De nieuwbouw-topic!

Hier ook, veel liever zo dan achteraf miserie.

Voor de rest, ik ben nu aan het twijfelen over het gebrek aan utp kabels, maar goed. In de bureau, kamers en aan tv zitten er, maar niet genoeg vrees ik. Zal nog wel een mesh bijsteken 🤷‍♂️

Voor de rest loopt alles hier op zijn laatste benen. Deze week de badkamer, volgende week de keuken, en tussendoor alles afwerken van armaturen en ventilatie.

Nog een kleine maand en we verhuizen :clap:

Dat hele UTP gedoe.. ik heb hier en daar wel wat UTP en daar heb ik AP’s met wifi 7 en ik snap niet direct wat ik ooit tekort zou komen?

De lichtknoppen zijn idd wel allemaal UTP wegens Loxone.

Ik heb ik elke hoek van elke kamer (ongeveer) stopcontacten voorzien. Op t laatste de meeste gewoon verdubbeld. Een stopcontact kost ongeveer 15 euro aan materiaal (enkel stopcontact was iets van 15, dubbel iets van 30, etc... heel ruw geschat). Wat je elektricien aanrekent hiervoor weet ik niet, ik had gewoon meer dingen aan te sluiten, en een verwaarloosbare kost tov het hele bouwproject.

Er komen hier een dikke 25 ethernet kabels toe. 5 voor deurbel/camera's, eentje naar de laadpaal, minstens 1 in elke kamer (2 aan de TV/amplifier, 2 in elke kinderkamer). Onder het keukeneiland ligt er ook eentje (geen idee of die ooit gebruikt gaat worden... Momenteel kom ik toe met een 8poorts switch en de drie van de vier andere poorten van de modem. De deurbel en camera's zitten op een NVR, dus kosten maar 1 verbinding met het thuisnetwerk.
De wifi AP hangt hier op de overloop (ook twee UTP poorten) en gezien de vernuftigheid van een houten huis is dat voldoende om overal binnen goed bereik te hebben. In het niet houten huis geval best een (mesh) AP per verdieping, en volgens wat ik lees over professionele plaatsing, kan je ze best aan het plafond hangen. Maar dat moet je esthetisch zien zitten natuurlijk. Die hebben best allemaal een bekabelde verbinding, anders ben je aan het klungelen met repeaters.

...

Wij zijn vergeten een deftige wachtbuis naar de tuin (vooraan en achteraan) te leggen, dus eventuele tuinverlichting zal via twee kabels moeten en misschien draadloos geschakeld ofzo. Wel een wachtbuis naar een eventueel tuinhuis/pool house, maar te ver dus voor de rest van de tuin.

We hebben boven het terras ook een voedingskabel voorzien voor een knikarmscherm als we dat ooit willen.

...

Ik heb al extra stopcontacten gevraagd, maar ik ga de plannen dit weekend nog eens tegoei overlopen om te kijken of er niet nog andere hiaten zijn.
Goede tip van de wachtbuis naar de tuin. Er is nu eentje voorzien richting een eventueel tuinhuis, maar die gaat natuurlijk ook wat verder liggen. Ook over de andere zaken ga ik eens tegoei nadenken. Bedankt!

Voor airco heb je geen budget, maar wel voor screens of rolluiken? Dat is ook niet logisch.

Hoeveel vragen ze voor die pre-airco installatie per kamer?

Die actieve koeling warmtepomp: heb je vloerverkoeling in elke slaapkamer? Of is niet heel de woning daarmee uitgerust? Soms voorzien ze in de plaats ventilo convectoren om geld te sparen.

Leefruimte: €1.600 €
Slaapkamer: €1.237,50 € (per slaapkamer)

Als ik online zo een beetje rondkijk, zie ik hier en daar vermeld staan een extra loze buis per kamer te voorzien. Maar goed, zoals ik eerder zei, ik moet het in mijn eentje betalen, dus ik vraag me af in hoeverre dit zinvol is. Wat denken julie?

-> heb ik niet laten voorzien. Dat heb ik achteraf zelf nog getrokken omdat ze de vloer achteraf nog moesten plaatsen. Maar als je voldoende stopcontacten hebt (desnoods maak je er achteraf meerpuntsversies van als je wat meer budgettaire reserve hebt) in de verschillende hoeken van de woning dan is dat meestal niet nodig. Als je datapunten voorzien hebt op de belangrijkste locaties (dus waar je denkt een TV of bureau te voorzien) dan heb je dat niet nodig.
Al blijft het natuurlijk moeilijk om de toekomst te voorspellen. Maar voor veel zaken werkt wifi al zeer goed. Dus zoals hierboven gezegd zou ik wel proberen om voldoende van die punten voor accesspunten te laten voorzien.

En als je budget nodig hebt, besparen in andere zaken om die 1000€ extra toch nog te kunnen voorzien. Ik heb zo mijn keuken wat later laten komen zodanig dat ik het extra maandelijkse spaarpotentieel kon gebruiken om die meerkost te betalen.

Ik heb ook de rest van je tekst gelezen. Merci voor de tips.
Over die loze leidingen, dat vroeg ik mij ook af, als ik goed nadenk over extra stopcontacten, utp, iets voor de wifi enzovoort en ik laat dat nu voorzien, dan zag ik niet direct het nut van die loze leidingen naar elke kamer apart.

Dat zal geen nieuwbouw geweest zijn? Ik heb er gewoon een probleem mee dat Saxa imo naar airco gepusht wordt in een geval waar dat niet per se nodig is en het dus een loze investering kan zijn en al helemaal tegen de technische consensus is dat zonwering voor koeling komt, maar dat men hier afkomt met comfort en financiën. Again, money makes the world go round.

Uiteindelijk ben ik degene die de beslissing moet nemen, en voorlopig ben ik nog niet van gedachten veranderd. Heb ik er binnen een paar jaar spijt van van die leidingen niet te laten leggen, dan is het maar zo. Daar kan ik mee leven. :)

Voor de bureau 1 utp voorzien, is dat voldoende? Of voorzie ik er daar best meer?

Voor de bureau 1 utp voorzien, is dat voldoende? Of voorzie ik er daar best meer?
Denk in termen van wat je op welke locatie wil aansluiten he:

Een docking station
Een printer
Een access point
Een tv
...

Idem voor stopcontacten.

Denk in termen van wat je op welke locatie wil aansluiten he:

Een docking station
Een printer
Een access point
Een tv
...

Idem voor stopcontacten.
Ik zou wel niet overdrijven met UTP’s in bijvoorbeeld een bureauruimte. Als dat een deftige kabel is dan sluit je indien nodig gewoon er een (managed) switch op aan onder de bureau bv met POE.
Enfin; gewoon geen 5 aansluitingen op een rij.

Maar ik zou wel vooral nadenken over utp kabels op strategische plekken (bv plafond overloop) om zo het hele verdiep te bedienen van wifi.

Ik zou wel niet overdrijven met UTP’s in bijvoorbeeld een bureauruimte. Als dat een deftige kabel is dan sluit je indien nodig gewoon er een (managed) switch op aan onder de bureau bv met POE.
Enfin; gewoon geen 5 aansluitingen op een rij.

Maar ik zou wel vooral nadenken over utp kabels op strategische plekken (bv plafond overloop) om zo het hele verdiep te bedienen van wifi.

Oke merci, maar dat was ik inderdaad van plan. Iets voor wifi in plafond nachthal en dan beneden ergens centraal in de living.

Mijn broer passeert hier dit weekend. Ik ga met hem eens de plannen overlopen. Die is daar toch net iets technischer in dan ik.🙂

Oke merci, maar dat was ik inderdaad van plan. Iets voor wifi in plafond nachthal en dan beneden ergens centraal in de living.

Mijn broer passeert hier dit weekend. Ik ga met hem eens de plannen overlopen. Die is daar toch net iets technischer in dan ik.🙂
Ik heb ze boven en beneden in een centrale kast hangen, zo hangen ze mooi uit het zicht en wat hout gaat de verbinding niet verslechten.

Wat hebben jullie gedaan met de wadi? Ik zit met een vergunning waar die nog verplicht is. Leuke plantjes er in gezet? Loopbrugje er over gelegd?

Wat hebben jullie gedaan met de wadi? Ik zit met een vergunning waar die nog verplicht is. Leuke plantjes er in gezet? Loopbrugje er over gelegd?
Geïntegreerd in de voortuin en we zetten er planten rond 🤷‍♂️ hier stoort het niet echt. Anders was het sowieso een plantenperk geworden, nu is het een ander type planten en klaar.

Mijn buren hebben die gewoon terug toe gesmeten :unsure:
Hier verderop ook.

Zijn 2 gebouwen waar je eerst een “put” zag, waar de regenwater afvoer uitkomt en een overloop.

Waarschijnlijk zal de keuring van de riolering zijn gepasseerd, want ze liggen nu dicht.

Er zijn meer en strengere controles (en boetes) dat de wadi er nog is na verloop van tijd, in veel gemeentes mag je er zelfs niets over bouwen als bv. een zwevend houten terras.

Er zijn meer en strengere controles (en boetes) dat de wadi er nog is na verloop van tijd, in veel gemeentes mag je er zelfs niets over bouwen als bv. een zwevend houten terras.
Awel ik heb het me nog zitten afvragen. Want die woning werd neergezet door een projectontwikkelaar en is pas recent verkocht, toen de wadi al dicht lag. Dus die kopers hebben dat zelf niet gedaan, geen idee op wie dat te verhalen is als er ooit controle komt. En er zijn nog wel overtredingen te vinden daar.

Voorzie in ieder geval voldoende wachtbuizen. Ik heb er ondertussen al verschillende in gebruik genomen. Telkens weer pollekes gekust dat ik voor 32mm doormeter gekozen heb toen.

Voorzie in ieder geval voldoende wachtbuizen. Ik heb er ondertussen al verschillende in gebruik genomen. Telkens weer pollekes gekust dat ik voor 32mm doormeter gekozen heb toen.
QFT

ik heb al veel gevloekt, overal wachthuizen voorzien behalve voor het TUINHUIS of all things.. wil daar UTP naartoe trekken maar dat is nu dus ipv een 15min werkje een dag werk.

inderdaad, ik heb er nu al te weinig omwille van foute diameter waterleidingen, gebouwd in 2024-2025.

Hier woning mid 2024 opgeleverd. We merken dat er 2 dekton tegens gebarsten zijn. Dit zouden normaal één van de stevigste tegelsoorten moeten zijn. En beiden in ruimtes waar er enkel met kousen wordt gewandeld. En nooit iets op gevallen.
Benieuwd of zoiets onder garantie zou vallen.
We hebben Cosentino aangesproken en wachten op een antwoord. De tegelaar zouden we in 2de instantie contacteren. Probleem en is natuurlijk het kleurverschil als we het zouden vervangen.
Het is gewoon balen, omdat het ook een tegen van 300-350€/m2 betreft..

inderdaad, ik heb er nu al te weinig omwille van foute diameter waterleidingen, gebouwd in 2024-2025.
Hier bouw van 23 (gekocht uit echtscheiding in 24).

Hier lag dus wel zogezegd een wachtbuis. Tot dat je kijkt om uw kabels erdoor te krijgen en blijkt dat het eigenlijk een regenafvoer is, en dezelfde buis die toekomt in de berging een extra afvoer is... Had aan de vorige eigenaars gevraagd waarvoor die buis was... ("Ah das een wachtbuis voor kabels door te trekken voor het tuinhuis")

Gelukkig ligt er nog geen terras, maar mag ik dus een geul beginnen graven om zelf een wachtbuis te voorzien...

Laatst bewerkt:
Bij ons was het een infiltratie put of wadi. We hebben 2 grote bakken onder de grond zitten want een wadi wouden we niet.
Nu mogen die infiltratieputten niet meer en mag je enkel nog een wadi leggen. Met als gevolg dat de helft die terug dicht smijt eens de keuring geweest is. Dan denk ik dat die infiltratieputten toch een betere oplossing zijn? Ik die allesinds niet meer laten weghalen

Terug
Bovenaan