Ik kan begrijpen dat er meer inspanningen moeten zijn om die beloften met een dubbele nationaliteit te overtuigen, maar dan loop je wel het risico dat de 'autochtone' beloften niet meer gelijk worden behandeld, wat ook tot wrevel kan leiden. Uiteindelijk moet de selectie en het doorgroeien naar het A-elftal gebaseerd zijn op talent, kunde en kopje dat eropstaat.Ja maar ik kan me wel inbeelden dat ze bij die overgang van belofte naar A-ploeg dat je echt snakt naar de erkenning van een selectie van de A-ploeg en dat je als nationale bond dan optimaal moet overleggen met je bondscoach etc om de integratie van die spelers te plannen zodat je hen ook een plan voor kan leggen.
Het is een groot verschil tussen gewoon iemand in de beloften hebben rondlopen terwijl je er van uit gaat dat hij bij ons blijft versus hem actief opvolgen, in te lichten en samen een beetje toe te leven naar die A-cap. Er is een war for talent gaande geweest de laatste jaren en we hebben telkens verloren. Dat is best mottig terwijl je een top 10 land bent. Marokko komt nu bovendrijven door 'gestolen' talent met verbetenheid (en ook een hele hoop duiten naar officials).
Het gevolg kan dan wel zijn dat je sommige 'verliest'. Een oplossing kan zijn dat er vanuit de FIFA afspraken worden opgelegd dat bonden elkaar een soort 'opleidingsvergoeding' verschuldigd zijn als een speler de jeugdreeksen van land A heeft doorlopen en bij een A-selectie dan voor land B kiest. Tenzij dit al zou bestaan?