Ik heb ik elke hoek van elke kamer (ongeveer) stopcontacten voorzien. Op t laatste de meeste gewoon verdubbeld. Een stopcontact kost ongeveer 15 euro aan materiaal (enkel stopcontact was iets van 15, dubbel iets van 30, etc... heel ruw geschat). Wat je elektricien aanrekent hiervoor weet ik niet, ik had gewoon meer dingen aan te sluiten, en een verwaarloosbare kost tov het hele bouwproject.
Er komen hier een dikke 25 ethernet kabels toe. 5 voor deurbel/camera's, eentje naar de laadpaal, minstens 1 in elke kamer (2 aan de TV/amplifier, 2 in elke kinderkamer). Onder het keukeneiland ligt er ook eentje (geen idee of die ooit gebruikt gaat worden... Momenteel kom ik toe met een 8poorts switch en de drie van de vier andere poorten van de modem. De deurbel en camera's zitten op een NVR, dus kosten maar 1 verbinding met het thuisnetwerk.
De wifi AP hangt hier op de overloop (ook twee UTP poorten) en gezien de vernuftigheid van een houten huis is dat voldoende om overal binnen goed bereik te hebben. In het niet houten huis geval best een (mesh) AP per verdieping, en volgens wat ik lees over professionele plaatsing, kan je ze best aan het plafond hangen. Maar dat moet je esthetisch zien zitten natuurlijk. Die hebben best allemaal een bekabelde verbinding, anders ben je aan het klungelen met repeaters.
...
Wij zijn vergeten een deftige wachtbuis naar de tuin (vooraan en achteraan) te leggen, dus eventuele tuinverlichting zal via twee kabels moeten en misschien draadloos geschakeld ofzo. Wel een wachtbuis naar een eventueel tuinhuis/pool house, maar te ver dus voor de rest van de tuin.
We hebben boven het terras ook een voedingskabel voorzien voor een knikarmscherm als we dat ooit willen.
...