De Tesla thread

Damn tot nu toe valt tesla laden best wel mee.
Aalst vence 1200 km. Overnachting in Dijon met gratis laden.
Thuis vertrokken @ 100%. Onderweg 1x geladen tot 80% en toegekomen in Dijon. Daar weer vertrokken aan 100% en nu zegt de lader tot 100% laden om aan bestemming te komen.
Standard range highland = 3x laden om in het zuiden van Frankrijk te arriveren. Impressed.
Doet vlot 400km op de autostrade. Ligt dat nu aan de hogere temperatuur buiten?
Hogere temperatuur, efficiente vormgeving (aerodynamic) van de wagen, de speciale EV banden op M3 Highland en de efficiënte aandrijving van de Tesla en het lage gewicht (voor een EV dan toch) zorgen er allemaal samen voor dat je verbruik laag blijft op de snelweg.

Ook bijna elke keer tot 100% laden scheelt in vergelijking met tot 80% laden aan de lader. Ik zou nu wel aan een snellader blijven hangen voor 100% te halen. Die laatste 20% duren toch wel vrij lang. Ik zou gewoon tot 60-70% laden en dan nog eens een kleine stop doen onderweg. Dan heb je ook nog wat accu over als je aan uw bestemming. Maar misschien maakt het niet uit en heb je een hotel met laadpaal.

Langs de andere kant, als je op het gemak iets eet ondertussen zal die wel 100% zijn als je terug aan de auto bent.

Je doet eigenlijk 300km tussen laadbeurten. Niks fout mee, meestal stop ik dan ook graag eens om de benen t strekken.

En ik zou zoals MorGo7h zegt 2 korte laadstops doej omdat de laatste percentage traag gaan. Hou je ook nog voldoende over op je aankomstlocatie.

Hogere temperatuur, efficiente vormgeving (aerodynamic) van de wagen, de speciale EV banden op M3 Highland en de efficiënte aandrijving van de Tesla en het lage gewicht (voor een EV dan toch) zorgen er allemaal samen voor dat je verbruik laag blijft op de snelweg.

Ook bijna elke keer tot 100% laden scheelt in vergelijking met tot 80% laden aan de lader. Ik zou nu wel aan een snellader blijven hangen voor 100% te halen. Die laatste 20% duren toch wel vrij lang. Ik zou gewoon tot 60-70% laden en dan nog eens een kleine stop doen onderweg. Dan heb je ook nog wat accu over als je aan uw bestemming. Maar misschien maakt het niet uit en heb je een hotel met laadpaal.

Langs de andere kant, als je op het gemak iets eet ondertussen zal die wel 100% zijn als je terug aan de auto bent.
Ja idd. Laatste laadbeurt toch gestopt op 80% onderweg en nog een laadsessie erbij dat we toch wat jus in de wagen hebben eens op locatie.
Tot nu toe al 12 euro betaald aan laadkosten. Madam had nog 150km gratis supercharger 🤑

Heeft iemand al ervaren dat de plastieken wieldop (Model 3, pre-Highland) wat speling heeft en bij traag rijden je een gepiep/getril hoort? Ondertussen heb ik al twee wieldoppen die piepen. Bijgevolg heb ik ze er voor nu afgehaald.

Het zorgt er alvast voor dat mensen me horen afkomen aan lage snelheid 😅.

Eerste vakantietrip met de Model Y AWD.
Vanuit de Kempen betrokken aan 100% naar Bretagne.
Volgens Google Maps net geen 9u, 864km.
Volgend ABRP komt er nog eens 1,5u bij om te laden.
Beide zonder files, maar gisteren was het wel echt druk, dus meer tijd verloren bij het laden.
1e lader in Amiens. Dat was eigenlijk te ver voor deze chauffeur, ik had al eerder pauze nodig.
Ik denk dat ik eigenlijk beter in de buurt van Lille had geladen. Meer laders aanwezig, en beter voor de chauffeur.
In Amiens waren er slechts 10 laders, stonden vol, met 3 wachtenden voor ons. Binnen de 10 minuten konden wij starten. Maar je merkt natuurlijk dat de snelheid minder dan de helft uit als de ladder naast je ook bezet is.
2e lader was in Caen. 1 minuutje moeten wachten, maar gedurende onze laadbeurt stond alles wel vol.
3e laadbeurt was technisch niet nodig, maar dan kwamen we bijna leeg aan en in Bretagne zijn niet veel Superchargers en aan het huisje kunnen we ook niet laden. Na een blik op de elektriciteit installatie durf ik ook de granny charger niet te gebruiken.
Dus in Saint-Brieuc geladen tot 96%. 12 laders, 2 auto's aanwezig. Burger King was even wandelen. Op zich niet slecht na de hele dag in de auto. Was er zeer druk, dus tegen dat we terug waren was de wagen bijna vol.
Heeft er natuurlijk een idioot zich naast mij gezet met alle andere laders vrij. Waarom ?!
Daar hebben we dus wel bijna een uur gestaan, ook om te eten natuurlijk.

In totaal ongeveer 11,5u onderweg geweest.
Ik denk dat we ook wel bijna 1u verloren zijn aan files en wachten aan tol poorten, ook al heb ik een AREI bakje waarmee ik aan 30 kan doorrijden. Dus met een gewone wagen zouden we ook al 10u onderweg geweest zijn.
Ik mis de gewone auto niet. Tijdens het rijden was de Tesla echt wel beter dan een gewone diesel.

Stall-sharing is enkel voor de V2-superchargers (tot 150kW). De v3 en nieuwe v4 hebben hier geen last van.
In Caen zijn het enkel V3 denk ik en Saint-Brieuc heeft 8 keer V2 en 8 keer V3. Hier een beetje op letten kan je wel wat tijd uitsparen.

Raar ook dat je moest wachten in Amiens. Heeft de navigatie niet voorgesteld om eerder te stoppen?

Hey jongens! Woensdag heb ik een afspraak om mijn Model Y op te halen. Nu ben ik nog vanalles aan het regelen met de verzekeringen en zo.

In een eerste e-mail van Tesla staat:
Kan u uw verzekeringsagent alstublieft verzoeken om de nummerplaat naar u thuis op te sturen? Zo ontvangt u de plaat al na 1 dag, in plaats van 3-5 werkdagen volgens de standaardprocedure. U kan zelf de nummerplaat meenemen naar de leverafspraak. Wij voorzien ter plaatse het duplicaat (de voorste plaat).

Daarna stuurde Tesla het roze formulier met hun adres als bestemming van de nummerplaat. In dezelfde e-mail zeggen ze dat de nummerplaat op dat adres moet geleverd worden. :unsure:

Dus ja ik ben nu een beetje verward. 'k Heb Tesla teruggemaild maar ik weet niet hoe snel die antwoorden en ik vind geen telefoonnummer. En aangezien het toch een klein beetje dringend is wou ik het hier eens vragen.

Weten jullie nog hoe dat in z'n werk ging bij jullie?

Stall-sharing is enkel voor de V2-superchargers (tot 150kW). De v3 en nieuwe v4 hebben hier geen last van.
In Caen zijn het enkel V3 denk ik en Saint-Brieuc heeft 8 keer V2 en 8 keer V3. Hier een beetje op letten kan je wel wat tijd uitsparen.
In Caen heb ik wel degelijk gezien dat toen de auto naast me wegreed, het laden van 66kW naar 204kW ging. (204kW is dus V3 zeker?)
Dan kwam er een kerel van de overkant naast mij staan en ging het terug naar <70kW.

Edit: ik zie nu dat er 2 plaatsen zijn in Caen. Ik heb de zuidelijke genomen, die heeft 12 V2 laders, de anders 12 V3.
Maar op 150kW lader tikte hij dus ook 204kW aan.
Raar ook dat je moest wachten in Amiens. Heeft de navigatie niet voorgesteld om eerder te stoppen?
Niets gezegd of aangegeven.
Planning was dat ik dat met 10% aankwam, maar uiteindelijk was het 19% (120 gereden ipv 130 in Frankrijk).

Hey jongens! Woensdag heb ik een afspraak om mijn Model Y op te halen. Nu ben ik nog vanalles aan het regelen met de verzekeringen en zo.

In een eerste e-mail van Tesla staat:

Daarna stuurde Tesla het roze formulier met hun adres als bestemming van de nummerplaat. In dezelfde e-mail zeggen ze dat de nummerplaat op dat adres moet geleverd worden. :unsure:

Dus ja ik ben nu een beetje verward. 'k Heb Tesla teruggemaild maar ik weet niet hoe snel die antwoorden en ik vind geen telefoonnummer. En aangezien het toch een klein beetje dringend is wou ik het hier eens vragen.

Weten jullie nog hoe dat in z'n werk ging bij jullie?
Vreemd, bij mij hebben ze dat niet gevraagd. Staat jouw auto al bij de garage te wachten misschien? Waardoor ze wat gehaast zijn en je vragen om zelf de nrplaat mee te pakken.

De procedure in België staat wel nog niet helemaal op punt. De software zit nog in het systeem dat ze in Tilburg gebruiken. Daar is dat allemaal een automatisme, in België willen ze het wat persoonlijker houden. En dan krijg je tegenstrijdige info soms. Want de software zegt X en de personen die de mails uitsturen en dergelijke zeggen Y.

Vreemd, bij mij hebben ze dat niet gevraagd. Staat jouw auto al bij de garage te wachten misschien?

De procedure in België staat wel nog niet helemaal op punt. De software zit nog in het systeem dat ze in Tilburg gebruiken. Daar is dat allemaal een automatisme, in België willen ze het wat persoonlijker houden. En dan krijg je tegenstrijdige info soms. Want de software zegt X en de personen die de mails uitsturen en dergelijke zeggen Y.
Het is een stockmodel, dus ik vermoed dat die daar inderdaad al staat te wachten.

Bedankt voor de info alleszins! Ik probeer te bellen naar de garage (Brugge) maar geraak niet binnen momenteel.

Het is een stockmodel, dus ik vermoed dat die daar inderdaad al staat te wachten.

Bedankt voor de info alleszins! Ik probeer te bellen naar de garage (Brugge) maar geraak niet binnen momenteel.
Laat het sowieso naar je eigen adres sturen. Je hebt nu woensdag al afspraak, dat haal je denk ik via Tesla niet meer.
De nummerplaat wordt namelijk naar een centraal punt gestuurd en van daaruit naar de verdeellocaties gestuurd. Dus sowieso is het al heel krap om dat te halen. Terwijl naar jouw adres moet morgen nog lukken in principe.

Ik zie net wat statistieken voorbij komen over Tesla in 2023:
Geproduceerde model 3/Y: 1,775,159
Geproduceerde S/X (en cybertruck I guess) : 70,826

Echt zot eigenlijk dat de "flagship" modellen nog geen 4% van de markt meer zijn.

Ben hier wel eens benieuwd hoe die verhouding is. Hint Hint, een pol, hint hint.

Bron: Buyacar.co.uk

Ik zie net wat statistieken voorbij komen over Tesla in 2023:
Geproduceerde model 3/Y: 1,775,159
Geproduceerde S/X (en cybertruck I guess) : 70,826

Echt zot eigenlijk dat de "flagship" modellen nog geen 4% van de markt meer zijn.

Ben hier wel eens benieuwd hoe die verhouding is. Hint Hint, een pol, hint hint.

Bron: Buyacar.co.uk
de S en de X zijn ook disproportioneel duurder imho.

de S en de X zijn ook disproportioneel duurder imho.
Inderdaad.
Ik denk dat er wel markt is voor een model er tussen. Heb nu een model Y met 500pk, die ik bijna continu in chill mode heb staan. Heb geen behoefte aan 700pk of 1.000pk voor de dubbele prijs.
Ik denk ook niet dat de Model S zoveel meer kost om te maken dan een Model Y.

Inderdaad.
Ik denk dat er wel markt is voor een model er tussen. Heb nu een model Y met 500pk, die ik bijna continu in chill mode heb staan. Heb geen behoefte aan 700pk of 1.000pk voor de dubbele prijs.
Ik denk ook niet dat de Model S zoveel meer kost om te maken dan een Model Y.
Ik ben ook eens aan het kijken op wat nu echt de verschillen zijn. Ik heb geen ervaring met de moderne S (heb ooit met eentje van 2016 gereden). De model 3/Y zijn super basic, maar ja de S ook... en dat driver display bij de S zal het prijsverschil ook niet maken.

Iemand hier die nog recentere ervaringen heeft?

Driver display kan je aftermarket ook voor de 3/Y kopen.
S heeft luchtvering, dat kan comfortabeler zijn, maar misschien ook fout gevoeliger, net als de uitklappende deurklinken.
Achterklep is wel handig.

Ik heb al gehoopt dat ze van de 3 een coupé versie kunnen maken met achterklep, zoals de Celica laatste versie.
Zou ik direct kopen.
Toyota_Celica_rear_20080521.jpg

Terug
Bovenaan