De Tesla thread

Ik heb al gehoopt dat ze van de 3 een coupé versie kunnen maken met achterklep, zoals de Celica laatste versie.
Zou ik direct kopen.
Toyota_Celica_rear_20080521.jpg

Kan mij inbeelden dat de constructiekost van dat dak dan wel wat duurder gaat zijn.

Iemand een idee hoe ik via Tesla navigatie de batterij kan preconditioneren voor een Shell recharge laadpunt? Ik stuur bv de locatie via Google maps naar mijn Tesla, maar die preconditionneert dan niet, die ziet dat enkel als een punt om naar toe te rijden. Ik laad niet bij Tesla superchargers omdat ik een andere laadpas van het werk gebruik.

Iemand een idee hoe ik via Tesla navigatie de batterij kan preconditioneren voor een Shell recharge laadpunt? Ik stuur bv de locatie via Google maps naar mijn Tesla, maar die preconditionneert dan niet, die ziet dat enkel als een punt om naar toe te rijden. Ik laad niet bij Tesla superchargers omdat ik een andere laadpas van het werk gebruik.
Je moet er via het laadmenu naar navigeren via het display van de wagen.
Als de lader niet in de lijst staat, moet je er ene kiezen die in de buurt staat... Niet erg handig.
Ofwel een Enhauto commander kopen

Als je op de kaart klikt, zie je symbolen tevoorschijn komen aan de rechterkant.
Klik op die bliksemschicht. Dan zie je laadpunten en kan je navigeren naar daar. De auto zal dan preconditioneren indien nodig.

Als je gewenste laadpaal er niet bij staat, gewoon naar een andere in de buurt navigeren en dan preconditioneert die ook.

Als je op de kaart klikt, zie je symbolen tevoorschijn komen aan de rechterkant.
Klik op die bliksemschicht. Dan zie je laadpunten en kan je navigeren naar daar. De auto zal dan preconditioneren indien nodig.

Als je gewenste laadpaal er niet bij staat, gewoon naar een andere in de buurt navigeren en dan preconditioneert die ook.
Zo doe ik het nu dus. Maar je kan enkel laadpalen dichtbij kiezen. Niet handig als je bv rit van 250km wil doen. Daar laat de software van Tesla toch echt steken vallen. Al denk ik dat het eerder een commerciële keuze is. 😆

Nu wordt mijn laden in het buitenland verrekend via flex income plan. Meestal dus 0.85 cent per kWh. Zou Tesla superchargers gewoon niet goedkoper zijn? +- 0.55

Zo doe ik het nu dus. Maar je kan enkel laadpalen dichtbij kiezen. Niet handig als je bv rit van 250km wil doen. Daar laat de software van Tesla toch echt steken vallen. Al denk ik dat het eerder een commerciële keuze is. 😆

Nu wordt mijn laden in het buitenland verrekend via flex income plan. Meestal dus 0.85 cent per kWh. Zou Tesla superchargers gewoon niet goedkoper zijn? +- 0.55
Tesla super chargers zijn zelfs meestal nog goedkoper dan dat bedrag. Afhankelijk van het land.

Ik heb een paar vraagjes over de LFP batterij in mijn Model 3 van 2024. Er wordt aangeraden deze elke week naar 100% op te laden.

1. Wat als je dat niet doet? Is dat nefast voor je batterij? Of is het enkel dat de auto dan minder goed weet op hoeveel procent hij eigenlijk echt zit?
2. Hoe lang mag de LFP batterij op 100% staan? Voor de long range modellen kun je dit best vermijden, is dat ook zo voor de LFP?

Driver display kan je aftermarket ook voor de 3/Y kopen.
S heeft luchtvering, dat kan comfortabeler zijn, maar misschien ook fout gevoeliger, net als de uitklappende deurklinken.
Achterklep is wel handig.

Ik heb al gehoopt dat ze van de 3 een coupé versie kunnen maken met achterklep, zoals de Celica laatste versie.
Zou ik direct kopen.
Toyota_Celica_rear_20080521.jpg
Aftermarket mag je niet naar kijken natuurlijk.

Luchtvering is top, alleen inderdaad heel foutgevoelig, maar ja, hoort er bij. Maar dat allemaal voor de enorme meerkost, idk.

Ik gok dat er nooit een 3 coupé zou komen. De 3 is de "Electric familycar for all", de roadster zal de spotieve wagen worden. We shall see.

Aftermarket mag je niet naar kijken natuurlijk.
Ja en nee.
Het voordeel van Tesla is dat de weinige modellen in zo'n aantallen worden gemaakt, dat je ook echt veel aftermarket spullen kopen, die bij andere merken niet of veel minder mogelijk zijn.
Gaande van bakjes voor in het interieur tot extra schermen, richtingaanwijzers voor de nieuwe 3, S3XY knoppen etc.
Ik gok dat er nooit een 3 coupé zou komen. De 3 is de "Electric familycar for all", de roadster zal de spotieve wagen worden. We shall see.
Gaat er inderdaad niet komen, ben ik vrij zeker van. Ik denk echter wel dat het relatief eenvoudig zou zijn. Maar te weinig markt.
Echter wil Elon optimale efficiëntie hebben in zijn fabrieken, en dat gaat niet met zo'n model. Maar hij moet wel goed opletten, want hij kan niet modellen blijven uitmelken zoals met de S. Technisch nog steeds goede EVs, maar mensen willen wel eens iets anders en de keuze wordt groter.
Je moet al een grote fanboy zijn als je in 2014 een S kocht, dan in 2019 nogmaals en dan in 2024 nog eens. De meeste mensen zie ik na 2x wel iets anders kopen.

Wordt de Mobile Connector eigenlijk nog standaard meegeleverd bij nieuwe wagens? Toen ik de mijne dit weekend bestelde, stond er 'Uitrusting voor thuis opladen niet inbegrepen' maar nu zie ik plots 'Mobile Connector meegeleverd met het voertuig' staan. Ik had deze dus apart bijbesteld (en ondertussen ontvangen), maar ik wil niet met twee thuisladers opgescheept zitten als die uiteindelijk wel inbegrepen is.

Ik ben nu aan het twijfelen om die terug te sturen omdat ik de wagen pas over een maand kan gaan afhalen, nadat de retourtermijn voorbij is. :unsure:

Wordt de Mobile Connector eigenlijk nog standaard meegeleverd bij nieuwe wagens? Toen ik de mijne dit weekend bestelde, stond er 'Uitrusting voor thuis opladen niet inbegrepen' maar nu zie ik plots 'Mobile Connector meegeleverd met het voertuig' staan. Ik had deze dus apart bijbesteld (en ondertussen ontvangen), maar ik wil niet met twee thuisladers opgescheept zitten als die uiteindelijk wel inbegrepen is.

Ik ben nu aan het twijfelen om die terug te sturen omdat ik de wagen pas over een maand kan gaan afhalen, nadat de retourtermijn voorbij is. :unsure:
Sommigen hebben hem ontvangen, anderen niet. Je gaat het pas met zekerheid weten als je de auto gaat afhalen.

Ik heb net mijn Model Y opgehaald en er zaten 2 kabels in: 1 blauwe en 1 in een zwarte tas. Sorry, ben nog niet mee met de benamingen :unsure:

Enkele vragen na enkele dagen mijn eerste Tesla:
Ik heb basic Autopilot, geen andere stuff.

- Klopt het dat lane assist niet werkt als Autopilot niet opstaat? Ik lees precies tegenstrijdige dingen online en in de manual. Mijn oude Kia had lane assist vanaf 30 km/u, maar ik heb niet het gevoel dat mijn Model Y dat nu doet als Autopilot niet op staat.

- Ik heb ingesteld dat cruise control altijd mijn huidige snelheid moet nemen ipv de huidige snelheidslimiet volgens Tesla. Maar dan nog gebeurt er af en toe dit: ik rij 50 op een 50-baan. Tesla denkt dat het 30 is, ik steek Autopilot in gang en KNAL dat ding remt naar 30. Snap er niets van.

- For some reason kon ik de airbag van de passagier niet afzetten. De knop was disabled. Iemand dit al meegemaakt?

- Klopt het dat lane assist niet werkt als Autopilot niet opstaat? Ik lees precies tegenstrijdige dingen online en in de manual. Mijn oude Kia had lane assist vanaf 30 km/u, maar ik heb niet het gevoel dat mijn Model Y dat nu doet als Autopilot niet op staat.

- Ik heb ingesteld dat cruise control altijd mijn huidige snelheid moet nemen ipv de huidige snelheidslimiet volgens Tesla. Maar dan nog gebeurt er af en toe dit: ik rij 50 op een 50-baan. Tesla denkt dat het 30 is, ik steek Autopilot in gang en KNAL dat ding remt naar 30. Snap er niets van.

- For some reason kon ik de airbag van de passagier niet afzetten. De knop was disabled. Iemand dit al meegemaakt?
1. Klopt. Je kan of cruise control instellen of cruise cobtril + lane assist. Maar je kan ook instellen dat dit altijd samen aan staat.
2. Geen idee
3. Gaat alleen als je in park staat denk ik.

1. Klopt. Je kan of cruise control instellen of cruise cobtril + lane assist. Maar je kan ook instellen dat dit altijd samen aan staat.
Jewel hoor, Tesla heeft Lane Departure Warning, die werkt ook als autopilot niet opstaat. Mijn ylr corrigeert zichzelf als ik zelf over de witte lijn ga.

Dat zou elke rit opnieuw moeten aanstaan in principe. Als ik opeens begin uit te wijken van de baan, begint de auto te piepen of tegen te sturen.
Autopilot, dus niet cruise control, is op de meeste wegen beperkt tot de legale snelheid. Enkel op autostrade kan je harder, en mss ook gewestwegen.
Dat heeft als groot nadeel dat het soms totaal niet bruikbaar is omdat die de snelheid verkeerd heeft gelezen.

Jewel hoor, Tesla heeft Lane Departure Warning, die werkt ook als autopilot niet opstaat. Mijn ylr corrigeert zichzelf als ik zelf over de witte lijn ga.
Ja dus LDW + cruise control = zelf sturen maar hij geeft aan wanneer je van je baanvak afwijkt.

of Lane assist + cruise control = tesla houdt je vanzelf tussen de lijnen.

Terug
Bovenaan