De Tesla thread

Maar doordat het systeem slimmer is, krijgt het veel meer data binnen. Een fietser die naast de weg rijdt, een voetganger, … allemaal factoren die een remactie kunnen triggeren. Waardoor de kans op vals positieven veel hoger ligt dan bij een systeem die enkel maar focust op wat de radar/camera voor de auto ziet.
No offense maar ik heb het idee dat je wat vanuit buikgevoel spreekt. Meer data houdt in: meer data over fietsers, objecten, etc. maar evengoed data over omstandigheden waar hij perfect wel kan doorrijden. Meer data wil helemaal niet zeggen dat meer false positives voorkomen.

No offense maar ik heb het idee dat je wat vanuit buikgevoel spreekt. Meer data houdt in: meer data over fietsers, objecten, etc. maar evengoed data over omstandigheden waar hij perfect wel kan doorrijden. Meer data wil helemaal niet zeggen dat meer false positives voorkomen.
Ik spreek uit ervaring van mijn job. Hoe meer sensoren, hoe lastiger het wordt om alles goed te laten werken.
En ook uit ervaring van al bijna 15j lang met adaptieve cruise control rond te rijden. De eerste systemen waren echt heel voorspelbaar van waarom er nu geremd werd. Terwijl hoe nieuwer het systeem was, hoe lastiger het werd om de oorzaak van een phantom brake te achterhalen.

Ik spreek uit ervaring van mijn job. Hoe meer sensoren, hoe lastiger het wordt om alles goed te laten werken.
En ook uit ervaring van al bijna 15j lang met adaptieve cruise control rond te rijden. De eerste systemen waren echt heel voorspelbaar van waarom er nu geremd werd. Terwijl hoe nieuwer het systeem was, hoe lastiger het werd om de oorzaak van een phantom brake te achterhalen.
Dat treft, ik draai ook al even mee in het AI wereldje. Waarom zouden ze sensoren toevoegen als het minder goed gaat werken? En het feit dat je je eigen ervaring als klant aanhaalt is fijn, maar vooral anekdotisch, N=1.

Ik lees trouwens dat Tesla terugschroeft als het op sensoren aankomt. Sowieso geen lidar, en ook geen ultrasone sensors meer blijkbaar. Enkel nog camera's voor autopilot.
https://www.tesla.com/en_eu/support/transitioning-tesla-vision

Meer data = betere modellen, anders voeren ze geen update door. En betere modellen = minder false positives en negatives. Globaal genomen, mischien niet in jouw geval.

Dat treft, ik draai ook al even mee in het AI wereldje. Waarom zouden ze sensoren toevoegen als het minder goed gaat werken? En het feit dat je je eigen ervaring als klant aanhaalt is fijn, maar vooral anekdotisch, N=1.

Ik lees trouwens dat Tesla terugschroeft als het op sensoren aankomt. Sowieso geen lidar, en ook geen ultrasone sensors meer blijkbaar. Enkel nog camera's voor autopilot.
https://www.tesla.com/en_eu/support/transitioning-tesla-vision

Meer data = betere modellen, anders voeren ze geen update door. En betere modellen = minder false positives en negatives. Globaal genomen, mischien niet in jouw geval.
Het is blijkbaar wat moeilijk uit te leggen, ik laat het hierbij.
Tesla vindt het ook moeilijk anders hadden ze niet besloten om de radars uit te schakelen en enkel voort te gaan op camerabeelden, ondanks dat je met radar zaken kan zien die de camera kan missen.
Het verwijderen van de parkeersensoren blijkt dan weer vooral om te besparen te zijn.

Ik gebruik al +/- 2 jaar Openpilot op mijn VW.
Dit is puur camera based en werkt echt top! Enkel de lane assist gaat via de camera, de acc via de radar van de auto.
Ik kan dit ook instellen dat alles via de camera gaat, maar dat heb ik nog niet getest.
Helaas moet Tesla meer marges en safety inbouwen, want bij openpilot krijg ik netjes een pre-warning wanneer hij denkt dat hij niet gaat aankunnen en vervolgens een warning wanneer je echt moet ingrijpen.

Dat is helaas het probleem van Tesla.
Zowel radar als parkeersensoren (wat ook radar is I guess) is allemaal verwijderd uit de auto, enkel nog camera's.

Zal allemaal wel goedkomen in de toekomst veronderstel ik als de AI voldoende getrained is. Ik heb al heel lang geen echt harde phantom break meer gehad moet ik zeggen

Snel vraagje hier: Kan je in Tesla's een speedlimiter opzetten? Dus geen cruise control, of adaptieve cruise control, maar werkelijk een instelbare snelheidslimiet (LIM) zoals op traditionele wagens wordt geleverd?

Ik dacht dat je een maximum snelheid kon instellen, maar weet niet als je on the fly kan switchen van snelheden.

Nog iemand die moeite heeft om wifi te vinden? Ik zit in de auto, mijn iPhone vindt het netwerk met 2 bars, Tesla vindt niks. Voorlopig doe ik het via persoonlijke hotspot maar er staat nergens aangegeven hoe groot de updates zijn.

Is het juist dat de Tesla 3 enkel software matig in achteruit kan gezet worden via het scherm? Of is dat nonsens?

Snel vraagje hier: Kan je in Tesla's een speedlimiter opzetten? Dus geen cruise control, of adaptieve cruise control, maar werkelijk een instelbare snelheidslimiet (LIM) zoals op traditionele wagens wordt geleverd?
Nee dat heeft Tesla spijtig genoeg niet. Tot ongenoegen van mijn vrouw want in onze vorige wagens gebruikte ze quasi altijd de speed limiter.

Nee dat heeft Tesla spijtig genoeg niet. Tot ongenoegen van mijn vrouw want in onze vorige wagens gebruikte ze quasi altijd de speed limiter.

Ik ben toch blij dat mijn EV6 het wel heeft. Zoveeeeel handiger dan een ACC, toch in het drukke Belgische verkeer. De minimum afstand die een acc laat nodigt elke belgische spits-chauffeur uit om in het gat te duiken waardoor je eigen auto weer wat afstand laat om de minimum afstand te recuperen en dan duikt er weer een andere in.. and so on. En op de duur rij je nog 40 per uur en ben je veroorzaker van file. Laat mij maar zelf rijden en het gat nipt genoeg zetten zodat niemand de bandwissel overweegt. Veel vlotter verkeer zo, en dankzij de ingesteld max snelheid (zoals 100 op de ring van bxl of a'pen) riskeer je rijdens de vlotte rijstijl geen boete.

Nog iemand die moeite heeft om wifi te vinden? Ik zit in de auto, mijn iPhone vindt het netwerk met 2 bars, Tesla vindt niks. Voorlopig doe ik het via persoonlijke hotspot maar er staat nergens aangegeven hoe groot de updates zijn.
Die ontvanger is inderdaad redelijk zwak, Ik heb een AP in mijn garage gehangen om het wat makkelijker te maken.

Shit. Dat gaat fameus aanpassen worden. Ben altijd gewoon van limiter aan te zetten zodra ik vertrek en dan snelheid zo te reguleren. Moet ik me nooit zorgen maken dat ik te snel zou kunnen rijden.

Jammer genoeg niet. Ik gebruikte (a)cc op letterlijk elk type weg bij m’n vorige auto’s. Maar tesla heeft het nogal lastig met acc in bebouwde kom, dus had ik graag als alternatief een speed limited gehad.

Afhankelijk van welke iteratie je hebt, kan het zijn dat de ontvanger in 1 van de zijspiegels zit (geen idee meer welke) en dan kan het helpen om de auto omgekeerd te zetten.

De zwarte model 3 RWD voor 39990 is uitverkocht. Volgens de dealer zijn de witte ook bijna op.

(Ik wou eigenlijk net de zwarte bestellen :-( )

Ben benieuwd of er voor de kwartaalcijfers nog deals komen onder de 40k.

Terug
Bovenaan