Ik zou hier even eens een vraag willen stellen als jullie dat niet erg vinden.
Ik ben via een projectontwikkelaar bezig met de bouw van een woning. We zitten nu in de techniekenfase.
- Ik heb al extra stopcontacten gevraagd en misschien dat ik er zelfs nog een paar extra ga vragen.
- stopcontacten aan keukenblad/en ? Ik vind dat nu wel enorm handig.
- buitenstopcontact voorzien (op een aparte lijn) ? Altijd wel handig vond ik (zowel tuinzijde als carport zijde)
- meerdere stopcontacten ter hoogte van badkamerkast, dus onder de spiegel (...). Ik heb ook een stopcontact op hoogte voorzien om daar de luidspreker in te steken om een beetje muziek te hebben tijdens douche, bad,...
- Voorzie dat je meerdere lijnen hebt. Ik heb zo vb voorzien dat in mijn keuken ik altijd toegang heb tot 2 zekeringen en dus mijn last kan spreiden (tijdens feestdagen wel eens handig).
- uw keukentoestellen, vooral oven, frigo, etc hun eigen lijn geven.
- vrije ruimte in uw elektriciteitskast, zodanig dat je in de toekomst nog zaken kan bijzetten?
- UTP voorzien voor wifi access punten in het plafond (je gaat er meer nodig hebben dan 1 per verdieping normaliter, check vooral dat je er 1 zet in de ruimten waar je gegarandeerd dekking wil hebben en zet die daar dan wat gecentraliseerder), dat was ik vergeten en mijn wifi suckt...
- Check dat de afmontage van de UTP's voorzien is.
- 4 wachtbuizen -> van 1 duim (ik vergeet altijd hoeveel dat in mm is...)
- Te bekijken of je ook een ingebouwde goot wenst ter hoogte van uw TV om bekabeling proper in weg te werken naar uw verschillende componenten. Ik heb het niet gedaan, maar voor sommigen belangrijk
- Voeding aan de gewone ramen voor later screens/rolluiken -> draadloze bediening werkt hier perfect voor.
- Lichtvoeding ter hoogte van de carport + bediening van die lamp
- Aparte bediening verlichting keukenkasten. Voeding voor die verlichting onder keukenkasten boven keukeneiland voorzien? Ik vind dat nog altijd super handig. Was van toepassing bij mijn vader, vond dat enorm handig.
- voeding verlichting badkamerkastverlichting
- Ik ga er vanuit dat de voeding voor de pomp in de regenput voorzien is samen met een eventuele regenwaterfilter en eventueel de buis om die voedingskabel of pomp in het gebouw te zetten zodanig dat je niet altijd in de regenwaterput moet kruipen om de pomp te vervangen indien daar ooit iets mee scheelt (dat mis ik bij mij...).
- Pre-airco installatie heb ik ook naar geïnformeerd, maar ga ik niet doen.
-> ik heb spijt dat ik dat vergeten ben. ZEKER voor wat betreft afwateringsbuizen voor de condensatie.
Maar ik zou die echt wel voorzien. Nieuwe woningen zijn zodanig goed geïsoleerd dat als het daar warm in is, dat de airco de enige manier is om die warmte te evacueren. Van die actieve koeling van de warmtepomp moet je ook niet te veel verwachten. Dat topt het wat af.
Als ik online zo een beetje rondkijk, zie ik hier en daar vermeld staan een extra loze buis per kamer te voorzien. Maar goed, zoals ik eerder zei, ik moet het in mijn eentje betalen, dus ik vraag me af in hoeverre dit zinvol is. Wat denken julie?
-> heb ik niet laten voorzien. Dat heb ik achteraf zelf nog getrokken omdat ze de vloer achteraf nog moesten plaatsen. Maar als je voldoende stopcontacten hebt (desnoods maak je er achteraf meerpuntsversies van als je wat meer budgettaire reserve hebt) in de verschillende hoeken van de woning dan is dat meestal niet nodig. Als je datapunten voorzien hebt op de belangrijkste locaties (dus waar je denkt een TV of bureau te voorzien) dan heb je dat niet nodig.
Al blijft het natuurlijk moeilijk om de toekomst te voorspellen. Maar voor veel zaken werkt wifi al zeer goed. Dus zoals hierboven gezegd zou ik wel proberen om voldoende van die punten voor accesspunten te laten voorzien.
En als je budget nodig hebt, besparen in andere zaken om die 1000€ extra toch nog te kunnen voorzien. Ik heb zo mijn keuken wat later laten komen zodanig dat ik het extra maandelijkse spaarpotentieel kon gebruiken om die meerkost te betalen.