De SUV en de ruimtelijke ordening

De 18 euro zou ook niet tellen als je in een parkeergarage staat. Ik zou nooit mijn auto in Parijs op straat parkeren, zelfs al kreeg ik er nog geld bovenop.

Persoonlijk vind ik het als vrouw van 1m55 wel fijn om wat hoger en rechter te zitten.
Aantal jaren geleden had ik in de garage eens een break-model geprobeerd en ik lag zowat onder't stuur waardoor ik nooit veilig zou kunnen rijden 😛.
Is dat niet eerder een kwestie van je stuur laag genoeg/stoel hoog genoeg krijgen?
Begrijp ook de hele anti-suv hype niet zo goed. Er zijn toch gigantische verschillen. Je kan zo'n gigantische Dodge RAM toch niet vergelijken met een volkswagen T-Roc bijvoorbeeld.
Er zijn toch voldoende "compactere" suv's.
Het gaat dan ook over gewicht, maar ergens "along the way" heeft men het kind een naam gegeven en gedaan alsof het speciaal op SUV's gericht is, waarschijnlijk omdat door de man in de straat dat ook zo wordt gezien.

De terminologie mankeert inderdaad wat, want in tegenstelling tot vroeger vallen er heel wat modellen onder een SUV. Zo'n T-Roc is inderdaad niet problematisch van omvang, maar een X7 of Ranger Rover SE is wel buitenmaats groot en daar kan je de vraag wel stellen of dat "nodig" is.
Alleen is een i7 een heel pak groter dan een X7. Dus wat is het probleem dan met SUV's? ;)

De terminologie mankeert inderdaad wat, want in tegenstelling tot vroeger vallen er heel wat modellen onder een SUV. Zo'n T-Roc is inderdaad niet problematisch van omvang, maar een X7 of Ranger Rover SE is wel buitenmaats groot en daar kan je de vraag wel stellen of dat "nodig" is.
Hoeveel X7's zie jij dagdagelijks? 😅 Oprechte vraag omdat je die hier al een paar keer noemt.

Is dat niet eerder een kwestie van je stuur laag genoeg/stoel hoog genoeg krijgen?

Het gaat dan ook over gewicht, maar ergens "along the way" heeft men het kind een naam gegeven en gedaan alsof het speciaal op SUV's gericht is, waarschijnlijk omdat door de man in de straat dat ook zo wordt gezien.
Hebben dat toen geprobeerd in de break, maar zelfs op de hoogste stand zat ik nog steeds niet goed, want toen geraakte ik precies niet meer vlot bij de pedalen.
Is misschien puur persoonlijk, maar voor mij zat dat dus echt niet comfortabel. In suv-modellen heb'k daar dus nooit last van.

ik zou met mijn suv niet eens willen parkeren in parijs. marginale kutstad. 50% kans dat die in de fik gestoken is of gestolen na daar een weekend geparkeerd te staan.

Mijn "suv" weegt ook minder dan een sedan/break. Typische idiote linkse propaganda waar weer niet over nagedacht is.

oh nee, mijn auto is een break die 10 cm hoger van de grond komt. nu is er magisch minder parkeerplaats of doorgang voor fietsers. Wie verzint er nu zo iets komaan.

Heel het idee is al debiel op zich. zo een soccermom car waar 2 volwassenen en 5 kinderen in passen gaan ze dan niet extra belasten ofzo? hebben ze liever dat die gezinnen met 2 autos op reis gaan? Ik ga er van uit dat iemand een auto met 3 rijen koopt die ook wel effectief zal gebruiken. want niemand rijd voor zijn plezier met die boten.

enige logische maatstaf is belasten op lengte en breedte. neem je meer dan 1 parkeerplaats in dan betaal je voor 2 hé. zo moeilijk is het allemaal niet.

Een zwaardere auto is meestal zwaar omwille van veiligheid en luxere uitvoering, die dingen hebben ook meestal veel betere veiligheidssystemen. Ik zie liever de baan vol bmw x3's die automatisch remmen en vol sensors zitten dan een 30jaar oude sardienendoos waar zelf nog geen servostuur op zit , laat staan veiligheidssystemen.

Laatst bewerkt:
Heel het idee is al debiel op zich. zo een soccermom car waar 2 volwassenen en 5 kinderen in passen gaan ze dan niet extra belasten ofzo? hebben ze liever dat die gezinnen met 2 autos op reis gaan? Ik ga er van uit dat iemand een auto met 3 rijen koopt die ook wel effectief zal gebruiken. want niemand rijd voor zijn plezier met die boten.
Er rijden super veel mensen voor hun plezier of om onnozele redenen met van die boten. Dat is net de reden waarom dit soort maatregelen nodig zijn.

Natuurlijk verzandt de discussie hier in allerlei redenen waarom mensen vinden dat de regels op hen niet van toepassing zijn :D Allez sorry @apzoeir maar 1m55 is niet zo abnormaal klein voor een vrouw en dat klasseer ik wel echt als een ongeldige reden om een SUV nodig te hebben in het leven.

Verder wel akkoord dat als er een grens getrokken wordt dat die grens liever zo logisch mogelijk getrokken wordt hoor, maar er gaat hoe dan ook een groep mensen zijn die hier over gaat liggen morren terwijl het gewoon een kwestie is van algemeen belang.

Goed, ik ben wel fan van Hidalgo haar beleid hoor. Deelsteps buiten flikkeren, airbnbs aanpakken, van Parijs een fietsbare stad proberen te maken en (zeker de onnozel grote) auto's uit de stad weren. Dat is voor mij allemaal de logica zelve.

relevant, zeker vanaf 20 sec

Laatst bewerkt:
Er rijden super veel mensen voor hun plezier of om onnozele redenen met van die boten. Dat is net de reden waarom dit soort maatregelen nodig zijn.
maar geef toe een passat is toch een groter probleem dan een tiguan? heel dat gezeur heeft niets met suvs te maken.

ik zou bijvoorbeeld nooit een lompe passat willen. iets groter dan een xc60/audi q5/ bmw x3 moet ik niet hebben .

maar geef toe een passat is toch een groter probleem dan een tiguan? heeft niets met suvs te maken.
Dat hangt af van hoe je het probleem definieert. Zo'n passat zal minder gevaarlijk zijn wanneer je er een voetganger mee aanrijdt. Ook geen idee van hoe breed beiden zijn of hoeveel ze wegen. Heb je de thread gelezen?

maar geef toe een passat is toch een groter probleem dan een tiguan? heel dat gezeur heeft niets met suvs te maken.

ik zou bijvoorbeeld nooit een lompe passat willen. iets groter dan een xc60/audi q5/ bmw x3 moet ik niet hebben .

Deze wet heeft ook niks met SUVs te maken, een of andere simpele journalist heeft dat zo geschreven en iedereen neemt het over, maar het is puur op basis van gewicht dat men auto's beoordeelt.

Graag wat meer argumentatie aub
Dat hangt af van hoe je het probleem definieert. Zo'n passat zal minder gevaarlijk zijn wanneer je er een voetganger mee aanrijdt. Ook geen idee van hoe breed beiden zijn of hoeveel ze wegen. Heb je de thread gelezen?
ik kan met mijn wagen niemand omver rijden zelf al zou ik het willen :/

Als veiligheid het argument is misschien alle autos bannen die geen automatische remsystemen hebben?

De grote vraag is: waarom heeft iemand een SUV nodig? Heeft die iemand het in de rug of wou die iemand graag camion chauffeur worden? :biglaugh:
rijd aangenamer, ergonomischer, beter overzicht op de baan, laden en lossen is aangenamer, kinderen meesleuren is aangenamer, Veiliger voor u zelf als inzittende,...

Dat en persoonlijke keuze? ik vind sedans bijvoorbeeld verschrikkelijk lelijk. doe mij maar een hatchback. al dan niet een suv.

ik kan met mijn wagen niemand omver rijden zelf al zou ik het willen :/

Als veiligheid het argument is misschien alle autos bannen die geen automatische remsystemen hebben?
Ik hoop dat je niet rondrijdt met die gedachte. Want alle veiligheidssystemen ten spijt, je kan nog altijd mensen omver rijden.

Deze wet heeft ook niks met SUVs te maken, een of andere simpele journalist heeft dat zo geschreven en iedereen neemt het over, maar het is puur op basis van gewicht dat men auto's beoordeelt.

Hoezo dat heeft niets met SUV te maken ?

694

Waarom zou je bestuurder er bij tellen? In een geparkeerde auto zit meestal geen bestuurder.
Omdat het ging over vervuiling, verslijten van de wegen en plaats inname.
En als je rondrijd en de vervuiling maakt en de wegen "kapot" rijd dan is dat met personen erin.

Ik heb geen idee en het maakt weinig uit maar er zijn wel een paar wagens op het randje van de 1600-2000kg .

Ik denk dat we na 6 pagina's wel al weten dat het begrip SUV de lading niet dekt, maar dat er wel een bewezen trend bestaat waarbij auto's almaar groter, zwaarder en breder worden en dat dit voor problemen zorgt in de steden wat veiligheid, uitstoot (behalve EV dan) en parkeermogelijkheden betreft. Zeker steden met historisch smalle straten en in het algemeen parkeergarages zijn niet evident voor bestuurders met auto's die twee meter breed zijn. Als ik naar de website van VW ga om te zien hoe breed een Golf is kom ik op 2026 mm uit. Een Golf I was maar 1610 mm breed.

Terug
Bovenaan