoe je voortuin nu bijligt.
Maar als hij niet is aangelegd en nog volle grond is.
Leuke workout & weekend project, steekschup nemen 60cm diep en dan gladde PVC buis van 110mm erin.
dat steenpuin hoef je niet te doen. Als je die gladde PVC buis neemt is deze beschermt en dient ook later als wachtbuis.
Deze leggen tot de straatkant & graven naar u wachtbuis van huis en als je weet welke Coax kabel leg je hem in de PVC buis.
Die gladde PVC buis vind je bij iedere brico, gamma, hubo etc..

Stel dat je binnen 10jaar andere kabel moet trekken, moet je enkel put graven aan begin van u PVC buis en kan je er hem induwen.
Indien je veel bochten hebt, legt er dan een bekaert draad in de pvc buis. Dan heb je u trekdraad. :)
Geen bochten maken van 90graden, maar neemt dan twee stukken van 45 graden.

Gisteren is er gestart met de plaatsing van de keuken, het zal nog veel veranderen met het plaatsen van de toestellen en de werkbladen maar we zijn toch al blij met het voorlopige resultaat :)

keuken2.jpg

De soap van problemen in onze nieuwbouw gaan verder.
Vandaag ineens plekken in onze gegoten kelder, opstijgend water veronderstel ik?
Iemand die me beter nieuw kan geven over wat het zou kunnen zijn?
En wat valt hier tegen te doen, net bouwverlof en architect en aannemer natuurlijk in verlof.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2024-07-21 at 17.53.50.jpeg
    WhatsApp Image 2024-07-21 at 17.53.50.jpeg
    221,6 KB · Weergaven: 34
Betonplaat van kelder is waterdicht. Optrekkend vocht lijkt me dat niet.

Toch geen vochtdruppels dat van het plafond vallen ofzo?
Dit lijkt met heel opervlakkig vocht, gepoetst met iets? Of emmers water uitgegoten?

Betonplaat van kelder is waterdicht. Optrekkend vocht lijkt me dat niet.

Toch geen vochtdruppels dat van het plafond vallen ofzo?
Dit lijkt met heel opervlakkig vocht, gepoetst met iets? Of emmers water uitgegoten?
Merci om mee te denken maar is niets van dat alles, niet van plafond, niet van kuisen,..
Wel wordt er in die ruimte gesport maar er zijn verluchtingsgaten en er staat dan een blazer aan.

De betonplaat zou inderdaad waterdicht moeten zijn, maar we zitten hier wel met heel hoog grondwater, was een merde om de bouwput droog te krijgen.

In het andere deel van de kelder is dit (voorlopig) nog niet.

Wij hebben dat in onze garage ook.
Daar ligt gepolierde beton.

Als er dan op heel warme dagen vocht ontstaat door pakweg aanwezigheid (bv sport) dan ontstaan er ook van die plekken op de vloer.
Bij het afkoelen verdwijnen die dan opnieuw.

Geen idee wat de reden is. Maar gezien het garage is stoor ik mij er niet echt aan. Is ook enkel op de warme dagen (die er dit jaar dus amper geweest zijn).

In dat geval is dat dan toch gewoon condensatie van warme vochtige lucht op een koude betonplaat.
Wij hebben dat in onze garage ook.
Daar ligt gepolierde beton.

Als er dan op heel warme dagen vocht ontstaat door pakweg aanwezigheid (bv sport) dan ontstaan er ook van die plekken op de vloer.
Bij het afkoelen verdwijnen die dan opnieuw.

Geen idee wat de reden is. Maar gezien het garage is stoor ik mij er niet echt aan. Is ook enkel op de warme dagen (die er dit jaar dus amper geweest zijn).
Laat ons hopen dat het dit maar is.
In de koudere dagen werd deze ruimte ook wekelijks gebruikt om te sporten maar nooit last van gehad.

Merci om me voorlopig gerust te stellen 😉

Wat denken jullie van zo een kromme muur. Verliest er 30cm kastruimte mee in de keuken maar ik denk dat dat wel een leuk detail is in een woning waar de rest allemaal rechte hoeken zijn.
8KyLHnf.png

ipv dit:
ezOlQxd.png

Terug
Bovenaan