De SUV en de ruimtelijke ordening

Het heeft dan zo te zien ook niks met SUV te maken, maar met het gewicht (in rijklare toestand?).
Een T-Roc blijft onder de 1.600 kg in rijklare toestand.
Tenzij ze in Parijs van plan zijn de "max. toelaatbare massa" te gebruiken... maar ik vermoed van niet.
Het kind moet blijkbaar een naam hebben. SUV werkt al wat meer als een rode lap op een stier.
Idd, een BMW 4 cabrio weegt 2000 kilo dieselmotor hybride laatste versie.

Dat is nog meer een luxe wagen net zoals bmw 6/8 cabrio of mercedes cl 65 allemaal 2000kilo

Tientallen modellen zelfs iets als een audi A6 Allroad weegt zoveel
Kost 100 000 euro, je gaat me dus niet zeggen dat dat geen luxe station wagon is.

Omdat het ging over vervuiling, verslijten van de wegen en plaats inname.
En als je rondrijd en de vervuiling maakt en de wegen "kapot" rijd dan is dat met personen erin.

Ik heb geen idee en het maakt weinig uit maar er zijn wel een paar wagens op het randje van de 1600-2000kg .
Dan kunnen ze beter werken met een wegenvignet. Want blijkbaar mag je met die zware auto’s nog altijd rondrijden en in ondergrondse parkings parkeren zonder de ‘suv’ toeslag.

Ik denk dat we na 6 pagina's wel al weten dat het begrip SUV de lading niet dekt, maar dat er wel een bewezen trend bestaat waarbij auto's almaar groter, zwaarder en breder worden en dat dit voor problemen zorgt in de steden wat veiligheid, uitstoot (behalve EV dan) en parkeermogelijkheden betreft. Zeker steden met historisch smalle straten en in het algemeen parkeergarages zijn niet evident voor bestuurders met auto's die twee meter breed zijn. Als ik naar de website van VW ga om te zien hoe breed een Golf is kom ik op 2026 mm uit. Een Golf I was maar 1610 mm breed.
Inderdaad, ik denk dat we dat gewoon aan "de politiek" mogen aanrekenen: SUV is een begrip dat bij velen negatieve associaties oproept, een duidelijke categorie om je pijlen op te richten. En dus ook niet erg correct als je dan kijkt naar een uitwerking volgens gewicht.

Als je nu zo'n Golf I ziet is dat komisch klein eigenlijk. Nu goed, veiligheidsmaatregelen zoals kreukelzones verklaren wel een vergroting van wagens sinds die tijd, maar zeker niet waarom de laatste x jaar dat maar blijft stijgen.

Ik denk dat we na 6 pagina's wel al weten dat het begrip SUV de lading niet dekt, maar dat er wel een bewezen trend bestaat waarbij auto's almaar groter, zwaarder en breder worden en dat dit voor problemen zorgt in de steden wat veiligheid, uitstoot (behalve EV dan) en parkeermogelijkheden betreft. Zeker steden met historisch smalle straten en in het algemeen parkeergarages zijn niet evident voor bestuurders met auto's die twee meter breed zijn. Als ik naar de website van VW ga om te zien hoe breed een Golf is kom ik op 2026 mm uit. Een Golf I was maar 1610 mm breed.
Let op dat je geen breedte zonder en met spiegels vergelijkt. Want die 2026mm is inclusief spiegels.

rijd aangenamer, ergonomischer, beter overzicht op de baan, laden en lossen is aangenamer, kinderen meesleuren is aangenamer, Veiliger voor u zelf als inzittende,...

Een SUV is minder veilig voor de inzittenden alsook voor andere weggebruikers, in vergelijking met een gewone auto.

Idd, een BMW 4 cabrio weegt 2000 kilo dieselmotor hybride laatste versie.

Dat is nog meer een luxe wagen net zoals bmw 6/8 cabrio of mercedes cl 65 allemaal 2000kilo

Tientallen modellen zelfs iets als een audi A6 Allroad weegt zoveel
Kost 100 000 euro, je gaat me dus niet zeggen dat dat geen luxe station wagon is.
Mensen die +100k voor een auto kunnen neertellen gaan weinig klagen over hoge parkeertarieven of eender welke autokosten. Indien wel, dan mss best een andere auto zoeken :p

Dan moeten ze tegen groottere/zwaardere en duurdere wagens optreden, niet populistisch er 1 categorie uitpikken.

Is net zo absurd met die logica, 100 000 euro , 350 pk , 5.2s naar 100 2000kilo zwaar bijna 5m lang en 2m breed.
Enigste verschil met een SUV is de hoogte en dat maakt echt nergens iets uit.

Trouwens de hatchback versie van een golf :

is nog even zwaar als 20 jaar geleden, ongeveer evenlang/breed (+8/3cm) Je moet al 30-40 jaar geleden gaan wil je echt verschillen zien.
vergeet ook,niet dat men ondertussen allerlei veiligheidsmaatregelen verplicht heeft die wagens ook groter en zwaarder maken.

Dan moeten ze tegen groottere/zwaardere en duurdere wagens optreden, niet populistisch er 1 categorie uitpikken.

Is net zo absurd met die logica, 100 000 euro , 350 pk , 5.2s naar 100 2000kilo zwaar bijna 5m lang en 2m breed.
Enigste verschil met een SUV is de hoogte en dat maakt echt nergens iets uit.
Al op pagina 1 van deze thread linkte @peertje het volgende artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...-voor-verdrievoudigingen-van-parkeertarieven/

De extra parkeerkosten zullen gelden voor gewone of hybride auto’s die meer wegen dan 1.600 kilogram, of 2.000 kilogram voor volledig elektrische auto’s.
Dus die A6 betaalt ook meer.

Hoe lang duurt het nog vooraleer dit overwaait naar één van onze grootsteden? Misschien Gent omdat de groenen daar terug aan de macht kunnen komen?

Hoe lang duurt het nog vooraleer dit overwaait naar één van onze grootsteden? Misschien Gent omdat de groenen daar terug aan de macht kunnen komen?
Volgens mij kadert dit gewoon in een algemene trend die de leefbaarheid in de steden moet verhogen voor wie er effectief woont. Het punt van kritiek dat Parijzenaren stemmen voor iets dat hen niet raakt is dan IMO ook deels niet zo vreemd, ik denk dat in veel steden er allerhande maatregelen worden genomen die bezoekers (en soms pendelaars) meer treffen dan bewoners. Je moet je ook afvragen of dat nu zo onterecht is.

En dan denk ik in België allereerst aan Brussel eigenlijk.

Het punt van kritiek dat Parijzenaren stemmen voor iets dat hen niet raakt is dan IMO ook deels niet zo vreemd,;
Moest hier morgen in elke willekeurige straat of wijk een referendum zijn om uitgezonderd plaatselijk verkeer te maken en zone 30, iedereen stemt ook voor. Maar eenmaal de straat/wijk uit willen we wel 120 kunnen rijden :p

Ooit parkeerden we allemaal op het midden van de markt voor het stadhuis en reden we door de winkelstraten om daar te komen. Ik herinner mij nog de tegenstand, 30 jaar geleden, toen dat werd afgeschaft en we wandelstraten kregen. Ik denk echter niet dat er nu nog veel mensen zouden pleiten om terug naar de oude situatie te gaan.

Er rijden super veel mensen voor hun plezier of om onnozele redenen met van die boten. Dat is net de reden waarom dit soort maatregelen nodig zijn.

Natuurlijk verzandt de discussie hier in allerlei redenen waarom mensen vinden dat de regels op hen niet van toepassing zijn :D Allez sorry @apzoeir maar 1m55 is niet zo abnormaal klein voor een vrouw en dat klasseer ik wel echt als een ongeldige reden om een SUV nodig te hebben in het leven.

Verder wel akkoord dat als er een grens getrokken wordt dat die grens liever zo logisch mogelijk getrokken wordt hoor, maar er gaat hoe dan ook een groep mensen zijn die hier over gaat liggen morren terwijl het gewoon een kwestie is van algemeen belang.

Goed, ik ben wel fan van Hidalgo haar beleid hoor. Deelsteps buiten flikkeren, airbnbs aanpakken, van Parijs een fietsbare stad proberen te maken en (zeker de onnozel grote) auto's uit de stad weren. Dat is voor mij allemaal de logica zelve.

relevant, zeker vanaf 20 sec

Ik kan uiteraard alleen maar vanuit mijn persoonlijk standpunt spreken. Ik heb ook nooit gezegd dat een suv de enige auto is die voor mij goed zit ofzo, maar ik moet dit wel echt goed uittesten in de garage. En tot nu toe nog geen breaks tegengekomen die voor mij comfortabel zitten. Totale lengte is uiteraard ook niet het enige, ook de lichaamsbouw telt. Ik heb helaas vrij korte benen. Dus als ik niet met van die plateauschoenen wil rijden moet'k toch altijd even nadenken welk model auto ik kies.

Ik vermoed dat iemand van 1m95 ook beter zit in de ene wagen dan de andere...

Ik kan uiteraard alleen maar vanuit mijn persoonlijk standpunt spreken. Ik heb ook nooit gezegd dat een suv de enige auto is die voor mij goed zit ofzo, maar ik moet dit wel echt goed uittesten in de garage. En tot nu toe nog geen breaks tegengekomen die voor mij comfortabel zitten. Totale lengte is uiteraard ook niet het enige, ook de lichaamsbouw telt. Ik heb helaas vrij korte benen. Dus als ik niet met van die plateauschoenen wil rijden moet'k toch altijd even nadenken welk model auto ik kies.

Ik vermoed dat iemand van 1m95 ook beter zit in de ene wagen dan de andere...
1m94 hier, en ik moet zeggen dat veel ook afhangt van het instellen van je wagen. Zo lang je stuur en zetelpositie kan aanpassen, zou je eigenlijk in elke auto wel redelijk comfortabel moeten zitten.

Toen ik een Peugeot 308 had met basic zetels zat die niet slechter dan de Volvo XC40 die er vooraf ging. En mijn A6 met fancy zetels zit ook niet perse beter dan die 308. Er is natuurlijk een verschil, maar dan is dat eerder dat ik met de A6 comfy 7 uur aan een stuk kan rijden, en met de 308 na een uur of 3-4 toch eens een kleine pauze zou willen.

Ik zou zeggen, probeer toch eens je stoel en stuur echt juist te zetten. Dat doet enorm veel.

Ooit parkeerden we allemaal op het midden van de markt voor het stadhuis en reden we door de winkelstraten om daar te komen. Ik herinner mij nog de tegenstand, 30 jaar geleden, toen dat werd afgeschaft en we wandelstraten kregen. Ik denk echter niet dat er nu nog veel mensen zouden pleiten om terug naar de oude situatie te gaan.

Dat klopt uiteraard, Gent is daar een heel mooi voorbeeld van, hoeveel leefbaarder en aangenamer het centrum is geworden.

Echter is er natuurlijk wel een grens tussen regels opleggen waarin bezoekers van buiten de stad zich kunnen in vinden en de regeltjes te veel waardoor die bezoeker gewoon niet meer naar de stad komt.

Gent voelt dat nu al, er komen veel minder mensen uit de rand nog naar de stad om te verteren.

Moest hier morgen in elke willekeurige straat of wijk een referendum zijn om uitgezonderd plaatselijk verkeer te maken en zone 30, iedereen stemt ook voor. Maar eenmaal de straat/wijk uit willen we wel 120 kunnen rijden :p
Dat is het wat op flessen trekken hé, het gaat over zware wagens, die inwoners zelf nog mogen gebruiken in hun eigen stadsdeel maar ook in andere delen niet meer. Ergens logisch dat zo'n wet mensen niet mag dwingen even een andere wagen te kopen of zich blauw te betalen.

Uiteindelijk hebben veel steden hitorisch een heel autovriendelijke infrastructuur, Brussel is daar een voorbeeld van, met snelwegen die zowat in het centrum aankomen. Dat voor de leefbaarheid van de effectieve bewoners men daar bepaalde maatregelen treft begrijp ik wel. Ook al rijd ik daarmee tegen mijn eigen kar.

En gohja, dat mensen meer inzitten met de veiligheid in eigen straat is menselijk zeker, daarom dat dit niet zo wordt beslist. Op onze gemeentepolitiek na misschien, maar dat niveau mogen ze voor mij liefst gisteren nog afschaffen.

Een SUV is minder veilig voor de inzittenden alsook voor andere weggebruikers, in vergelijking met een gewone auto.

Mensen die +100k voor een auto kunnen neertellen gaan weinig klagen over hoge parkeertarieven of eender welke autokosten. Indien wel, dan mss best een andere auto zoeken :p

Al op pagina 1 van deze thread linkte @peertje het volgende artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...-voor-verdrievoudigingen-van-parkeertarieven/

Dus die A6 betaalt ook meer.

Je hebt gelijk, nog absurder dan . Ongetwijfeld de focus op "dure" suv's omdat :

Volkswagen Caddy Combi Maxi 1.4 TGI 1764 kg weegt

ford s-max, opel zafira VW touran allemaal boven de 1600 kilo en die kosten allemaal onder de 40 000 euro.

Je hebt gelijk, nog absurder dan . Ongetwijfeld de focus op "dure" suv's omdat :

Volkswagen Caddy Combi Maxi 1.4 TGI 1764 kg weegt

ford s-max, opel zafira VW touran allemaal boven de 1600 kilo en die kosten allemaal onder de 40 000 euro.
Ik kan uit je slecht geschreven berichten niet echt opmaken waarover je aan het klagen bent of wat je punt net is. Eerst is het absurd dat het enkel over SUVs gaat, op pagina 7 van een thread waar op pagina 1 dat al werd ontkracht, nu is het absurd want brabbel brabbel prijs?

Volgens mij kadert dit gewoon in een algemene trend die de leefbaarheid in de steden moet verhogen voor wie er effectief woont. Het punt van kritiek dat Parijzenaren stemmen voor iets dat hen niet raakt is dan IMO ook deels niet zo vreemd, ik denk dat in veel steden er allerhande maatregelen worden genomen die bezoekers (en soms pendelaars) meer treffen dan bewoners. Je moet je ook afvragen of dat nu zo onterecht is.
Wat geeft een bewoner meer recht om zijn stadsgenoten lastig te vallen met een grote wagen tov een bezoeker? Die bewoner zijn grote zware wagen is er permanent tov de sporadische bezoeker.

Wat geeft een bewoner meer recht om zijn stadsgenoten lastig te vallen met een grote wagen tov een bezoeker? Die bewoner zijn grote zware wagen is er permanent tov de sporadische bezoeker.
Dat die er effectief woont en dus niet van vandaag op morgen een andere wagen kan kopen, maar wel (zonder oprit of garage zoals in veel steden) zijn wagens ergens kwijt moet in de stad. Dat is dan zijn eigen stadsdeel want verder moet die ook betalen. Dit terwijl een sporadische bezoeker zich wel makkelijk kan aanpassen daaraan?

Allezja ik zie dat eerder pragmatisch dan "recht hebben".

Terug
Bovenaan