De nieuwbouw-topic!

Ga imo niet te goedkoop met verf... tenzij je graag meerdere lagen wilt leggen. Goede dekking scheelt enorm. (En ook, als je meerdere lagen van een goedkoop merk moet verven, dan zal het je in totaal mss niet zoveel schelen als je gewoon een duurder/beter merk had gekocht)

Tijdens onze opfrissingswerken hebben we gebruik gemaakt van een Boss primer en alles dekte zo goed, niet normaal. Zeker als je het zelf wilt doen, je zal bv blij zijn dat je maar 1x je plafond moet doen :)
Boss is inderdaad een zeer goed merk. Een primer zal mee u eindresultaat bepalen. Voor afwerklagen kan je een stuk goedkoper gaan zoals ik zei en gewoon online bestellen. Ik blijf van van Sikkens Alphacryl en dat is best doenbaar via onlinekanalen zoals de verfwinkel. Boos primer kan je in colora halen, natuurlijk zijn er nog andere goede primers. Koop zeker geen levi's, histor consoorten van de gamma, laat staan de huismerken. Dit zijn marketinggewijs de grootste kolder dat er bestaat, zeker levi's. Het is megapopulair omdat het betere is van de doe het zelver maar is vaak duurder dan een sikkens, sigma, trimetal die gewoon kwalitatiever zijn.

Een deur en kader afschuren, primer, afschuren, lakken reken je maar een 200 euro voor wat best doenbaar is inderdaad. Ik schilder liever een living van 30m2 dan 2 deuren. Zolang de oppervlakten per ruimte meevallen is schilderen iets waar je in een bouwproces wel heel veel geld in u zak mee steekt. Geef dat geld inderdaad liever aan het schilderen van deuren of plafonds in zeer grote oppervlaktes. Onze living is 110m2 en toen heb ik toch de hulp gevraagd van een bevriend schilder om dit met twee te doen. Deze is ook met boss gedaan omdat die verf lang nat bleef.

Een multisplit airco, zo'n binnenunit, waar hang je dat best in je slaapkamer? Boven kopstuk bed, aan een zijkant van het bed? boven een deur zodat het op je voeten blaast?

Ik zou proberen om dat niet rechtstreeks op u te laten blazen.
Hier blazen ze dwars aan het voeteinde van de bedden. Dus geen rechtstreekse luchtstroom op u als ge in bed ligt.

In ons leefruimte hangt die boven de TV en daar voel je wel de luchtstroom als je TV kijkt. Kan best koud aanvoelen in de zomer.

Bij bepaalde modellen zoals Daikin Stylish is dat opgelost door het Coanda-effect. Koude lucht wordt dan naar boven geblazen zodat je geen tocht op u krijgt als je in bed ligt. De plaats van de binnenunit maakt dus niet zoveel uit, maar in een hoek van de kamer mag het niet volgens de handleiding. Bij ons hangt die boven het hoofdbord van het bed en dat werkt zeer aangenaam om te slapen.

Laat het nu net een Stylish zijn in ons leefruimte.
Daar zit ook een intelligent eye op zodat die rekening houdt om niet rechtstreeks op mensen te blazen. Toch ervaren we koude tocht als we in de zetel tv kijken. Van al ons andere toestellen (perfera) geen last, tenzij je er pal voor gaat staan.

Ge moet het coanda effect ook wat met een korrel zout nemen imo. Het buigt uw luchtstroming af, het is niet dat het de volledige luchtstroom een nieuwe richting geeft.

Laatst bewerkt:
Mooi! Wat heb je allemaal extra gedaan?
Ik kon wat testen met onze dampkap die een afvoer naar buiten heeft. Die dampkap heeft ook een elektrische terugslagklep dus had geen effect op de luchtdichtheid.
De 2de verdieping met zadeldak was al bezet met stucanet. Ik heb de inbouwdozen in de stucanet vervangen naar luchtdichte dozen.
Verder goed aandacht besteed aan dampscherm.
Leidingenkoker die tegen de buitenmuur zit is niet bezet dus die heb ik zorgvuldig afgewerkt en afgekit. De achterwand van de wc is daar bijvoorbeeld tegenaan gezet langs daar kwam nog veel lucht door.
De waterkering zit redelijk gelijk met de vloer, dus de pleister is mooi tot aan de waterkering. Dat is anders ook een risico op lekken, zeker bij gelijmde snelbouw omdat die aannemer de kopse voegen niet dichtmaakt.
De stopcontacten in de muren heeft mijn vader op eigen houtje geplaatst tijdens de ruwbouw, maar hij had eigenlijk veel te weinig gips gebruikt rond de doosjes. Dat waren geen luchtdichte dozen maar gewone helia q-range. Langs daar kwam er veel lucht binnen, dus ik had die eerst dichtgesmeerd met siliconen maar dat bleek niet genoeg, dus heb ik door de achterkant nog eens alles opgevuld met pur.

Architect/epb-verslaggever stuurt finale aangifte door. Staat daar volgende in:
"vertrektemperatuur verwarming is hoger dan 45°"
Nochtans warmtepomp met vloerverwarming.

Ik heb een legplan met de vermogens per verdieping en dat vermogen is ruim voldoende ivm de warmteverliesberekening maar blijkbaar moet ik die vermogens per ruimte hebben. Klopt dat?

Iemand die een idee heeft of 2400€/m² incl. btw nog haalbaar is anno 2026.
Eventueel met een aantal werken zelf uit te voeren (voornamelijk de technieken & schilderwerken).

Basis afwerking (maar degelijk) zonder "speciallekes".
Hangt van veel factoren af, maar gaat om een eerste ruwe inschatting.

Eventueel met een aantal werken zelf uit te voeren (voornamelijk de technieken & schilderwerken).

Als het aan 6% is, absoluut. Aan 21% zal het krap zijn. Wij zitten voor 225 m2 aan 530k en da's al best stevig afgewerkt (alle deuren, mortex badkamer, gordijnen,..) en quasi niets zelf gedaan

Wij gaan waarschijnlijk uitkomen rond de €2.100/m² incl. BTW met technieken en vloeren zelf te doen.
Prijzen zijn effectief gezakt de laatste tijd, wij zaten bvb. voor ruwbouw onder de raming van de architect die gebaseerd was op offertes van vorige huizen. Aannemers hebben effectief minder werk.

Ik zou hier even eens een vraag willen stellen als jullie dat niet erg vinden.🙂

Ik ben via een projectontwikkelaar bezig met de bouw van een woning. We zitten nu in de techniekenfase.

- Ik heb al extra stopcontacten gevraagd en misschien dat ik er zelfs nog een paar extra ga vragen.
- Boven liep enkel een utp naar de master bedroom, ik heb een utp naar alle slaapkamers gevraagd.
- 4 wachtbuizen naar buiten gevraagd: een richting een eventueel tuinhuis, een richting carport voor eventuele laadpaal als er ooit een elektrische wagen moest komen, 2 op hoogte voor een eventuele camera of iets anders
- Voeding aan de gewone ramen voor later screens/rolluiken
- Lichtvoeding ter hoogte van de carport
- Pre-airco installatie heb ik ook naar geïnformeerd, maar ga ik niet doen. Nogal prijzig, en ik moet het in mijn eentje kunnen betalen, terwijl airco misschien niet eens nodig gaat zijn.
- Ik ga actieve koeling warmtepomp nemen.

Zijn er nog zaken waar jullie aan denken, die misschien het overwegen waard zijn? Ik was aan het denken voor de living (daar zijn nu 2 utp's aan de tv voorzien) een extra utp op hoogte te laten voorzien voor wifi (ik ben niet zo heel technisch, dus ik weet niet of dit nodig is?). En hetzelfde misschien voor boven.

Als ik online zo een beetje rondkijk, zie ik hier en daar vermeld staan een extra loze buis per kamer te voorzien. Maar goed, zoals ik eerder zei, ik moet het in mijn eentje betalen, dus ik vraag me af in hoeverre dit zinvol is. Wat denken julie?

Ik heb ik elke hoek van elke kamer (ongeveer) stopcontacten voorzien. Op t laatste de meeste gewoon verdubbeld. Een stopcontact kost ongeveer 15 euro aan materiaal (enkel stopcontact was iets van 15, dubbel iets van 30, etc... heel ruw geschat). Wat je elektricien aanrekent hiervoor weet ik niet, ik had gewoon meer dingen aan te sluiten, en een verwaarloosbare kost tov het hele bouwproject.

Er komen hier een dikke 25 ethernet kabels toe. 5 voor deurbel/camera's, eentje naar de laadpaal, minstens 1 in elke kamer (2 aan de TV/amplifier, 2 in elke kinderkamer). Onder het keukeneiland ligt er ook eentje (geen idee of die ooit gebruikt gaat worden... Momenteel kom ik toe met een 8poorts switch en de drie van de vier andere poorten van de modem. De deurbel en camera's zitten op een NVR, dus kosten maar 1 verbinding met het thuisnetwerk.
De wifi AP hangt hier op de overloop (ook twee UTP poorten) en gezien de vernuftigheid van een houten huis is dat voldoende om overal binnen goed bereik te hebben. In het niet houten huis geval best een (mesh) AP per verdieping, en volgens wat ik lees over professionele plaatsing, kan je ze best aan het plafond hangen. Maar dat moet je esthetisch zien zitten natuurlijk. Die hebben best allemaal een bekabelde verbinding, anders ben je aan het klungelen met repeaters.

Alle verlichtingspunten komen hier toe aan de kast (normaal doet een elektricien vandaag niet veel klassieke bekabeling), maar hebben geen domotica, dus alles verloopt via simpele teleruptoren. Als ik ooit een domoticasysteem wil, is alles voorzien qua vaste installatie (drukknoppen in huis, en centrale schakeling). Ik heb de "fout" gemaakt geen UTP kabel te gebruiken voor de drukknoppen, maar gewone SVV. Vermoedelijk is dat ook net ok voor slimmere knoppen maar ideaal is dat niet echt voor de signaalkwaliteit.

Als je ooit een fancy alarmsysteem wil, ook specifieke kabels voorzien naar alle ramen. Evt. ook voor een elektronisch deurslot etc.

Wij zijn vergeten een deftige wachtbuis naar de tuin (vooraan en achteraan) te leggen, dus eventuele tuinverlichting zal via twee kabels moeten en misschien draadloos geschakeld ofzo. Wel een wachtbuis naar een eventueel tuinhuis/pool house, maar te ver dus voor de rest van de tuin.

We hebben boven het terras ook een voedingskabel voorzien voor een knikarmscherm als we dat ooit willen.

Ah, en nog iets dat we stom vergeten zijn: een gewone tuinslang door de buis van binnen naar de regenwaterput. Dit om in geval van droogte gemakkelijk te kunnen bijvullen met stadswater (tenzij je een automatisch bijvullende pomp gaat of een minder legale oplossing van manuele of automatische omschakeling). bij ons is die buis te gekromd en of beschadigd en krijg ik het er niet meer door. En leg een grote regenwaterput en sluit je buitenkraan/kranen alsook een binnenkraan aan de wasbak in de berging (waar de achterdeur binnenkomt) om bvb gemakkelijk met regenwater de vloer te dweilen.

(tenzij je een automatisch bijvullende pomp gaat of een minder legale oplossing van manuele of automatische omschakeling). .
Dat is niet illegaal, daar bestaan goedgekeurde oplossingen voor. Je mag gewoon geen rechtstreekse verbinding hebben tussen regenwater en leidingwaternet.

- Voeding aan de gewone ramen voor later screens/rolluiken
- Pre-airco installatie heb ik ook naar geïnformeerd, maar ga ik niet doen. Nogal prijzig, en ik moet het in mijn eentje kunnen betalen, terwijl airco misschien niet eens nodig gaat zijn.
Voor airco heb je geen budget, maar wel voor screens of rolluiken? Dat is ook niet logisch.

Hoeveel vragen ze voor die pre-airco installatie per kamer?

Die actieve koeling warmtepomp: heb je vloerverkoeling in elke slaapkamer? Of is niet heel de woning daarmee uitgerust? Soms voorzien ze in de plaats ventilo convectoren om geld te sparen.

Terug
Bovenaan