De nieuwbouw-topic!

Onze architect voorziet een afvoer voor de dampkap naar buiten met een rooster die kan afsluiten (bvb. Novy 906419). Maar je hebt ook dampkappen met recirculatie, dan moet je geen gat boren naar buiten wat me toch sowieso beter lijkt qua luchtdichtheid.
Voor de mensen die recent gebouwd hebben, wat hebben jullie gekozen en waarom?
Ja wij hebben een Bora kookplaat met ingebouwde dampkap.
Suuuper content van.
Wij zijn wel veel bezig met koken, dus voor ons was de prijs gerechtvaardigd. Dampkap zuigt ook gigantisch goed aan. Deksels die op 10cm van de dampkap staan worden zelfs aangezogen 😅

Ik heb een paar heel grote pannen, heb daarom voor een plafondunit gekozen - ik wil zoveel mogelijk beschikbare ruimte op de kookplaat.

Ja wij hebben een Bora kookplaat met ingebouwde dampkap.
Suuuper content van.
Wij zijn wel veel bezig met koken, dus voor ons was de prijs gerechtvaardigd. Dampkap zuigt ook gigantisch goed aan. Deksels die op 10cm van de dampkap staan worden zelfs aangezogen 😅
Welk type van Bora kookplaat? Wij gaan ook een vuur met ingebouwde dampkap installeren, maar ik ben er toch wat sceptisch tegen over,...

Welk type van Bora kookplaat? Wij gaan ook een vuur met ingebouwde dampkap installeren, maar ik ben er toch wat sceptisch tegen over,...
Wij hebben de Bora Pure. Idealiter hadden we de X Pure willen hebben...maar die was denk ik toen +-1000€ duurder .
De Pure was al rond de 3000€.
Afzuiging is echt zeer goed te noemen.

De verkoper wist ons te zeggen dat de 4 zones ook onafhankelijk van mekaar werken. In tegenstelling tot andere merken.
Bij andere merken als je de 4 zones aanzet, geven de 4 zones blijkbaar nooit de volle kracht. Bij hen wel.

Ohja en het rooster in het midden en de bak die daarin zit, kan in de vaatwasser. Dus super makkelijk te kuisen. Filter moet jaarlijks vervangen worden.

Wij hebben de Bora Pure. Idealiter hadden we de X Pure willen hebben...maar die was denk ik toen +-1000€ duurder .

De verkoper wist ons te zeggen dat de 4 zones ook onafhankelijk van mekaar werken. In tegenstelling tot andere merken.
Bij andere merken als je de 4 zones aanzet, geven de 4 zones blijkbaar nooit de volle kracht. Bij hen wel.

Ohja en het rooster in het midden en de bak die daarin zit, kan in de vaatwasser. Dus super makkelijk te kuisen. Filter moet jaarlijks vervangen worden.
Bedankt voor de info! Dus ook koken met open potten (bv vlees bakken en pasta koken zonder deksel) gaat goed? en Qua geluid? + Hoeveel keer moet je dit kuisen? Moet toch een beetje een vuile boel zijn, niet?

Bedankt voor de info! Dus ook koken met open potten (bv vlees bakken en pasta koken zonder deksel) gaat goed? en Qua geluid? + Hoeveel keer moet je dit kuisen? Moet toch een beetje een vuile boel zijn, niet?
Wij koken 90% van de tijd met open potten en lukt perfect. Hij is zo krachtig dat hij ook vaak het opspettend vet opzuigt. Dit komt dan in een reservoir terecht.
Idem, mocht uw pot overkoken, dit komt hier dan in. Er moet wel geen liter water overkoken, maar in normale omstandigheden is dat perfect. De bak (in het ventilatierooster) kuisen we 1x/week.

Qua geluid..het is nu wel al 2 jaar geleden dat we vergeleken hebben met andere merken, maar op het hoogste niveau kunt ge nog perfect met elkaar praten. Het is als een stofzuiger die aan 50-60% werkt.

Vormt bij ons allemaal geen probleem, gisteren gekookt na een dikke week op reis te zijn geweest en dan valt de afzuiging net wat meer op. Rijst in een relatief grote kookpot zonder deksel, je ziet de waterdamp gewoon naar het centrum van het vuur gaan.

Geluid is stiller dan voorgaande dampkappen boven het vuur, al durf ik mij daar niet over uitspreken hoe duur die dampkappen waren.

Qua instelling afzuiging staat die bij ons standaard op automatisch, dan past hij de afzuiging aan op basis van de instellingen van het vuur.

Kuisen gaat ook zeer makkelijk, was één van de redenen om voor Bora te kiezen, een ronde filter en een rond gat. Dat wil zeggen dat er bij eventueel morsen geen hoekjes zijn om uit te kuisen.

Wij steken de filter 1-2 keer per maand in de vaatwas en daar zie je niets aan.

Met zware hoekijzers die je stevig verankerd een rand maken waarop je een deksel kan laten rusten.
Degene die dat zo heeft ontworpen heeft daar toch ook niet over nagedacht imho.

Eerst de vloer en wanden laten afwerken, en dan een luik installeren? Een snelle google leert me dat vloerluiken naar kruipruimte doorgaans geïsoleerd zijn. Kijk eens of je in het aanbod van standaard afmetingen iets vindt dat past.

Je kan altijd een rand maken door balken tegen de muren te vijzen, waarop uw luik dan rust.

Dat was mijn vraag. Zou wat hout vastschroeven tegen de wand voldoende zijn of zou ik echt een soort van bekisting moeten gaan maken om een extra betonnen rand links en bovenaan te voorzie …

Ik ga ervan uit dat zo’n aluminium putdeksel wel voldoende is. Dus daarbij lijken mij de balken wel voldoende…

Dat was mijn vraag. Zou wat hout vastschroeven tegen de wand voldoende zijn of zou ik echt een soort van bekisting moeten gaan maken om een extra betonnen rand links en bovenaan te voorzie …

Ik ga ervan uit dat zo’n aluminium putdeksel wel voldoende is. Dus daarbij lijken mij de balken wel voldoende…
Wel vreemd dat dit gat binnen is gemaakt. Nu maak je een grote opening in de isolatieschil hè. Je zal dat deksel ook moeten isoleren en goed afsluiten. Een gewoon aluminium putdeksel lijkt me niet voldoende.

Wij koken 90% van de tijd met open potten en lukt perfect. Hij is zo krachtig dat hij ook vaak het opspettend vet opzuigt. Dit komt dan in een reservoir terecht.
Idem, mocht uw pot overkoken, dit komt hier dan in. Er moet wel geen liter water overkoken, maar in normale omstandigheden is dat perfect. De bak (in het ventilatierooster) kuisen we 1x/week.

Qua geluid..het is nu wel al 2 jaar geleden dat we vergeleken hebben met andere merken, maar op het hoogste niveau kunt ge nog perfect met elkaar praten. Het is als een stofzuiger die aan 50-60% werkt.
OK, morgen hebben we een afspraak bij de keukenbouwer, even dit opbrengen. Volgens mij werken die met ATAG, maar keer polsen of ze ook met Bora werken.

ook merci aan @langun voor je reactie

Ik heb een paar heel grote pannen, heb daarom voor een plafondunit gekozen - ik wil zoveel mogelijk beschikbare ruimte op de kookplaat.
Zelfde reflex hier.
Mijn ervaring met afzuiging in de kookplaat zelf was bij verschillende tests bij hoge potten toch minder een succes, of je moet dan typisch met de deksels op de pot zitten werken. Op zich allemaal niet zo'n ramp.

De ruimte daarentegen was bij ons ook doorslaggevend, nu gaan we voor dampkap boven het vuur en een kookplaat met zes zones.
Het design van de keuken leende zich er toch toe en dan vind ik het net iets beter.
Onderaan de streep ook wel duurder natuurlijk, maar ook geen fortuinen.

Zelfde reflex hier.
Mijn ervaring met afzuiging in de kookplaat zelf was bij verschillende tests bij hoge potten toch minder een succes, of je moet dan typisch met de deksels op de pot zitten werken. Op zich allemaal niet zo'n ramp.

De ruimte daarentegen was bij ons ook doorslaggevend, nu gaan we voor dampkap boven het vuur en een kookplaat met zes zones.
Het design van de keuken leende zich er toch toe en dan vind ik het net iets beter.
Onderaan de streep ook wel duurder natuurlijk, maar ook geen fortuinen.
Hier ook eentje genomen van 90cm breedte ipv de 78cm die we nu hebben. Daar kijk ik wel naar uit want ik kom vaak plaats te kort :)

Enige waar we wat schrik voor hebben is dat ons eiland te groot is. Geen spoelbak, geen kookplaat. Wel 3600mm x1100mm… kunnen wel aan het eetkamergedeelte 6 a 7 krukken aan zitten…

Helaas leent de ruimte er zich nu eenmaal toe om voor zo een lang eiland te gaan. Anders is er teveel dode ruimte tussen aanrecht en eiland..

Eiland staat haaks op het aanrecht..

Hier ook eentje genomen van 90cm breedte ipv de 78cm die we nu hebben. Daar kijk ik wel naar uit want ik kom vaak plaats te kort :)

Enige waar we wat schrik voor hebben is dat ons eiland te groot is. Geen spoelbak, geen kookplaat. Wel 3600mm x1100mm… kunnen wel aan het eetkamergedeelte 6 a 7 krukken aan zitten…

Helaas leent de ruimte er zich nu eenmaal toe om voor zo een lang eiland te gaan. Anders is er teveel dode ruimte tussen aanrecht en eiland..

Eiland staat haaks op het aanrecht..
Dus de eettafel is ook deel van de 3.6m? Dan zal dat wel meevallen hoor, doorgaans is dat ook nooit 'leeg' (in gebruik en/of decoratie) dus dan werkt dat wel. Is ook een kwestie van hoe je het aankleedt. Wordt ongetwijfeld mooi!

Hier is het 3.1m lang, mét spoelbak maar wel puur keukengebruik, de eettafel is een aparte tafel. Er kunnen wel 2 krukken aan het eiland maar dat doen we met een overhangend tabletje dat dus eigenlijk amper werkruimte inneemt.
En ik had onlangs schrik dat het eiland te klein zou zijn :unsure:

Zelfde Bora hier. We wouden ook de X Pure maar de keukenbouwer rekende de volle retailprijs aan. Daarvoor hebben we dan maar bedankt. Sinds kort hebben ze de BORA M Pure dat dezelfde afmetingen heeft als de Pure maar wel de rechthoekige kookruimte heeft.

Hier ook een Bora X Pure, afzuig werkt zeer goed. Geen klachten over. Wel met luchtafvoer naar buiten toe, geen recirculatie.

Hout gat na een tijd rotten, in de kruipkelder gaat het altijd wat vochtiger zijn. Ik zou toch ook opteren voor een geïsoleerd deksel.

Op anderhalve week staat onze kruipkelder met betonplaat er boven op al, lijkt goed voorruit te gaan.

Volgende week denk ik dat ze de snelbouw gaan lijmen, veronderstel dat dat ook wel vlot zal gaan. De aannemer ging uit van een 3 maanden werk allesinds. Hopelijk blijft het goed weer 😁

Is dat iets dat in bepaalde regio's gedaan wordt en in andere totaal niet? Behalve op dit forum heb ik letterlijk nog nooit een kruipkelder gezien.

Is dat iets dat in bepaalde regio's gedaan wordt en in andere totaal niet? Behalve op dit forum heb ik letterlijk nog nooit een kruipkelder gezien.
Hangt wat van uw budget en wensen af denk ik. Een kruipkelder laat toe om nog aan bepaalde zaken te geraken. Tegelijkertijd is het ook goedkoper dan een volwaardige kelder.

Terug
Bovenaan