De SUV en de ruimtelijke ordening

Ging kennelijk over breedte. Er was hier ook een discussie, maar ik kan met niet meer herinneren in welke thread en of het afgesplitst was. Dat een wagen van de jaren '90 pakweg smaller was kan je op veiligheid steken, maar of dit nog zo'n invloed zou moeten hebben de laatste 10 jaar weet ik niet.
Het artikel geeft aan dat ze de gemiddelde maat van verkochte auto's nemen. Dit kan dus eerder bevestigen wat ik zelf eerder aangaf. Auto's zijn niet perse groter. Mensen kiezen gewoon meer voor grotere auto's.

Zeker in Europa is dit iets. Waar vroeger de gemiddelde mensen voor een Ford Mondeo ofzo ging, zal die nu een Ford Edge kiezen. De Edge is even lang, 25cm breder, 30cm hoger en weeg een goede 500kg meer.

Een Mercedes C-Klasse van 1990 was L4765, B1740, H1425
Een nieuwe C-Klasse is L4686, B1810 en H1442. Een centimeter korter, een centimeter breder en ongeveer even hoog dus. Auto's zijn niet groter geworden,
1810 - 1740 = 70 mm ofte 7 cm.
mensen kiezen gewoon grotere auto's want ze voelen zich "veiliger in een jeep".
Voor velen is de hogere instap ook wel een reden.
En als je hoger zit, heb je ook meer overzicht ... tot zowat iedereen met een suv gaat rijden, natuurlijk.

BMW 330E: 1900 kg leeg. Dus dan kom je volledig elektrisch Parijs ingereden (want een slimme plug-in hybride switcht automatisch naar elektrisch zodra je een LEZ binnen rijdt) maar mag je wel meer betalen dan de vervuilende diesel naast u? Parijs laat diesels vanaf euronorm 4 toe. Dat zijn diesels die ondertussen bijna 20 jaar oud zijn. Wat een farce. Mensen die nu naar Parijs gaan zullen bewust de meer vervuilende auto (diesel of benzine ipv hybride of EV) nemen die lichter is van gewicht.
Want mensen hebben standaard een euronorm 4 op de oprit staan om dergelijke maatregelen te ontlopen :unsure:

Prachtig idee! Aangezien ik nog nooit de trein (NMBS, TGV) of wat dan ook genomen heb heb ik het even opgezocht.

Ik neem aan selectief opgezocht? Net zoals vliegtuigtickets is er een groot verschil tussen dagen en weken. Het eerste weekend is vrij duur, maar vanaf dan kon ik zelfs voor 208 euro op en af naar Parijs (zaterdagochtend tot zondagavond). Ik denk dat een stad als Parijs zich terecht mag focussen op meer mensen via het openbaar vervoer tot bij hen te krijgen. Het lokale netwerk brengt je quasi altijd op minder dan 500 meter van je bestemming en het taxi-netwerk is ook meer dan voldoende. De voorzieningen voor auto's moeten toch minder als een basisrecht bekeken worden.

Laatst bewerkt:
Een goede evolutie betreft gewicht voor ICE als EVs. EVs produceren ook meer fijn stof via banden en weg t.o.v. de ICE tegenhangers puur omwille van hun gewicht dus het is ook een goede evolutie om de uit de kluiten gewassen EVs buiten te sluiten. Ik heb zo goed als altijd al rondgereden met een berline en ik heb het gevoel dat je steeds meer en meer wordt omringd door mastodont auto's (zowel ICE als EV modellen). In een grootstad rondrijden met een grote auto is toch al niet meer verstandig; parkeren is steeds moeilijker en manouvreren is ook niet meer altijd gemakkelijk.

Een goede evolutie betreft gewicht voor ICE als EVs. EVs produceren ook meer fijn stof via banden en weg t.o.v. de ICE tegenhangers puur omwille van hun gewicht dus het is ook een goede evolutie om de uit de kluiten gewassen EVs buiten te sluiten. Ik heb zo goed als altijd al rondgereden met een berlines en ik heb het gevoel dat je steeds meer en meer wordt omringd door mastodont auto's (zowel ICE als EV modellen). In een grootstad rondrijden met een grote auto is toch al niet meer verstandig; parkeren is steeds moeilijker en manouvreren is ook niet meer altijd gemakkelijk.
.. het hetgeen zorgt voor een soort van wapenwedloop, want ge hebt geen goesting om met uw Twingo tegen zo'n auto te botsen. Door dat iedereen met grotere/zwaardere auto's rondrijdt, wordt het verkeer onveiliger voor iedereen die dat niet doet.

1810 - 1740 = 70 mm ofte 7 cm.
Goed gespot! Heb het aangepast.

Voor velen is de hogere instap ook wel een reden.
En als je hoger zit, heb je ook meer overzicht ... tot zowat iedereen met een suv gaat rijden, natuurlijk.
Maar zoals je zelf zegt, dat werkt tijdelijk. + overzicht, ja het is handig maar laten dan kunnen we morgen ook iedereen in een vrachtwagen steken want dan zit je NOG hoger.

Een Mercedes C-Klasse van 1990 was L4765, B1740, H1425
Een nieuwe C-Klasse is L4686, B1810 en H1442. Een centimeter korter, een centimeter breder

Ik vraag me af waar jij je data vandaan hebt. Op Wikipedia zie ik voor de eerste C-klasse (1993 - W202) een lengte van 4505 mm. En de nieuwste is 4751cm. Dus neen, geen cm korter maar 25cm langer.
Hier zie je bvb al het verschil tussen de 2de generatie (2000) en het huidig model : https://www.carsized.com/en/cars/compare/mercedes-benz-c-2000-sedan-vs-mercedes-benz-c-2021-sedan/ . Dus ook al 22.5cm langer, en 9cm breder.

En die uitleg hierboven dat een Polo groter geworden is omwille van veiligheidseisen, is ook gewoon zever. Een Passat Variant is evenzeer 23cm gegroeid op 20 jaar tijd.

Volgens mij ga je lang mogen zoeken naar modellen die kleiner geworden zijn.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af waar jij je data vandaan hebt. Op Wikipedia zie ik voor de eerste C-klasse (1993 - W202) een lengte van 4505 mm. En de nieuwste is 4751cm. Dus neen, geen cm korter maar 25cm langer.
Hier zie je bvb al het verschil tussen de 2de generatie (2000) en het huidig model : https://www.carsized.com/en/cars/compare/mercedes-benz-c-2000-sedan-vs-mercedes-benz-c-2021-sedan/ . Dus ook al 22.5cm langer, en 9cm breder.

Ik zie mijn fout al, oude E-Klasse vs huidige C-Klasse. My bad.

Ik zie mijn fout al, oude E-Klasse vs huidige C-Klasse. My bad.
Dus je ziet dat wagens op 30 jaar tijd gewoon een generatie groeien.
Ik zie bvb heel wat personen die vroeger met een C-klasse reden, nu met een A-klasse sedan rijden.

Ik was even een 190 uit 1990 aan het vergelijken met de huidige C-klasse: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/103328-4464/
Lengte: 4.448mm vs 4.751mm, dus 30 cm korter.
Gewicht: 1.130kg vs 1.525kg, dus 395kg lichter!

Echter, over veiligheid spreken we niet. Dat is ook wel een dingetje.
Ik heb zelf een voorkeur uit wagens uit de jaren 90: lichter, meer zuivere lijnen dan het drukke gedoe tegenwoordig.
Maar ik besef ook wel dat als ik er een serieus ongeval mee heb, de kansen heel wat lager liggen dan in een moderne auto.

Persoonlijk vind ik de grenzen eigenlijk helemaal niet zot: 1.600kg voor ICE, 2.000kg voor EV.
Mijn vorige wagen, Mazda 6 2.2D Break, past daar ruim binnen voor ICE.
Mijn huidige wagen, Tesla Model Y, past daar ook net binnen voor EV.
(Edit: en ja, dat is eigenlijk ook een SUV, maar wel de meest efficiënte en zowat de enige EV met goede binnenruimte zonder obesitas. Spijtig genoeg was de keuze voor EV break tussen MG 5 en Porsche Taycan break. Ene is beetje meh en andere te duur)
Bij beide vind ik dat als je groter gaat, je niet meer met een gewone wagen aan het rijden bent, maar met luxe wagen (A6, 5, E, ...) of met MPV of bus. En ja, grote gezinnen gaan dat dan merken, maar dat is dan ook het gevolg van de keuze om een (serieus) groot gezin te beginnen.

Laatst bewerkt:
Dus je ziet dat wagens op 30 jaar tijd gewoon een generatie groeien.
Ik zie bvb heel wat personen die vroeger met een C-klasse reden, nu met een A-klasse sedan rijden.

Ik was even een 190 uit 1990 aan het vergelijken met de huidige C-klasse: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/103328-4464/
Lengte: 4.448mm vs 4.751mm, dus 30 cm korter.
Gewicht: 1.130kg vs 1.525kg, dus 395kg lichter!

Echter, over veiligheid spreken we niet. Dat is ook wel een dingetje.
Ik heb zelf een voorkeur uit wagens uit de jaren 90: lichter, meer zuivere lijnen dan het drukke gedoe tegenwoordig.
Maar ik besef ook wel dat als ik er een serieus ongeval mee heb, de kansen heel wat lager liggen dan in een moderne auto.
Ik denk dat er zeker nog een markt zou zijn voor koekenblikken autos. Denk aan een mx5, eigenlijk wil de gemiddelde gebruiker gewoon dat dat ding zo licht mogelijk is, en zo vlot mogelijk door de bocht kan. Maar een moderne MX5 is niet meer dat super licht dingetje wat het ooit was. En dat zal het ook nooit meer zijn.

De studies die door of voor VIAS zijn uitgevoerd maken wel telkens een bepaald onderscheid.

Zo is gebleken dat de kleine en middelgrote SUV's niet onveiliger of gevaarlijker bij een ongeval zijn dan normale of kleinere auto's.

Echter is dat wel het geval bij zwaardere elektrische auto's waaronder vaak grotere SUV's.

Maar, dat daarin de bestuurder en passagiers vaak minder snel gekwetst geraken is ook grotendeels omdat die auto's recenter zijn en dus een pak meer en betere bescherming hebben.

Dus gewoon "de SUV" in het vizier gaan nemen is ridicuul.

Kijk naar een maximale afmeting in combinatie met gewicht. Zo ga je de echt zware auto's en de pick-ups onderscheiden van de normale, helemaal niet onveiligere SUV.

Ik denk dat er zeker nog een markt zou zijn voor koekenblikken autos. Denk aan een mx5, eigenlijk wil de gemiddelde gebruiker gewoon dat dat ding zo licht mogelijk is, en zo vlot mogelijk door de bocht kan. Maar een moderne MX5 is niet meer dat super licht dingetje wat het ooit was. En dat zal het ook nooit meer zijn.
Daar ben je fout in: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/108061-11468/
965kg vs 978kg. 12kg erbij voor al die extra veiligheid en milieu verbeteringen! Dus het kan!!
Heb zelf een NA uit 1992 en zou graag een nieuwe willen, maar die prijzen tegenwoordig ?! En ze blijven hoog 2dehands.

De MX-5 is ook ongeveer de enige auto waarvoor dit waar is. Een Porsche 911 is een echte obesitas wagen geworden, ik vind het gewoon walgelijk. Na 2000 is het ergens beginnen fout te gaan:

Persoonlijk rijd ik zo weinig mogelijk in een stad. Ongeacht de afmeting blijft een wagen zowat de minst efficiënte manier van je te verplaatsen in een stad. Zeker als je dat ding ook nog's wilt parkeren op de weg.

Parijs, Amsterdam, Keulen, Londen... heb ik allemaal bezocht via het OV. Die Thalys/Eurostar is super praktisch en snel. Ok, je moet wat uitkijken om democratische prijzen te vinden maar het gemaak is heel hoog. In Parijs nam ik de laatste keren vaker een Uber. Met vier personen (waaronder twee kinderen) en bagage bleek een Renault Espace Uber van Brussel Nord tot voor de deur van het hotel slechts 1 euro duurder te zijn als vier metro tickets. De keuze was snel gemaakt. Ik vind taxi's/Ubers trouwens een onderschat vervoersmiddel in een stad.

Naar Brussel of Antwerpen neem ik de wagen, parkeer in een betaalparking en doe de rest van de verplaatsingen te voet of via OV. Ik zoek zelfs geen parkeerplaats meer in die steden. Gewoon meteen een betaalparking (vaak gereserveerd) in de GPS en recht daarheen.

De trein naar Brussel neem ik wel naar Brussel Centraal maar Noord of Zuid probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Verschrikkelijke stations. Naar Antwerpen is het een heel slechte verbinding vanuit mijn woonplaats. De wagen is daar het meest efficiënt.

Mijn EV wagen weegt 2200 kg en wordt dus beschouwd als een SUV. Brussel is een LEZ maar als ik zie wat daar allemaal nog kan rondrijden dan vraag ik me af wat het nut van die LEZ is.

Steden moeten leefbaar blijven dus ik begrijp zeker de redenering achter het verbieden van al te grote wagens. De uitwerking van die ideeën blijkt echter vaak nogal knullig. Zo hebben ze in A'pen hun parkeerbeleid in de historische binnenstad ook moeten aanpassen. Bleek dat de inwoners er geen loodgieter of elektricien konden oproepen omdat die daar niet mochten parkeren. Hoe leefbaar wordt de stad dan?

965kg vs 978kg. 12kg erbij voor al die extra veiligheid en milieu verbeteringen! Dus het kan!!
Heb zelf een NA uit 1992 en zou graag een nieuwe willen, maar die prijzen tegenwoordig ?! En ze blijven hoog 2dehands.

De MX-5 is ook ongeveer de enige auto waarvoor dit waar is. Een Porsche 911 is een echte obesitas wagen geworden, ik vind het gewoon walgelijk. Na 2000 is het ergens beginnen fout te gaan:
Amai! In mijn hoofd was de nieuwe MX5 echt een pak groter. Wow!

Typisch populistisch voorstel. Haal die uitzondering voor zichzelf er uit, en die 55% zakt ineens naar 5%.
Je ziet ook gewoon de goalposts verschuiven he. "SUV's zijn onveilig" ... maar ze mogen er wel rondrijden, enkel niet parkeren...
"Ze vervuilen veel"... EV's vervuilen veel minder.
"Ze produceren fijn stof"... Geparkeerde auto's produceren fijn stof?

Waar dit om gaat is puur "als we de niet-bewoners extra belasten, krijgen we meer geld".

Daar heb je ook een verkeerd beeld van:
Originele 911 (1976) => 1050kg
996 (2000) =>1320kg
992 (2024) => 1590kg

Er is dus exact evenveel bijgekomen in de laatste 24 jaar dan in de 24 jaar daarvoor :).

Bleek dat de inwoners er geen loodgieter of elektricien konden oproepen omdat die daar niet mochten parkeren. Hoe leefbaar wordt de stad dan?
Je kan als inwoner een bezoekerskaart downloaden die je kan doorsturen voor dit soort gevallen. Perfect? Nee. Maar zeker niet zo erg als mensen het laten lijken.

De huidige MX-5 met 1.5 motor weegt minder dan de vorige NC en die daarvoor, de NB. Het is een superlicht dingetje en bijgevolg redelijk onpraktisch voor grotere (en bredere) mensen.

edit: het staat hierboven ook al.

Ben beetje bummed dat mensen die vaak met veel in de wagen zitten, dus een volwaardige zevenzitter, hierdoor ook altijd in die dure categorie gaan vallen. Hoewel dat er kg auto per mens veel minder moet meeversleurd worden.

Steden moeten leefbaar blijven dus ik begrijp zeker de redenering achter het verbieden van al te grote wagens. De uitwerking van die ideeën blijkt echter vaak nogal knullig. Zo hebben ze in A'pen hun parkeerbeleid in de historische binnenstad ook moeten aanpassen. Bleek dat de inwoners er geen loodgieter of elektricien konden oproepen omdat die daar niet mochten parkeren. Hoe leefbaar wordt de stad dan?
Hebben ze dat niet recent opnieuw aangepast? Het idee erachter begrijp ik wel, want ik heb zelf jarenlang in het centrum van Antwerpen gewoond.

"Ze vervuilen veel"... EV's vervuilen veel minder.
"Ze produceren fijn stof"... Geparkeerde auto's produceren fijn stof?
Daarom dat men voor EV's ook een grotere grens oplegt.

En het gaat niet om het parkeren, het gaat om het rijden naar de binnenstad wat gemakkelijk vermijdbaar is, terwijl SOMMIGE Parijzenaars wél kunenn aantonen dat ze een auto nodig hebben omdat ze ook buiten parijs rijden, waar geen metro/RER/... is.

Soit, wat mij betreft mochten ze gerust een grens gezet hebben op gewicht én op "oppervlakte" dat een auto inneemt. Die combinatievan de 2 ging correcter zijn imho.

Een zware auto die compact is, levert meestal minder hinder op in het algemeen. Zowel tijdens het rijden (meer plaats voor fietsers en andere weggebruikers) als voor parkeerplaats. En dan zou vooral het reduceren van breedte vlugger een invloed hebben en dus mss interessant worden voor auto-ontwerpers, terwijl er nu nog een té grote marge is.

Daar heb je ook een verkeerd beeld van:
Originele 911 (1976) => 1050kg
996 (2000) =>1320kg
992 (2024) => 1590kg

Er is dus exact evenveel bijgekomen in de laatste 24 jaar dan in de 24 jaar daarvoor :).
Mijn gevoel (!), is dat de 911 vooral veel breder is geworden.
Vroeger (tot en met de 996 generatie) leek de "gewone" 911 vrij rank, enkel de Turbo was uitgebouwd.
Nu lijkt het alsof iedere 911 zeer breed is.
Dat lijkt dan op een zwaardere auto te wijzen, maar niet helemaal zo, zoals je aangeeft.

Terug
Bovenaan