Ik denk niet dat mijn volgende nog een Tesla is
Daar zijn meerdere redenen voor
- De belangrijkste reden is Elon Musk.
- Maar daarnaast probeert Tesla alles automatisch te laten lopen, maar dat werkt gewoon niet altijd correct. In 't begin kon ik met die dingen nog leven, maar er zijn enkele dingen me echt mateloos storen:
- Automatische regenwissers die voor geen meter werken (omdat Musk geen patentrechten wilt betalen) . Vorige update gingen de ruitenwissers veel te snel, met de nieuwste weer veel te traag
- Je bent zelf op geen enkele manier in staat om volledig autonoom te bepalen hoe snel je met de wagen rijdt. Ook al heb je alles op "zelf snelheid instellen" ingesteld, dan nog gaat de wagen autonoom versnellen omdat hij denkt dat dat op die plaats mag. Dus versnelt mijn model 3 op de verkeerswisselaar van Bertem steevast naar 120km/h op een plek waar je maar 70 km/h mag rijden. Omdat de wagen zogezegd "automatisch" rijdt, heb je ook geen dashbord met snelheidsaanduideling voor je, je ziet dat dus niet. Verder vertraagt de wagen ook iedere keer opnieuw op de ring van Mechelen, je mag daar 90km/h, maar de wagen remt gewoon vrij bruusk af naar 40 km/h, en zo zijn er nog wel enkele plekken.
- Tesla Vision is bij nieuwere wagens duidelijk hit or miss. Er is een reden waarom ieder ander merk ook sensoren gebruikt om te parkeren. Filmpjes genoeg van mensen die op 30 cm van een muur staan, terwijl de auto aangeeft dat je nog 90cm hebt...
- Je kan ook niet zelf bepalen om je accu op te warmen voor fast charging, dat lukt dus alleen wanneer je gebruik maakt van het Tesla Supercharger Netwerk. Dus wanneer je andere snelladers gebruikt, is dat trager. Bij de meeste merken kan je dat zelf activeren.
- Je hebt om de zoveel tijd updates, maar dat zijn niet altijd verbeteringen. Soms verdwijnt er ook een functionaliteit die je wel leuk vond. Meestal komt die dan wel terug nadien. Sommige updates begin vorig jaar waren gewoon storend (er is een update geweest waarbij de lichten automatisch bestuurd werden wanneer je adaptive cruise control wou gebruiken), erg leuk wanneer je dan met een auto rijdt zonder snelheidsaanduiding voor je, die wanneer je de adaptive cruise control opzet gewoon op een drukke baan de grootlichten opzet terwijl je een 10-tegenliggers aan 't kruisen bent.
- De draaicirkel is gewoon belachelijk groot.
De reden van de overstap is niet een gebrek aan kwaliteit. Het interieur is van betere kwaliteit dan van mijn vorige premioem auto (BMW met exclusive interieur). Mensen die anders beweren begrijpen het verschil tussen kwaliteit en premium materialen niet.
Verder is de wagen ook extreem zuinig, rijdt hij echt goed, de automatische richtingsaanwijzers zijn een zegen. Ook de navigatie met integratie van het laden is top.
Maar mijn volgende gaat een EQE of een ID.7 zijn, ik heb nog een jaartje de tijd om te beslissen.