De nieuwbouw-topic!

Oh amaai, de prijzen van de Masterline 8HI valt precies goed mee :oink:. Onze architect zat met een prijs van +-40k excl voor heel de woning. Dus zo te zien zijn de prijzen nog +- correct :). Had wat schrik voor de gigantische raampartijen achteraan (keuken en slaapkamer). Hoogte plafond gelijkvloers is 2.85m (verlaagd naar 2.7m dmv vals plafond) en op het verdiep is het 2.6m.

Plan-2.jpg

Plan-1.jpg

Betreffende de tijdelijke oplossing voor Alinel heb je gelijk in! Ik kreeg gisteren de prijzen binnen en het was duurder dan gedacht :)
Ook goed om te weten dat Renson/Reynaers duurder zijn voor hun "Alinel" latjes :)

Ps- We zijn nog aan het twijfelen om de muur van de inbouwkasten in de keuken wat naar achteren te trekken. Zoals het nu op het plan staat is een kookeiland van 1.20m breedte een nipte..maar een lang smal eiland oogt wat als "Willen, maar niet kunnen"

Ik had gisteren die post nog snel getypt (bijgevolg snel de offerte gelezen) voor ik ging slapen, dus even nuanceren. My bad :D Nu ik het herlas vond ik het ook wat straf. :p

De prijzen dat je ziet zijn de prijzen voor enkel het aluminium werk, zonder glas. Glas zit in een aparte post.
Enkel het Glas kost in totaal €12.065 excl btw voor driedubbel glas met zwarte afstandhouders en geplaatst.

In totaal is het €35.188 excl btw (zit dan alles in)
Dat is dan voor totaal 62m². inclusief 2 deuren en 1 schuifraam. Rest zijn ramen.
Opties voor de ramen zitten daar ook al bij, alsook de aluminium dorpels.

Wij kiezen dan ook nog voor screens, dat is dan een meerprijs.

Wat is de afstand tussen u eiland en de inbouwkasten nu?
In onze huidige nieuwbouw kon ik daar ook nog veel meespelen en kreeg steeds ander advies over de afstand. Uiteindelijk gegaan voor 1 meter doorgang tussen eiland en kasten en dat vinden wij nu na gebruik een comfortabele afstand. Ik zou dat zeker niet te groot pakken. 90cm zouden we te smal hebben gevonden en boven 1,1m zouden we de afstand te groot gevonden hebben.
Nu met onze nieuwe woning kiezen we terug voor een afstand van 1m.

Ons nieuw eiland is 4 meter lang en daar hebben wij nu gekozen voor 1 meter breed eiland. We hebben de plaats om er 1,2m van te maken, maar dan vonden we het te "zwaar" overkomen. Maar dat is uiteraard iets persoonlijk. Ik kan de afstanden niet zien, maar ik zie dat er 7 kasten staan en waarschijnlijk van 60cm. Dan steekt u eiland nog een beetje uit dus schat dat die iets van een 4,5-4,6m lang is.

Laatst bewerkt:
Ik had gisteren die post nog snel getypt (bijgevolg snel de offerte gelezen) voor ik ging slapen, dus even nuanceren. My bad :D Nu ik het herlas vond ik het ook wat straf. :p

De prijzen dat je ziet zijn de prijzen voor enkel het aluminium werk, zonder glas. Glas zit in een aparte post.
Enkel het Glas kost in totaal €12.065 excl btw voor driedubbel glas met zwarte afstandhouders en geplaatst.

In totaal is het €35.188 excl btw (zit dan alles in)
Dat is dan voor totaal 62m². inclusief 2 deuren en 1 schuifraam. Rest zijn ramen.
Opties voor de ramen zitten daar ook al bij, alsook de aluminium dorpels.

Wij kiezen dan ook nog voor screens, dat is dan een meerprijs.

Wat is de afstand tussen u eiland en de inbouwkasten nu?
In onze huidige nieuwbouw kon ik daar ook nog veel meespelen en kreeg steeds ander advies over de afstand. Uiteindelijk gegaan voor 1 meter doorgang tussen eiland en kasten en dat vinden wij nu na gebruik een comfortabele afstand. Ik zou dat zeker niet te groot pakken. 90cm zouden we te smal hebben gevonden en boven 1,1m zouden we de afstand te groot gevonden hebben.
Nu met onze nieuwe woning kiezen we terug voor een afstand van 1m.

Ons nieuw eiland is 4 meter lang en daar hebben wij nu gekozen voor 1 meter breed eiland. We hebben de plaats om er 1,2m van te maken, maar dan vonden we het te "zwaar" overkomen. Maar dat is uiteraard iets persoonlijk. Ik kan de afstanden niet zien, maar ik zie dat er 7 kasten staan en waarschijnlijk van 60cm. Dan steekt u eiland nog een beetje uit dus schat dat die iets van een 4,5-4,6m lang is.
Oké, maar het blijven nog +- aanvaardbare prijzen :).
Screens gaan hier ook komen in de grote slaapkamer. Normaal gezien ook beneden, maar de overkapping bleek net iets goedkoper te zijn + de ramen zijn dan niet altijd nat als het regent.
Nu, moet wel toegeven dat ik het meeste schrik heb van de fluctuerende prijzen van de ramen (of de alu tenminste).
Terzijde intern vernomen dat volgend jaar de bakstenen 8-10% duurder zullen worden. Dus moest ge ze nu kunnen bestellen, haal er je voordeel uit :)

De afstand tussen het eiland (+-1m breed volgens plan) en de inbouwkasten zouden +- 1.15-1.20m zijn. Tussen het eiland en het venster zou het ook zoiets zijn. Eiland zelf zou +-4.20m lang zijn + een tafel van 3 meter die ertegen komt te zitten (al dan niet in één geheel). We waren eens bij Siematic gaan horen (helaas..door de hogere plafonds moeten we volledig op maat gaan voor de keuken). Binnenkort krijgen we een offerte voor de Siematic SLX pure (met led-lijn in het eiland). De keukenbouwer schatte de prijs op +-40.000€ excl :help: . De verkoper sprak daar over 1m breedte, aangezien de tafel aan één kant wat zou "uitsteken" en het dan de krap zou worden voor de doorgang.
De deur naar de berging zou ook volledig dezelfde kleur hebben als de kasten, waardoor het één geheel wordt. Het wordt als het ware een verborgen deur.
Ik vraag mij alleen af of de berging niet te groot is: 2x5.5m. Warmtepomp & boiler zouden rechts beneden in de hoek komen te staan. Vraag me af of we hier geen 30cm kunnen afpitsen om in de keuken een eiland van 1.2m te kunnen plaatsen..

Ben wel benieuwd naar je plannen (mag eventueel in Pb als je ze wenst te delen) :smile:

Dacht jij dat die alles in de gaten hielden en als er ergens een nieuw huis komt iemand sturen om die binnen te trekken?
Heb beide laten binnentrekken:
Ja lol natuurlijk niet, maar de SOD firma zei dat beiden zouden toekomen in het huis, maar nu dacht ik dat misschien fout begrepen te hebben dat het tot aan het huis was ofzo. Had zo snel niet mogen posten :)
Anyway, ze komen dat asap rechtzetten.

Ja lol natuurlijk niet, maar de SOD firma zei dat beiden zouden toekomen in het huis, maar nu dacht ik dat misschien fout begrepen te hebben dat het tot aan het huis was ofzo. Had zo snel niet mogen posten :)
Bij ons was de kabel voor telenet wel gelegd door die dat de werfkast hadden geplaatst (maar die was niet aangesloten op telenet bakske dus dat hebben we nog laten doen zodat we later gewoon kunnen wisselen zonder nog iets van werken)
Proximus mag je zelf niet doen...

Oké, maar het blijven nog +- aanvaardbare prijzen :).
Screens gaan hier ook komen in de grote slaapkamer. Normaal gezien ook beneden, maar de overkapping bleek net iets goedkoper te zijn + de ramen zijn dan niet altijd nat als het regent.
Nu, moet wel toegeven dat ik het meeste schrik heb van de fluctuerende prijzen van de ramen (of de alu tenminste).
Terzijde intern vernomen dat volgend jaar de bakstenen 8-10% duurder zullen worden. Dus moest ge ze nu kunnen bestellen, haal er je voordeel uit :)

De afstand tussen het eiland (+-1m breed volgens plan) en de inbouwkasten zouden +- 1.15-1.20m zijn. Tussen het eiland en het venster zou het ook zoiets zijn. Eiland zelf zou +-4.20m lang zijn + een tafel van 3 meter die ertegen komt te zitten (al dan niet in één geheel). We waren eens bij Siematic gaan horen (helaas..door de hogere plafonds moeten we volledig op maat gaan voor de keuken). Binnenkort krijgen we een offerte voor de Siematic SLX pure (met led-lijn in het eiland). De keukenbouwer schatte de prijs op +-40.000€ excl :help: . De verkoper sprak daar over 1m breedte, aangezien de tafel aan één kant wat zou "uitsteken" en het dan de krap zou worden voor de doorgang.
De deur naar de berging zou ook volledig dezelfde kleur hebben als de kasten, waardoor het één geheel wordt. Het wordt als het ware een verborgen deur.
Ik vraag mij alleen af of de berging niet te groot is: 2x5.5m. Warmtepomp & boiler zouden rechts beneden in de hoek komen te staan. Vraag me af of we hier geen 30cm kunnen afpitsen om in de keuken een eiland van 1.2m te kunnen plaatsen..

Ben wel benieuwd naar je plannen (mag eventueel in Pb als je ze wenst te delen) :smile:
Ik had wat de indruk dat de mannen van de ramen wel vaste prijzen geven. Vaak zeggen ze als we in augustus kunnen komen opmeten, dan blijft het deze prijs. Nu in januari zal er wel terug een verhoging komen.
Het is vooral de mannen van de gevelbekleding die geen vaste prijs wilde geven. Daar gaf niemand prijsgarantie op een lange tijd. Dus ik zoek nu vooral goede adressen en zal later nog wel eens opnieuw een offerte opvragen.

Wij hebben ook gekozen voor een overkapping op onze achtergevel. Een deel niet om toch nog te kunnen profiteren van de gratis zon in de winter en hier voorzien we dan een screen. Nu heeft niet elke raam meer een screen, omdat het ook niet meer nodig is.

De gevelstenen zijn deze maand besteld. Gaan normaal in productie en ik mag deze in maart verwachten. ;)

Wij zijn ook bij Siematic geweest (Ale keukenontwerpers. Maar die verdelen Siematic). Wij zijn daar het beste geholpen en hebben ook de mooiste keuken getekend.
In princiepen maakt dat toch niet zoveel uit hoe hoog u plafonds zijn? Onze plafond is ook hoger dan de kasten, bij ons wordt er dan gewerkt met valse wanden. Als je natuurlijk echt u fronten tot tegen het plafond wilt is het een ander verhaal.
csm_01%20SieMatic%20SLX%20PURE-a_01_17de3b9230.jpg

De SLX Pure is afgeraden bij ons door de verkoopster. Ze zei dat dit heel mooi is, maar niet zo praktisch met het blad. Het blad is zeer dun waardoor er toch vaak gevallen zijn dat het op de randen afbreekt. Zelf verkoopt ze die keuken vooral bij woningen waar er meer een show keuken staat en de echte keuken elders is. Maw de dikke villa's :D

Wij zijn dan ook in de Pure line gebleven, maar dan een ander variant. Ons keramisch blad is dan 2cm dik.
Qua prijs zit er veel marge op hé, dus vooral onderhandelen. :D

In mijn huidige woning heb ik een technische ruimte van 2,14 x 3,92 (1ste verdiep). En daar staat ventilatie, boiler met gasketel, wasmachine, elektriciteit kast en omvormer. Wij hangen daar ook onze was op, maar dan staat het wel bom vol.
Gelijkvloers is er een berging van 2,14m x 3,4m. Daar loopt dan nog een schacht in van 40cm x 50cm. Langs de ene kant staat een diepvries, extra ijskast met daarnaast vuilbakken en oud papier. Langs de andere kant staan rekken van zo'n 35cm diep. Dat is comfortabel van doorgang.

U 30cm zal van die 2m worden afgepitst zeker? Dan zit je nog met 1,7m over. Opzich zal dat nog wel lukken denk ik, want je kunt u boiler in de hoek duwen en als je dan niet al te diepen rekken pakt zal je nog wel een doorgang behouden. Maar dan wordt het denk ik wel allemaal een nipte. Moest het nu van de 5,5m zijn, dan was dat geen enkel probleem

Ik zal wel eens een PM sturen met de grondplannen. :)

Laatst bewerkt:
Wij zijn aant kijken voor nieuwe tegels, nu zie ik bij impermo 'megastockverkoop'. Is dat echt een actie of is dat gewoon het hele jaar door megastockverkoop 😅?

Wij zijn aant kijken voor nieuwe tegels, nu zie ik bij impermo 'megastockverkoop'. Is dat echt een actie of is dat gewoon het hele jaar door megastockverkoop 😅?

Ga je die zelf leggen? Want een vloerder vinden die Impermo wil leggen zal niet eenvoudig zijn.

Hoezo niet?
Geen fijne tegels om te leggen, of willen ze gewoon dat je de tegels bij hun koopt?

Goh ik ben geen expert maar de meest aangehaalde argumenten die ik heb gehoord;

- Meestal geen doorbakken keramische tegels
- Veel last van buigen (zeker bij keramisch parket)
- Moeilijk proper te slijpen zonder gekartelde slijplijn

Ten gevolge van bovenstaande problemen achteraf dan veel gezaag van de klant die een perfect resultaat verwacht met tegels van 20 euro de vierkante meter. Of het allemaal waar is geen idee.

Geen fijne tegels om te leggen, of willen ze gewoon dat je de tegels bij hun koopt?
De vloerder waar wij mee gaan werken legde het als volgt uit.

Die zijn goedkoper omdat die tegels van mindere kwaliteit zijn.

Bijvoorbeeld de toegelaten vlakheidsklasses zullen bij die goedkopere eerder van klasse 2 zijn.

Samenstelling van de keramiek
Dikte van die keramiek

Dus zoals AVI aanhaalt kan je moeilijker of geen perfect resultaat bekomen. De orderboeken zitten vol, dus je gaat gewoon bij klanten die enkel de topklasses kopen.

Laatst bewerkt:
Eerste foutje die de aannemer heeft gemaakt: vergeten uitsparingen te maken in de gevelsteen om de afvoerbuizen in te werken (gelijk met de gevelsteen). Ze kunnen nu nog slijpen etc, maar toch serieus aant twijfelen wat we ermee gaan doen. Grootste "issue" (is altijd zo bij mijn weten) is dat ze onderaan de dichting (EPDM) moeten doorknippen en opnieuw plakken en dat ze een stukje uit de vloerplaat moeten schieten voor de afvoerbuizen.

Dat laatste zou geen probleem zijn, maar we zitten met een volledige onderkeldering, waardoor de beton op sommige plaatsen maar een 25 cm meer zou zijn en je te dicht tegen het waterkeringsblik zit. Iemand hier ervaring mee? We overwegen nu om het zo te laten en de afvoerbuizen gewoon op de gevel te laten lopen. Iets minder mooi voor een moderne nieuwbouw, maar technisch wel "beter".

Intern ook ooit eens gevraagd waarom Impermo/andere grotere handelaars (veel) goedekopere vloer kunnen verkopen dan de rest. Ze kopen al hun vloeren per lot op. Op = op.
Dus als gij 100m² bestelt van vloer x en blijkt een week later dat ge 10m² mist en ze hebben niks meer op voorraad, dan is het balen voor u, want ze zouden ze niet meer kunnen bestellen.

Eerste foutje die de aannemer heeft gemaakt: vergeten uitsparingen te maken in de gevelsteen om de afvoerbuizen in te werken (gelijk met de gevelsteen). Ze kunnen nu nog slijpen etc, maar toch serieus aant twijfelen wat we ermee gaan doen. Grootste "issue" (is altijd zo bij mijn weten) is dat ze onderaan de dichting (EPDM) moeten doorknippen en opnieuw plakken en dat ze een stukje uit de vloerplaat moeten schieten voor de afvoerbuizen.

Dat laatste zou geen probleem zijn, maar we zitten met een volledige onderkeldering, waardoor de beton op sommige plaatsen maar een 25 cm meer zou zijn en je te dicht tegen het waterkeringsblik zit. Iemand hier ervaring mee? We overwegen nu om het zo te laten en de afvoerbuizen gewoon op de gevel te laten lopen. Iets minder mooi voor een moderne nieuwbouw, maar technisch wel "beter".

Niet aan beginnen zou ik zeggen. Je neemt hier een structureel risico (waterinsijpeling) voor een esthetisch voordeel (regenbuis).

Niet aan beginnen zou ik zeggen. Je neemt hier een structureel risico (waterinsijpeling) voor een esthetisch voordeel (regenbuis).
Was dus ook mijn idee. En ok het is een stuk mooier, maar na een week let je daar ook al niet meer op.

Niet zeker of het hier thuishoort maar we zoeken nog een elektrische handdoekdroger voor onze badkamer. Er ligt nu vloerverwarming en we gebruiken dan een elektrisch vuurke. Maar ik zie door het bos de bomen niet. Iemand ervaring mee?

Niet zeker of het hier thuishoort maar we zoeken nog een elektrische handdoekdroger voor onze badkamer. Er ligt nu vloerverwarming en we gebruiken dan een elektrisch vuurke. Maar ik zie door het bos de bomen niet. Iemand ervaring mee?
Wij hebben een van Vasco, gewoon omdat we die wel mooi vonden :p

Nieuwe renders van de keuken met de juiste kleur tegels nu:

Ter vergelijking de oude renders:

Badkamer zijn we ook uit. Bad toch onder venster en douche met zwarte vloer van 180x90 met deze wand van Novellini met grijs glas:

Kraanwerk is toch brushed Hard Graphite geworden, is 100 keer mooier in het echt dan op foto's. Douche en wastafelkranen zijn allebei inbouw. Badkamer meubel is kleur Noix (noot) met zwarte tablet en witte porseleinen kommen in combinatie met mijn geliefde 160cm spiegel :love2:

Ben echt benieuwd naar het resultaat. Verwachte einddatum afwerking woning eind juni 2022.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan